Kirjoittaja Aihe: Ratti  (Luettu 25338 kertaa)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Ratti
« Vastaus #15 : 20.02.09 - klo:15:58 »
Halkaisijassa ei itselläni ainakaan ole ollut ongelmia. Mites niin kysyin jo toisessa topicissa mutta millä paperilla ton airbäg ratin saa muutoskatsastettua pois?
Ei onnistunut konttorilla noin vaan jotain paperia huutaa siihen kuulemma....
Maahantuojalta pitäisi saada paperi jossa lukee että ko. mallia on saanut ilman bägiä. Mazdan maahantuoja vaan tykkää tosi nihkeesti kirjotella mitään todistuksia. :-\
;D
Ymmärrisinkö nyt oikein?  Jos vaihtaa pienemmän ratin, niin pitääkö katsastuksessa esittää jokin todistus että aibägia ei ole?  Jos ei sitä ole ko vuosimallissa koskaan ollutkaan??
Et ymmärtänyt. Vain siinä tapauksessa että vakio ratissa on bägi ja tilalle halutaan vaihtaa ratti jossa sitä ei ole. Bägittömän ratin saa vaihtaa kyllä ilman muutoskatsastusta.
NA 1,8 turbo

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #16 : 16.04.09 - klo:14:28 »
Dodii eli konttorilta sain vihreää valoa bägin poistoon/ ratin vaihtoon jossa ei bägiä mutta mutta....keltäs noita papereita nyt voi kysellä?
Tietty yks vaihtoehto on että korjais ton vian tosta mutta tarttis silti saada parempi ratti...

Löysin että olisi toi inchcape motors mutta ei sieltä saa näkyy ketään kiinni. Onko edes oikea paikka jolla noi dokkarit olisi?

On helvatisti helpompaa toi pösön papereiden kysely tuntuu.

Edit: Tai kertokaa missä ton ohjausboksi on että pääsee tutkimaan mikä mättää kun valo ei syty kun virrat laittaa päälle.
« Viimeksi muokattu: 16.04.09 - klo:14:34 kirjoittanut next »

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Ratti
« Vastaus #17 : 16.04.09 - klo:14:46 »
Dodii eli konttorilta sain vihreää valoa bägin poistoon/ ratin vaihtoon jossa ei bägiä mutta mutta....keltäs noita papereita nyt voi kysellä?
Tietty yks vaihtoehto on että korjais ton vian tosta mutta tarttis silti saada parempi ratti...
Löysin että olisi toi inchcape motors mutta ei sieltä saa näkyy ketään kiinni. Onko edes oikea paikka jolla noi dokkarit olisi?
On helvatisti helpompaa toi pösön papereiden kysely tuntuu.
Edit: Tai kertokaa missä ton ohjausboksi on että pääsee tutkimaan mikä mättää kun valo ei syty kun virrat laittaa päälle.
Ihan oikeeseen paikkaan soitit. Noitten kanssa ei vaan todellakaan ole helppo asioida minkään muutos paperin kanssa. :-\ Todennäköisesti kun joskus saat jonkun sieltä kiinni niin sua pompotellaan edes takas monen ihmisen välillä, eikä kukaan tiedä mistään mitään. :(
NA 1,8 turbo

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Ratti
« Vastaus #18 : 16.04.09 - klo:14:49 »
Jos tämä edistyy niin laittakaapa tietoa sitten jakoon että miten se prosessi menee ja oikeastaan vaikka tarkkoja ohjeita tuon ratin vaihdostakin / mistä osia.. Kiinnostaa varmasti muitakin..
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #19 : 16.04.09 - klo:14:54 »
No siis jos paperit sais jostain niin operaatiohan on niin yksinkertainen että vanha ratti mäkeen ja sovitin ja uus ratti kiinni. Piste.

Sen verran vanhaa tekniikkaa ettei tartte huolehtia tosta ecusta yms että sekoilis kun poistaa bägin.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Ratti
« Vastaus #20 : 16.04.09 - klo:15:45 »
Mut oliks tossa nyt jotain ongelmaa noiden airbägin piuhojen kanssa? Ettei posahda silmille kun repii irti..
Että onks se vaan akku irti, piuhat poikki ja päät umpeen vai jotain muutakin piti tehdä? Airbägin valon poisto, ettei käynnistyksessä/katsastuksessa herjaa etc.. Tämmösiä tietoja kaipais tänne.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #21 : 16.04.09 - klo:16:00 »
Ei posahda irrotettaessa jos et vaan jännittteitä sinne suoraan kytke :) Täytyy siis itse ihan virtaa sinne syöttää.

Itse en edes ole akkua irrottanut koska irtoaa siis ihan liittimestä suoraan.
Valon poisto tietty jos se toimii mutta kuten mulla niin ei pentele edes syty :) Vilkkunut on kerran talvella ja sekin vain kun pitkää sladia vedin....

Katsastuksessahan se muutoskatsastetaan että niitä ei valo sen jälkeen kiinnosta kun otteessa on vaan merkintä että bägi poistettu.

Bemusta vedin piuhat vaan poikki ja jätin sinne rattiputken sisään/luo. Voihan sen poistaa kokonaan mutta en lähtis siihen kun tosiaan ymmärtääkseni kiertää vähän joka puolella se nippu. Boksin kun löydän niin nappaan sen irti ja tutkin että saisinko toimimaan että sais nyt syssymmällä katsastettua ilman erikoiskikkailuja.
« Viimeksi muokattu: 16.04.09 - klo:16:04 kirjoittanut next »

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #22 : 13.02.10 - klo:11:33 »
Tartteeko minkään sortin tuv papereita tms kun vaihtaa -91 mallin bägittömän ratin luisin vastaavaan bägittömään. Auton mukana tuli sellanen pikkunippu papereita millä ilmeisesti saksassa saatu todistettua että autoon voi asentaa bägittömän ratin... tai siis onko inssillä mitään sanomista ylipäätään asiaan, e-merkintä? häh, kertokaas viisaammat :D

- Pasi

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #23 : 13.02.10 - klo:13:07 »
Jos on bägitön auto niin saat vaihtaa kunhan vaan se on ratti eikä mikään itsetehty :P

Ei ole siis mitään todistuksia tarve eikä ilmotella että vaihdettu ratti yms.

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #24 : 13.02.10 - klo:17:25 »
Jos on bägitön auto niin saat vaihtaa kunhan vaan se on ratti eikä mikään itsetehty :P

Ei ole siis mitään todistuksia tarve eikä ilmotella että vaihdettu ratti yms.

Asia harvinaisen selvä. Aattelin vaan sillä kun ratin mukana ei tullu mitään lippulappusia, oli vain merkintä että täyttää jonkun ISO standardin. Katotaas nyt kun saa paikoilleen miten istuu. Kyseessä Luisi Nibbio 320mm ;) Nyt kiinni oleva ratti tosiaan saksassa jälkiasennettu iso puuratti 370mm.

- Pasi

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #25 : 13.02.10 - klo:18:27 »
Kesällä saa sillä 320 millisellä kyllä tehdä töitä :P

Mulla on sama ja hiukan liian pieni, toisaalta polvet sai tilaa ruhtinaallisesti lisää.

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #26 : 21.02.10 - klo:10:36 »
Prkl, ratin irrottaminen tyssäs ulosvetäjän puutteeseen... no kokeillaan ensi kerralla sit paremmilla työkaluilla :P

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #27 : 21.02.10 - klo:12:59 »
Ei tarvitse mitään ulosvetäjää. Lähtee tappelemalla. Toinne vaihtoehto että kaveri avuksi ja toinen vetää ratista kun toinen lyö siihen löysättyyn mutteriin.

Jos ulosvetäjää joudut käyttämään niin jossain vikaa.

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #28 : 21.02.10 - klo:15:17 »
Ei tarvitse mitään ulosvetäjää. Lähtee tappelemalla. Toinne vaihtoehto että kaveri avuksi ja toinen vetää ratista kun toinen lyö siihen löysättyyn mutteriin.

Jos ulosvetäjää joudut käyttämään niin jossain vikaa.

Kokeiltiin kyllä ravistaa ja vetää ratista mut ei irronnu, keskipultti on lievästi kartio joten on tiukassa ja pysyy!

Enthusiast's manual: "Note that under no circumstances should you try shocking the wheel free by striking the end of the column - you can easily collapse the column by doing this"

Niin ja manuaalikin suosittelee sopivaa ulosvetäjää ratin irrottamiseen...

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Ratti
« Vastaus #29 : 21.02.10 - klo:16:29 »
Joskus ne ratit on kyllä aika tiukassa, mutta kyllä ne aina on irti lähteneet ilman vetäjää. Mutteri vaan osittain auki, mutta ei kokonaan pois niin pystyy hiukan hakkaamaan ja vetämään ilman että on pelkoa siitä että ratti on irrotessaan otsassa. ;D
NA 1,8 turbo