Kirjoittaja Aihe: Kovakatto  (Luettu 12029 kertaa)

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Kovakatto
« Vastaus #15 : 08.11.14 - klo:21:07 »
Lasi-ikkunalliseen rättiin vaihdoin polycarbonaattilevyn. Alkuperäinen ikkunalasi on kyllä kupera ja muovilevy taipuu kylmiltään vain yhteen suuntaan, mutta ero on niin pieni, ettei se häiritse vaikka levy olisi perusmuodossaan suora. Muistaakseni käyttämäni levy oli 3 tai 4 mm paksua. Kovakaton takaikkunan pinta on myös kahteen suuntaan kaareutuva. Siitä ei muuta vinkkiä.

Mitä katsastaja voisi pc ikkunasta sanoa. Eikös takaikkunan saa edelleen laittaa vaikka umpeen, jos haluaa kunhan autossa on hyväksytyt peilit. Jos katsastus osuu kevääseen tai kesälle, niin ei katsastaja sitä ikkunaa näe. Ainakaan vielä tähän mennessä ei ole vaadittu esittelemään kattoa katsastuksessa ja kovakatto ei ole edes ollut mukana.

Una

  • Vieras
Vs: Kovakatto
« Vastaus #16 : 08.11.14 - klo:21:11 »
Kyllähän laseista pitäis e-hyväksyntä muistaakseni 90-luvun alusta löytyä, eri asia tarkastetaanko niitä

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Kovakatto
« Vastaus #17 : 08.11.14 - klo:21:22 »
Kyllähän laseista pitäis e-hyväksyntä muistaakseni 90-luvun alusta löytyä, eri asia tarkastetaanko niitä
Koskeeko muita kuin lasista tehtyjä ikkunoita?

Una

  • Vieras
Vs: Kovakatto
« Vastaus #18 : 08.11.14 - klo:21:34 »
Onkin muuten hyvä kysymys, direktiivi puhuu alkuperäiskielellä safety glazingistä ja suomeks turvalaseista. Pitäis tarkistaa vielä trafin soveltamisohjeet ym..


Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Kovakatto
« Vastaus #20 : 08.11.14 - klo:21:52 »
Tiettyjen ikkunoiden osalta on varmasti vaatimuksia temperoinnista ja laminoinnista sekä merkinnöistä jo vuosikymmenien takaa, mutta en usko että vaatimukset ulottuvat yksityiskäyttössä olevan henkilöauton takaikkunaan näin vanhoissa autoissa, ellei se ole nimenomaan lasia. Mutta hyvä kun tuli asia esille, niin voi varmuuden vuoksi mennä jatkossakin leimalle katto alhaalla.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Kovakatto
« Vastaus #21 : 08.11.14 - klo:22:14 »

Tässä oisi muuten ohjeet lexa lasin tekoon ja asennukseen http://targamiata.com/tags.php?tag=lexan%20window
Tuossa on ehkä viisainta ainakin käyttää kattoa paikallaan autossa pleksin kiinnittämisen eri vaiheissa, tai tekee siten niin miltä näyttää, että katto on koko toimenpiteen ajan kiinni autossa. Muuten voi kaydä niin, että menee kieroksi. (En löytänyt kohtaa, missä olisi mainittu asiasta.)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Kovakatto
« Vastaus #22 : 08.11.14 - klo:22:53 »
Löyty ebaystä tällä hetkellä aika halpa katto mistä on hajonnu lasi. Sen takia suunnittelin.

näyttää olevan suhteellisen kohtuullisesti ihan ehjiäkin tarjolla. postikulut tulee näyttelemään tossa niin suurta roolia että itse laittaisin sen satasen tai pari lisää ja ostaisin ehjän.

tenis794

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Vs: Kovakatto
« Vastaus #23 : 09.11.14 - klo:13:59 »
Laitellu viestiä viidelle henkilölle ja ainoastaan yksi suostuu lähettämään katon. Tuo oli ainut joka olisi suostunut lähettämään. Mites haluaisko joku lainata omaa kattoaan jotta sais tehtyä muotin. Tietenkin korvausta vastaan  :porvarismoke Esimerkiksi maalaan katon materiaalien hinnalla tai jotain muuta.
 Meinasin että kokeilis DIY kattoa. Jos ei löydy sopuhintaan ulkomailtakaan
« Viimeksi muokattu: 09.11.14 - klo:17:31 kirjoittanut tenis794 »

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Kovakatto
« Vastaus #24 : 09.11.14 - klo:23:33 »
Missäpäin vaikutat? Multa saattais saada jomman kumman kovakatoista lainaan maalausta vastaan (siis sillä oletuksella että maalaushommat sujuu oikeesti, ja että projekti ei vie tolkuttoman kauaa)

tenis794

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Vs: Kovakatto
« Vastaus #25 : 10.11.14 - klo:15:20 »
Vastattu yv:llä. Mites muuten kun prototyyppi on tehty ja jos onnistuu hyvin. Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Kovakatto
« Vastaus #26 : 11.11.14 - klo:21:31 »
Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.
Ei se siitä, orkkiskatot jotka istuu hyvin ilman oireita vaihtaa Suomessa keskimäärin omistajaa 500€, lasikuituinen ns. kevyt katto on englannissa 2-300€.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Kovakatto
« Vastaus #27 : 11.11.14 - klo:21:37 »
Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.
Ei se siitä, orkkiskatot jotka istuu hyvin ilman oireita vaihtaa Suomessa keskimäärin omistajaa 500€, lasikuituinen ns. kevyt katto on englannissa 2-300€.

+1

Onnea vaan yritykseen, miataan on olemassa viisaampiakin sijoituskohteita kuin itse lähteä yrittämään katon tekemistä. En kyllä henkilökohtaisesti maksaisi diy-tekeleestä kenellekään enempää mitä orkkis maksaa käytettynä, VAIKKA se olisi hyvin tehty.  laughing-smiley-014
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Kovakatto
« Vastaus #28 : 11.11.14 - klo:22:21 »
Nii oisko porukka kiinnostunut lasikuitu katoista ? Uskoisin et sais tehtyä n.600-700e maalamattomana.

ammattilainen tekee jotakuinkin samaan hintaan ja kokemuksesta voin sanoa että istuu hyvin: Honeybourne Mouldings

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Kovakatto
« Vastaus #29 : 11.11.14 - klo:22:46 »
Pitäis tosiaan olla selvästi orkkista kevyempi ja hemmetin hyvin tehty (ja tulla laiseineen, lukkoineen ja tiivisteineen) jotta yli 500e hintoihin pääsis, toi ku tarvii vielä maalinki pintaan. Toisaalta carbon miata tekee lasikuitusta n. puolet orkkista kevyempää 600$ hintaan, joten jos samoihin painoihin päästään, niin kyllä mä tollasen uuden, ehjän ja hyvin istuvan ~10kg katon ostaisin 6-700€ hintaan jos sattuis sopivasti olemaan ylimäärästä.