Kirjoittaja Aihe: Ratti  (Luettu 25379 kertaa)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #30 : 21.02.10 - klo:16:55 »
Manuaalin opasteella saat pyyhkiä persettä jos se sun auto on -91 ilman airbägiä. Siellä ei ole mitään rikki menevää ellet ala ihan hulluna takomaan.

Bägin spiraali on ainoa joka voi hakatessa hajota ja sitäkin pitää lyödä jo ylikovaa sitten.

Siksi toisekseen siellä on mutteri eikä pultti.....ohjausakseli on hiukan kartio mutta suunniteltu juuri sille oikealla kulmalle eli tarttuu kiinni kovaa kun puristus takana ja irtoaa herkästi kun löysää kiristyksen.

Ainoa jolla voi tarttua niin kireelle ettei lähde on että se on vedetty väärille booreille tai hapettunut/ruostunut se ratti.

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #31 : 15.03.10 - klo:18:19 »
Nonni, nyt on ratti vaihdettu. Paha sanoa, epäilisin että olisi ollut jotenkin hapettunut kiinni kun ulosvetäjällä ei alkuun tuntunut että olisi yhtään lähteny tulemaan ja sit yhtäkkiä kova pamaus ja keskiö tipahti syliin. Pääasia nyt että ratti on vaihdettu ja uusi keskiö kävi hyvin paikoilleen. Onhan tuo 320mm vähän pieni kun mittaristostakaan ei näy yli 80kmh nopeuksia ollenkaan... Sanooko inssi mitään kun leimalla käyttää? Vai onko jotain sääntöä että mittaristo tulisi näkyä kokonaan tjsp?

- Pasi

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #32 : 15.03.10 - klo:18:36 »
Ei sano mitään...mistäs se autovalmistaja ajajan pituuden osaiskaan tietää :)

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #33 : 15.03.10 - klo:19:02 »
Ei sano mitään...mistäs se autovalmistaja ajajan pituuden osaiskaan tietää :)

No niin minäkin vähän ajattelin... Nyt kun tuo sovitekin on olemassa niin voisihan sitä hankkia jonkun 340 tai 350 ratin ja testaillakumpi parempi. Vähän turhan paljon kuitenkin pisti silmään se ettei näe mittaristoa. Mutta voiphan se olla niin että siihenki tottuu. :)

Tollanen ois kans siisti, mut pääasia et pääs siitä kauheesta puuratista eroon... :P

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratti
« Vastaus #34 : 15.03.10 - klo:20:22 »
Se 320 millinen on paras kyllä radalle. En mäkään näe kun kurkkimalla mittarit :P

Pitää laittaa kuppipenkki ja pudottaa ihan alas niin alkaa näkymään.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ratti
« Vastaus #35 : 06.04.11 - klo:09:44 »
Onko '95 uusikojelautaisessa NA:ssa euroversiossa aina airbag(it)? Yhdessä katselemassani autossa on joku tuningratti, ja pohdin että joutuuko tuohon vielä bägiratin katsastukseen hommaamaan.

Ja mikä idea on noissa erilaisissa viiksipaketeissa? Kaksi 7/95 autoa, joista toisessa on suorat viikset ja toisessa L:n malliset. Osakuvia selaamalla voisi päätellä että jos on suorat viikset, ei airbagia ole. L-mallisilla viiksillä bägi taas on tai ei ole. Kts. kuvat:

W/O airbag:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/ma/pics%5C0_B1_BN22181.gif

W/airbag:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/ma/pics%5C0_B1_BN22182.gif

ex-NA8C

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Ratti
« Vastaus #36 : 06.04.11 - klo:11:59 »
Onko '95 uusikojelautaisessa NA:ssa euroversiossa aina airbag(it)? Yhdessä katselemassani autossa on joku tuningratti, ja pohdin että joutuuko tuohon vielä bägiratin katsastukseen hommaamaan.

Eiköhän niissä bägit ole. Jos katsastusmies löytää bägeistä merkintöjä - tarroja tms. - niin silloin ne oltava kunnossa, mutta jos saat merkit piilotettua niin ei niitä bägejä etsitä. Toisaalta bägillinen orkkisratti maksaa eBayssa about satkun, multakin saattaa kohta jäädä yksi ylimääräiseksi.

Viiksistä ei tietoa, täytyy tutkia omaa -96:sta.
1.64 NA

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Ratti
« Vastaus #37 : 25.04.11 - klo:09:29 »
Mä vaihdoin omaani tollasen pienen Nardin minkä sain Civicin mukana ja heitin sitten orkkis-Momon Hondaan.



Tyylillisesti osuu auton sisustaan kuin nenä päähän, pienempi kehä jäykisti ohjausta mukavasti ja tosiaan mittariston ylälaitaa ei meinaa nähdä enää  ;D Vilkunvalo näkyy just ja just kurkistamalla. Isoin miinus tossa on kuitenkin se, että rattilukko ei mahdu paikalleen! Onneksi auto menee hälytinasennukseen parin päivän päästä ja siihen asti on voinut säilöä työpaikan parkkihallissa lukittujen ovien takana.
ロードスターNA8C

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #38 : 20.07.11 - klo:11:28 »
Rattilukko ei toimi, lievästi naksahtaa siinä kohtaa missä pitäs lukko ottaa kiinni. Miten fiksata? Korjausopas on jossain syvällä muuttotavaroiden seassa joten siitäkään ei ole apua :D

Neuvoja kiitos?

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Ratti
« Vastaus #39 : 20.07.11 - klo:11:55 »
Rattilukko ei toimi, lievästi naksahtaa siinä kohtaa missä pitäs lukko ottaa kiinni.

Mullakaan ei toimi mutta leima tuli. En muista koska se olisi viimeksi toiminu = voi olla vuosia sitten.

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Ratti
« Vastaus #40 : 20.07.11 - klo:12:33 »
Rattilukko ei toimi, lievästi naksahtaa siinä kohtaa missä pitäs lukko ottaa kiinni.

Mullakaan ei toimi mutta leima tuli. En muista koska se olisi viimeksi toiminu = voi olla vuosia sitten.

Mulla oli ainut syy minkä takia tuli hylkäys. Toimimaton käsijarru vasemmalla oli vaan korjauskehotus... Muuten oikein fine. Pitääkö koko lukkopesä vaihtaa jos tuon vian meinaa korjata?

EDIT: Voisko olla että tuo neliskanttinen tappi, mikä näkyy ohjauspylvään kolossa olisi vaan pitkän seisokin takia jumittunut ala-asentoon? Eli lukko irti, rasvausta ja takasi paikalleen voisi toimia? Auto ei ollut rattilukossa seisonnan aikana...

« Viimeksi muokattu: 20.07.11 - klo:15:16 kirjoittanut _paffa »

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ratti
« Vastaus #41 : 15.09.11 - klo:11:08 »
Tuollainen tuli vastaan, sivun alareunassa kohta 15: http://www.miata.net/garage/momo/index.html

Airbagillisen auton turvavöissä on tuon pehmusteen alla vyötä kaksinkerroin. Sen tarkoitus on toimia alkeellisena turvavyön voimanrajoittimena, ompeleet repeävät törmäyksessä antaen vyölle lisää pituutta. Airbägin kanssa tuon ei pitäisi olla ongelma kun kroppa mäjähtää pussiin, mutta bägiä poistaessa voisi harkita pitäisikö vyönkin olla venymätön.
ex-NA8C

jusssi

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 167
Vs: Ratti
« Vastaus #42 : 28.11.11 - klo:19:02 »
Mä vaihdoin omaani tollasen pienen Nardin

Mikäs ton halkaisija on? Itekki katellu Nardeja ja varmaan sellanen menee hankintaan tässä talven aikana.
"much more fun to drive a slow car fast, than a fast car slow"

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Ratti
« Vastaus #43 : 24.04.12 - klo:06:45 »
Löytyykös tähän NB:n Nardin tilalle rattia, minkä sais kiinni ilman sitä joka tuuninkiratissa näkyvää haitarikumia? :-\
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

wagneri

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Ratti
« Vastaus #44 : 24.04.12 - klo:22:54 »
Huutelen tähä väliin kommenttia alkuperäseen threadiin: Saiko kukaan käsiinsä papereita bagin poistomiseen? eli valmistajan/maahantuojan todistus tai yksityiskohtainen selvitys että turvavaruste (ratin bagi) ei ole vakiovaruste.