Kirjoittaja Aihe: Koria jäykemmäksi...  (Luettu 10712 kertaa)

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Koria jäykemmäksi...
« : 07.03.08 - klo:11:35 »
Kertokaa omat kokemuksenne _hyvästä_ korin jäykkyyttä lisäävästä kokoonpanostanne. Tarkoituksenani on tehdä korista erittäin tukeva. Ideoita tälläiseen kokoonpanoon:

etu- ja takapalkit alustassa (-94+ malliset)
Greddy poikkituki konehuoneeseen (3-kerroksista luiskametallia, hyvä vääntöjäykkyys)
Cusco poikkituki konttiin (luiskametallia)
Style bar (halpa paska, onttoa halpaa metalliputkea)

Kuten miatassa yleensä, ei painoa saisi olla paljoakaan, joten ainakin itse unohdan FM:män perhostuet yms. onko vastalauseita ? ;)
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:09:01 kirjoittanut Samsa »

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #1 : 07.03.08 - klo:12:05 »
Olis ihan kiva kuulla kokemuksia noista eri tukipalkeista. Mielessä on ollut tilata ainakin perään jonkin näköistä tukipalkkia, mahdollisimman kevyttä tietenkin.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #2 : 07.03.08 - klo:12:22 »
eihän noista mitään hyötyä oo normiajossa, mutta jos antaa kenkää mutkatiellä ja ajaa todella kovaa, niin eron huomaa helposti  ::) Itse ajattelin tilata juurikin nuo yllämainitut palkit, ellei joku ehdota täällä parempaa :)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #3 : 07.03.08 - klo:12:46 »
Eikö meistä kaikki aja autoa kokoajan kun se olis varastettu?  ;D Uudesta autosta löytyy tuo etupoikkituki jo valmiina mutta takaluukkuun tuommoisen vois myös hankkia. MX-5partsissa pääsee lukeen ihmisten kokemuksia noista ja aika paljon positiivisa kokemuksia näyttää olevan (varmaan poistavat negatiiviset? :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Nurtsi

  • Juniori
  • Viestejä: 15
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #4 : 07.03.08 - klo:14:31 »
Kyllä mä väittäisin, että 94+ mallisista alustan palkeista on jotain hyötyä jo maantieajossa.   Parempi vääntöjäykkyys?

Ainakin 1,6:ssa 100km/h nurkilla tuntuva tutina puuttuu isolohkosta kokonaan.

Alustaltaanhan autot 1,6 ja 1,8 ovat muuten samanlaiset. 1,6 ilman palkkeja.

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #5 : 07.03.08 - klo:16:23 »
Vääntöjäykkyydeellä tarkotan sitä, miten noi itse palkit antaa periks. Esim. halppispoikkituet konehuoneessa on väännetty suoraan rautaputkesta ja taipuu melkein kädellä väännettynä. Kalliimmat on tehty liuskoista, joissa metalli menee kerroksittain pysty- että vaakasuoraan. Kokeiles tämmöstä vääntää kädellä ;)


Tutina yli 100km/h vauhdissa on tuttu juttu, mutta hyvin säädetyillä ohjauskulmilla tämäkin häviää myös ei-tukipalkillisissa autoissa. Tosin onhan tuo totta, että tukipalkilliset autot antaa enemmän tuossa asiassa anteeksi ja tottakai ovat tarpeelliset kun mazdan miehet on ne suunnitellu siihen  ;D

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #6 : 10.03.08 - klo:17:13 »
Onko kukaan tehnyt korin jäykistyksiä 1,8:aan NA:han? Jos on, niin miten ko. jutut ovat toimineet?

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #7 : 12.03.08 - klo:13:11 »
Kori on täysin sama 1.6 ja 1.8 malleissa. -94 mallissa on alustassa edessä sekä takana tuet ja tanko turvavyöpalkkien välissä. Jäykistää muuten aika hyvin kyseiset tuet. Muuten samaa ideaa, eli jos vielä tukevampaa niin konehuone/kontti puolelta.

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #8 : 12.03.08 - klo:20:33 »
Tuommonen "oikea" turvakaari tuntuu tekevän myös hyvää. Terävien monttujen aiheuttama tutina pieneni kummasti. Kaari ajanee saman asian kuin penkin takana oleva poikkituki ja takapaksi poikkituki, kiinnityspisteet koriin kun ovat lähes samoissa paikoissa.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #9 : 02.04.08 - klo:12:32 »
Onkos kellä vm '94 originaalia poikkitukea kiinni siellä penkkien takana hattuhyllyn päällä? Minkälainen pulttikiinnitys siinä on? Eli jotenkin menee pultti ylhäältä alas(kiinnittää tuen ja korin), mutta sinne palkin sisälle ei mistään pääse ruuvailemaan mutteria vastineeksi.(pimeässä en nähnyt..) Palkissa on poikittaistapille(vaakataso) reikä toisella puolella. Liekö toisella puolella samanlainen? Jos on niin sitten tulisi pultti ylhäältä alas ja alapään läpi lukitus pultti poikittain rungon läpi..

Sain kaverilta tommosen, kun oli hänellä jäänyt ylimääräiseksi ja nyt sitä pitäs laitella kiinni omaani. Eli tiedän, että reiät on valmiina '90 mallissakin ko palkille, mutta ne on piilotettu muovin alle piiloon. Päällismuovin sain helposti pois, mutta ei kehtais rungonympäriltä tota muovia leikellä turhaan pois, jos alla ei olekaan mitään kiinnityskohtia. Kysellään ensin ja tuhotaan pinnat vasta sen jälkeen  ;)

Yks mahdollisuus ois tietty heittää hitsillä kiinni...

Jahas, taitaa tänään tulla Konin jousetkin, niin seuraavaksi niitä asentelemaan.

Edit: Vastaan itse itselleni. Taitaa ratkaisu löytyä noista kiila-ankkuri pulteista, joista toinen pää leviää mutteria kiristäessä..
« Viimeksi muokattu: 02.04.08 - klo:21:44 kirjoittanut VesCu »
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #10 : 02.04.08 - klo:13:51 »
Voin muuten suositella tuota poikkitukea eteen kaikille joilla sitä ei vielä ole! Nyt kun lumet suli ja on päässyt kunnolla kurvailemaan niin tuon edut on huomannu kyllä heti. Auto tottelee paljon paremmin ohjausta!

Eli älkää vain miettikö tuommoisen hankkimista, vaan hankkikaa se!  8)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

hypretype9

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #11 : 13.05.08 - klo:02:42 »
Samsa: Mistä hommasit? Tilasitko Englannista vai saako noita täältä.
Ei kait kaikkee tartte tilailla netin kautta?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #12 : 13.05.08 - klo:11:57 »
Samsa: Mistä hommasit? Tilasitko Englannista vai saako noita täältä.
Ei kait kaikkee tartte tilailla netin kautta?

Voi olla että jokin liike myy Suomessakin sopivia. Itsellä tuli uuden auton mukana. MX5Partsilta noita saa noita samanlaisia. Itse ajattelin tilata vielä takaluukkuun yhden poikkituen :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

xtdi

  • Juniori
  • Viestejä: 4
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #13 : 13.05.08 - klo:12:39 »
Tämä voi olla useimmille MX-5 kuskeille epäkäytännöllinen ja -mieluisa korin jäykistys, mutta kovakatto jäykistää todella hyvin koria. En minäkään kovaa kattoa käytä, koska haluan ajaa avoautolla, mutta tulipahan sanottua. Olen joskus ajanut slalomkisoja kovakatto päällä.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #14 : 16.05.08 - klo:21:20 »
180 astetta asvaltilla onnistuu näköjään yllättävänkin hyvin..  ;D
Alleviivaan _yllättävänkin_  ::)

Sorry off topic..
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT