Kirjoittaja Aihe: ABS:n poistaminen  (Luettu 4349 kertaa)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
ABS:n poistaminen
« : 30.12.12 - klo:12:44 »
Onko 1,8 NA:ssa ollut kaikissa malleissa abs? Lähinnä siis MX-5 nimellä olleet, kun miata ja eunos ei varmasti kelpaa verrokiksi suomessa.
NA 1,8 turbo

jonsu

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 314
  • MX-5 1.6 Turbo
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #1 : 30.12.12 - klo:15:24 »
Onko 1,8 NA:ssa ollut kaikissa malleissa abs? Lähinnä siis MX-5 nimellä olleet, kun miata ja eunos ei varmasti kelpaa verrokiksi suomessa.

Muistaakseni ollut lisävaruste koska muuten olisin joutunut omaani sellaiset laittamaan muutoskatsastuksessa jossa vertailuautona käytettiin 1.8 NA:ta

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
« Viimeksi muokattu: 31.12.12 - klo:19:21 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

jonsu

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 314
  • MX-5 1.6 Turbo
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #3 : 31.12.12 - klo:13:21 »
Ja ainakin kun mun katsuri jostain kesällä tarkisti asian, ilmoitettiin abs jarrut lisävarusteeksi ainakin vuoden 1994 mx5:een

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #4 : 31.12.12 - klo:16:27 »
edit: eli et voi tehdä sitä mitä luulen että rakentelet ;)

Mua rupes kiinnostaan ..mistä oikein puhumme... popcorn
En mä muusta tiedä, kuin että haluisin vaan omastani poistaa koko abs systeemin. Ihan turhaa painoa, eikä mitään hyötyä ainakaan mun käytössä, kun en osaa niitä edes ajossa hyödyntää kun pää sanoo vastaan.

Pitää nyt vielä käydä konttorilta kysymässä. Todennäköisesti saan vastauksesksi että pitää olla todistus mazdalta, että on saanut ilmankin. Sitäkin vois tietty mazdalta vielä kysyä.
NA 1,8 turbo

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #5 : 31.12.12 - klo:18:30 »
Tällainen Trafin ohje löytyi googlettamalla: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/81aba6b3f37943f9b95b7c622df8755c/4764-Turvavarusteen_poistaminen.pdf


Jos konttorilla näkyy, että on ollut lisävaruste, niin luulisi tuon onnistuvan ilman Mazdan paperiakin. Jos Atte saat kuitenkin Mazdalta jonkun paperin, niin laita talteen, sille on varmasti käyttöä. Laita infoa tänne, miten homma etenee.
« Viimeksi muokattu: 31.12.12 - klo:18:37 kirjoittanut Marko »

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #6 : 31.12.12 - klo:18:53 »
Mutta poistettaessahan sit täytyy myös pääsylinterin koko täsmätä ei ABS-mallia.
Miks se täytyy poistaa jos se toimii?? Eihän siitä haittaakaan ole (poislukien paino).

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #7 : 31.12.12 - klo:19:04 »
Miks se täytyy poistaa jos se toimii?? Eihän siitä haittaakaan ole (poislukien paino).

Ehkä enemmän makuasia, mut on siitä joissain tilanteissa haittaakin. Joillain tienpinnoilla absi ei vaan tahdo pysähtyä ja kunnon lukkojarrutus olis paljon parempi.

Radalla absit on kanssa vähän niin ja näin. Vaikka se oiskin nopeinta aina vaan runtata poljin pohjaan ja antaa absien tehdä työ, ni samalla kyllä häviää iso osa hupikertoimesta. Vähän sama, ku (jotkut) automaatit on nykyään nopeampia ku kepit, mut kuka niilläkään tykkää leikkiä? :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #8 : 31.12.12 - klo:19:09 »
Mutta poistettaessahan sit täytyy myös pääsylinterin koko täsmätä ei ABS-mallia.
Miks se täytyy poistaa jos se toimii?? Eihän siitä haittaakaan ole (poislukien paino).
Muutenkin on tarkotus rakentaa isommat jarrut niin saattaa joutua pääsylinteriä muutenkin muuttamaan, mulla on sellasia jo pari valmiina.

Toi ABS systeemi kokonaisuutena painaa aika paljon ja tarkotus ois saada kaikki turha paino pois ja sitä myötä teho/paino suhde paremmaksi. Mahdollisimman lähelle 2kg/hv ois tarkotus pitkällä tähtäimellä päästä.
NA 1,8 turbo

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #9 : 31.12.12 - klo:19:19 »
Itse oon kans puhtaassa hupiautossa ABS:sia vastaan kuhan vaan heitin kyssärin et saa todellisen syyn selville.
Ja alusatulat sitten ja jos vaan löytyy niin levyt kans alukeskiöillä.
Isommista/paremmista jarruistahan ei mee ees prosentteja nykyään ja noilla voi saada perusteltua ABS:ien poistoakin kuhan saa vaan toditettua että jarrutasapaino säilyy muutoksien myötä eli molemmat päät kasvaa suhteessa yhtäpaljon.


Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #10 : 31.12.12 - klo:19:27 »
GTR skylinen 4 mäntäset alumiini satulat on jo hommattuna, etulevyt ja takajarrut vielä vähän auki.
NA 1,8 turbo

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #11 : 31.12.12 - klo:19:29 »
Lukkiutuva järjestelmä on enemmän etupainotteiseksi säädetty kuin ABS:llinen. Jos siis vain otatte ABS:ltä sähköt pois, varokaa mahdollista liiallista takapainoisuutta. Sitten kun jarrut tekee uusiksi, niin tuo bias tulee muutenkin tutkittavaksi.

Linkkivinkkinä vaikkapa http://www.miataturbo.net/race-prep-75/question-proportioning-valve-big-brakes-65577/
ex-NA8C

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #12 : 31.12.12 - klo:20:13 »
GTR skylinen 4 mäntäset alumiini satulat on jo hommattuna

Kuulostaa hyvälle  638

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #13 : 31.12.12 - klo:20:55 »
Minulla jenkkituonti 1.8 na ja ilman abseja. Mikä ero noissa on ettei miata kelpaa verrokiksi, sama auto kai se kuitenkin on?
Suzuki x-90

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: ABS:n poistaminen
« Vastaus #14 : 31.12.12 - klo:21:16 »
Mallinimen ero riittää monastikkin Suomessa syyksi ja jos on vielä RHD niin sitä suuremmalla syyllä (jenkkituonnit ei ole tiedän).