Kirjoittaja Aihe: Koria jäykemmäksi...  (Luettu 10715 kertaa)

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #15 : 18.07.08 - klo:11:20 »
Koetan muistella, modauksista on jo NIIN kauan aikaa, mutta muistaakseni alustassa on RB:n front brace, perässä Skip Cannonin rear brace ja sisällä FM:n tukitanko turvavyökiinniketolppien välissä.

Tärisee se vieläkin :)
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #16 : 31.10.08 - klo:20:39 »
Olisiko kiinnostusta tuottaa muutama pari auton pohjaan tulevia "frame rail" liuskoja. Samanlaisia mitä flyin miata myy 200$ hintaan. jostain 2mm rosterista vääntelisi, vai mikä olisi hyvä jäykkä materiaali? Kysyn tutulta peltimieheltä saako sen taivuttimella noin jytyä väännettyä. Ei voisi tulla kovinkaan kalliiksi... Pitäisi vaan jostain keksiä mitat.

Eli näitä:


NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #17 : 22.11.08 - klo:12:30 »
Tässä vielä astetta racempi jäykistyskeino. Noi oviaukot/tuulilasin reuna olisi vielä suht helppo hitsailla. Ei tarvitsisi purkaa koko autoa.

http://www.flyinmiata.com/tech/seamweld.php
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #18 : 24.11.08 - klo:12:18 »
kysy ihmeessä noita kiskoja. Jos ei yli 100€ mene, niin mulle yhet :)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #19 : 03.06.09 - klo:18:15 »
Mites tossa vanhimmassa na:ssa on alkuperäisenä jotain tukia?

Eli viikonloppuna huomasin että takana tukivarsien välissä on putkesta tehty tuki joka morellekkin on lisätty myöhemmin mutta kuuluuko vaihdelaatikon alla olla alkujaan sellasta?

Siellä on noin 20mm paksu neliöputki joka näyttää olevan aika järeää paksuudeltaan. Kulkee siis noin pari senttiä öljyropun etupuolella.

Kysymys kuuluukin että puuttuuko tosta nyt sitten enää ylemmät tuet eteen ja taakse jotta koko setti olisi?

JP

  • Juniori
  • Viestejä: 36
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #20 : 29.06.10 - klo:11:22 »
Materiaalin kimmokerroin ja palkin geometria antaa jäykkyyden, lujuus vastoin yleistä luuloa ei auta lainkaan. Pehmeä teräs on siis yhtä jäykkää kuin luja teräs! Lujaa terästä vain kestää taivuttaa suuremmalle mutkalle ennen kuin se myötää pysyvästi. Harva meistä ajaa niin lujaa, että runkoon syntyy pysyviä muodonmuutoksia. ;D Siis vasta kolarissa lujuudesta on hyötyä.
Terästen kimmokerrroin alumiinia kolme kertaa suurempi, niin on tosin painokin, joten oikeastaan melko sama mistä teet kunhan et mistään muovista tai kuparista...
Palkin sisälleen sulkema poikkipinta-ala antaa kiertojäykkyyttä, korkeus antaa taivutusjäykkyyttä potenssiin kolme. Itse harkitsisin vakavasti kardaanitunnelin sulkemista putkeksi butterfly bracella tms ristikkorakenteella. Suljettua poikkipinta-alaa syntyy reilusti heti kerralla. Jos ei sitä, niin frame raileista ainakin leveämmät kuin auton omat palkit. 2mm on muuten siinä ja siinä kestääkö autoa nostaa palkista (lujuudesta riippuen), laittaisin aavistuksen lisää, kestää sitten pohjakosketuksiakin paremmin.


Olisiko kiinnostusta tuottaa muutama pari auton pohjaan tulevia "frame rail" liuskoja. Samanlaisia mitä flyin miata myy 200$ hintaan. jostain 2mm rosterista vääntelisi, vai mikä olisi hyvä jäykkä materiaali? Kysyn tutulta peltimieheltä saako sen taivuttimella noin jytyä väännettyä. Ei voisi tulla kovinkaan kalliiksi... Pitäisi vaan jostain keksiä mitat.
Vääntöjäykkyydeellä tarkotan sitä, miten noi itse palkit antaa periks. Esim. halppispoikkituet konehuoneessa on väännetty suoraan rautaputkesta ja taipuu melkein kädellä väännettynä. Kalliimmat on tehty liuskoista, joissa metalli menee kerroksittain pysty- että vaakasuoraan. Kokeiles tämmöstä vääntää kädellä ;)
« Viimeksi muokattu: 30.06.10 - klo:11:02 kirjoittanut JP »

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #21 : 08.03.11 - klo:09:27 »
Mihinkähän tämä putkenpätkä olis menossa? Hankin se nimellä rear lower arm brace mutta takatukivarsien väliin se on liian pitkä ja siellähän pitää olla taivutettu putki jotta menee pakoputken alta?.

Eteen voisi mennä, ainakin pituus täsmää öljypohjan kohdilla tukivarsien välissä, mutta siihen taas noi kiinnityskohdat on vähän väärän malliset.
1.64 NA

maksalaatikko

  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #22 : 19.03.11 - klo:02:18 »
ajan paljon metsäteitä, hyvä että kori löysä, muuten etujousia menisi enemmän hupyissä, ja mazdan vika et kun jousi katkeaa toisen puolen iskari samalla pettää, vaikka kallistuksenvakain poistettu edesta. vm.97

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #23 : 19.06.11 - klo:21:56 »
Tämmöset syntyi viikonlopun aikana, lähinnä vyön kiinnitystä varten tehtiin tuo hattuhyllyn tuki.


VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #24 : 05.06.13 - klo:21:33 »
Onko kellää kokemusta FM butterfly bracesta? http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4538&parentid=0&stocknumber=13-69920 ?

Oma 18 vuotias NA potee jatkuvaa tutinaa ja vapinaa epätasaisille tienpinnoilla. Kardaanitunnelin sulkeminen olisi varmasti tehokkain tapa jäykistää keitetyn makaroonin kimmomoduulin omaavaa koria. Jousituksenkin rakentamisessa olisi enemmän mieltä kun tietäisi että joustoliike tapahtuu siellä missä pitääkin eikä koripelleissä. 

Rusty

  • Juniori
  • Viestejä: 36
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #25 : 06.01.15 - klo:20:34 »
Meneekö NA:n konehuoneeseen tarkotettu rauta NB:hen? Ei äkkiseltään tule mieleen mikä niissä olisi erilaista? Silti MX5parts luokittelee esim tämän vain NA-osaksi: http://www.mx5parts.co.uk/ultra-racing-front-upper-chassis-brace-mk1-p-3307.html.

Ja onko kellään mitään sanottavaa konttiin tulevasta tuesta? Ostamisen arvoinen?

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #26 : 06.01.15 - klo:21:00 »
Meneekö NA:n konehuoneeseen tarkotettu rauta NB:hen?

Ainakin tämän mukaan aftermarket strut bracet sopii ristiin NA/NB:
http://www.miata.net/garage/compatibility.html
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #27 : 07.01.15 - klo:08:56 »
Meneekö NA:n konehuoneeseen tarkotettu rauta NB:hen? Ei äkkiseltään tule mieleen mikä niissä olisi erilaista? Silti MX5parts luokittelee esim tämän vain NA-osaksi: http://www.mx5parts.co.uk/ultra-racing-front-upper-chassis-brace-mk1-p-3307.html.

Korkeussuunnassa on eroa, mutta niinpäin, että NB:ssä on enemmän tilaa konepeltiin nähden. NB:n orkkista tukea varten NA:n konepellin rankaan pitää hakata hiukan lisää tilaa. Sitä sitten en tiedä, onko tuo nimenomainen Ultra racing niin matala, että se ottaisi kiinni NB:n venakoppaan/imusarjaan dunno Mx5partsin sivulla arvosteluista herää kyllä epäilys, ettei sopisi.

Tuo Ultra racing tuote on varsin rimpula, sitä taivuttaa jo käsivoimin. Ei juurikaan jämäkämpi kuin muutkaan halpikset, vaikka onkin peltiä ja yksiosainen. Jos edes minimaalist atoimivuutta haluat osalta, niin hanki joku tukevampi, vaikka FM tai NB:n orkkis.

Ja onko kellään mitään sanottavaa konttiin tulevasta tuesta? Ostamisen arvoinen?

Oma mielipiteeni on, että tuo seutu on NA/NB:n korin jäykin kohta jo valmiiksi, ja tuohon kohtaan lisättävä putki on pelkkää blingiä.
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #28 : 07.01.15 - klo:08:58 »
Onko kellää kokemusta FM butterfly bracesta? http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=4538&parentid=0&stocknumber=13-69920 ?

Ei tullut kokemuksia tänne, mutta kerro sinä, kun eikös sinulla nyt tuollainen ole?  :D
ex-NA8C

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Koria jäykemmäksi...
« Vastaus #29 : 14.01.15 - klo:21:35 »
Kuten Kari mainitsi, hankin ja asensin FM butterfly bracen viime kesänä. Päädyin tukeen koska halusin lisää jäykkyyttä koriin, mutta en ollut valmis tinkimään matkustamon käytettävyydestä johon häkki tai oviraudat olisivat vaikuttaneet.

Asennuksessa ei ollut mitään ihmeellistä. Suurin työ oli framerailien pulttaaminen pohjaan. Ristituen "siivet" kiinnittyi railien sisäpuolen pultteihin ja tuen keskiosa taas kulmistaan neljällä pultilla siipiin. Vakiokatalysaattorilla tuen keskiosaa ei voinut asentaa yläasentoon jolloin se jäi auton pohjassa matalimmaksi kohdassa. Siitä pieni miinus.

Ajossa perhostuki toi kaivattua tukevuutta. Edelleen kaikista pahimmat erivaiheiset töyssyt aiheuttaa värinää, mutta tästäkin huolimatta pidän tukea onnistuneena virityksenä. Kaikki lisäpainokin tuli painopisteen alapuolelle.