Kirjoittaja Aihe: Kovakatto  (Luettu 12018 kertaa)

skruf

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Kovakatto
« : 22.07.13 - klo:04:37 »
Keskustelua aiheesta.

- Hyvät ja huonot puolet?

- Mistä ostaa ? (ebay, amazon jne..)

- Lasin vaihto ?

- Talvi olosuhteet ?

yms.
MX-5 na BRG              '91
Nissan Skyline 350GT  '03
Subaru Impreza          '06
Yamaha Thunderace    '96

skruf

  • Juniori
  • Viestejä: 18
Vs: Kovakatto
« Vastaus #1 : 22.07.13 - klo:04:40 »
Eli itsellä olis kovakatto hakusessa, jos jollain lojuu ylimääräsenä tai joku ebay linkki kirjanmerkeissä ? ( NA malli )
MX-5 na BRG              '91
Nissan Skyline 350GT  '03
Subaru Impreza          '06
Yamaha Thunderace    '96

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Kovakatto
« Vastaus #2 : 22.07.13 - klo:10:04 »
Tervetuloa kerhoon!

Psst, meillä on erillinen alafoorumi kattoja varten:
http://www.miata.fi/forum/index.php?board=25.0

Syksyn koittaessa kaikki haluavat itselleen kovan katon. Noita ei siis usein myydä käytettynä ja ovat kovin haluttua tavaraa..

aloppo

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 271
  • Because rice car
Vs: Kovakatto
« Vastaus #3 : 22.07.13 - klo:10:27 »
Hyvät puolet:
- auto näyttää vähemmän kylpyammeelle
- hiljaisempi kuin rätti
- parempi näkyvyys taakse

Mistä ostaa:
- britti-ebayssa pyörii vaihtelevan kuntoisia käytettyjä halvalla, mutta rahtaaminen tänne saattaa olla ongelma

Tazka

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Kovakatto
« Vastaus #4 : 22.07.13 - klo:12:43 »
Ebay.de löytyy kans mutta juuri kukaan ei ole valmis postittamaan. Dhl ei käsittääkseni edes lähettäisi moista suomeen sillä mitat ylittävät volyymipainon sallitut rajat. Paras keino on tehdä roadtrip esim ruotsiin tai saksaan ja tuoda katto mukana takaisin.

Blocket.se löytyy ruotsin kovakattomarkinat. Ja nämähän näyttää 1000 kertaa paremmalta kovakaton kanssa ;)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Kovakatto
« Vastaus #5 : 22.07.13 - klo:13:06 »
Jos autolla ei aja talvella, niin aika turha toi kovakatto on mun mielestä. Vie mun mielestä fiiliksen avoautosta, kun yht' äkkiä onkin "umpiauto"

Talvella on sitten ihan toinen juttu. Silloin kovakatto on kyllä paikallaan. Ainakin suojaa hyvin rättikattoa jäältä ja lumelta eli voi harjata lumet katolta ja poistaa jään takalasista toisin, kun muovisesta rättikaton takalasista.

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Kovakatto
« Vastaus #6 : 22.07.13 - klo:17:12 »
itselläni roikkuu tuollainen (NB) katto tallin seinällä lakanan alla suojassa. Aika paljon tilaa vie vaikkei lattialla olekkaan, ja aina meinaa ohi mennessä päänsä kolauttaa   >:(

Tuli tuossa keväällä saksan tuonnin kylkiäisinä mukana. Mun mielestä näyttää aika tyhmältä auton päällä, ainakin takaapäin.
Jotenkin niin kun ylisuuri kypärä tms  ;D Tai no, über-leveet huulivanteet ja madallus sais kovakatonkin "istumaan paremmin", mutta siinä meneekin taas kesä/talvi -tarpeet ristiin.

Itse olen kahden vaiheille meinaanko tuon säästää omassa käytössä vai en. Ainakaan nyt ekana talvena en meinaa autoa ulkoiluttaa kun on maalipinta aikasta hyvässä kunnossa vielä. (peltivanteet uusilla kitkoilla jäi vielä tilanpuutteen takia hotellin parkkihalliin saksaan). Ja muutenkin meinaan kaikessa rauhassa "viritellä" ja laitella talvella kaikenlaista.

Millä rahalla nuo kovakatot yleensä vaihtaa omistajaa ???. Omani on aikalailla priimakunnossa vielä etten sanois.
Uudet kesävanteet ja kumit pitäis talven aikana hankkia, joten tosta vois saada vähän budjettia.

Tumman vihreä tuo tosin on (emerald green?) , joten ei mikään yleinen väri täällä Suomessa. Kaventaa potentiaalista ostajakuntaa  :scratch

Sit kyllä harmittaa parin talven päästä jos pitää ostaa kovalla rahalla takaisin  action-smiley-034

Toisaalta on talli kotona, ja katos duunissa. Niin ei se nyt noiden lumi+jää ongelmia takia mikään mahdottomuus ois rätin kanssakin käyttää talvella. NBssä vielä tuo lasinen takaikkunakin kestäneen paremmin.  :scratch


MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kovakatto
« Vastaus #7 : 22.07.13 - klo:17:18 »
500€ on sellanen keskihinta noilla. Joku maksaa jopa 750€ noista mutta aina niihin joutuu värin vaihtaa niin se 750€ menee jos maalaamon kautta käyttää kun itse katto sen 500 maksaa.

Itsekkin täytys hakea jostain(ostaa siis) ja kokeilla mahtuuko kaaret paremmin sellasen kanssa kuin rättikaton.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Kovakatto
« Vastaus #8 : 22.07.13 - klo:17:42 »
Tumman vihreä tuo tosin on (emerald green?) , joten ei mikään yleinen väri täällä Suomessa. Kaventaa potentiaalista ostajakuntaa  :scratch

Täälläpäin toi tuntuu olevan yleisin NB:n väri, ainakin vastaantulevissa autoissa. dunno


Lainaus
Toisaalta on talli kotona, ja katos duunissa. Niin ei se nyt noiden lumi+jää ongelmia takia mikään mahdottomuus ois rätin kanssakin käyttää talvella. NBssä vielä tuo lasinen takaikkunakin kestäneen paremmin.  :scratch

NB:n lasirätillä pärjää kyllä ihan hyvin, mut ohan toi kova katto paljon helpompi. Ei sitä tarvii ees putsata, jos ei huvita, lumet lähtee kyllä ajossa. Vastaavasti rättiä ei saa ikinä puhtaaks lumesta ja jäästä, kun se takaikkunan syvennys ja korin sisään menevät saumat on aina täynnä lunta ja kun koppi lämpee sisältä, ni ne on vettä ja parkin jälkeen ne onkin jäätä.

Sitten on tietty sekin, et rätin kanssahan vedet lorisee sieltä sisäkautta "viemäriä" pitkin. Kovalla katolla vedet ei tuu sisälle ollenkaan. Kesällähän toi on ihan se ja sama, mut talvella väärään paikkaan jäätyny vesi voi tehä tulvan, tai jopa rikkoa jotain. Ei mulla kyllä ollu talvella mitään tollasta, mut toisaalta luettuna.

Ja tosiaan toi ym. näkyvyys taaksepäin. Se kun on talvella muutenkin vähän mitä sattuu, on pimeetä, suola lentää ja lumi pöllyää. Ei sitä mielellään rajottais yhtään enempää, se rätin ikkuna on kuitenkin aika pieni, vaikkei sitä kesällä niin huomaakaan.

Eli pidä ihmeessä, jos meinaat talvella ajella. Mikä on muuten tällä autolla pirun hauskaa puuhaa. :driving
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

tenis794

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Vs: Kovakatto
« Vastaus #9 : 08.11.14 - klo:13:54 »
Oisko jollain mittoja NAn kovasta katosta. Painoa taitais olla n.19kg.
Suunitelmissa ois tilata briteistä kovakatto  :)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kovakatto
« Vastaus #10 : 08.11.14 - klo:14:34 »
Mun katto (OEM) painaa 21kg.
ex-NA8C

Tomy

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Kovakatto
« Vastaus #11 : 08.11.14 - klo:15:18 »
Mulla on joku race-katto pleksi-ikkunalla ja painoa 16kg.

tenis794

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Vs: Kovakatto
« Vastaus #12 : 08.11.14 - klo:15:58 »
Löysin jostain sivulta pituus 1200mm, korkeus 400, leveys 1300mm.
Jos joku foorumilainen viittis mitata omansa jossain vaiheessa.
Sais selvitettyä postikulut  whistle

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Kovakatto
« Vastaus #13 : 08.11.14 - klo:16:44 »
Löysin jostain sivulta pituus 1200mm, korkeus 400, leveys 1300mm.
Jos joku foorumilainen viittis mitata omansa jossain vaiheessa.
Sais selvitettyä postikulut  whistle
Kovakattohan ei ole paljoakaan erikokoinen kuin rätti sen ollessa kiinni. Mittaile siitä ja lisää vähän pakkausvaraa ympärille. Painoakin tulee luultavasti pakkaustarvikkeista enemmän kuin itse katosta. Paitsi, jos se on kullasta tehty.

tenis794

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Vs: Kovakatto
« Vastaus #14 : 08.11.14 - klo:19:45 »
Pitääpä mennä mittailemaan illemmalla kun menen jatkamaan hiomista. Katto tällä hetkellä irtonaisena lattialla. Jos ensi viikolla pääsis jo maalailemaan autoa  :bansku
Onko kukaan rakentanu polykarbonaatista takaikkunaa ? Tuleeko katsastuksessa sanomista?