Kirjoittaja Aihe: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?  (Luettu 21041 kertaa)

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #15 : 25.01.13 - klo:11:09 »
Aivan uutta tietoa tuokin!

Onkohan vakuutus halvempi Suomessa vai Saksassa? Halvemmastahan se kannattaisi ottaa. Kun hain käyttiksen joulun aikoihin, dealeri hoiti kilvet, kuukauden vakuutuksen ja muut paperityöt nimelliseen 250 euron hintaan. Itse asiassa oli ulkoistanut palvelun itsekin.

Kesältä jäi kokemus, että kolmen tiskin (vai neljän, tarkemmin ajateltuna?) välillä (joista yksi oli kilpien teko) sai operoida, että paperiasiat oli kunnossa. Vakuutusten ennakolta hankinta helpottaa tuotakin urakkaa, etenkin jos on omat kilvet mukana. Kai silti jonkun viranomaisen tykönä pitää käydä?

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #16 : 25.01.13 - klo:11:49 »
Vielä yksi oikotie byrokratiaa rakastavien Saksalaisten kiusaksi, jos et tilaakaan kilpiä ennakkoon :

Jos tiedät tarkalleen minkä yksilön olet menossa hakemaan , voidaan byrokatian  kohta "zzyxxz77655a" , eli vakuutuksen otto ennen siirtokilpien hakemista ohittaa seuraavasti: Soita Suomessa vakuutusyhtiöön , kerro auton merkki, malli ja valmistenumero . Vakuutusyhtiön täti/setä myöntää autolle vakuutuksen ja lähettää green cadin postissa, sekä englannin tai saksankielisen vakuutustodistuksen.  Nyt on yksi luukku vähemmän juostavana !

Tämä saattoi olla itsestäänselvyys joillekin , mutta eipä tuotakaan tietoa mistään autonhaun oppaista löytynyt .

Näin minäkin menettelin huhtikuussa, mutta ei tämä vakuutuksen ennakkoon hankinta sitä luukuilla juoksemista vähentänyt mitenkään.
Vakuutus otetaan samassa yhteydessä kun "kilpitädin" luokse mennään kilpiä hakemaan - oteaan siis punaiset tai kelt. kilvet ja siihen maksuun sitten sisältyy riittävä vakuutus.

Ymmärtääkseni JOS kilvet(kin) on otettu /saatu etukäteen ei tiskille tarvitse mennä jollei myyjä sitä halua. Sehän on nim. om. myyjän intressi että hänelle jää haltuun riittävästi paperia että saa myydyn autonsa oikeasti pois Saksan rekisteristä ja omat vak.maksut katkaistua. Pelkkien vanhojen kilpien tiskille vienti uskoakseni ei riitä - pitää siis olla dokumenttia... ja luottaako myyjä sitten sinun hänelle esittämiin: "katsos, tässä minulla siirtokilvet, ja tässä minulla paperi, että auto on vakuutettu tästä päivästä lähtien - ja kas, tässä on sinun kappale.... " hmmm....
Kun tuppaavat olemaan käteisenkin kanssa tarkkoja niin veikkaanpa, että myyä haluaa sinut roudata mukaan "tiskille"... Mutta lippujen lappujen kanssa ei tarvitse käydä kilpitädin luona ensin hakemassa vakuutusta ja sitten toisen kerran itse kilpiä.

Toistoa: kerro myyjälle miten haluat menetellä ja hän kertoo sitten varaatteko aikaa "tiskiasioinnille" vai ette.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #17 : 25.01.13 - klo:14:27 »

Näin minäkin menettelin huhtikuussa, mutta ei tämä vakuutuksen ennakkoon hankinta sitä luukuilla juoksemista vähentänyt mitenkään.
Vakuutus otetaan samassa yhteydessä kun "kilpitädin" luokse mennään kilpiä hakemaan - oteaan siis punaiset tai kelt. kilvet ja siihen maksuun sitten sisältyy riittävä vakuutus.



Toistoa: kerro myyjälle miten haluat menetellä ja hän kertoo sitten varaatteko aikaa "tiskiasioinnille" vai ette.
-E

Minä kun ymmärsin että ihan ensin mennään Dekraan tms hakemaan vakuutus ja sitten vasta aloitataan rekisteröinti ja kilpien haku. Tietty jos se kilpipaja sattuu myymään vakuutuksia niin ... sitten .

No ei varmaan haittaa jos ottaa vakuutuksen etukäteen Suomesta ja vilauttaa sitä greencardia rekisteröinnin yhteydessä. Tuo etukäteen 5 päivän lappujen tilaaminen ei tällä kertaa mulla onnistu, koska lähtö reissuun on maanantai aamuna ja kaupat tiistaina . Kilvet olisivat voimassa vain tiistaihin.  Haluan kuitenkin pari päivää ajella Saksassa etsimässä lisävarusteita ja viinaa  >:D

Ei mua sinänsä huoleta pätkääkään kun myyjä on luvannut avuliaasti jeesata kaikessa
työn alla : 205GTI " MI16"

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #18 : 25.01.13 - klo:16:34 »
Minä kun ymmärsin että ihan ensin mennään Dekraan tms hakemaan vakuutus ja sitten vasta aloitataan rekisteröinti ja kilpien haku. Tietty jos se kilpipaja sattuu myymään vakuutuksia niin ... sitten .

No ei varmaan haittaa jos ottaa vakuutuksen etukäteen Suomesta ja vilauttaa sitä greencardia rekisteröinnin yhteydessä. Tuo etukäteen 5 päivän lappujen tilaaminen ei tällä kertaa mulla onnistu, koska lähtö reissuun on maanantai aamuna ja kaupat tiistaina . Kilvet olisivat voimassa vain tiistaihin.  Haluan kuitenkin pari päivää ajella Saksassa etsimässä lisävarusteita ja viinaa  >:D

Ei mua sinänsä huoleta pätkääkään kun myyjä on luvannut avuliaasti jeesata kaikessa
Joo, saan sen vakuutuksen Dekrastakin. Seuraat vaan myyjää ja otat iisisti, ilman että innostuksissa heittäydyt huolimattomaksi :)
Menestystä hakumatkaan - ja pysy tiellä!
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #19 : 28.01.13 - klo:16:20 »
Aivan uutta tietoa tuokin!

Onkohan vakuutus halvempi Suomessa vai Saksassa? Halvemmastahan se kannattaisi ottaa. Kun hain käyttiksen joulun aikoihin, dealeri hoiti kilvet, kuukauden vakuutuksen ja muut paperityöt nimelliseen 250 euron hintaan. Itse asiassa oli ulkoistanut palvelun itsekin.

Kesältä jäi kokemus, että kolmen tiskin (vai neljän, tarkemmin ajateltuna?) välillä (joista yksi oli kilpien teko) sai operoida, että paperiasiat oli kunnossa. Vakuutusten ennakolta hankinta helpottaa tuotakin urakkaa, etenkin jos on omat kilvet mukana. Kai silti jonkun viranomaisen tykönä pitää käydä?


Oma hakureissu on nyt itse matkaa myöten sovittu ja tilattu. Noista kilvistä :  Nehän voi tilata etukäteen ja pyytää toimituksen siihen hotelliin jossa on yötä ! Näin siis pitää tehdä . Saksassa kuulemma toimitus on aamulla ennen kymmentä, yleensä ennen yhdeksää. Tiistai aamuksi kun saa kilvet jotka on prässätty maanantaina , niin on perjantaille asti ajoaikaa  ja se jo riittää.  Kilvissä on siis vakuutuskin mukana

Eihän tuota paljon "kehuttua" Saksan virastorumbaa nyt näin helpoksi voi pistää  638  Katsotaan sitten kun olen takaisin , että oliko se noin helppoa ! EN USKO !
työn alla : 205GTI " MI16"

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #20 : 29.03.13 - klo:21:46 »
toimiko homma ?

Itse olen laskenut aika paljon kanssa tämän varaan, www.transit-plate.com.

Mitäköhön sakemannit tosiaan tuosta tykkää, tulkeeko stoppi kaupan teolle kun vetäsen kilvet repusta ja sanon että joo sun
ei tarvii sit enää mitään tehdä ???

Tuo systeemi toimii varmaan paremmin "häkki myymälöiden" kanssa, mutta privaatit joutunee kuitenkin ensi käytä poistamassa auton omista kilvistään tms...???

Tää on mulle melkeen ainut vaihtoehto, koska meen saksaan 5 pv duunireissulle ma-pe , ja vaan illat on vapaata.
Tilaisin kilvet hotelliin missä olen 125e keskiviikoksi-torstaiksi. Ja niille pitäsi keretä la yönä lähtevään lauttaan.

Suomeen saavutaessa ma aamuna tuo 4pv vakuutus olisi jo kaput, mutta tullista saanen uuden tilalle ja ne kotimaan siirtokilvet/tarrat että saan auton kotitalliin ??? vai miten tuo nyt menee. No vaikka kaverin trailerilla sitten Vuosaaresta Vantaalle jos ei muuta enää keksi siinä kohtaa.
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #21 : 29.03.13 - klo:21:54 »
Tullista et ikäväkyllä saa kilpiä etkä vakuutusta, ne hoituu lähimmältä katsastusasemalta.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #22 : 29.03.13 - klo:22:00 »
toimiko homma ?

Itse olen laskenut aika paljon kanssa tämän varaan, www.transit-plate.com.


Suomeen saavutaessa ma aamuna tuo 4pv vakuutus olisi jo kaput, mutta tullista saanen uuden tilalle ja ne kotimaan siirtokilvet/tarrat että saan auton kotitalliin ??? vai miten tuo nyt menee. No vaikka kaverin trailerilla sitten Vuosaaresta Vantaalle jos ei muuta enää keksi siinä kohtaa.

Toimi aivan SAAKELIN HYVIN ! Tilasin etukäteen kilvet siihen hotelliin jossa olin yötä ja aamupalan aikaa ilmestyi kuriiri respaan.  Kilpien mukana tulee vakuutuspaperi ja ns. siirtolupa . Laitettiin niihin myyjän kanssa auton tiedot ja se on siinä ! Kilvet kiinni ja kohti kotia !

Suomessa *ittunaamainen tullimies pysäytti ja sanoi että " noilla kilvillä sä et aja metriäkään Suomessa " . Ohjasi tullikoppiin jossa kaveri oli täysin pihalla ! Kilvissä oli 2 paivää vakuutusta jäljellä joten hän päätyi siihen että teen käyttönottoilmoituksen tullille että saan ajaa auton kotiin . Käyttöönottoilmoitus sitten raukesi kun en tehnyt veroilmoitusta viiden päivän sisällä. Kävin tekemässä uuden käyttöönottoilmoituksen reilu viikko sitten kun jätin verolaput ja siinä sain 3 kk ajoaikaa taas

ps: Tolla käyttöönottoilmoituksella voi käytännössä kikkailla vaikka 5 vuotta. Niitä ei edes kirjata mihinkään järjestelmään !

« Viimeksi muokattu: 29.03.13 - klo:23:01 kirjoittanut Kaide »
työn alla : 205GTI " MI16"

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #23 : 29.03.13 - klo:22:01 »
Tullista et ikäväkyllä saa kilpiä etkä vakuutusta, ne hoituu lähimmältä katsastusasemalta.


Ainakin Vuosaaren sataman tulli myy kilvet ja vakuutuksen .  Moni otti niitä silloin kun itse tulin
työn alla : 205GTI " MI16"

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #24 : 29.03.13 - klo:22:20 »
Vuosaaren tullista on 250m katsastuskonttorille.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #25 : 29.03.13 - klo:22:52 »
Omat kokemukset oli lahden tullista, mutta onneksi jossain on paremmin :)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #26 : 29.03.13 - klo:23:00 »
Vuosaaren tullista on 250m katsastuskonttorille.

Jonne menemistä varten pitää kuulemma jättää auto tullin pihaan , kävellä sinne jonottamaan ja kävellä takaisin siirtolappujen kanssa jonottamaan tulliin näyttämään etät nyt on laput . Mä en tiedä sattuiko mun kohdalle vaan kuspäistä jengiä. Sulla on senverran enemmän kokemusta että osaat ehkä sanoa
työn alla : 205GTI " MI16"

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #27 : 29.03.13 - klo:23:26 »
Toi on kyllä jännä homma, että jos tuut vuosaareen laivalla niin siellä tosiaan on vihainen tullimies ohjaamassa sut koppiin täyttämään papereita, mutta jos tuut johonkin muuhun Helsingin satamaan tai vaikka Turkuun niin sen kun ajat ulos lautasta ja himaan. En sit tiedä että pitäiskö noista tehdä heti joku ilmotus vai ei. Kymmenkunta autoa oon tuonu ite ajamalla ja tasan kerran on vaadittu toi ilmotus tekemään ja se oli just ainoa kerta kun oon tullu laivalla vuosaareen.
NA 1,8 turbo

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #28 : 29.03.13 - klo:23:55 »
Toi on kyllä jännä homma, että jos tuut vuosaareen laivalla niin siellä tosiaan on vihainen tullimies ohjaamassa sut koppiin täyttämään papereita, mutta jos tuut johonkin muuhun Helsingin satamaan tai vaikka Turkuun niin sen kun ajat ulos lautasta ja himaan. En sit tiedä että pitäiskö noista tehdä heti joku ilmotus vai ei. Kymmenkunta autoa oon tuonu ite ajamalla ja tasan kerran on vaadittu toi ilmotus tekemään ja se oli just ainoa kerta kun oon tullu laivalla vuosaareen.


Noniin. Siispä talvilelun hakureissulla ohitetaan Vuosaari  biggthumpup.

LISÄYSTÄ: Mun ja monen muun mielestä Saksan siirtokilvillä saa ajaa myös Suomessa niiden voimassaolon loppuun
työn alla : 205GTI " MI16"

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
« Vastaus #29 : 30.03.13 - klo:00:09 »
Oon tuonu lähes kaikki autot Englannista jolloin en oo joutunu kikkailemaan Saksan kilpien kanssa. Viimeeks tultiin Hollannin siirtokilpien kanssa Vuosaareen jotka ei taida olla niin tutut kuin Saksan. Turun satamassa joutu ekalla kerralla kyselmään tullin konttoria joka on puolisen kilsaa rannasta, satama-alueen ulkopuolella.
Brittikilvillä saa ajaa niin pitkään kun UK katsastus on voimassa, eikä veroja ole Suomeen maksettu.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa