Kirjoittaja Aihe: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?  (Luettu 11430 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #15 : 28.06.13 - klo:14:58 »
Ok kiitti! Eli täytyy hommata tuo OEM. Voi olla, että gv raastaisi maata aika tyylikkäästi.
Siis mikä on OEM-lippa eli mistä?
Tämä ei taida olla OEM - on vaan "Factory Style...."
http://www.mx5parts.co.uk/mazda-front-lower-factory-style-spoiler-p-1883.html

Minä haluan myös lippaa - kun en mistään niitä alkuperäisiä, maltillisia Aeropackagen "lippoja" löydä (front air dam + rear skirt)

Eli - mistä saa OEM -tyyppisiä, vain vähän eteenpäin työntyviä?
-E

(Voi jumalan käsi näitä sanontoja ja termejä....)
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #16 : 28.06.13 - klo:15:02 »
Eli - mistä saa OEM -tyyppisiä, vain vähän eteenpäin työntyviä?

Juuri tuo linkkaamasi, r-package / oem stylenä noita yleensä myydään. Eipä paljoa muita lippoja ole tarjolla kuin tuota oem mallia ja GV:tä.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #17 : 28.06.13 - klo:15:02 »
Minä taas porasin reiät puskurin alareunaan ja kiinnitin spoilerin pulteilla. Tuolla Mazdan oma asennusohje: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=417848

ErkkiM: Alkuperäistä voinee kysellä Mazdan varaosatiskiltä ;) Jäljitelmiä, ihan hyvälaatuisiakin,  saa nettikaupoista. Mulle tuli jenkki-ebaystä, siellä nuo pikkulipareet tunnetaan nimellä "r-package lip".

Edit: tyop
« Viimeksi muokattu: 28.06.13 - klo:15:28 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #18 : 28.06.13 - klo:15:06 »

Eli - mistä saa OEM -tyyppisiä, vain vähän eteenpäin työntyviä?


Tämän ketjun ekalla sivulla on mun postaamana linkki siihen minkä ite tilasin  ^-^

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #19 : 28.06.13 - klo:16:10 »
No niin, saatiinhan tämä pe-ip kulumaan mukavasti kun hieman aihetta lähemmin tarkasteli.
Nyt luulen ymmärtäväni erot käytetyillä termeillä yms yms. Historiallisessa mielessä aukiolevia kysymyksiä on paljon, mutta niillä ei nyt niin väliä. Kirjaan  kuitenkin:

Heti loppuvuodesta 1989 Mazda ryhtyi markkinoimaan ns. Aeropackagea (josta netissä jossain on esite). Siihen kuului maltilliset helmalipat sekä pieni takaspoileri, jossa heijastin. Cool. Tuollaista pakettia olen jäljittänyt. Vain takaspoileri jäänyt haaviin.

Eteenpäin. Unohdan tässä nyt nuo ns. GV-lipat. Ne on sporttisimmelle harrastajille  >:D

Käytännössä meillä näyttää olevan tasan kaksi tarjokasta - siis kun puhutaan OEM-lipoista. Nooh, OEM on kyllä harjaanjohtavaa siinä mielessä ettei näissä ole kyse enää mistää alkuperäisistä osavalmistajan tuotteista, vaan jäljitelmistä. Tässä mielessä MX5partsin (=I.L.Motorsport) käyttämä termi "factory style" on oikeinkin oikein.

Toisessa tarjokkaassa kyse siis tästä (linkki I.L.MS -sitelle). http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=51&oid=12&depth=0&page=0&count=7&PHPSESSID=8b7679ecd02c529548287eca409a35a2#
Kallis on tuo - mielestäni. Kuvien perusteella ei osaa sanoa miten tuo mahdollisetsi eroaa siitä ihan alkuperäisestä -89 mallisesta. Ehkei mitenkään?

Sitten on tämä toinen ehdokas jenkkilästä:
http://www.ebay.co.uk/itm/181063484179?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Näyttää hyvältä. Näyttää samalta mallilta kuin ILMS/MX5parts. Kelpaa mulle.

Alkuun siis hämäsi tuo OEM-sanan käyttö, mutta näinhän tuota usein käytetään, kun halutaan korostaa, että "jokin on samanlainen kuin silloin aikoinaan" - vaikka onkin nyt sen OEM:n replika - tai autotehdasvalmisteisen kopio, ilman että on olemassa mitään autonvalmistajat ja "kopioijan" välistä OEM-diiliä... juuh.

Harmi kun tuota taakse tulevaa pikkulippaa ei löydy  kuin I.L.MS/MX5ps -tarjonnasta sikamaiseen hintaan...

Puzle!
Tuohan siis tulee mustana ja kiinnikkeet messissä, eikö vain?

Tilaan tuon.
-E






NA '90 1.6 Mariner Blue

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #20 : 28.06.13 - klo:19:35 »
Onhan tuota takahelmaa ebayssa jenkeissä lähes jokaisella etulippaakin tarjoavalla myyjällä. Minulle tuli sellaiselta kuin 4caroption.

Ps. Harvan GV-lippakaan on alkuperäinen Garage Varyn myymä :)
ex-NA8C

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #21 : 28.06.13 - klo:19:43 »

Tuohan siis tulee mustana ja kiinnikkeet messissä, eikö vain?

Tilaan tuon.
-E

Ei tullut mulla mitään muuta kuin itse lippa mukana, vaikka niin mainostavatkin. Mutta eipä tuolla nyt oikeastaan väliä kun aivan perinteisillä kiinnitystarvikkeilla menee kiinni  :)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #22 : 05.07.13 - klo:13:37 »
Minä taas porasin reiät puskurin alareunaan ja kiinnitin spoilerin pulteilla. Tuolla Mazdan oma asennusohje: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=417848
....
Edit: tyop
Oliskos Karilla noi linkin takaa löytyvät tiedostot toimittaa s-postina kun ei ite niitä pääse lataamaan (ei oo ko. saitille tunnuksia).
Etulippa jo oottelee Tullipostissa. Kyllä oli nopee toimitus! Tilasin 28.6. illalla ja paketti jenkkilästä tullut 3.7. Suomeen.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #23 : 05.07.13 - klo:14:21 »



ex-NA8C

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #24 : 06.07.13 - klo:09:45 »
Perhana tilasin just päivää myöhemmin kuin ErkkiM ja minulla oli kirjattu vasta, että order received. Tais olla lähetyksen raja juuri edellisenä päivänä... Tosin tänne villiin pohjolaan kestää ehkä pitempään  ;D
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

chikara

  • Juniori
  • Viestejä: 22
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #25 : 13.12.13 - klo:00:37 »
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta paketista? http://www.ebay.com/itm/90-97-MAZDA-MIATA-MX5-FRONT-REAR-BUMPER-LIP-FD-STYLE-SIDE-SKIRT-/360730911141
Toi etu- ja takalippa olisivat oikein passelit, mutta nuo helmat vähän mietittyttää... Tuleeko liian "laitetun näköinen".

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #26 : 13.12.13 - klo:02:42 »
Mielestäni noi on parhaan näköset helmat mitä mihinkään mx:ään on saatavilla. Just sopivan hillityt ja jatkaa nätisti (varsinkin gv:n) etu lipan kanssa kylkilinjaa, kun muuten helma jäis liian ylös verrattuna etu/taka lippoihin. Itellä on just samat helmat odottamassa asennusta... googlella löytyy kuvia vaikka kuinka.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #27 : 13.12.13 - klo:08:34 »
Samaa mieltä, juuri sopivimman näköiset helmat NA:han, tosin näkemykseeni vaikuttaa tämän hetkinen muoti. Olisin kuitenkin sitä mieltä, että auton pitää olla kunnolla tontissa ennenkuin noita uskaltaa laittaa. Muuten näyttävät astinlaudoilta.
ex-NA8C

chikara

  • Juniori
  • Viestejä: 22
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #28 : 13.12.13 - klo:13:50 »
Mistä hrnt ostit helmat? Onkohan noiden palikoiden laatu ihan jees ja tuleekohan ehjänä perille...

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Suomesta lippaa NA:n etupuskuriin?
« Vastaus #29 : 13.12.13 - klo:14:13 »
Helmat tuli muistaakseni mx5partsilta http://www.mx5parts.co.uk/side-skirt-diffusers-p-3128.html ja laatu vaikuttaa varsin hyvälle.

Ebaystä tuli gv:n lippa ja myös se oli laadultaan myös ok. Mulla siis tommonen etulippa-> http://www.ebay.com/itm/1994-1997-Mazda-MX5-Miata-NA-GV-Style-Front-Bumper-Lip-PU-/181278206976?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3AMiata&hash=item2a3505ec00&vxp=mtr

Edit: Kyllä noita uskaltaa ebaystä tilata, jos ei tuu perille, niin viimeistään luottokunnan kautta saa rahat takaisin jos tavarat jää saapumatta (kunhan siis maksaa luottokortilla, eikä esim. siirrä rahoja ensin paypal tilille tjsp.)
« Viimeksi muokattu: 13.12.13 - klo:14:20 kirjoittanut hrnt »