Kirjoittaja Aihe: BC Racing, V-Maxx XXtreme vai joku muu?? Alusta kadulle/radalle, ~1000€  (Luettu 65319 kertaa)

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Minulla on käytössä BC Racing BR ja taitaa olla 8/6 jouset. Alusta tuntuu varsinkin kovemmissa vauhdeissa toimivan ihan OK eikä ole mikään kivireki, mutta hitailla pomppusilla teillä kyllä pomppii kuskikin. Radalla tuo 8/6 on ainakin vakio vakaajilla melko löysä, mutta ihan hyvin se silti toimii. Uskosin että hinta-laatu suhteessa BC Racing ei muille häviä.

Ei minulla kovin matalalla ole, mutta tällä korkeudella ei ole mielestäni koskaan lyönyt pohjaan. Minulla siis korotetut yläpäät takana.


VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Asensin Konin keltaisten iskarien ympärille foorumin mittapuulla löysät 5/3kg jouset. En ole vielä ehtinyt radalle testaamaan, mutta ainakin arkiajossa toimii erinomaisesti. Mazda on kuitenkin kesäisin ainoa auto joten sillä tehdään niin suhaamiset ratikkakiskojen yli Helsingissä kuin maakuntamatkat routavaurioiden maustamilla pikkuteillä.

Mikäli ajomukavuus on vähintään yhtä tärkeää kuin ajettavuus (eng. ride & handling) niin ei tuskin kannattaa kovin suuriin jousivakioihin mennä. Siinähän alkaa vaan löysä kori toimia jousena  ;)

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Hyviä vinkkejä. Finaalissa olisi BC racing BR 7\6 ja d2 street 7\6. Ehkä kallistunut tuo d2 streettiin kun race.fi antaa vaihtaa jouset postikuluilla 2kk ajan.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Oliko joku syy noihin jousiin? Väittäisin että 7/6 menee jo tosi yliohjaavaks.

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Käsitin (ehkä väärin nyt kun katsoo tarkemmin), että D2:n alustaan vaihtoehtoina olisi ollut 8 tai 7 eteen ja 6 taakse. Ajatuksena oli ottaa pykälää löysempi kuin tuo 8/6, kun kerta sillä on melko pomppuista kyytiä huonoilla teillä ja mukavuuskin olisi yksi tärkeä tekijä. Eli olisiko järkevä yhdistelmä 7/5, jolloin auto olisi suurinpiirtein neutraali?
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Una

  • Vieras
En usko että noissa lukemissa pelkkien jousivakioiden kanssa sais auton käytöstä normaalitilanteissa niin ali- tai yliohjaavaksi etteikö sitä pystyis sopivalla Camberilla korjaamaan. Suosituksena on kyllä yleensä näihin ollu että etupäässä ois noin 1,5 kertaa jäykemmät jouset kuin takana.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Oliko joku syy noihin jousiin? Väittäisin että 7/6 menee jo tosi yliohjaavaks.

Ei se niin äkkiä mene. Mullahan oli pari kesää tuo kombinaatio, ja mun mielestä se oli varsin neutraali. Nyt kun vaihdoin eteen 8 jouset, alkoi auto hieman puskemaan.

Tässä tosin tullaan siihen, että kyse on kokonaisuudesta; Mulla on kulmat mukailtuna FM:n lujuja, eli takana puoli astetta enemmän camberia. Jos jatkan näillä jousilla, pitää camberit kääntää vähintään yhtäsuuriksi, ellei jopa eteen puoli astetta enemmän.

Mukulakivikadulle en enää mene ollenkaan jos vain pystyn kiertämään, vrt. vakio. Mutta tässä kohtaa syy ei olekaan jäykemmissä jousissa/iskareissa, vaan tuohon tarvittavan mukavuuden pilasi vasta raskaammat vanteet ja kovemmat renkaat.

Eli olisiko järkevä yhdistelmä 7/5, jolloin auto olisi suurinpiirtein neutraali?

Silläpä aloinkin kokeilemaan noita etujousien vaihtoa, kun olen lukemastani vetänyt johtopäätöksen, että Miatassa etujousien tulisi olla n. 1,3-1,4x jäykemmät kuin takaset. Tuollakin yhdistelmällä siihen pääsisi. Edit: Una ehti väliin.

Ole ensimmäinen ja tilaa jouluksi noi 949:n Tecnat :) http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=549585
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Kannattaa mahdollisuuksien mukaan kokeilla muiden autoja ja nimenomaan sellaisessa ympäristössä missä itsekin ajelet, eli katuajoa varten kadulla.

Mukulakivikadulle en enää mene ollenkaan jos vain pystyn kiertämään, vrt. vakio. Mutta tässä kohtaa syy ei olekaan jäykemmissä jousissa/iskareissa, vaan tuohon tarvittavan mukavuuden pilasi vasta raskaammat vanteet ja kovemmat renkaat.

Karilla on kyllä paljon hyvää asiaa, vaikka ne tahtookin upota rataharrastajien enemmistön alle. :)


Jos haluaa alustaa kadulle, ni kannattaa pummia kyyti (tai jopa koeajo) joltain paikalliselta, niin saa tuntumaa just sieltä missä oikeasti ajelee. Varsinkin, kun se oma perstuntumakin voi erota muista aika paljon. Mä aikanaan meinasin jo ostella BC:t, kun niitten piti toimia kadullakin kivasti, varsinkin pehmosemmilla jousilla. Onneksi pääsin kaverin kyytiin niillä "löysillä" jousilla, oli ne vaan niin kauheat Hesan mukulakiviratikkakiskoilla. Radalla varmasti hyvät ja muutenkin hyvillä tasaisilla asfalttiteillä. :)


Ja tosiaan renkaathan on osa jousitusta, joten niilläkin on tosi iso merkitys. Siitäsuntästä riippuen, monestihan se rengas voi joustaa enemmän ku itse jousitus. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Mä en kyllä ymmärrä miten vakio (8/6kg) BC alusta on jollekkin liian kova kadulle action-smiley-034 Kuitenkin kadulle se paketti on selvästi suunnattu kerran radalla se on aivan liian löysä, ainakin vakio vakaajilla. Itse jopa petyin ekaa kertaa radalla vakio bilstein -> BC 8/6kg -alustapäivityksen jälkeen. Liian pehmeä ja kallisteleva paketti

Ajelin yhen kesän helsingin mukulateitä ja kaivaria ympäri 8/6kg BC alustalla ja se oli erittäin mukava. Myöhemmin vaihdoin 10/7kg jouset tilalle paksumpien vakaajien kans ja se meni selvästi rata-alustan puolelle jo. Silti kukaan kyydissä istunu ei koskaan huomauttanu tai valittanu et olis ollu ratikkaraide-mukulateillä liian kova  smoker

et stop whining  :arvi 8/6kg bc on helvetin smoothi kadulla jopa kivikovien Bride penkkien kans
« Viimeksi muokattu: 08.08.14 - klo:16:12 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Onkos kellään foorumilla pyörivällä keskisuomalaisella BC:n tai vastaavaa säädettävää alustaa?

Tosiaan makuja on monia ja varmaan siksi esim race.fin kaveri ei alkanut ottamaan mitään kantaa alustan kovuuteen tai pehmeyteen kun sitä kysyin d2n liittyen.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
no D2 nyt ei tarvi edes harkita

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Una

  • Vieras
Tuohan näyttää kolaroimalla hajonneelta. Miten se on D2:n huonoutta, varmaan vääntyy xida tai mikä vaan samalla tavalla.

Vai oliko tuossa jotain tarinaa takana?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
googleta. kaikki tietää et d2 on surkea

edit: meinasin jo kirjottaa et melkein yhtä surkea kuin Ta Technix  ::)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Mulla oli D2 streetit edellisesssä sivikissä ja se oli kadulla tosi timmi ja mukava. Radalle olisi voinut olla paljon jäykemmät jouset, kun oli vakiovakaajat kiinni (no takana oli paljo jäykempi MG ZS:n vakaaja) Hakkas 100-0 Ta Technixin paskakakka-alustan jota ei voi edes pahimmalle vihamiehelle suositella. Tosin BC:llä ajaneena en enää voi D2:stakaan suositella kuin kakkosvaihtoehdoksi jos BC:tä ei satu olemaan tarjolla.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.