Kirjoittaja Aihe: Rengas- javannekokoja  (Luettu 33647 kertaa)

Morden

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 899
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #60 : 15.01.15 - klo:20:56 »
Eli hyvin pärjäis 7" leveällä vanteellakin, jos ei oo tarkotus laittaa ku 205 leveä kumi. Ois vähemmän jousittamatonta massaakin.
'99 MB C220cdi

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #61 : 15.01.15 - klo:21:05 »
Kyl, jos ei ulkonäöllä olis väliä, niin jotkut kevyet et45 6" sirkkelit alle 195 leveellä kumilla olis kadulle hemmetin kivat. Eli ajettavuuden kannalta ne nbfl 16" vanteet on hemmetin hyvät (ne muuten on, ajelin kesän/syksyn nbfl 16" vanteilla joissa päällä vakiokokoset (eli 205/40/16) kumit, ja ne oli varsin hyvät kaikilta ominaisuuksiltaan (jos ulkonäköä ei lasketa)). Se nyt vaan on harmillisesti niin että ainakin omaan silmään leveemmät, pienemmän et:n vanteet näyttää paremmalle.
« Viimeksi muokattu: 16.01.15 - klo:01:43 kirjoittanut hrnt »

Henu

  • Juniori
  • Viestejä: 13
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #62 : 15.01.15 - klo:23:27 »
Eihän toi 205/45 nyt niin kauheasti näyttäis venyvän 16x8 vanteelle. Mut suostuuko sit rengasliikkeessä laittamaan niitä?

Nää 8" on kapeimmat mitä 16" löytyy tältä vannemallilta. Ei oo huolta että ottais kaariin kiinni tolla rengaskoolla? (Et25)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #63 : 16.01.15 - klo:01:42 »
Sanoisin että ei oo mitään ongelmaa, varsinkaan vakiokorkeudella. Ja vaikka madaltaisitki autoa, niin pitäis mahtua sillonki, vaikka alkaa kyl olemaan jo lähellä. Ja jos nyt sattuis olemaan tosi leveet 205 kumit, niin pikkasen lisää camberia korjais ton (jos siis kaariin ei suostu koskemaan).

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #64 : 16.01.15 - klo:07:31 »
Nää 8" on kapeimmat mitä 16" löytyy tältä vannemallilta. Ei oo huolta että ottais kaariin kiinni tolla rengaskoolla? (Et25)

Mulla oli 7,5x16" et20 vanteet NB:ssä edessä aiemmin. Noi 8" et 25 tulee 1mm ulommas mitä mun, joten ei huolta sopivuudesta. Itsellä oli kumeina 215/40 ja niillä raapi ainoastaan radalla kovissa jarrutuksissa pikkasen edessä sisälokareita, ei aiheuttanut mitään ongelmia. Pelkästään pienet raapasujäljet jäi muoveihin. 205 renkaalla ei pitäis tuotakaan vähää ongelmaa olla.
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #65 : 16.01.15 - klo:09:46 »
Ite laittasin noi 205/45/16, näyttää varmasti varsin passelille, mahtuu pyörimään hyvin, ja on hyvin tarjolla. 225/40/16 kumeja ei paljoo löydy, ja 225/45/16 menee jo korkeeks ja korostaa vaan ennestään vakioalustan traktorimaisuutta. Ja IMO 225 levee ei tarjoo mitään lisäarvoa 205 sijasta, se vaan maksaa enemmän, painaa enemmän ja tarjoo todennäkösesti hitusen huonommat ominaisuudet kadulle jokaisella merkitsevällä osa-alueella (huonommat vesiliirto-ominaisuudet, enemmän meteliä, uraherkempi)

Oliko sulla muuten vetelyä niillä 225/45 8" vanteella? Mulla ei ole ikinä mennyt niin suoraan, kun toi sama 9" vanteella.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #66 : 16.01.15 - klo:11:10 »
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #67 : 16.01.15 - klo:11:15 »
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #68 : 16.01.15 - klo:14:08 »
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.

Samat mullakin, mutta esim. federalit 205/45 16x7" vanteella oli aika herkät tien muodoille.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #69 : 16.01.15 - klo:14:40 »
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.

Samat mullakin, mutta esim. federalit 205/45 16x7" vanteella oli aika herkät tien muodoille.

Federalit on kyllä huomattavan paljon rauhattomammat renkaat muutenkin. Ne on muuten kyllä helpot ajettavat pidon ja luiston rajoilla, ei yllätä yhtä paljon kuin Rivalit ekaa kertaa.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #70 : 16.01.15 - klo:14:52 »
Ei oo vedelly, mut rivalit onki tosi pyöree olkaset. Tolla vetelyn lisääntymisellä tarkotin sitä että jos otetaan sellanen kumi (monet sporttiset katukumit) joilla on taipumusta vetelyyn ja urien hakemiseen, niin sama kumi on leveempänä pahempi mitä kapeempana.

Mulla on 15x9" vanteella 225/45 Rivalit eikä kyllä vetele mihinkään. Auto menee ihan suoraan kun päästää ratista, mitä nyt uraisimmilla teillä tietenkin pyrkii menemään uria pitkin, mutta säätää samalla pyöränkulmat kuntoon kun vaihtaa uudet renkaat.

Samat mullakin, mutta esim. federalit 205/45 16x7" vanteella oli aika herkät tien muodoille.

Federalit on kyllä huomattavan paljon rauhattomammat renkaat muutenkin. Ne on muuten kyllä helpot ajettavat pidon ja luiston rajoilla, ei yllätä yhtä paljon kuin Rivalit ekaa kertaa.

Varsinkin sateella noi Federalit on paljon paremmat. Ai mistäkö...

aajii

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #71 : 12.03.15 - klo:10:38 »
Onko täällä foorumilla kokemuksia NB-korin 16" vanteista 9" leveänä?

Lähinnä aloin miettimään kun testasin kaverin 16x9 ET3.sia. Edessä ja takana ne jäi kaaren sisään noin 20mm. Tiputus varaa noin 5cm siihen, että vanne on kaarella jonka takia ne tulisi vielä hieman sisemmäksi camberin takia.

http://img405.imageshack.us/img405/8821/teasyy.jpg
Tässä kuvassa 15x9 ET0 ja poke noin 50mm josta se kyllä vähenee kun auton laskisi alas, mutta tulisi siis kuitenkin reilusti ulommaksi kuin tuo minun testaama vanne vaikka eroa ei käytännössä ole kuin 3mm.
Tuskin tuolla välissäkään on niin paljoa spaceria...

Kuvassa NBFL ja itsellä NB, mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa.

(ja kyllä kuten tapaani kuuluu, kaikki autot on pilattava olemattomalla maavaralla+leveillä/kaarelle tulevilla vanteilla)

Kokemuksia, tietoa aiheesta?

e: http://www.stanceworks.com/forums/showthread.php?t=30447
tuossa vielä yks jossa 16x9 et21 ja et9 muistaakseni...
« Viimeksi muokattu: 12.03.15 - klo:10:55 kirjoittanut aajii »

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #72 : 12.03.15 - klo:11:23 »
Nyt on jotain väärää vanteen tiedoissa, 16x9 et3 ei todellakaan jää 20mm kaaren sisälle. Pitäis vaatia reippaasti camberia ja kaarien mankeloinnin / venytyksen että mahtuu pyörimään. Eli mittanauhaa kehiin ja tarkistamaan vanteiden specsejä.

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #73 : 12.03.15 - klo:11:25 »
Tais olla testaamasi vanteet todellisuudessa et30  whistle Uskon näin, koska niillä spekseillä (16x9" et30) oli itelläkin aiemmin takana ja tilanne oli kutakuinkin noin... Kevyellä venyllä mahtuivat juuri ja juuri vakiokaariin (ei rullailtu kantteja).
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

aajii

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #74 : 12.03.15 - klo:11:35 »
Pitääpä lähteä hallille mittaamaan! Vanteessa vaan lukee et3 joten olettaa faktaksi. Helpottaisi omaa tuskaa jos ei tarvitse 10" vanteita tilata  laughing-smiley-014

Kiitokset tästä.

e: et30 ne tosiaan oli kun tarkasti katsoi. Maali melkein peittänyt toisen numeron pois.
« Viimeksi muokattu: 12.03.15 - klo:15:29 kirjoittanut aajii »