Kirjoittaja Aihe: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?  (Luettu 8657 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #15 : 10.01.13 - klo:17:45 »
Oma motivaatio on saada pikkusen jännitystä elämään ja käydä tosiaan itse hakemassa. Mikäs sen kivempaa kuin ajella +20v tuntemattomalla laitteella keväisessä euroopassa.

Ei mazdalla matkan tekemisessä ole muuta jännittävää kuin pieni tankin koko eli älä päästä tankkia alle puolen välin ja pidä 5l kannu kontissa. Saksassa moottoriteillä on huoltoasemia harvakseltaan ja vapaat nopeusrajoitukset nostaa kulutusta kohtalaisesti. Pahimmillaan oon ajanu yöllä huoltiksen ohi hiukan alle puolella tankilla, seuraava 80km päässä ollut huoltis oli remontissa, pikkukylien huoltomot sulkee ovensa aikasin, kylmäasemilla ei kaikkialla kortit kelvanneet (VISA) ja sitä seuraavalle oli matkaa 80-100km. Jännitti melko pirusti ajella höyryillä, kaiken hyvän lisäks polizei antaa sakot tankin kuivaks ajosta.
« Viimeksi muokattu: 10.01.13 - klo:17:51 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #16 : 10.01.13 - klo:20:38 »
mä maksoin 150€ jobbarille ja sit muutamia satasia rahtauskuluja Finnlinessille  :porvarismoke

Tohon hintaan tuskin mikään yritys tekee verollisena mitään. Käytetyn miatan hakeminen Saksasta edellyttää todennäköisesti useamman auton katsomista eli todennäköisesti tuntikausia töitä + satoja kilometrejä ajoa + soittelut yms. Tämä siis siinä tapauksessa, että haetaan hyvää yksilöä. Ihan eri juttu on ostaa vm 2012 mersu, bemari, audi tms, joita on kymmenittäin ja kaikki hyvässä kunnossa.

Täysin samaa mieltä Markon kanssa.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #17 : 10.01.13 - klo:20:47 »
mä maksoin 150€ jobbarille ja sit muutamia satasia rahtauskuluja Finnlinessille  :porvarismoke

Tohon hintaan tuskin mikään yritys tekee verollisena mitään. Käytetyn miatan hakeminen Saksasta edellyttää todennäköisesti useamman auton katsomista eli todennäköisesti tuntikausia töitä + satoja kilometrejä ajoa + soittelut yms. Tämä siis siinä tapauksessa, että haetaan hyvää yksilöä. Ihan eri juttu on ostaa vm 2012 mersu, bemari, audi tms, joita on kymmenittäin ja kaikki hyvässä kunnossa.

Täysin samaa mieltä Markon kanssa.

No mulle haki  smoker  Ja kyllä, oli priimakuntonen
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3970
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #18 : 10.01.13 - klo:21:57 »
No mulle haki  smoker  Ja kyllä, oli priimakuntonen

Eikö kyse ollut sun valitsemasta autosta, jonka joku nappasi sovitusti kyytiin? Ja auto oli kai n. 10 v vanha.

NA:t ovat 20 vuotta vanhoja ja ruosteettomia hyviä yksilöitä ei ihan helpolla löydy, joten aika hyvä säkä pitäisi olla, jos tuolla metodilla saisi hyvän.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #19 : 10.01.13 - klo:22:08 »
Tuolla jossain "auto saksasta" tms. topicissa on paljon enemmän juttua aiheesta - tsekkaa.
Itse hain huhtikuun lopulla 2012. Sanaakaan saksaa ei tarvinnut puhua - eikä montaa virkettä englantiakaan.

Suureksi avuksi on mainio suomenkielinen opas: http://www.sompsa.fi/
Siinä on mukana suomi-saksa kauppakirjakin.

Byrokratia, eli rekisteristä poisto Saksassa ja "kilvetys" on ihan suoraviivainen homma - joskin monivaiheinen.

Itse suosittelen ehdottomasti omaehtoista hakua. Sitä fiilistä kun lähdet ajelemaan kohti laivasatamaa, ei voi mikään!
Ja laivaa odotellessa tuliaisjuomien hankinta ja optimointi että saa haluamansa määrän mahtumaan :)

Totta on se, että hommaa on, ja aikaa menee, jos joudut monta autoa tsekkaamaan. Hyvän auton voi kyllä löytää ja valita myös netin välityksellä/sähköpostiviesteihin, kuviin ja dokumentteihin perustuen. Liikkeet eivät toki kovin hanakasti s-posteja lähettele kun äidyt kyselemään auton historiasta, huolloista yms. tarkemmin ja kun pyydät kuvia yksityiskohdista jne. Osa yksityisistä kyllä. Ja siinä keskustelussa sitten syntyy luottamus autoon ja myyjään - jos on syntyäkseen. Hyvä toki tsekata lähistöltä tällöin "varasuunnitelma-autokin", jos paikan päällä osottautuu, että auto ei vastaa saatuja kuvauksia.

Paikallinen katsastustoimintakin on eri malllilla kuin Suomessa. Auton saa usein ajaa sisään suoraan. Tämä muistiksi - eli kannattaa sopia myyjän kanssa, että auto käytetään Dekralla. Pääset itse katsomaan alustan insinöörin kanssa tarkkaan. Ja eipähän sitten tarvitse Suomessa rekisteröinnin yhteydessä katsastaa kun Saksan leima on tuore.

Hae itse. Säästät ja saat mukavia muistoja/kokemuksia.
-E



NA '90 1.6 Mariner Blue

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #20 : 10.01.13 - klo:22:16 »
...
NA:t ovat 20 vuotta vanhoja ja ruosteettomia hyviä yksilöitä ei ihan helpolla löydy, joten aika hyvä säkä pitäisi olla, jos tuolla metodilla saisi hyvän.

Ei tuo mielestäni tsäkää vaadi vaan työtä. Ajoissa liikkeelle, hyvät hakuagentit Saksan myyntisaitteihin, kiinnostavista vaan lisäkysymyksiä eetteriin - osa vastaa - osa ei. Ja lisäkysymyksiä. Ja kuvia, paljon kuvia. Jos myyjä niitä lähettää, ja kertoo autosta jotain oleellista lisää oma-aloitteisestekin,  on hän jo aika sitoutunut tekemään myyntityötä enemmänkin. Ja kun lupaa käteismaksu paikan päällä, ja aika ajoissa juttelee hinnasta, myyjä innostuu.

Mutta pitkään voi mennä, siis kuukausia, ennen kuin mieluinen hyvä löytää. Laita hakuagenttiin suoraan "alle 100/120 tkm" ajetut niin haaviin tarttuvien joukko pysyy inhimmillisenä.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #21 : 10.01.13 - klo:22:17 »
Mitä muuten tarkalleen ottaen tarkoittaa mobilen ilmoituksissa " For business, ex-/import, " ?

työn alla : 205GTI " MI16"

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #22 : 10.01.13 - klo:22:25 »

Totta on se, että hommaa on, ja aikaa menee, jos joudut monta autoa tsekkaamaan. Hyvän auton voi kyllä löytää ja valita myös netin välityksellä/sähköpostiviesteihin, kuviin ja dokumentteihin perustuen. Liikkeet eivät toki kovin hanakasti s-posteja lähettele kun äidyt kyselemään auton historiasta, huolloista yms. tarkemmin ja kun pyydät kuvia yksityiskohdista jne. Osa yksityisistä kyllä. Ja siinä keskustelussa sitten syntyy luottamus autoon ja myyjään - jos on syntyäkseen. Hyvä toki tsekata lähistöltä tällöin "varasuunnitelma-autokin", jos paikan päällä osottautuu, että auto ei vastaa saatuja kuvauksia.


Hae itse. Säästät ja saat mukavia muistoja/kokemuksia.
-E

Maaliskuun 13 ( ke )  lähden Saksaan ja toivotaan että tulen auton kanssa takaisin  dunno . Otin nimittäin pelkän menolennon
työn alla : 205GTI " MI16"

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #23 : 10.01.13 - klo:22:26 »
Mitä muuten tarkalleen ottaen tarkoittaa mobilen ilmoituksissa " For business, ex-/import, " ?

Kuulostaa siltä ettei autolle haluta antaa takuuta tai varautua mihinkään muuhunkaan reklamaatioon.
ex-NA8C

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #24 : 10.01.13 - klo:22:28 »
Mitä muuten tarkalleen ottaen tarkoittaa mobilen ilmoituksissa " For business, ex-/import, " ?

Kuulostaa siltä ettei autolle haluta antaa takuuta tai varautua mihinkään muuhunkaan reklamaatioon.

Kari ehti ensin, olin vastaamassa että "niin paska ettei kehtaa saksalaiselle myydä"

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #25 : 11.01.13 - klo:10:54 »
...Mutta varmaankin suomalaiselle vanhan Mazdan etsijälle vielä ihan hyvä :)

Liekö ihan standardi-disclaimeri minkä tahansa 20-vuotiaan auton kohdalla Saksassa (pl. täysin läpikäydyt helmet), vai saako niistä Hampurin seudun turkkilaisten häkeistä vanhoja kotteroita täydellä takuullakin?
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #26 : 11.01.13 - klo:10:59 »
...Mutta varmaankin suomalaiselle vanhan Mazdan etsijälle vielä ihan hyvä :)

Liekö ihan standardi-disclaimeri minkä tahansa 20-vuotiaan auton kohdalla Saksassa (pl. täysin läpikäydyt helmet), vai saako niistä Hampurin seudun turkkilaisten häkeistä vanhoja kotteroita täydellä takuullakin?

Ja myyhän liikkeet monesti Suomessakin ne halvat vanhukset purettavaksi/varaosiksi, eikä autona. Vaikkei mitään vikaa oliskaan, mutku käteen ei jää montaa euroa, ni ei kai niitä viittii montaa kertaa liikkeen piikkiin korjailla.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Penaaliraimo

  • Juniori
  • Viestejä: 7
Vs: "välimies" mäxän ostoon Saksassa ?
« Vastaus #27 : 02.02.13 - klo:17:58 »
Kari Illman vaikuttaa Hampurin suunnalla. Toimi välittäjänä mulle
Karille iso peukku. Huhtikuussa 2012 lennettin kaverin kanssa Hampuriin josta Kari tuli seuraavana aamuna hakemaan hotellilta ja käytiin katsomassa ykökösehdokas, joka oli niin hyvä että se piti ostaa. Karin kanssa konttorille ja muutaman tunnin kuluttua oltiin jo matkalla Tanskaan.

Kari oli vielä todella mukava mies jonka kanssa juttu luisti.
vm. 2005 MX-5 NB Impuls