Kirjoittaja Aihe: Ikkunan nostimien huolto DIY  (Luettu 2541 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ikkunan nostimien huolto DIY
« Vastaus #1 : 04.11.12 - klo:19:03 »
Toisin kun tuossa em. linkin tekstissä kirjoitetaan, vaijereita ei tarvitse yrittää kasata oven aukoissa roikottaen, ainakin jos tätä ohjetta uskoo.

Huolsin irrallaan olevat sähkönostimet. Vaijereissa ei ollut mitään vikaa, vaan jumitus johtui kiskon rasvojen kuivumisesta.

Se oven kosteussulkumuovin kiinnittävä musta mönjä lähtee vaivattomasti xyleenillä.
ex-NA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Ikkunan nostimien huolto DIY
« Vastaus #2 : 04.11.12 - klo:19:28 »
Ihan toimiva pikakorjaus hitaisiin ikkunoihin on suihkuttaa jotain luikkaria (esim. WD40) niihin kiskoihin yläkautta. Ei tartte avata mitään, riittää että ikkunan laskee alas, niin ne kiskot näkee siitä tiivisteen raosta. Ton kun tekee säännöllisesti, niin todennäkösesti kestää ne vaijeritkin pidempään kun ei tuu ylimäärästä rasitusta tahmaavasta ikkunasta.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ikkunan nostimien huolto DIY
« Vastaus #3 : 18.11.12 - klo:19:56 »
Nyt kun on taas kalut ovessa sisällä, niin pari havaintoa seuraavien helpotukseksi:

Ikkunalistaa ovipellin yläreunasta ei tarvitse irroittaa. Lasin saa irti ja paikalleen muutenkin.

Irroita lasin etukiskon (se pikkuruudun pystytolppa) keski- ja alapultit. Nyt kiskon saa työnnettyä pois tieltä moottorin/veivikoneiston siirtelyä varten. Mekanismia ei tarvitse yrittää kasata kaiutinaukosta roikkuen kuten tuossa nutziin linkatussa ohjeessa ehdotetaan, kyllä se menee ihan kokonaisena.

Vaijereita hissistä irrottaessa irroita ensimmäisenä (ja kiinnitä viimeisenä) kiskon alapäässä oleva muovinen U-kirjaimen mallinen liuku. Tämän liikuttelu ei vaadi vaijereiden joustoa vastaan vetämistä, joten kasaaminen onnistuu uusilla kireilläkin vaijereilla.

ex-NA8C