Kirjoittaja Aihe: BC Racing, V-Maxx XXtreme vai joku muu?? Alusta kadulle/radalle, ~1000€  (Luettu 65336 kertaa)

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Kuinka alas muutes auton saa tolla BC Racing alustalla? Meneekö helposti 29-30cm kaarikorkeudelle?

Ainakin br trackillä saa runkopalkit maahan 205/50-15 rengastuksella.

Hyvä! :D
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Pelkästään tolpan pituutta säätämällä, koskematta esijännitykseen, jäi mulla edessä kaaresta napaan matalimmassa asennossa hieman alle 27cm (edestä) Ei kyllä ottanu vielä runkopalkit maahan, jäi sinne auton alle joku vajaa 5cm tilaa (mulla on kyllä runkopalkit ihan länässä, että en tiiä onko ne enään edes alimmat kohat :P). Reilusti alemmashan tietysti pääsee kun poistaa esijännityksen kokonaan, ja ruuvaa jousilautasen niin alas ku sen saa.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Näyttäisi, että menee varmaan 40 tilaajaa rikki.

Sopiva

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 190
Tänään haen alustan postista, huomenna asennus paikoilleen. Tarviiks tossa asennuksessa ottaa huomioon mitään kummallista vaihtaessa? Vai paketti auki, vanhat pois ja uudet tilalle?  blink

Paikka missä alustajumppaa harrastan on 60km päässä lähimmästä alan kaupasta niin olis hyvä olla kaikki valmiina...  laughing-smiley-014
NB 10th AE
+ Kasa piinattuja relluja

Una

  • Vieras
Pultteihin kannattaa ainakin suihkia jotain irrotusöljyä jo tänään  ^-^

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Tänään haen alustan postista, huomenna asennus paikoilleen. Tarviiks tossa asennuksessa ottaa huomioon mitään kummallista vaihtaessa? Vai paketti auki, vanhat pois ja uudet tilalle?  blink

Paikka missä alustajumppaa harrastan on 60km päässä lähimmästä alan kaupasta niin olis hyvä olla kaikki valmiina...  laughing-smiley-014

Iskareista kannattaa ainakin pumpata mahdollinen ilma pois kun ne on kuitenkin olleet vaakatasossa paketissa.  biggthumpup.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Ei tossa mitään ihmeellistä tarvita, perus työkalut pitäis riittää. Edessä ylätukivarsi apurungosta irti, jolloin tolpan pitäis mahtua sellasenaan irti. Takana pitäis tolpan tulla pois kun vähän kampee tukivartta alemmas. Takana on apua jos mukana on kaveri joka pomppii tukivarren päällä...

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Ei tossa mitään ihmeellistä tarvita, perus työkalut pitäis riittää. Edessä ylätukivarsi apurungosta irti, jolloin tolpan pitäis mahtua sellasenaan irti. Takana pitäis tolpan tulla pois kun vähän kampee tukivartta alemmas. Takana on apua jos mukana on kaveri joka pomppii tukivarren päällä...

Mä kyllä otin alatukivarren edessä ulkopäästä. Takana meni vakaaja irroittamalla ja vähän vääntämällä.


Sopiva

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 190
Otin edessä sen ylävakaajan pitkän pultin pois ja koiranluun irti niin sai paikalleen. Toinen koiranluu toki tietenkin korkkas ja piti rälläköidä irti eikä uutta osaa tietenkään ollut mukana  clap Onneks sai vahvan patentin tehtyä, pitää vaihtaa uus tilalle kun ehtii.

Takana meni ihan vaan kampeamalla tukivartta alas ja nostamalla paketti pois.
NB 10th AE
+ Kasa piinattuja relluja

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Ja aina on myös mun suosima "jousipuristimet + energiajuomayliannostus + raivolla irti" -taktiikka  ::) Ei tarvinu koskee tukivarsiin ollenkaan.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Ja aina on myös mun suosima "jousipuristimet + energiajuomayliannostus + raivolla irti" -taktiikka  ::) Ei tarvinu koskee tukivarsiin ollenkaan.

hyvin tomi minullakin  ;D

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Ja aina on myös mun suosima "jousipuristimet + energiajuomayliannostus + raivolla irti" -taktiikka  ::) Ei tarvinu koskee tukivarsiin ollenkaan.

Vedin molemmista vakioalustoista pilleillä jouset poikki kun ei löytynyt jousipuristinta :D Coilit saa sinne tukivarsia ja vakaajia irroittamatta kuitenkin...

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Heavy duty koiranluu.


[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Huomio BC racing alustan käyttäjät!

Johdanto:
Muutama viikko sitten Mamasan sai hankittua korotetut takaiskarin yläpäät tilaamaani BC racingin alustaan. Jousiksi tuli 10kg eteen, 7kg taakse. Liikkeessä myyjä vaihtoi jouset ja tokaisi, että esijännitystä näihin ei kannata laittaa lainkaan, koska jouset ovat lineaariset, ja korkeuden säätö tapahtuu iskarin alapäätä pyörittelemällä. Kuulostaa ihan järkevältä, joten alustaa asentaessa jätin esijännitysen ~nollaan. BC racing suosittelee 5mm esijännitystä.
Lopputuloksena oli alusta, joka etenkin töyssyissä tuntui kivikovalta. Paluuvaimennuksen säätö ei auttanut ongelmaan lainkaan. Meinasin jo lähteä vaihtamaan pehmeämpiin jousiin, mutta päätin kuitenkin tutkia asiaa hieman googlen avulla..

Pihvi
BC racingin takaiskareiden iskunpituus on tosi lyhyt. Oheisen foorumin käyttäjä on törmännyt samaan ongelmaan alustansa kanssa, ja kirjoittanut ensimmäiseen viestiin aika hyvän kuvauksen aiheesta.

http://www.aus-cartalk.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=38980

Tiivistettynä:
Mikäli miehen mittauksia on uskomista, BC:n takaiskarin osuu bump stoppiin 47mm kompression jälkeen. 6kg jousella ja 5mm esijännityksellä auton perä asettuu noin 49mm etäisyydelle, eli lepää jatkuvasti bump stoppia vasten!

BC racingin brittisivujen mukaan miatan iskareita myydään 8/6kg jousilla.
http://www.bc-racing.co.uk/applications/mazda-coilovers/maxda-mx5-89/br-series-coilover-type-ra-1.html

Vastaavasti jenkkien listauksen mukaan vakiojouset ovat 10/8kg! Ilmeisesti tähän pakettiin kuuluu nuo mainitsemani korotetut yläpäät.
http://www.bcracing-na.com/2013BCRacingApplicationList.pdf

Anyways, lisäsin esijännitystä 9 milliin ja alustan mukavuus kasvoi huomattavasti päivittäisessä ajossa. Omien laskujeni mukaan iskarin pitäisi puristua 42mm. Huomionarvoista on, että ongelma olisi pahempi löysemmillä jousilla.

Lisäksi kysymysmerkkinä mielessä pyörivät nuo korotetut yläpäät. Pitäisi varmaan irroittaa oikea takaiskari ja tutkia sen rakennetta tarkemmin. Korotettu yläpää nostaa iskarin "vartta" ylöspäin, mutta nouseeko bump stoppi vastaavasti vai jääkö se jousen yläpinnan tasoon?  popcorn

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Korotetut yläpäät on pakolliset jos ajetaan matalammalla kuin vakiokorkeus. Erikoista, että BC:llä ne eivät tule vakiona vrt. muut merkit. Ilman noita joustovarat jäävät todella onnettomaksi, ja auto todellakin viettää suurimman osan ajasta pohjaanlyöntikumien varassa...