Kirjoittaja Aihe: Alustan säätö  (Luettu 5829 kertaa)

Aalto

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
Alustan säätö
« : 17.08.12 - klo:20:53 »
Jos säätää maavaraa vähän isommaksi niin tarviiko tehdä mitään muuta? Muuttuuko rengaskulmat ym.?

Aalto

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #1 : 17.08.12 - klo:20:53 »
Siis ohjauskulmat.

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #2 : 17.08.12 - klo:20:56 »
Kyllähän ne yleensä tuppaa muuttumaan. Mutta jos sulla on korkeussäädettäväalusta ja selviät renkaan irrotuksella ja lautasia kierteellä nostamalla, niin eipä tuo välttämätöntä ole. Riippuu tietenki paljonko nostat? Camberithan siinä taitaa enimmäkseen muuttua..

EDIT: ohjauskulmien ei pitäis muuttua ellet irrottele tukivarsia
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #3 : 17.08.12 - klo:21:15 »
Näissä on raidetangot aika paljon vinossa yläviistoon, varsinkin madallettuna. Alustan nosto kääntää niitä suorempaan ja sitä kautta lisää haritusta. Näin siis teoriassa. En osaa sanoa aiheuttaisiko joku parin sentin nosto jo oleellisia muutoksia tuohon.

Nostaminen kääntää myös cambereita plussaa kohti, eli vähemmän kisaiseen suuntaan.

Jos edellisestä suuntauksesta ei ole tietoa, niin eihän tuo pahaa tee vaikka käyttäisit säätelyn jälkeen uudestaan koneessa. Tuolla toisessa topikissa tiedetään osaava paikka näillä seuduilla: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=303.msg29489#msg29489
ex-NA8C

Aalto

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #4 : 19.08.12 - klo:13:18 »
Auto on madallettu ja siinä on tosiaan sellainen kierrelukitussysteemi. Pihatiessä kolahtaa pohja kiveen ellei aja varovasti. Ehkä hakkaan kiven pois ja pidän mataluuden (onhan se aika siistiä).

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #5 : 19.08.12 - klo:16:38 »
Ehkä hakkaan kiven pois ja pidän mataluuden (onhan se aika siistiä).

 biggthumpup. Juuri näin. Ja onhan käsipelein tehty louhintatyö oivaa hyötyliikehdintää.

NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #6 : 31.08.12 - klo:18:14 »


Onko tää ihan normaalia et iskarien toi säätö voi näyttää silmään noin eri mittasilta. Kuva takaiskareista. Auto on täysin suorassa takaata. Kummastakin vanteen keskiöstä on tasan 320mm kaaren reunaan.

Ja jos joku miettii et ehkä oon ruuvannu tuota jousen kohtaa ylöspäin niin sekää ei pidä paikkaansa. Noi ylimmät säätökiekot on millilleen yhtä kaukana iskaritolpan yläpäästä.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #7 : 31.08.12 - klo:19:15 »
IMO ei ole ihan normaalia. Ihan villinä veikkauksena heitän että sulla on vastaava heitto etupäässä, mutta päinvastaisena.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #8 : 31.08.12 - klo:19:55 »
IMO ei ole ihan normaalia. Ihan villinä veikkauksena heitän että sulla on vastaava heitto etupäässä, mutta päinvastaisena.

But what do you know. Näinhän se vähän tais ollakkin  :) . Etu-oikee kulma oli 1,5cm liian matalalla. Korotin sitä ja pitää nyt uudestaan mitata tuo taka-vasen kulma. Saatana kun loppuis nyt tuo sade vaan...  vash
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #9 : 31.08.12 - klo:21:40 »
Kai siellä Vaasassa on parkkihalleja?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #10 : 31.08.12 - klo:22:18 »
Siinähän käy just niin että kun säädät vaikka etuoikeeta kulmaa ylöspäin, niin takavasen laskee vastaavasti, ja jos sitten käyt korjaamassa takavasemmalta ylös, niin auto on suorassa, mutta tolppien säädöt on hieman hassusti (2 pidempää tolppaa), joka varmasti näkyis kulmapainoissa. Ite lähtisin siitä liikkeelle että akseli kerrallaan säädät tolpat saman mittasiks, ja vasta kun projekti on valmis, niin auto varmasti tasaselle, ja sitten vasta mittaamaan. Itellä kävi ihan sama kun ekan kerran asentelin säädettävää alustaa (ja tein sen hieman epätasaisella alustalla)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Alustan säätö
« Vastaus #11 : 31.08.12 - klo:23:42 »
Joo niin mä ajattelin sen tehdäkkin. Yks akseli kerrallaan. Oon tallin pihalla noita säädelly ja se kohta tosiaan on epätasanen. Otan huomenna botniaringille tunkin mukaan ja säätelen siel kun en varmaan ajamaankaan vielä mene.

jälki edit:
Joo autosta tuli ihan eri ajaa kun sai noi tolpat oikeelle korkuudelle  facepalm miten mä välillä voin feilata näin kovaa.
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:11:22 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd