Kirjoittaja Aihe: BC Racing, V-Maxx XXtreme vai joku muu?? Alusta kadulle/radalle, ~1000€  (Luettu 65227 kertaa)

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #15 : 05.08.13 - klo:14:36 »
Ookke, no entäs jos sarja on sellainen, että vanhat yläpäät hylätään kokonaan, eli on joku pillow ball-tyyppinen ratkaisu?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #16 : 05.08.13 - klo:14:38 »
eikö kaikki sarjat just ole tuommosia
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #17 : 05.08.13 - klo:15:30 »
No esmes otsikon Vmaxxeissa ei tule yläpäitä eli ne on otettava jostakin.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #18 : 05.08.13 - klo:15:32 »
No esmes otsikon Vmaxxeissa ei tule yläpäitä eli ne on otettava jostakin.

Sama oli halpis-Racelandeissa.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #19 : 05.08.13 - klo:16:02 »
Ja oikeissa alustoissa ne on myöskin erikseen ostettava.....

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #20 : 05.08.13 - klo:21:39 »
Kun nyt vielä sivutaan tämän ketjun aihetta, niin onko jollain oman käden ja silmän tietoa, että mitkä ovat suurimmat erot NA:n ja NB:n välillä?

Onko jousijalan yläpään kiinnitys runkoon erilainen, onko ala- ja yläpään etäisyys eri vai mitä erilaista niissä on?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #21 : 05.08.13 - klo:21:44 »
Hrnt vois kertoa mitä konkreettista eroa vakioissa on mutta esimerkiksi mulla on nb:n tolpat takana ja ne menee na:n yläpäihin mutta tolpat on arviolta parisen senttiä lyhyet josta johtuen mulla joutuu nostattaa jousen esijännityksellä liikaa jotta ne nousee tarpeeksi ylös.

Noi joissa tulee pillowit matkassa ei sitten tietoa. Täytys netistä tutkia...

Edit: ton mukaan sopis nb pillowit na:han
http://clubroadster.net/vb_forum/22-suspension-sponsored-flyin-miata/9320-nb-coilovers-pillowball-top-mounts-na-will-they-fit.html



hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #22 : 06.08.13 - klo:00:11 »
En mä oo huomannu mitään merkittävää eroa na/nb tolpissa (vaikka en kyllä oo varsinaisesti hakenukkaan mitään eroja, enkä niitä vertaillu vierekkäin), vakio yläpäissähän on tottakai eroa, mutta nb yläpäät ainakin käy na:han (en oo kokeillu, mutta en nää mitään syytä miksei kävis toisinkin päin) Ja taitaa suurinosa aftermarket tolpista olla ihan samat na/nb, ainakin BC myy samaa tolppaa 89-05 autoihin ja niissä on omat yläpäät mukana. Yläpäissähän on valinnanvaraa, eli kumiset, pillowballit ja sitten vielä kokotetut kumiset. Mulla on takana noi korotetut ja edessä pillowballit.

Ja erimittasia iskaraita on, mutta niin noissa on muutenkin jo ihan tehtaalta lähtien, kun on niin monenlaista iskaria/alustaa ollu tarjolla. Todennäkösesti jokanen iskari mitä oon omissa käsissä pyöritelly, on pituudeltaan eronnu muista. NA:lle on tarjolla ainakin sitä ihan perus iskaria ja bilsteiniä (joka oman muistikuvan mukaan on lyhyempi ku vakio). Ja samat NB:lle + en tiiä onko sport alustassakin vielä eri iskarit.

IMO kannattaa ehdottomasti hommata jotkut tolpat joissa iskarin rungon pituus on säädettävissä (esim. BC:t) mm. hieman vanhemmissa teineissähän (superstreet) oli niin että takana joutu pitää ihan reippaasti esijänitystä ja edessä päinvastoin, eli edessä jäi jouset täydellä ulosjoustolla heilumaan muutaman sentin kun auto oli säädetty suoraan. Ja takana jäi siis ulosjousto todella pieneks johtuen tosta esijännityksen määrästä, mikä oli ihan p*rseestä ajellessa reippaampaa vauhtia möykkysiä mutkateitä, kun vähääkään isommista töyssyistä perä irtos kokonaan tiestä. Vaikka olipahan auton tunkkaaminen ylös helppoa, kun takaa riitti muutaman sentin nosto jotta renkaat oli ilmassa... En oo isompaa ajatusta tuhlannu asialle, mutta jos joskus NA päätyis jokapäiväseen ajoon, niin ruuvaisin ainakin takaa esijännityksen kokonaan pois ja laittaisin apujouset jotta sais ulosjoustoa enemmän. En tiiä riittääkö säätövarat moiseen, kun en oo mittaillu, mutta uskoisin että toi onnistuis.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #23 : 06.08.13 - klo:08:37 »
Onko jousijalan yläpään kiinnitys runkoon erilainen, onko ala- ja yläpään etäisyys eri vai mitä erilaista niissä on?

Emt.  sign0058  :D Kiinnitys koriin on sama, NA:n yläpää on paksumpi kuin NB:n.

Mulle ja wagnerille tuli presiis samat tolpat yläpäineen kaikkineen, mutta autot ovat siis NA ja NB. Kumpikin heitettiin vaan paketit sellaisenaan alle, eikä kummallakaan tullut mitään ongelmia. Silmämääräisesti autot taisivat olla samalla korkeudellakin, ei ainakaan isoja heittoja.

Toinen havainto on Buhiksella olleet ongelmat. Hänelle meni V-Maxxit jotka olivat olleet NB:ssä NB:n yläpäillä ja korkeus ihan ok. Jostain syystä joutuivat asennusvaiheessa laittamaan taakse NA:n yläpäät, ja perä jäi taivaisiin. Muistaakseni saivat lopulta vaihdettua NB:n yläpäät jolloin korkeuden sai kohdalleen.

IMO joka tapauksessa kannattaa luopua NA:n korkeista yläpäistä. Tilalle joko NB:n tai sitten jotkut tolpat joissa tulee litteät yläpäät mukana. Autoa saa pari senttiä(?) alemmaksi joutumatta tinkimään sisäänjoustovarasta. Tietysti päinvastaisessa tilanteessa, jos haluaa kasvattaa maavaraa, niin NA:n yläpäät.

BC/HSD/Meister/Megan yms. tulee mukana yläpäät joissa takana iskarille on tehty vielä ylösalaisin oleva kuppi = lisää sisäänjoustovaraa. Tämä sama korotus mistä hrnt mainitsi. Erityisesti NA:ssa se on tarpeen. FCM myy näitä kuppimallisia yläpäitä erikseenkin, mutta ovat muistaakseni aika kalliit.

Pillowball vs. kumi/PU-vaimennettu: BC:n kimppatilausvaiheessa mutuilin että Miatassa ei pillowballeista ole mitään hyötyä, koska tolpan kiinnitys ei vaikuta geometriaan mitenkään toisin kuin mcphersson-autoissa. Onko tähän parempaa tietoa?

jos joskus NA päätyis jokapäiväseen ajoon, niin ruuvaisin ainakin takaa esijännityksen kokonaan pois ja laittaisin apujouset jotta sais ulosjoustoa enemmän. En tiiä riittääkö säätövarat moiseen, kun en oo mittaillu, mutta uskoisin että toi onnistuis.

Tapauskohtaista. Mulla on nyt takana esijännitystä n. 10mm. Ilman esijännitystä iskarit löivät pohjaan heti vähänkään pahemmassa röykyssä, mutta tuolla säädöllä sain sen korjattua. Nyt lyö pohjaan ehkä 1-2krt/vuosi, ja sekin erittäin sivistyneesti. En ole havainnut ulosjoustovaran riittämättömyyttä, tosin en ehkä osaisi tunnistaakaan sitä ellei se ole jo täysin överiksi menevää.

Sellainen huono puoli noissa alajalasta korkeussäädettävissä on, että sehän vähentää iskaritolpan aktiivista kokonaismittaa. Ts. ilman alasäätömahdollisuutta tolpasta voisi tehdä pidemmän = enemmän joustovaraa. Enpä ole tästä huomannut koituvan ongelmaa. Parempi näin, kuin joutua käyttämään alajousilautasta korkeudensäätöön.



Miata.netissä on sangen aktiivinen alustakeskusteluosio. Yksi asia siellä paistaa silmään: Heillä korostuu bumpstoppien merkitys. Nehän ovat varsin oleellinen osa NA/NB:n vakioalustan joustoa, mutta kuinka merkittävässä osassa ne ovat tuplasti jäykemmillä jousilla, eos. Jokatapauksessa he ovat virittämässä niitä stoppareita lähes jokaisessa postauksessa. Täälläpäin maailmaa asiaa ei edes tunnisteta  ???
ex-NA8C

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #24 : 06.08.13 - klo:09:24 »

Toinen havainto on Buhiksella olleet ongelmat. Hänelle meni V-Maxxit jotka olivat olleet NB:ssä NB:n yläpäillä ja korkeus ihan ok. Jostain syystä joutuivat asennusvaiheessa laittamaan taakse NA:n yläpäät, ja perä jäi taivaisiin. Muistaakseni saivat lopulta vaihdettua NB:n yläpäät jolloin korkeuden sai kohdalleen.

Pitää tarkentaa hiukan tätä. Eli asentaja oli ensin jättänyt taakse NA:n yläpäät jostain syystä (ei ilmeisesti ymmärtänyt että yläpäät olivat erilaiset). Tämä aiheutti sen, ettei perää voinut laskea (tarpeeksi) matalalle, koska vetari olis muuten ottanu iskaritolpan korkeussäätölautaseen kiinni. Kun tilalle vaihdettiin V-Maxxien mukana tulleet NB:n yläpäät, ongelma ratkesi.

Edit: täältä löytyy jotain kuvia tilanteesta jossa NB:n tolpat oli kiinni NA:n yläpäillä http://buhis.org/photos/miata/v-maxx
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #25 : 06.08.13 - klo:22:51 »
Kiitos kaikille vastanneille, tästä syntyi riittävä käsitys asiasta. Koska kötöstely ei kauhistuta, niin lasken tästä edespäin myös NB:n alustasarjat mahdollisiksi vaihtoehdoiksi.

Näyttäisi isoilta nimiltäkin olevan saatavilla vaihtoehtoja, tosin hinta on vähän toinen... KW ehkä vähän kevyempään rata-ajoon ilmotorsportin nettikaupasta noin 1300e, bilsteinia sarjana noin 1500 puntaa UK:sta, öhlinsiä sarjana Suomesta noin 2600e ja AST:ltäkin Suomesta saa tolpat, mutta jouset ja yläpäät pitää hoitaa itse. Xidat saa Jenkeistä suoraan pakettina noin 1800 taalaa plus kulut päälle... Mikähän ton Xidan hinnaksi kaikkien kulujen jälkeen? Eiks 949 toimita Suomeen?

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #26 : 06.08.13 - klo:22:52 »
Xidat kuluineen on sen $ -> €, eli karvan alle 2000€ jää maksamaan. Hitto, kyllä se vaan on liikaa!
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #27 : 06.08.13 - klo:23:03 »
Yks mielipide XIDAn iskareista UK:sta.
Ja Öhlinseistä kanssa joku mielipide.
Lisäksi keskustelua MeisterR, P5 ja HSD:stä.

Omaa takapuolta on kadulla miellyttänyt P5 eniten, radalla olis mielenkiintoista päästä vielä koittamaan. Tuntuma muuttu kuin istuis Porschen ratissa eikä Mazdan. Keskustelin XIDAn omistaneen herran kanssa pitkät pätkät ja heppu päätyi P5 ja loppupeleissä yhteistyöhön, parantamaan alustaa entisestään.
« Viimeksi muokattu: 06.08.13 - klo:23:10 kirjoittanut Samuli »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #28 : 06.08.13 - klo:23:15 »
Uskon vieläkin et Marokin kaltaseen ratamiataan AST / Xida CS on se paras vaihtoehto. En ole nähny et mitään upgradea miataan olis kehuttu niin paljon kun tuota. Ihan varmasti tuon 2000€ arvonen.  8) Muistan jonku jopa vaihtaneen öhlinssit noihin. Kaikki ison budjetin kilpatallit ajaa noilla

Marok: mitä AST maahantuoja pyysi noista 5100 sarjan tolpista? Noi jouset ja yläpäät ei niin paljoa maksa
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: BC Racing vai V-Maxx XXtreme?? Alusta kadulle/radalle
« Vastaus #29 : 07.08.13 - klo:10:45 »

Omaa takapuolta on kadulla miellyttänyt P5 eniten, radalla olis mielenkiintoista päästä vielä koittamaan. Tuntuma muuttu kuin istuis Porschen ratissa eikä Mazdan. Keskustelin XIDAn omistaneen herran kanssa pitkät pätkät ja heppu päätyi P5 ja loppupeleissä yhteistyöhön, parantamaan alustaa entisestään.

Mikä ton P5:n saatavuus ja hinta mahtaa olla? En nettisivuilta oikein saanu käsitystä.

Aika eri setuppi se taitaa olla, kun jouset on ~6 ja 4,5 kg, jos siis vertaa vaikka BC racingiin