Kirjoittaja Aihe: Tukivarret ruosteessa  (Luettu 5093 kertaa)

arantala

  • Juniori
  • Viestejä: 17
Tukivarret ruosteessa
« : 24.07.13 - klo:16:36 »
Tänään ei ole hyviä uutisia.

Toin Skotlannista upean 10AE:n, siis 1.8 NB. Tosi komia ulkopuolelta, mutta enpä sitten kurkistellut auton alle tarpeeksi.
Katsastussetä kuori kaikki tukivarret ruostesilpuksi pajan lattialle. Kyllä siellä sen verran materiaalia on jäljellä, että päästi ulos ajamaan, mutta läpi ei mennyt, vaan kaikki tukivarret pitää vaihtaa.
Takaa ylä- ja alavarret ja eteen ylävarret. Etupuolen alavarret nyt olis vielä menny läpi, mutta kaipa ne kannattaa uusia samaan syssyyn, niin rumilta näyttävät.

Inchcape tarjosi osien hinnaksi palttiarallaa 3300 euroa yhteensä. Se on enemmän, kuin maksoin koko autosta.
eBaystä näyttää löytyvän jotain "vähän käytettyjä" paloja ja bildelsbasenkin tarjoaa jotain vastaavaa, mutta kulutusosat mielellään vaihtaisi uusiin. IL-motorsportilta saisi koko setin vajaalla parilla tonnilla, mikä on silti ihan hirveästi.

Mistäs näitä pitäisi lähteä etsimään, vai olenko tuomittu paalaamaan koko kaakin? Johan sillä tuli päälle viis tonnia ajettua...

Onko näihin jotain säädettäviä tuunausosia tai off-brand palikoita, joita saisi murto-osahintaan?

Arto


Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #2 : 24.07.13 - klo:16:54 »
Ja noi ei sitten ole kulutus osia. Ainoastaan etuylätukivarret vaihtuu samalla kun pallonivelkin.

Tulee halvemmaksi ostaa käytetyt ja niitäkään ei paljoa liiku...

Klutche

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #3 : 24.07.13 - klo:17:10 »
No huhhuh mihin jamaan päässy :/
Exä     NA -93 JRSC
Nyxä   Impreza STI -07

arantala

  • Juniori
  • Viestejä: 17
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #4 : 24.07.13 - klo:17:11 »
Kiitos Make,

ryhdynpä katselemaan käytettyjen markkinoita, jos selviäisi halvemmalla. Hyvä että NA:nkin varret sopivat. Niitä luulisi olevan tarjolla siellä sun täällä.

Arto

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #5 : 24.07.13 - klo:17:13 »
Multa vois osa noista löytyä.....riippuu koska tarvitset?

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #6 : 24.07.13 - klo:18:40 »
Sori ot. mut miten helvatissa ne on tohon kuntoon menneet!! Ei ole taidettu alustaa pahemmin koskaan pestä?

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #7 : 24.07.13 - klo:18:42 »
Jos tukivarret on tossa kunnossa niin missä kunnossa on pohja?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #8 : 24.07.13 - klo:19:09 »
En kyseisestä yksilöstä tiedä mutta kaks NA:ta on mulla käyny jossa vastaavat tukivarret ja pohjassa ei mitään vikaa. Sitten sellanen on ollu jossa tukivarret oli siistit mutta pohja aivan karmea.

Ilmeisesti noi muodostaa suolailmaston kanssa parin(siis pohja ja apurungot/tukivarret) joista jompikumpi syöpyy. Sama ilmiö kuin merivesipaateissa joissa sinkki palat laitetaan jotta pelti pysyis.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #9 : 24.07.13 - klo:20:20 »
Nb:n koiranluut ovat erilaiset. Pystyykö NA:n alatukivarsia siis käyttämään?
ex-NA8C

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #10 : 24.07.13 - klo:20:31 »
Netistä luettua ja il:n omat sivut väittää että sopii. Eihän noissa ole kuin itse koiranluu erilainen joten vaihtaa nekin?

Klutche

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #11 : 25.07.13 - klo:00:33 »
Siis eiks NB:eessä ole vakaajantuet pallonivelillä? Ei välttis sovi NA:aan tukivarteen.
Exä     NA -93 JRSC
Nyxä   Impreza STI -07

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #12 : 25.07.13 - klo:10:26 »
Mulle tuli aikanaan Junk Yard Dogilta alatukivarret, kun puslajumpassa pääsin prässin kanssa tarpeeksi sinuiksi enkä varonut. En muista mitä maksoi, mutta kympeistä oli kyse.

Brittityyliin nekin oli pintaruosteessa, mutta se oli onneksi vielä kosmeettista. Hiekkapuhalluksen (kymppejä, apurunko ja muuta roinaa maksoi 30e) ja maalauksen jälkeen näyttävät uusilta, ja samalla vaihtui toki puslatkin. Eli jos tunnet paikkakunnallasi halvan hiekkapuhalluksen, niin briteistä käytetyt, mutta huomattavasti vähemmän ruosteiset tukivarret vaan tulemaan ja selvinnet katastrofista parilla satasella, ja saat tukivarret joiden maali on huomattavasti parempi kuin tehtaan käsittely. Ennen asennusta tukivarsien kotelot on toki myös helppo ruostesuojata :)

arantala

  • Juniori
  • Viestejä: 17
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #13 : 25.07.13 - klo:16:20 »
Kiitos vastauksista kaikille. Selailen tässä eBaytä ja muita vastaavia, ja löytyyhän noita, jos nyt ei pilkkahintaan, niin jotakuinkin siedettävään. Epätoivo on hieman väistynyt jo.

Ei taida ihan parilla sadalla selvitä, mutta ehkä alta puolella tonnilla kuitenkin. Riippunee työnkin kustannuksista.

Make, auto olisi kiva saada kuntoon katsurin antaman kuukauden sisällä, mutta eipä tässä konkurssissa paljon tunnu, jos vaikka joutuukin täyden katsastuksen uusimaan myöhemmin. Skotlannin MOTilla ajelee vissiin lokakuun puoleenväliin asti. Jos sinulta siis osia löytyy järkihintaan, niin pistä toki viestillä infoa tai tarjousta!

Arto

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Tukivarret ruosteessa
« Vastaus #14 : 25.07.13 - klo:16:41 »
Jos et ole Junk Yard Dogilta viä kysyny, niin kysy ihmeessä häneltä. Täältä löytyy sähkköpostiosoite http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=2060.0
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson