Kirjoittaja Aihe: Auton ostaminen ja tuominen UK:sta/Englannista.  (Luettu 24471 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Olen kirjoittanut auton ostamisesta ja tuomisesta UK:sta useita yksityisviestejä, tässä muutaman auton hakemisen myötä tarttuneita yleispäteviä ohjeita ja vinkkejä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Huomauta jos huomaat virheitä tai haluat lisätä jotain.




Tämän tekstin osittainenkin lainaaminen ja/tai edelleenjulkaisu ilman allekirjoittaneen lupaa on kielletty!





Auton lisäksi tarvitset

V5C registration document:in
(paikallinen rekisteriote, A3 kokoinen)
MOT certification (paikallinen katsastustodistus joka todistaa että autossa on voimassa oleva katsastus ja jossa näkyy ajetut mailit)
kauppakirjan/bill of sale (ilman kauppakirjaa et voi rekisteröidä autoa Suomessa)
voimassa olevan vakuutuksen


Kun olet tehnyt kaupat, myyjä allekirjoittaa V5:sen ja täytätte V5:sesta "Section 11. Permanent Export"(V5C/4) osan  jonka myyjä toimittaa DVLA:han = paikallinen TraFi (mallikuvassa oikean puoleisen A4'sen toka alin osa). Tästä voit ladata pdf muodossa oppaan V5C täyttämiseen.

v5 registration document


Huom. DVLA:lle menevässä osassa ei ole minkäänlaista tietoa kenelle tai minne auto on myyty, Suomeksi kameratolppien terveiset tai Lontoon päästöverot eivät löydä perille.

MOT test certification


Auton rekisteröintivuosi

Rekisteröintivuosi lukee rekisterikilvessä, ohjeet löytyy täältä
Rekisterikilven ensimmäinen kirjain kertoo vuosimallin 1983 - 2001, rekisteröintivuosi katkeaa heinä/elokuussa joten kannattaa varmistaa rekisteröintipäivämäärä V5C:stä. 

Esim H 943 TBA

A = 1983...
G = 1989
H = 1990
J = 1991...
Y = 2001


2002 eteenpäin vuosiluku on tunnusten keskellä olevat kaksi numeroa.

Esim. NG02 TBA

51 = syksy 2001
52 = syksy 2002
02 = kevät 2002
03 = kevät 2003

Hämäävästi auto saattaa olla rekisteröity maahantuontivuoden mukaan ja rekisterikilvessä oleva eka kirjain onkin sen mukaan "väärä". Kilpi ei saa vanhentaa autoa.
Lisäksi autossa saattaa olla ns. special kilvet jotka UK omistaja voi myydä ennen auton myymistä, kilpien hinnat vaihtelee sadasta punnasta satoihin tuhasiin puntiin. Meille kilvellä ei ole mitään virkaa ja ulkomaalainen ei voi myydä sitä eteenpäin, yksi hyvä tinkimisen kohde.


Auton historian tarkistaminen

Auton historian voit tarkistaa netin välityksellä. Useat eri sivut tarjoavat £xx hintaan historian tarkistusta josta selviää mm.
  • Varkaudet
  • Mittarilukema
  • Värin vaihdokset
  • Onko autoa lunastettu
  • Edellisten omistajien lukumäärä
  • Onko autoa poistettu rekisteristä ja siirretty romutukseen
  • rekisterikilpien vaihdokset
  • Jäljellä olevaa osamaksua
  • Tuontiauto

Lisäksi auto saattaa olla Cat D tai Cat C eli kategoria D tai C joka tarkoittaa vakuutusyhtiön piikkiin korjautettua vauriota, A ja B kategoriat on ruttutukku kamaa eikä näitä saa enään katsastettua takaisin liikenteeseen. D kategoria on peltivaurio joka ei vaadi uudelleen katsastamista ja se saattaa tulla paikkamaalauksesta tai pienen klommon korjauksesta. C kategoria on vakavampi vaurio joka vaatii uudelleen katsastamista kolarikorjauksen osalta.
Vanhemmat/halvemmat autot joutuu helpommin lunastetuksi koska vaurion korjaus ylittää auton arvon ja UK:ssa vakuutusessa on käytännössä aina kasko (UK:ssa vakuutetulla autolla saa ajaa vain omistaja, lisäkuljettaja pitää olla mainittu ja niistä tulee lisää hintaa, mahdollisesti rajattu mailimäärän vuodessa ja hintaan vaikuttaa jokainen autolle tehty muutos eli lainsäädäntö mahdollistaa V8 jne. muutokset mutta käytännössä vakuutusten hinnat pitää huolen niiden harvinaisuudesta).
Seuraava omistaja on ostanut, korjannu ja katsastanut auton. Eli sama rumba mitä täälläkin toteutetaan ruttutukun romujen kanssa.
Asiaa ei kannata säikähtää, vaan ottaa selvää miksi ja miten autolle on käynyt ja kuinka se on korjattu, lisäksi Cat C/D on hyvä lisä tinkimiseen. Jos asia kiinnostaa enemmän niin täällä on lisää tietoa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_check

Täältä voit tarkistaa auton katsastushistorian.


UK:n ROADTAX ja SORN

UK:ssa auton pitää olla ROADTAX'd jotta auto saa seistä tienvarressa ja olla ajossa. Liikenteestä poisto/seisonta tunnetaan SORN lyhenteellä jolloin autolla ei saa ajaa tai pysäköidä tien varteen.
Autoa saa kauppojen jälkeen käyttää UK:ssa 2 viikkoa.

[edit] Korjattu virhe/vanhentunut tieto koskien ROADTAX ja SORN. Autossa tulee olla ROADTAX, eikä SORN statukse alaisella autolla saa ajaa.

[edit 2] ROADTAX disk:it on poistunut käytöstä, joudut ostamaan 6kk ROADTAX:in ellet kuljeta autoa trailerilla saarelta. Voit anoa käyttämättä jääneet 5kk täältä.


Vakuutukset

Ota omasta vakuutusyhtiöstä liikennevakuutus autolle ennen matkaa, tähän tarvitset yhtiöstä riippuen rekisterinumeron ja valmistenumeron. Kasko kannattaa ottaa ja jos mahdollista täyskasko kaikilla mahdollisilla lisillä (hinaus jne jos auto hajoaa tienpäällä), jotkin yhtiöt antaa kaskon suoraan, toiset tarvitsee kopion kauppakirjasta jotta kasko astuu voimaan (kauppakirjasta kuva kännykäkameralla ja se maililla vakuutusyhtiöön, helpompaa kuin alkaa etsimään vieraassa maassa skanneria).
Kaskonhan voit katkaista heti kun auto on suomessa.


Reissusta

Lennä paikalle halvimmalla/mikä miellyttää.
Kannattaa googlata mikä on edullisin tapa liikkua UK:ssa, lentäminen saattaa olla yllättävän halpaa.
Esim. Lontoo - Leeds lento oli £30/30min ja juna £20/4h. Bussilippu Lontoosta Coventry:yn klo 8:10 lähtö oli £5 ja normaalihinta oli £29. Kannattaa tarkistaa jos haettava auto on Lontoon ympäristössä kannattaako lentää halvimmalla lennolla kauimmaiselle kentälle ja matkustaa useita tunteja toiselle puolelle kaupunkia vai maksaa muutama kymppi enemmän ja laskeutua lähemmäs kohdetta.
Kannattaa ottaa huomioon että Lontoossa/UK:ssa liikkuminen on kohtuullisen kallista, monesti on edullisempaa yöpyä kentän lähellä ja jatkaa aamulla lentämällä kuin lähteä illalla junalla keskustaan josta jatkaa eteenpäin toisella junalla ja yöpyä perillä.

Forex:in valuuttalaskuri

Lennot
SkyScanner

Bussit
National Express
Eurolines

Junat
Direct Train
The Train Line
National Rail UK


Lontoosta ajaa päivässä Puttgarden:iin (viimeisin reissu 05-23). Puttgarenissa on useampi B&B, kannattaa googlata/varata etukäteen. Lontoosta Travemünd:iin menee ruuhkista riippuen saman verran kuin Puttgarden:iin.
Googlemaps:in mukaan..
Lontoosta Dover:iin on n.120km ja 1.5h.
Calaisista Travemünd:iin on n.835km ja +7.5h.
Calaisista on Puttgarden:iin n.900km ja +8h.
Rödby:stä on Tukholmaan n.800km ja +7.5h.



Lautat

Olen itse varannu liput direct ferries:in kautta, helpottaa kun voi ostaa koko reissun kaikki liput samalta sivulta edullisesti.
 
Dover - Calais on edullisin tapa poistua saarelta, keskimäärin lippu on noin £80, mutta lippu kannattaa ostaa ennakkoon netistä, näin saat lipun yleensä puoleen hintaan.
Dover - Dunkirk on ollu viime aikoina kympin halvempi ja samalla on säästänyt puolisen tuntia ajamisessa.

Jos auto on pohjoisesta kannattaa tarkistaa onko yölautta Hull:ista Rotterdam:iin edullisempi kuin ajo Dover:iin kautta.

Lontoon koilispuolelta pääsee Harwich:ista yölautalla Hollantiin, Hook Van Holland:iin tai Tanskaan Esbjerk:iin.

Lautta Irlannista alkaa £125 ylöspäin. Irlannista autontuomisesta en tiedä mitään.


Lautta Saksasta vai Ruotsista?

Finnlines on "menettänyt" kilpailun linjalta ja nostanu hintoja niin että nykyään on monesti halvempaa ajaa Ruotsin kautta kuin ottaa lautta Travemündestä. Jos perse kestää tai Finnlines:illä on tarjouskausi menossa niin suosittelen Travemünden lauttaa, matkalla sinne kannattaa pysähtyä tankkaamaan Michael Schumacher karting center:in luona. Lautta lähtee klo 03 ja check in sulkeutuu klo 01, mä oon päässy puhumalla klo 02 jälkeen laivaan.
Puolan kautta Finnlines:in laivalla tulemista en suosittele, yhen keikan oon tullu ja ajan mielummin Ruotsin läpi. Sen verran itäblokin maa, paikoitellen huonokuntoiset tiet, ei moottoriteitä, maanteillä 70km/h, kyliä 5km välein ja kylissä 50km/h, paljon kameroita ja poliiseja, satamaan oli vaikea löytää.

Puttgarden - Rödby maksaa noin 100€. Älä osta lauttalippua Tanska - Ruotsi välille, Puttgarden:in lipunmyynti mielellään myy sen, mutta aja mielummin Tanska - Ruotsi sillan kautta, silta on nopeempi ja hemmetin paljon hienompi.

Kapelskär - Naantali
on hiukan kalliimpi kuin Silja/Viking mutta hintaan sisältyy illallinen ja aamiainen seisovassa pöydässä ja laivalla on todella rauhallista.

Yleistä

  • UK autot on ruosteisia, etsi JDM auto jolla ei ole ajettu talvella.
  • Aloittaa kaupanteko soittamalla, tulet varmemmin huomatuksi ja ymmärretyksi, jatkon voi hoitaa maili/skype kautta.
  • Kannattaa aloittaa autosta keskustelu kertomalla olevansa Suomesta, harrastaja joka ei ole hullu vaan ostaa auton UK:sta koska hinnat on X verran halvemmat.
  • Valmistaudu maksamaan auto pyydettäessä esim. £20 seteleillä väärennösriskin takia, mulla on ollu mm. väärennetty £1 kolikko. Tilisiirto on maksuton mutta kestää 2-4 päivää.
  • Pyydä myyjältä paljon kuvia joka puolelta autoa ettei tule yllätyksiä.
  • Tarjoudu maksamaan PPI (Pre Purhace Inspection).
  • Pyydä myyjää varmistamaan että autossa on toimiva tupakan sytytin GPS:ää varten.
  • Varaudu turhaan keikkaan, se on halvempaa kuin tuoda huono auto.
  • Lontoon ohittaminen itäpuolelta maksaa £1 tai £2, maksuvälineenä ei kelpaa kortit, vain punnat.
  • Bensiini on kalliimpaa kuin Suomessa.
  • Belgian moottoritiet on kamalassa kunnossa.
  • Antwerpen=Ruuhkaa jossa palaa helposti tunti kaks.
  • Älä päästä tankkia alle puolen, etenkin Saksassa moottoriteiden varsilla on huoltoasemia 80-100km välein, seuraava huoltoasema saattaa olla kiinni, vapaat nopeusrajoitukset nostaa kulutusta ja tankin tyhjäksi ajamisesta saa Saksassa tuntuvat sakot. Varakannu konttiin.
  • Jos edellä menevä laittaa hätävilkut päälle, laita myös itse ja tarkkaile laittaako takanatulija myös, edessä todennäköisesti paikallaan seisova ruuhka/onnettomuus. Vapaan rajotuksen alueella kannattaa tarkkailla ettei kukaan tule +200km/h perään.
  • Vapaan nopeuden nopeakaista = ohittamiseen tai jatkuviin yli 180km/h nopeuksiin.
  • Saksassa pakettiautotkin kulkevat 1.6 NA:ta kovempaa, anna nöyrästi latua
  • Luotto/Pankkikortit ei välttämättä toimi joka paikassa (visakaan, ikävä huomata keskellä yötä tankki tyhjänä pikku kylässä), etsi seuraava paikka.
  • Dover:in lautalta voit ostaa tarrat RHD valoihin, ilman ajaminen on sakkoriski.
  • Ranskassa autosta pitäisi löytyä mm. heijastinliivit.
  • Googlen Navigointi toimii todella hyvin, myös iPuhelimessa. Lataa App varalle.
  • Tarkista UK:n ja reitin varrella olevien maiden kalentereista pyhäpäivät, ettei pankki ole yllättäen kiinni tai Saksassa pahin lomaruuhka
  • Kannattaa muistaa että UK on huimasti isompi maa ja huijareita on paljon enemmän, autoja meikataan, feikataa ja sävelletään ison maailman malliin.

JDM auton ostamisesta lyhyesti.
Aiheesta on oma keskustelu täällä.

Helpoin tapa erottaa NA MX-5 ja Eunos on takarekisterikilven koko, Eunoksessa on pieni moottoripyöräkilven kokoinen tila, MX-5 mahtuu normaali pitkä kilpi.

- V5 registration document:issa on kaks paikkaa päivämäärälle, ylempi on ensimmäinen rekisteröinti ja alempi ensimmäinen rekisteröintipäivä UK:ssa. Yleensä tuontiautojen papereissa on ensimmäinen rekisteröinti kohta jätetty tyhjäksi tai siihen on laitettu maahantuonnin päivämäärä.
Toinen yleinen tapa on lisätä otteeseen tieto että auto on tuontiauto ja valmistettu vuonna 19xx (declare manufactured abroad 19xx), jolloin puuttuu tarkka ensirekisteröinnin päivämäärä, tällaisen auton saa Suomessa kilpiin tosin pitää tietää konttori joka asian hyväksyy, tällasessa tapauksessa ensirekisteröintipäivämääräksi tulee 1.1.19xx.
Jos auto on JDM tuontiauto jonka papereissa on ensirekisteröintipäivämäärä ja merkkinä lukee Mazda eikä Eunos, omistat käytännössä euro Mazdan, konttorilla ei tarvitse mainita auton olevan Japanin tuonti jne vaan katsastat auton normaalisti UK autona. 1.1.1993 uudemmat tarvitsevat vastaavuustodistuksen päästöistä ja meluista, edullisin paikka on K1 katsastus (170€ huhtikuu -13)

- Export certification pitää sisällään Japanin tiedot englanniksi käännettynä eli siinä näkyy ensimmäinen rekisteröintipäivämäärä. Tämän konttorilla näyttämällä saat todistettua puuttuvan päivämäärän mutta samalla auto muuttuu euro autosta JDM autoksi. Lisäksi paperissa on Japanissa ajetut kilometrit jotka siirretään UK:n maahantulo katsastuksessa V5C:n. Jos autosta puuttuu Japanin paperit on yleistä ja todennäköistä että maahantuoja ruuvannut mittaria ennen em. katsastusta


Export certification


- JDM auton kokonaismassa. UK:n V5 ei lue auton painoa joten auto punnitaan konttorilla ja verrataan export certification:in painoon. Kantavuudeksi pitää saada minimissä 2x75kg, Export certification:in kantavuus on 2x50kg (tai 55kg en muista tarkalleen). Joudut keventämään autoa 40kg jotta saat autosta kaksi paikkaisen.


Samuli

Edit. Lisätty linkkejä ja tekstiä, korjattu asiavirheitä

Tämän tekstin osittainenkin lainaaminen ja/tai edelleenjulkaisu ilman allekirjoittaneen lupaa on kielletty!
« Viimeksi muokattu: 02.12.19 - klo:17:53 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Auton ostaminen ja tuominen UK:sta/Englannista.
« Vastaus #1 : 07.02.13 - klo:13:31 »
Hieno ohje! Toivottavasti tämä mahdollinen jatkokeskustelu ei sotke sitä.

UK:sta vielä sen verran, että kannattaa tutustua paikalliseen kalenteriin sen verran ettei reissuajankohtaan satu kuninkaallisia häitä, bank holiday:tä tms. arkivapaata/juhlapäivää. Voi häiritä ihmisten ja palveluiden tavoitettavuutta. Sinällään mitään toimistoaikoja ei tarvita, kaupat voi kätellä vaikka keskellä yötä jos se myyjälle sopii.
ex-NA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Auton ostaminen ja tuominen UK:sta/Englannista.
« Vastaus #2 : 07.02.13 - klo:13:43 »
Kiitos Kari.
Lisäsinkin ton juhlapäivän tarkistuksen.
Autoja on tullu ostettua mm. 02:00 eli keskellä yötä, ei muuten kannata..

Pidetään keskustelu vain aiheeseen liittyvänä, kommentoi vain jos löydät korjattavaa ja/tai lisättävä tai kaipaat lisätietoa aiheesta.
« Viimeksi muokattu: 07.02.13 - klo:14:08 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

120ZZZ

  • Juniori
  • Viestejä: 10
Vs: Auton ostaminen ja tuominen UK:sta/Englannista.
« Vastaus #3 : 16.03.19 - klo:09:24 »
Moi.Olen tuore MX-5n (NB) omistaja.Hain just tuon auton saksasta.Perjantaina 15.3.-19 katsastettu suomeen.Sellainen juttu tuli esiin katsastuksessa eli ainakin tämä mun auto on tyyppihyväksytty briteissä (e11*98).Jos brittien eroaminen tapahtuu ens huhtikuussa,niin toi brittien tyyppihyväksyntä ei ole voimassa enään.Silloin joutuu tekemään lisähommia katsastuksen yhteydessä ja varmasti maksaakin enempi. Tämä on sama juttu varmasti monen muun auton kohdalla myös. Auton saa varmaankin katsastettua suomeen,mutta lisähommiin joutuu. Toivottavasti toi brexit ei toteudu.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Auton ostaminen ja tuominen UK:sta/Englannista.
« Vastaus #4 : 02.12.19 - klo:17:54 »
Tässä on 250 sivuinen opas, miten ostaa käytetty auto eri euroopan maista
JOINT PROJECT AUTO REPORT europe
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa