Kirjoittaja Aihe: NA mallin Ostajan opas (1989-1998)  (Luettu 6079 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
NA mallin Ostajan opas (1989-1998)
« : 25.04.13 - klo:13:08 »
Ostajan Opas


Tässä on tietoa autosta ja ohjeet mitä autosta kannattaa tarkistaa ennen kuin teet autosta kaupat.

Mazda MX-5 on takavetoinen avoauto jota on tehty 1.6 ja 1.8 16 venttilisillä ruiskumoottoreilla ja viisi vaihteisella vaihdelaatikolla.
Auto tunnetaan Ameriikan mantereella Mazda Miata nimellä ja Japanissa Eunos Roadster:ina

Lisävarusteina on ollut saatavilla ABS, automaattilaatikko, ohjaustehostin, sähkölasit, sähköpeilit, keskinopeuden säädin, tuulensuoja, alaslasketun katon peittävä suoja, ilmastointi, urheilullisempi alusta, lukkoperä, etu ja takasiipi, kovakatto lämmitettävällä takalasilla, stereot, lisäkaiuttimet niskatukiin, koristekaari, poikkituki konehuoneeseen ja takakonttiin, lisätukia alatukivarsien väliin etu ja taka-akselille.

Alkupään 1.6 moottorit (1989 - 1993) olivat 116 hevosvoimaisia, 130 hevosvoimaisen 1.8 moottorin tultua markkinoille 1994 1.6 moottorin teho putosi 90 hevosvoimaan. 1.6 moottorin yhteydessä tarjolla ollut lukkoperä oli visko lukko joka muuttui 1.8 mallin myötä Torsen malliseksi. Lukkoperän tunnistaminen perää ulkoapäin tutkien on mahdotonta. Helpoin tapa on pyöritellä hiekkakentällä ja katsoa sutiiko molemmat renkaat. Autoa on saanut neljällä eri perävälityksellä (4.3:1, 4.1:1, 3.9:1 ja 3.6:1) joista 1.6 on 4.3 välityksellä ja yleisin 1.8 välitys on 4.1.
Autossa on moottorin, vaihdelaatikon ja perän välissä kulkeva tukirunko (PPF).


Tarkista nämä autoa ostaessasi


Ulkoinen tarkastelu


- Lokarin kaaret ja kynnyskotelot on herkimmin ruostuvat paikat, kynnyskotelot ruostuvat sisältä ulospäin eli jos pinta kukkii on vanhinko yleensä pahempi kuin miltä se ulospäin näyttää. Tarkistaa etu ja takapään apurunko ja tukivarret. Lisäksi ruosteelle alttiina on auton pohjassa kulkevat vahvikepalkit (palkit eivät kestä auton nostamista vaan menevät ruttuu). Lisäksi ruostetta saattaa löytyä lattiamattojen alta ja takakontista sisään vuotavan veden takia.
- Ulkoisesti kannattaa tarkistaa että auton peltien saumat istuvat ja ovat samanlevyisiä, mahdolliset erot saattavat kieliä kolarikorjauksista.
- Maalipinnan sävyerot kannattaa tarkistaa silmämääräisesti, etenkin punaisen auton osat saattavat olla vanhentuneet eri sävyisiksi.
- Lakka saattaa olla korkannut/irtoillut paloina.
- Auton puskurit ovat muovia, konepelti alumiinia ja muu auto peltiä joka aiheuttaa osan ongelmista.
- Tarkista pelkääjän puoleisesta takakulmasta, missä akku on, ettei löysällä ollut akku ole lyönyt peltiin klommoja. Joissain autoissa on asennettu alkuperäisen akun tilalle normaalikokoinen akku joka on liian iso, eivätkä alkuperäiset kiinnikket istu jolloin akku on usein jätetty irti tai sitä ei ole kiinnitetty oikein.
- Lamppujen luukut saattavat istua huonosti, ne saa istumaan paremmin säätämällä ei vääntämällä, löysää sivuista loytyvää 4 ruuvia ja säädä ne oikeaan asentoon.


Katon kunnon tarkistaminen

Katon oikea oppinen avaaminen, avaa katon lukot, avaa takaikkunan vetoketju ja laske lasi alas, laske katto alas. Ylösnostettaessa sama käänteisesti.

- Katto kuluu herkimmin taitekohdista ja reunoista.
- Lukkoja voi säätää jos ne tuntuvat liian löysiltä/jäykiltä.
- Muovinen takalasi kuluu/naarmuuntuu ajanmyötä harmaaksi, etenkin jos katto lasketaan alas ilman että takalasi avataan.
- Tarkistaa kovamuovista valmistetun "rain rail" kunto ja että sadevesikaivojen viemärit on auki.
Sadevesi valuu katon ala/takareunaan minkä alla on "sadevesi kouru=rail rail" josta vesi valuu oven takana oleviin muutaman desin kokoisiin altaisiin. Altaiden pohjassa on poistoputket joita pitkin ne valuu auton läpi, pohjassa pilkottavaa putkea pitkin ulos. Rakenteesta johtuen sadevesikaivot menevät tukkoon katolta valuvasta roskista ja lehdistä jne jolloin vesi alkaa valumaan penkkejen taakse tai jos rain rail on murtunut valuu vesi suoraan hattuhyllylle.
- Rain rail kulkee katon sisäreunassa, tarkista katto ylhäällä hattuhyllyn kautta.
- Kaivot saat tarkistettua avaamalla takalasin ja avaamalla katon puoleenväliin jolloin pääset takaikkunan kautta käsiksi sadevesikaivoon, katon ollessä ylhäällä/alhaalla kaivo jää rakenteiden alle/taakse piiloon.
- Tarkista A pilareissa kulkevat pienemmät poistovesiputket. Putket pystyy ja pitääkin puhdistaa aika ajoin.
- Tarkista ikkunoita kiertävät, 3 osaisten tiivisteiden ja tuulilasin yläreunan tiivisteen kunto ja istuvuus, tiivisteitä saa yksittäisinä varaosina.
- Huonokuntoista kattoa ei tarvitse pelätä, halvin vinyylikatto muovilasilla on britti eBay:ssa noin £150, suomeen tuotuna noin 200€ ja rain rail on mx5-parts:in hinnastossa n. £160.


Sisusta ja takakontti


- Hanskalokeron ja etenkin keskikonsolin saranat ovat heikot ja usein rikki.
- Penkkien kankaat ja nahka ei ole kestävää, kulumat kuskin penkin sivussa ja nahkapenkeissä repeämät ovat yleisiä .
- Sähköikkunat ovat usein todella hitaat, kytkimien ja hissien putsaus ja rasvaus auttaa.
- Mittariston kuoren kiinnikkeet ovat heikkoa muovia ja usein rikki.
- Tarkista lämmittinlaitteen ja ilmastoinnin teho, sen pitäisi puhaltaa tulikuumaa ja jääkylmää kovalla. Haalea saattaa johtua tukossa olevasta lämmövaihtimesta tai vähäisestä ilmastoinnin aineen määrästä.
- Tarkista löytyykö penkkejen takaa ja lattiamattojen alta kosteutta.
- Pyyhkijän kerta pyyhkäisy toimii työntämällä tikkua eteenpäin.
- Tarkista kaikki toiminnot, hätävilkut jne. bensa ja takakontin avauskahvat löytyvät joissain malleissa keskikonsolin tavaralokerosta.
- Vaihdekepin liikkeiden tulee olla napakat ja selkeät, vaihteiston toimintaa on kuvattu pulttilukkoisen kiväärin toimintaan. jos tuntuma on muuta, tarvitsee vaihdekepin alapään muovipusla uusia. Toinen yleinen vaiva on vaihdekepin juuren kumin murtuminen vanhemmuutta, joka aiheuttaa lisää meteliä ja hajuja ohjaamoon.
- Takakontin tulee olla kuiva, vararengas on "tilansäästö" mallia, tunkki löytyy vasemmasta reunasta lattiamaton alta ja mukana pitäisi olla työkalusarja.
- Tarkista akun kiinnitys.
- Tarkista mahdollinen sähköinen takakontin avausmekanismi, sen pettäessä konttiin pääsee rikkomalla oikean takavalon.


Moottori ja konehuone


- 1989-1991 vuosina tehtiin niin sanottua "shortnose crank" moottoria joissa saattaa kiertokangen pääty laakeri sanoa sopimuksen irti, tyyppivika joka korjautui vuoden 1991 aikana, kampiakselit tunnistaa hihnapyörästä, "shortnose" hihnapyörässä on 4 reikää/aukkoa ja pitkä nokkasessa on 8 reikää/aukkoa. Tosin jos auto on kestänyt tähän asti niin todennäköisyys että se hajoaa on pieni. Aiheesta on paljon keskustelua ja lisää tietoa löytyy googlettamalla.

- Hydrauliset venttiilin nostimet saattavat naputtaa, etenkin kylmänä, joka ei ole vaarallista, poistuu öljyjen vaihdolla kokonaan tai hetkeksi. Aiheesta löytyy paljon keskustelua ja ohjeita googlettamalla.
- Kytkimen työsylinteri on heikko ja alkaa vanhemmiten vuotamaan.  Sylinterin vuodon tarkistaminen onnistuu altakäsin, painamalla työsylinterin suojakumia.
- Tulpanjohtojen kuntoa on silmämääräisesti hiukan vaikea tarkistaa, mutta ne tulee vaihtaa 40tkm välein, vanhat tulpanjohdot on yleisin syy käynti ja käynnistyshäiriöihin.
- Tarkista moottorin öljyn taso ja väri. Samoin jarru, ohjaustehostimen ja jäähdytinnesteiden määrä ja väri.
- Tarkista moottoritilassa kaikkien letkujen kunto.
- Tarkista laturin ja ohjaustehostimien hihnojen kunto ja kireys, samaa moniura hihnaa käyttää myös ilmastointi.
- Tarkista ilmasuodattimen kunto.
- Tarkista ajovaloille menevien johtojen kunto, ylös ja alas laskevien valojen tähden johdot ovat rasituksessa ja vanhemmiten kaipaavat uusintaa. Samalla voit tarkistaa lampujen nostimen nivelten kunnon.


Voimansiirto ja alusta


Osassa näitä tarvitaan tunkkia ja pukkeja, älä mene auton alle jos auto on pelkän tunkin varassa.

Auton alusta on oikea urheiluauton alusta, tässä piilee auton todella hyvä ajettavuus jonka tukena on 50/50 painojakauma. Alusta on toteutettu kaksilla päällekäisillä kolmiotukivarsilla ja säädettävissä todella monipuolisesti. Alustan säädöt tulisi olla tarkistettu mielellään vuosittain, tosin vastaan on tullut autoja jotka eivät ole nähneet säätöä maahantuojan jälkeen. Alustan luonteesta johtuen isoon, terävään töyssyyn ajaminen tai renkaan kanttarikosketus saattaa muuttaa asetuksia.


- Tarkista renkaiden kunto, renkaiden tulisi olla tasaisesti kuluneet, eri kohdista kuluneet renkaat kielivät vääristä ilmanpaineista tai alustan säädöt ovat pielessä.
- Tarkista vanteiden kunto silmämääräisesti.
- Tarkista alustan väljyyksien varalta, ota renkaasta kiinni ja heiluta sivuttain ja ylös alas suunnassa.
- Tarkista iskunvaimentimen ja jousen kunto silmämääräisesti. Voit koittaa iskunvaimentimien kuntoa painamalla autoa terävästi alaspäin lokasuojasta. Useissa autoissa on jälkiasennettuna alustasarja, lyhyemmät jouset ja jäykemmät iskunvaimentimet, toinen yleinen muutos on vaihtaa coil over:it jotka tarjoavat paremmat säätömahdollisuudet kovuuden ja korkeuden suhteen.
- Tarkista auton alta käsin vuotaako moottori, laatikko tai perä nesteitä. Samalla voit tarkistaa missä kunnossa vetoakseleiden nivelet ja suojakumit ovat.
- Jarrujen kunnon voit tarkistaa samalla. Tarkista käsijarrun toiminta, huonosti pitävä käsijarru vaatii säädön.


Ajossa tutkittavaa


Auton tulisi lähteä käyntiin normaalisti ja tyhjäkäynnin laskea koneen lämmettyä. Öljynpaineiden tulisi olla ajossa yli puolenvälin moottorin ollessa kuuma, tyhjäkäynnillä saa paine olla melko alhainen (Mazdan mittari ei ole kellon tarkka väline joten tarkkaa vastausta on vaikea antaa, lisäksi mittareita on eri arvoilla ja osassa ei ole arvoja ollenkaan.) Alkupään autoissa on realistinen lämpömittari joka seuraa lämpötilan muutoksia ja ruuhka-ajossa lämpömittari saattaa kivuta ennen kuin termostaatti aukeaa.
Ajossa kuuntele ylimääräisiä kolinoita alustasta ajaessasi epätasaisuuksien yli. Jos reippaamman kaasutuksen ja kaasun noston jälkeen pakokaasun väri muuttuu sinertäväksi on venttilivarren kumit väsyneet. Tarkista siksakkia ajaen puslien ja alustan kunto, mutkitellessa ei tulisi tuntua ylimääräistä väljää nuljumista. Reipas jarrutuskoe, kuitenkaan lukitsematta renkaita, kertoo jarrujen kunnon lisäksi myös puslien kunnosta, jos auto selkeän puoltamisen sijaan luikertelee ja jarruttaessa joudut korjaamaan auton suuntaa löytyy vika todennäköisimmin puslista.


Huoltokirja


Huoltokirja on hyvä olla olemassa, vielä parempi on jos historian varrelta on kerätty kuitit kaikista tehdyistä töistä ja osista.
Kannattaa tarkistaa millon moottoriin on viimeeksi vaihdettu öljyt ja jakopään hihna ja onko jakopään hihnan vaihdon yhteydessä vaihdettu myös vesipumppu. Moottori ei rikkoudu vaikka jakopään hihna katkeaisi, ainut harmi on matkan katkeaminen.
Tehtaan ilmoittama öljynvaihtoväli on 5000km ja jakopään hihnalle 100 000km/ 7 vuotta.
« Viimeksi muokattu: 26.04.13 - klo:11:21 kirjoittanut Samsa »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: NA mallin Ostajan opas (1989-1998)
« Vastaus #1 : 25.04.13 - klo:19:49 »
Samulin pyynnöstä muutama sananen eri maailmankolkkiin myytävien mallien eroista, kun ollaan ostamassa jo Suomeen rekisteröityä autoa:

Pääasiassa mannerkohtaiset erot ovat hyvin pieniä, eikä niillä ole vaikutusta auton käyttöön, ylläpitoon tai harrastettavuuteen!

Tuntomerkit:
- Euromalli MX-5: Takana leveä rekisterikilven tila. Todennäköisesti rumasti puskuri puhkaisemalla asennettu takasumari, joka kuitenkin on ihan tehdasasenteinen. Oikealtaohjattavissa autoissa se sumari on sitten keskilinjan väärällä puolella, Suomessa pitää olla vasemmalla.

- USA-/Kanada-malli eli Miata: Kapea takarekisterikilventila, vasemmalta ohjattava. USA:laisessa mailimittarit, Kanadassa km.

- JDM-malli eli Eunos Roadster: Takakilvelle kapea potero, oikealta ohjattava.

USA-mallissa on tietenkin mittaristossa kummallisia yksiköitä niin nopeus-, matka- kuin öljynpainemittarissa. JDM-autossa on max. 180km/h näyttävä mittari sekä nopeudenrajoitin samaisessa nopeudessa (helppo ohittaa). UK:n kautta kiertäneessä JDM-autossa tuolle mittarille saattaa olla tehty jotakin jolla se on saatu näyttämään maileja. Jos auton ajomäärä kiinnostaa, niin matkamittarin yksiköt ja mahdolliset konvertterit kannattaa huomioida.

USA-autossa on erilainen ecu, mm. OBDII-yhteensopivuus vuosimallista 1996 lähtien. Katsastuksessa tätä ei kuitenkaan näin vanhoista hoksata tutkia. Tavalliset halvat OBDII-koodinlukijat toimivat.

USA-auton tulipellistä ei löydy valmistajan kilpeä, ellei maahantuontikatsastus ole pakottanut siihen sellaista valmistamaan.

Mikäli ensimmäinen käyttöönotto on tapahtunut 14.6.1995 tai myöhemmin, autossa pitäisi Suomessa olla sähköinen kojelaudasta käytettävä ajovalojen korkeudensäätölaite. Periaatteessa tämä on maahantuontikatsastuksessa kontrolloitava asia, mutta siihen ei aina kiinnitetä huomiota ennenkuin sitten vuosien päästä jossakin vuosikatsastuksessa ko. varusteen puuttuminen huomataan (=hylsy). Saksaan myydyissä autoissa tämä varuste on, muissa yleensä ei.

Saksassa myydyissä autoissa on useimmiten(?) erillisellä niskanojalla varustetut penkit. Muualla maailmassa sellaiset on vain erikoismalleissa.

Jos harkitset Eunos Roadsteria eli japanin mallia, varmista että se on rekisteröity kahdelle!
« Viimeksi muokattu: 14.04.16 - klo:20:59 kirjoittanut Samsa »
ex-NA8C