Kirjoittaja Aihe: Rengas- javannekokoja  (Luettu 33544 kertaa)

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Rengas- javannekokoja
« : 28.11.08 - klo:18:54 »
Nyt kun jouset vaihtuu alkuperäisiksi, haluaisin myös renkaat korkeammiksi ja pehmeämmiksi. Alla on nyt 215/40-16  7,5x16- vanteilla. Sopiiko näille muitarengaskokoja, esim. 205/50-16? rengassivu tulisi sillä 17mm korkeammaksi laskelmieni mukaan. Mitähän inssi sanoo tästä?
 Toinen vaihtoehto on hankkia toiset, 15-tuumaiset vanteet. Olen tyytyväinen näiden ulkonäköön, mutta jos jollakulla olisi samankaltaisia,mutta tuumaa pienemmät,voisin harkita vaihtokaupat.
 merkki on Keskin KT8,saksalaisia. Kts. kuvaa.
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:09:02 kirjoittanut Samsa »

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #1 : 28.11.08 - klo:19:47 »
Renkaan halkaisijaa tulisi muuttaa mahdollisimman vähän, eli sinun tapauksessa hankkisin 15"vanteet ja niille 195-205/50 kumit. 16" vanteilla profiilin pitäisi olla 40-45, jotta halkaisija pysyisi noin samana. Autoon saa vaihtaa tuuman isomman ja 30mm leveämmän kumin kuin otteeseen merkitty sillä ehdolla ettei kumi ota mihinkään kiinni renkaan ääriasennoissa.

Tämä on loistava työkalu kun pohtii sopivia rengaskokoja. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

-edit- 100 viestiä!  ;D
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #2 : 28.11.08 - klo:21:48 »
Mulla on alla 205/45/16 kokoset Uniroyalin RainSport 1 renkaat (korkeempaa profiilia ei voi laittaa alle 16 tuumasena 205 leveydellä).

Pelkäsin osto vaiheessa juuri, että näillä tulee liian kivireki mutta toisin kävi. Kyyti muuttui jopa pehmeämmäksi mitä vanhoilla (kovettuneilla halpis) 14" renkailla oli. Renkaiden pehmeydessä on paljon eroja ja tolla vaihdolla sarjasta 40 -> 45 saa varmasti myös hommaa pehmeemmäksi. Renkaissa ei kannata säästellä ja 15" tuntuu jo nykypäivänä minusta liian pieneltä NA koppaan. Makuasioita tietysti!  ;D

Tämä verran 45 sarjassa on profiilia:




Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #3 : 30.11.08 - klo:00:21 »
                   Hei
  Mikä siis estää laittamasta isompaa?
 On toki niin että eri rengasmerkkien ja -mallien välillä voi olla suurempia eroja kuin 40 ja 50- profiilsten           välillä, mukavuudessa siis. Pitäisi vaan löytää  ne sopivat...
 Muuten, miten kuvia saa tänne laitettua niin että ne heti näkyy, niinkuin E38:n ?

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #4 : 30.11.08 - klo:20:53 »
                   Hei
  Mikä siis estää laittamasta isompaa?
 On toki niin että eri rengasmerkkien ja -mallien välillä voi olla suurempia eroja kuin 40 ja 50- profiilsten           välillä, mukavuudessa siis. Pitäisi vaan löytää  ne sopivat...
 Muuten, miten kuvia saa tänne laitettua niin että ne heti näkyy, niinkuin E38:n ?

Ei mikään varsinaisesti estä laittamasta isoja vanteita ja leveitä renkaita. Syy miksi kuitenkin kannattaa valita kevyet vanteet ja renkaat on ajettavuus, kuten muissa topiceissa on paljonkin puhuttu. Eli jousittamattoman massan kasvattaminen huonontaa auton käytöstä. Jos oma auto olisi vakiotehoinen, niin pitäisin siinä vakiovanteet ja -renkaat, koska käsiteltävyys niillä on todella hyvä.

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #5 : 01.12.08 - klo:08:51 »
ei se nyt ajettavuuteen niin paljon vaikuta. Omasta mielestäni esim. E38:n auto näyttää lähinnä traktorilta noitten vanteitten ansiosta. Miatan kori nousee vaan hirveän korkeelle noitten isojen vanteitten takia. Madallus auttaa asiaa, mutta ei tarpeeksi :)

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #6 : 01.12.08 - klo:10:15 »
Kuvat saa tänne kun lisää ne johonkin kuvapankkiin, esim Photobucket.com:iin ja linkittää sieltä.

Käyttöauto. Liiallisella madalluksella saa vain hermot kireelle Helsingin täysin raiskatuilla kaduilla ja tuntuu pahalle kun iskunvaimennu pohjaa. Ajamisesta menee nautinto kun saa metsästää jokaista monttua pala kurkussa. Sitä tuli nuoruudessa harrastettua ihan tarpeeksi. Myös liian pieni profiili renkaassa saa ajamiseen saman efektin. Liian pienet vanteet taas ovat 80-lukua ja pidän kun vanteet tulevat sivuttain tarpeeksi ulos korista = ET kohdalleen.

Traktori? No ainakin hevosvoimiensa puolesta ja sopii hyvin naisen käyttöön.  ;)

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #7 : 01.12.08 - klo:11:51 »
kuten sanoit, renkaan profiili on myös tärkeä juttu miatassa, en pidä itsekkään matalaprofiilisista renkaista. Miata on 20 vuotta vanha japanilainen riisikippo, joka on säilyttänyt "ajattoman" hengen ja monet luulevat tätä vanhaa "land of rusting sun" autoa jopa ihan uudeksi. miata on kuitenkin britti roadster kopio, johon sopii nuo pienet vanteet :) Toinen vaihtoehto on joku tälläinen "pikkumuskeli", jolloin esimerkiksi tykkivanteet olisivat sopivat. Samaa mieltä olen ET:stä, että vanteen pitää tulla kunnolla ulos <3

yhtä kaikki, mielipiteitähän on saman verran kuin on ihmisiä.

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #8 : 01.12.08 - klo:11:56 »
Miatan kori nousee vaan hirveän korkeelle noitten isojen vanteitten takia. Madallus auttaa asiaa, mutta ei tarpeeksi :)

Mulla on saman kokoiset renkaat ja vanteet sekä madallus.

Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #9 : 01.12.08 - klo:12:04 »
 Avoautolla on kiva ajella kesäisiä pieniä sorateitä, ja silloin tarvitaan hieman maavara. Myös pikiteillä on sattunut pohjakosketuksia madalletulla alustalla, ja haluan välillä mennä vähän lujempaa ilman sitä vaaraa.
 Kysymys on vain, onko laillista laittaa em. 205/50-16 renkaat miataan? Vanteet ovat niin hyvännäköisiä sinänsä etten viitsisi ostaa uudet. Bonuksena mittarivirhe pienenisi.

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #10 : 01.12.08 - klo:12:06 »
Jarppi: Minkäkokoiset ovat sun renkaat?

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #11 : 01.12.08 - klo:12:30 »
Miatan kori nousee vaan hirveän korkeelle noitten isojen vanteitten takia. Madallus auttaa asiaa, mutta ei tarpeeksi :)

Mulla on saman kokoiset renkaat ja vanteet sekä madallus.



Toi nyt on vähän vähempi traktori :) Maavaraa pitää toki olla sopivasti, mutta yhtälö pieni ja matala kori + isot vanteet = tyylikäs kokonaisuus ei istu tässä tapauksessa mun ajatusmaailmaan hienosta ja tasapainoisesta kokonaisuudesta.

edit: en siis kiellä, etteikö tuo olis hieno ja onkin varsinkin madalluksen kanssa, mutta omaani en tietty iskis tollasia :)


moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #13 : 01.12.08 - klo:13:40 »
Jarppi: Minkäkokoiset ovat sun renkaat?

205/45-16 ja sit lisäksi Eibachin 30-35 mm madallusjouset.
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #14 : 01.12.08 - klo:13:49 »
Itse olen viime aikoina tykästynyt pieniin vanteisiin ja sen lisäksi madallukseen. Maavara on tosin sen jälkeen mitä on, mutta mennään mökille toisilla kulkimilla.


Tuo näyttää mun silmään aika hyvältä.
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)