Kirjoittaja Aihe: Rengas- javannekokoja  (Luettu 33557 kertaa)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #30 : 04.12.08 - klo:21:56 »
Aivan. Ymmärrän hyvin miksi nämä säännöt on laadittu. Ilman näitä muutoskatsastus-sääntöjä jokaisella teinillä olis mk2 golffissa ne 20" vanteet jotka ei mahdu pyörimään tai tekevät ajamisesta vaarallista. Mutta 14"-16" välillä erot on niin pieniä ettei niitä poliisit/katsastusmiehet edes katsomalla huomaa niin....
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #31 : 05.12.08 - klo:07:49 »
Jossain uudemmissa NB malleissa on vakiorenkaana 205/45R16 kumit. Meinasin itse kokeilla niitä seuraavaksi. Ja ilman muutoskatsastusta. (10mm ero  nykyisiin leveydessä)
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #32 : 05.12.08 - klo:17:04 »
205/45 oli itselläkin ostoslistalla kunnes huomasin että 215/45 oli monta kymppiä halvempi per rengas (rengas-onlinessä)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #33 : 05.12.08 - klo:17:27 »
Joo, ainakin täällä vakiokoko NB mallissa 205/45-16". Tais siinä rekisteriotteessa olla maininta jostain pienemmästäkin renkaasta. Kesärengastus on tällä hetkellä kokoa 215/40-17", kulutuspintaa on vielä enskesäksi ja sitten pitää miettiä josko jatkaa samalla rengasmallilla/koolla vai kokeileeko taas jotain uutta ja erilaista.. Eikä tuota rengaskokoa ole muutoskatsastettu, jotkut sanoo että jos on mainittuna kaks rengaskokoa rekisteriotteesssa niin niissä tulis pitäytyä  mutta eipä ole tullut kysyttyä konttorilta. Ne on siis olleet jo alunperin ne 2 eri rengaskokoa siinä rekisteriotteessa.
-01 MX-5 1.8s

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Rengas- ja vannekokoja
« Vastaus #34 : 18.11.09 - klo:21:24 »
Noniin.

Miata sai viimein uudet tossut alle. Kaverin lähes puhkiruostuneesta micrasta tuli "lahjoituksena" alle laitettua jotkut 16" aluvanteet. Renkaat on kokoa 195/45 R16 ja vanteet 7½" leveät ET:llä 35. Toki vanteet kaipaisi vähän väriä pintaan, suunnitelmissa olikin kiillottaa huulet ja maalata keskusta mustalla tai valkealla. Hyvin tuntu pyörivän ja ei ollut mitään ongelmia vakioalustalla kumpaankaan suuntaan.

Valitan huonoa kuvaa ja likaista autoa... :P



- Pasi

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #35 : 28.06.12 - klo:18:50 »
Mikä on max et luku millä esim 16 kasi leveenä menee alle muokkauksitta. Jostain lippi vanteet saatava tässä, mut et luvut olis kiva tietää mitkä menee. esim 15 ja 2o et:l saa suht hyvin vanteita. renkaat vois olla vaikka 195 tai 215  ja jotain 40-50 profiilia?? :scratch

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #36 : 28.06.12 - klo:20:16 »
Oliko nämä tulossa NA vai NB (vai peräti NC) alle? Ja onko autoa madallettu ja minkälaisia cambereita olet valmis käyttämään? NA:n alle väittäisin että et 30/35 tienoilla 195 leveellä kumilla, jonkinmoisella madalluksella ja inhimillisillä cambereilla. NB:ssä on hieman enemmän tilaa, eli ehkä jopa et 25 voisi mennä. Loppuviimeks toi on kyllä madalluksesta, pyöränkulmista ja kumista kiinni, joten voi raapia isommillakin et:illä, ja pienemmätkin voi saada mahtumaan alle.

maneesi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
  • Ristus ku lakialla on kaikki komiaa...
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #37 : 28.06.12 - klo:20:46 »
omassa na meni 16/7,5 195/40 renkaalla ja 25etllä sekä vielä 5mm lätyllä
Sekä alusta oli säädettynä vielä alimpaan, eikä raapinut mistään mitenkään...

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #38 : 28.06.12 - klo:20:55 »
Tohon mun vasta hankittuun nb/10ab malliin kyselin. Siin on täl hetkel alla se vakio bilstein alusta eli maansiirto koneen korkuinen on. Aijon kyl coilit hommata täs ym kivaa, kuhan taala tilanne sallii pikkuhiljaa. Xxr vanne malleja kattonu ja siistejä oldi tyylisiä vanteita olis pari mallia ja hintakin siedettävä, mut mitenhän raskaita sit lienevät ym? :scratch

http://www.xxrwheels.com/gallery/index.php?level=picture&id=320

Esim noi.. wub

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #39 : 01.07.12 - klo:16:16 »
Kuinkas muuten semmonen toimii, että laittais taakse leveämmät kuin eteen? Esim. eteen 7" ja taakse 8" ja renkaat vastaavasti vaikka 205 ja 225 taakse? Meneekö ajo-ominaisuudet omituisuuksiksi vai kuinka? Kokemuksia kellään?

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #40 : 01.07.12 - klo:16:44 »
Ei näissä MX-5:sissa kyllä moista tunnuta koskaan harrastavan, joten ilmeisesti ei ole todettu millääntapaa hyödylliseksi tässä automallissa. Kai se on kun mäxä on melko tasapainonen auto valmiiks ja verrattaen vähän tehoa niin ei oo tarvetta/hyötyä tuosta, mutta jos ulkonäkösyistä laittaa niin vaikea kuvitella että ihan hirveesti olisi haittaakaan.
ロードスターNA8C

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #41 : 01.07.12 - klo:17:19 »
Se on totta, ettei tota tehoa vielä niin mahottomasti omassakaan ole, mutta entäs autot joissa >200 whp?

8" vanne plus 225 rengashan pitää paremmin kuin kaposempi kumi, mutta onko tehokkaammassa autossa samanmoista tarvetta lisäpidolle myös edessä? Jarrutuksia ajatellen toki onkin. (Menipäs yksinpuheluksi...)

Toinen syy jota mietin, on renkaiden mahtuminen. Eli kummassa päässä tulee ensin ahdasta, takana vai edessä? Vois ajatella että edessä, kun pyörien pitää mahtua kääntymäänkin, vai olenko väärässä?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #42 : 01.07.12 - klo:21:43 »
Ainakin tehottomissa vapareissa sitä pitoa tarvitsisi ennemminkin eteen lisää, ja en oikeastaan keksi syytä miksi ahdetussa tilanne muuttuisi miksikään? Ihan yhtälailla se tehokkaampikin auto lähtee puskemaan kuin tehoton kun eturenkailta loppuu pito ennen takarenkaita. Voihan perän pitoa yrittää rikkoa vaikka millä keinoilla jotta auton saa kääntymään, mutta helpommalla varmasti pääsee kun pitää yhtä leveät renkaat molemmilla akseleilla. Tämä siis koskee mutka-ajoa. Tietysti jos tykkää kiihdytellä ja ajaa kovaa vain suoraan, niin ei niistä leveämmistä eturenkaista sitten ole iloa.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #43 : 03.07.12 - klo:11:38 »
Se on totta, ettei tota tehoa vielä niin mahottomasti omassakaan ole, mutta entäs autot joissa >200 whp?

225/45 kumit 15x9 vanteilla edessä ja takana on aika yleinen valinta. Tällä norjalaisella "hf-mx5t" -kaverilla on tuo setti Toyo R888:lla ja valitteli et silläkin kolmosella kiihdyttäes perä tulee sivussa. Sillä on 396hp takarenkailta etten mä kyllä ihmettelekkään. Ehkä oikeilla slikseillä olis pitoa...ei tiedä...
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Henu

  • Juniori
  • Viestejä: 13
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #44 : 05.01.15 - klo:17:20 »
Pitäisi kesäksi löytää uudet vanteet facelift nb sporttiin vakio alustalla, mutta nää koot ja sopivuudet on vähän pimennossa mulle.

Tämän kokoiset vanteet olisi nyt kiikarissa: 15x7,5 ET30 4x100.

Soveltuuko noi vanteet kooltaan autoon ja mikä rengaskoko olisi passeli? Radalla ei tuu käytyä, vaan lähinnä on päivittäistä ajoa karkealla maantiellä.