Kirjoittaja Aihe: Rengas- javannekokoja  (Luettu 33649 kertaa)

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #90 : 24.06.15 - klo:13:01 »




hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #91 : 24.06.15 - klo:13:55 »
Miten tää aihe nousee vähän päästä pinnalle? Ensin tulee kuva jossa on risoja rotia ja niitä haukutaan, sitte perään tulee kuva jossa on risoja laatuvanteita, ja lopulta todetaan että kaiken saa rikki, mutta harmittaa vähemmän jos rikkoo halvemman vanteen? (okei tällä kertaa tää keskustelun kaari meni huomattavasti tavallista nopeemmin...)

Tomde

  • Juniori
  • Viestejä: 31
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #92 : 24.06.15 - klo:14:50 »
Jep..  laughing-smiley-014

Odotin enempi mielipiteitä, että mahtuuko alle ja näyttääkö hyvältä + mitä gummeja poppoo on laittanu 15x8" (tuohon kokoon ei montaa vertausta löytyny rengaskeskusteluista).

Eihän kellään ole faktaa näistä kooista NB:ssä:
Fender clearance, Suspension clearance ja Wheelwells clearance?
NB 1.6 -98

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #93 : 24.06.15 - klo:14:58 »
Jep..  laughing-smiley-014

Odotin enempi mielipiteitä, että mahtuuko alle ja näyttääkö hyvältä + mitä gummeja poppoo on laittanu 15x8" (tuohon kokoon ei montaa vertausta löytyny rengaskeskusteluista).

Eihän kellään ole faktaa näistä kooista NB:ssä:
Fender clearance, Suspension clearance ja Wheelwells clearance?

Mulla Na:ssa alla rota grid v:t ja ovat omasta mielestä todella kevyet verrattuna muihin mitä mulla on ollut.

Enkä sanois kyllä heikoksi vaan kyllä ne rikki menee vain jos kanttariin tai vastaavaan ajaa.

Monet laatumerkit vaan maksaa ihan liikaa (kolme kertaa enemmän samassa painoluokassa) ja ovat painavempiakin melkein järjestäen. Rahalla tietysti kevenee....

Eli 8"x15 ET0 takana 195/50 edessä 195/45. Menisi isommatkin vielä.

« Viimeksi muokattu: 24.06.15 - klo:15:07 kirjoittanut Make »

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #94 : 24.06.15 - klo:15:10 »
Jep..  laughing-smiley-014

Odotin enempi mielipiteitä, että mahtuuko alle ja näyttääkö hyvältä + mitä gummeja poppoo on laittanu 15x8" (tuohon kokoon ei montaa vertausta löytyny rengaskeskusteluista).

Eihän kellään ole faktaa näistä kooista NB:ssä:
Fender clearance, Suspension clearance ja Wheelwells clearance?

Täähän on suorastaan klassikko, mx-5 tonttiin, 15x8 et 0 vanteet ja 195/50 kumi. Googlella löytänet miljoonia kuvia ja satoja keskusteluita aiheesta.

15x8 et 0 mahtuu alle kun laittaa mahtumaan. Vaatii jotain seuraavista:
-reippaasti camberii
-kaarien mankelointi
-venykumit

Noista sitte itelle sopiva kombo. Jos haluu leveemmät kumit, niin tarttee tehä enemmän töitä mankelin kanssa, tai laittaa enemmän camberii, tai vastaavasti jos laittaa jotkut 165/65 gummit niin voi mennä hyvinkin pienillä muokkauksilla muuten.

Tavallinen setti on: kaarista pokkausten kääntö ylös, 195/50 kumit, ja loput camberilla.

IMO "Fiksut" kumit 8" leveelle vanteelle menee 195/45, 195/50, 205/50 ja 225/45 akselilla, tottahan toki muitaki voi laittaa, mutta noita kokoja nyt on hyvin saatavilla (varsinkin 195/50 ja 205/50 jotka nyt onki aika suosikkikokoja näihin autoihin vanteen leveydestä riippumatta)

Ja NB alle mahtuu vähän helpommin mitä NA, mutta aikalailla samat niksit joudut käyttämään oli koppa kumpi hyvänsä.

Ja sitte kukkahattutäti muistuttelua:

225/45 taitaa olla noista ainoo "laillinen" koko tolle vanteelle ja rengasliikkeet ei välttämättä suostu laittaa kasille noita kaposempia. Yleensä ei kyllä tuu ongelmia asian kanssa. Niin ja eihän noi vanteetkaan oo sellasenaan lailliset, raideleveys kasvaa liikaa. Ja joudut todennäkösesti laskemaan auton myös laittoman matalalle jotta saat riittävästi camberia.

PS. Jos ei oo viel säädettävää alustasarjaa, niin multa saat muutamalla kympillä, takaiskarit on vialliset (ulosjouston vaimennus kusee) mutta kunnolla tontissa et huomanne eroa :P (ihan priiman näköset racelandit)

PPS. Älä laita punasia vanteita punaseen autoon, se näyttää tyhmälle.

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #95 : 24.06.15 - klo:15:13 »
Eli 8"x15 ET0 takana 195/50 edessä 195/45. Menisi isommatkin vielä.

Mä laitan seuravaaksi omille 15x8 ET25 vanteille 205/50 renkaat, koska nykyiset 195/50 omaan makuun liian kapeat kun kaarissakin tilaa vaikka kuinka paljon vielä.

STRO:n mukaan mun muistaakseni 205 levynen rengas on kapein laillinen 8" vanteelle.

E: taitaa se sittenkin olla 225

Tomde

  • Juniori
  • Viestejä: 31
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #96 : 24.06.15 - klo:15:24 »
No nyt rupes tulemaan asiaa, kiitokset  638

Alustasarjaa ei ole vielä, eikä välttämättä tule kuin vasta talvella. Eli jos ei uppoa, niin jää keväämmälle vanteiden tilaus. Enkä myöskään aio vetää tonttiin asti, autolla pitää pystyä ajamaankin  ;D (enkä pääsisi edes pihatieltä pois)
NB 1.6 -98

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #97 : 24.06.15 - klo:15:30 »
Älä laita punasia vanteita punaseen autoon, se näyttää tyhmälle.

+1
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #98 : 24.06.15 - klo:15:32 »
Jos et tontita, unoha 15x8 et 0, näyttää ihan hemmetin tyhmälle. Tuossa linkki aikasempaan keskusteluun aiheesta: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1195.msg14126#msg14126
« Viimeksi muokattu: 25.06.15 - klo:01:36 kirjoittanut hrnt »

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #99 : 24.06.15 - klo:15:38 »
Noi Tomden miettimät Rotathan on tosin ET10, ei ET0. Mut ei ne silti varmasti hyvältä näytä ilman reiluhkoa madallusta.

Maltillisella madalluksella ja pokkaukset kääntämällä toi puzlenkin mainitsema 15x8 et25 ja 205/50 on melko bueno yhdistelmä. Itellä just sellanen kombo, maavara helman pokkauksesta joku 11-12cm nyt.

MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #100 : 24.06.15 - klo:15:45 »
No katoppas, niin oliki et10. Mutta kuten sanoit, niin eipä se 10mm asiaa merkittävästi muuta. Ite suosisin ulkonän puolesta juurikin 15x8 et25 jos ei aio tontittaa, mutta madaltaa autoa kuitenkin. Tai sitte 15x8/9 ja 225/45 kumi ja et35/36.

Tomde

  • Juniori
  • Viestejä: 31
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #101 : 24.06.15 - klo:20:02 »
Noni, kannatti avata suu. Hyvin puhuttu  clap

Kakkos vaihtoehto kuumottelee jo enempi:

http://www.rotawheelsnordic.fi/?product=rota-bm8-15x8-et10-4x100-kiilt-musta

Näistä löytyyki jo kuvia miatan alla  wub Helmat mankeliin ja menoks, pärjännee talveen asti ennen alustan vaihtoa.
NB 1.6 -98

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #102 : 24.06.15 - klo:20:11 »
tuohon Buhiksen autoon istuu kyllä hirmu hienosti nuo vanteet! jos tuosta yhtään lähtisi ET:tä pienentämään tai rengasta kaventamaan niin joutuisi myös madaltamaan. alkaa tuo kaava oikeastaan muodostumaan: vakiot ujot vanteet ja 4x4 korkeus. mitä pienemmäksi ET menee ja mitä enemmän vanne levenee, niin sitä alemmas auto olis saatava että se näyttää hyvältä.

Älä laita punasia vanteita punaseen autoon, se näyttää tyhmälle.

+1

varsinkaan noiden vanteiden tehostepunainen ei toimi punaisessa autossa.

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #103 : 24.06.15 - klo:23:04 »
Minulla alla 15x7 ET20 vanteet (+ Jarrujen takia 3mm spacerit) ja 205/50 renkaat. Kaaret on mankeloitu ja vedetty ulommas ja silti rapii aina välillä millon mihinkin. Tämä tuntuu olevan aika siinä rajoilla että jos yhtään vähemmän ET:tä niin joutuisi tekemään ajettavuutta haittaavia muutoksia alustaan tai nostamaan. Jos autoa ei aio kunnolla madaltaa niin suosisin kyllä mietoja vanteita. Korkeammalla ajokorkeudella jää camber pienemmäksi ja pienen ET:n vanteet jää ulos kaarista = hyi.


hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Rengas- javannekokoja
« Vastaus #104 : 25.06.15 - klo:01:32 »
wub Helmat mankeliin ja menoks, pärjännee talveen asti ennen alustan vaihtoa.

Ei, ei pärjää. Osta vaan noi vanteet jos kuumottaa niin kovasti, mutta laita ne alle vasta kun autoa on madallettu ihan reippaasti. Mä nyt otan tän kuvan viel tähän tuosta linkkaamastani topicista:


Toi näyttää oikeesti 100x tyhmemmältä mitä vakiovanteilla. Se että et kasvaa tosta kuvan tilanteesta 10mm ei muuta vielä mitään.

Jos tavote on jotain tämmöstä:


Niin se ei onnistu ilman tontitusta, noi vanteet näyttää ihan kammottavalle vakiokorkeudella tai miedolla madalluksella.