Kirjoittaja Aihe: BC Racing, V-Maxx XXtreme vai joku muu?? Alusta kadulle/radalle, ~1000€  (Luettu 65318 kertaa)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Tuleeko aivan jäätävän yliohjaava ajettava jos laitan BR-alustaan 10/9 jouset? Nyt on 10/7 kiinni ja on tuo perä vaan aivan liian löysä ettei raapisi kovissa mutkissa kaariin renkaat. Toinen vaihtoehto tietysti tilata eteen vielä jäykemmät (13?) ja laittaa nuo kympit taakse. Oletuksella että nuo on samanmittaiset jouset, jonka unohdin äsken tallilla tarkistaa.  sad2 Takana taisi olla kuitenkin 62/160.

Tässä on hauska seurata miten toiset hakee sitä " stancea" ja toiset ajettavuutta . Käytännössähän ongelma kaariin raapimisesta ratkeaa sillä että nostaa sitä alustaa 5mm ja pistää vannetta 2mm sisemmäs , mutta se lienee pois suljettua ?
työn alla : 205GTI " MI16"

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE


Tässä on hauska seurata miten toiset hakee sitä " stancea" ja toiset ajettavuutta . Käytännössähän ongelma kaariin raapimisesta ratkeaa sillä että nostaa sitä alustaa 5mm ja pistää vannetta 2mm sisemmäs , mutta se lienee pois suljettua ?

On siinä kaaren ja renkaan välissä varmaan kaksi senttiä nytkin. Joustaa vaan esim. pitkissä vasemman kaarteissa juuri sen verran että ottaa kiinni. Esijännitystä kiristämällä sain etupäästä tuon ongelman suljettua, mutta takaa ei tunnu ratkeavan.



Se tekee tuo 15x8 ET0 vanne, joka ei aivan käänny 3.5 asteen camberillakaan sisäänjoustossa sisään. Takakaaressa on se vittumainen tuplakantti ja ne pistehitsit, joita ei vaan uskaltanut kääntää vasaroimalla ja mankelilla ihan pystyyn maalin lohkeamisen pelossa.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
No oho, ei se olekaan ihan tontissa :-) Perun puheeni . Ilmeisesti iskarin jäykkyyssäätökään ei auta ? Tosin sen mitä ite vähän testaillut niin ei tota perää voi kovin jäykäksi yleensäkään pistää kun menee ihan driftailuksi
työn alla : 205GTI " MI16"

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
On siinä kaaren ja renkaan välissä varmaan kaksi senttiä nytkin. Joustaa vaan esim. pitkissä vasemman kaarteissa juuri sen verran että ottaa kiinni. Esijännitystä kiristämällä sain etupäästä tuon ongelman suljettua, mutta takaa ei tunnu ratkeavan.

Jos et halua jäykempiä jousia, ni jäykempi takavakaajakin varmaan auttais (ja miksei samalla vaivalla molempiin päihin). Sehän vähentää kallistelua, eikä ulkokurvi kyykkää niin pahasti. Makuasia tietty millä tota haluaa ratkoa.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE

No oho, ei se olekaan ihan tontissa :-) Perun puheeni . Ilmeisesti iskarin jäykkyyssäätökään ei auta ? Tosin sen mitä ite vähän testaillut niin ei tota perää voi kovin jäykäksi yleensäkään pistää kun menee ihan driftailuksi

Siellä on jäykkyyssäädöt jo tapissa. No, mä tilasin jäykemmät jouset nyt. Teen tilaa kaariin lisää samalla vielä minkä uskallan ja kokeilen mitä tapahtuu noilla jousilla. Vaihdetaan sitten eteen jäykemmät jos tarve vaatii vakaajia päivittäessä. Pieni yliohjaaminen ehkä ihan kivaa vaihtelua taas kun kerkesi tottua vakioalustan ja huonojen energiansäästörenkaiden pito-ominaisuuksiin vrt. BC ja Toyot.

Jarrupäivityskin kolahtanee kohta postilaatikkoon niin samallahan tuota hieroo.

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Helpoin ratkaisu tuohonkin olisi "oikealla" ET:llä varustetut vanteet ;)

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Takavakaajaa ei voi paljon jäykempään vaihtaa ilman, että alkaa yliohjautumaan kovaa ajellessa ja sama vaivaa voi esiintyä myös noilla 9 jousilla eli ei muutaku mankelia vaan nii pirusti ja kovaa ajoa
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Takavakaajaa ei voi paljon jäykempään vaihtaa ilman, että alkaa yliohjautumaan kovaa ajellessa ja sama vaivaa voi esiintyä myös noilla 9 jousilla

Silläpä yritinkin ehdotella, että vaihtaa ne vakaajat molempiin päihin. :)

Luultavasti tosiaan "ylijäykät" jousetkin toisessa päässä tekee ihan saman efektin.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Ite unohdin kirjoittaa tosta etuvakaajasta et vaikka olis RB:n jäykin vakaaja edessä niin silti taakse laitettu vakiota jäykempi vakaaja saa auton yliohjaamaan liikaa. Nbfl sportin takavakaaja voisi olla kokeilemisen arvoinen. Lopuksihan se on kuskista kiinni kuinka autollansa ajaa, mun käytössä (radalla) auto on lähes neutraali nyt kun edessä rb:n jäykin ja takana ruosteinen vakio ja laillisissa nopeuksissa auto puskisi jos alla ei olisi oikeita renkaita  giggle
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE

Takavakaajaa ei voi paljon jäykempään vaihtaa ilman, että alkaa yliohjautumaan kovaa ajellessa ja sama vaivaa voi esiintyä myös noilla 9 jousilla

Silläpä yritinkin ehdotella, että vaihtaa ne vakaajat molempiin päihin. :)

Luultavasti tosiaan "ylijäykät" jousetkin toisessa päässä tekee ihan saman efektin.

Eikä riittänyt pelkät jäykemmät jouset. Ottaa edelleen kiinni tiukoissa kaarteissa,  joskin nyt saa ihan kunnolla jo viskoa että raapaisee. Vakaajaa vaihtoon siis, olisiko täällä suositusta?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Tee vaan tilaa niille vanteille/kumeille, toi 10/10 jousi kombo kuulostaa jo varsin hullulle (kun iskaritki on jo varmaan täys kireellä, niin ei sulla varmaan tolpat enään normaaliajossa paljoo tee, vaan jousto tapahtuu renkaissa), ja jäykempi takavakaaja nyt vaan pahentaa tilannetta.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Mä olen myös samalla kannalla, että jousituksen poistaminen on väärä tie korjata vääränkokoisten pyörien sopivuusongelma   action-smiley-034

Mutta jos valitulla tiellä aiotaan pysyä, niin sisäänjoustovaraa voisi poistaa ruuvaamalla iskarin runkoa ylöspäin l. esijännitys pois. Jos jouset tuppaa irtoamaan ulosjoustossa, niin apujouset lisäämällä saa jälleen varaa pienentää joustovaroja. Pohjaanlyöntikumien alle voi pinkata ns. "packer"-renkaita.

Kunhan nyt ei sattuisi mitään... Kyllä se vielä kadulla varmasti tuntuu pysyvän käsissä, mutta radalla 'snap-oversteer' on kerhonkin piirissä tehnyt rumaa jälkeä. Toki jos/kun jousituksen poistaa kokonaan, ei pidon äkkinäinen irtoaminen voi yllättää, kun pitoa ei ole reaalimaailman tienpinnanlaadulla ensinkään  :P
ex-NA8C

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE

Mä olen myös samalla kannalla, että jousituksen poistaminen on väärä tie korjata vääränkokoisten pyörien sopivuusongelma   action-smiley-034

Mutta jos valitulla tiellä aiotaan pysyä, niin sisäänjoustovaraa voisi poistaa ruuvaamalla iskarin runkoa ylöspäin l. esijännitys pois. Jos jouset tuppaa irtoamaan ulosjoustossa, niin apujouset lisäämällä saa jälleen varaa pienentää joustovaroja. Pohjaanlyöntikumien alle voi pinkata ns. "packer"-renkaita.

Kunhan nyt ei sattuisi mitään... Kyllä se vielä kadulla varmasti tuntuu pysyvän käsissä, mutta radalla 'snap-oversteer' on kerhonkin piirissä tehnyt rumaa jälkeä. Toki jos/kun jousituksen poistaa kokonaan, ei pidon äkkinäinen irtoaminen voi yllättää, kun pitoa ei ole reaalimaailman tienpinnanlaadulla ensinkään  :P

Eipä tässä taida aina järjellä olla tekemistä, hommahan ratkeaisi hyvin pitkälti tilaamalla taakse 195/45 koon renkaat ja sillä selvä. Kerran kun on päättänyt että nehän sinne menee niin sillonhan ne menee.

Vaihtoehdot tuohon sovittamiseen aika rajalliset kuitenkin:
-rajoitetaan sisäänjoustoa niillä vakaajilla/pohjaanlyöntikumeja modaamalla
-tehdään enemmän tilaa kaareen (johon on tehty jo niin paljon kuin käytännössä ilman maalausta mahdollista)
-käännetään lisää camberia (josta päästäänkin tähän alkuperäiseen suunnitelmaan:)

https://www.flyinmiata.com/rear-upper-control-arms.html

Tai nämä:



Eli cambersäädettävät ylävarret. Takapäässä on nyt camberit maksimissa, mutta koska säätö tapahtuu alapäästä eikä yläpäästä niin ei vedä renkaan ulkoreunaa ihan samalla tavalla sisään kaareen. Periaatteessa voisi mennä lähes samalla camber-lukemalla sisään kaareen jos se käännettäisiin tuosta ylävarresta, näin ainakin olen järkeillyt.

Olisihan tuo nyt varmasti fiksumpi ratkaisu tähän tilanteeseen kuin rajoittaa sitä vakaajilla joustoa. Ehkä. Nuo flyinmiatan varret käy NB:henkin käsittääkseni.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Noista kahdesta tuo Megan näyttäisi olevan säädettävä. Tuo FM:n tuote lähinnä säälittävä.

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Aika paljon hommaa vanteista jotka on ET-lukunsa puolesta mäxän alustageoon paskat noin lähtökohtaisestikin...