Kirjoittaja Aihe: BC Racing, V-Maxx XXtreme vai joku muu?? Alusta kadulle/radalle, ~1000€  (Luettu 65317 kertaa)

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Ei taida olla noilla FM:n ylävarsilla tyyppihyväksyntää, joten saattavat olla ongelma katsastuksessa  :(

Maksaahan se maalaaminen, mutta sitten se vasta maksaa, jos äkkiväärä auton käytös vie kaheikkoon ja menee peltiosaa vaihtoon ym.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Nuo Megan Racingin ylävarret laitoin tulemaan. Laitetaan vakaajat sitten erikseen sen mukaan miltä tuo rupeaa tuntumaan käteen.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Nuo Megan Racingin ylävarret laitoin tulemaan. Laitetaan vakaajat sitten erikseen sen mukaan miltä tuo rupeaa tuntumaan käteen.

Ootko aivan varma ettei katsastus "setä" käske heivaamaan moisia kuuseen ? Käsittääkseni näiden asentaminen ei ole sinnepäinkään sallittua . Tosin sama ongelma on BC.n palikoiden kanssa muutekin kun koko alustalla ei ole eu tyyppihyväksyntää  :o
työn alla : 205GTI " MI16"

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446


Tyyppihyväksyntä

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Mut leimalle voi mennä vakio tukivarsilla ja alustalla kuhan vaan jaksaa ropaa mut eihän kukaan nb:tä kadulle rakenna whistle
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

Jyrki66

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 29
Tuli asennettua BC Racing ER sarja autoon Samin kanssa tammikuun pakkasilla 14/8 kg jousilla kesää odotellessa. Musta nb muuttui maasto ajoneuvosta autoksi.
OZ Racing

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065

JokerC4

  • Juniori
  • Viestejä: 11
Lainataampa tätä pikkasen. Luin kokonaan läpi ja tulin siihen tulokseen että bc racing vaikuttaa sopivalta. Joten minkälaiset jouset ottaisin kun ajo on pääsääntösesti mutkapätkistä nauttimista, radalle sitten joskus? Olisi mukava, jollei jokanen viemärin kansi tuntuisi perseessä.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Lainataampa tätä pikkasen. Luin kokonaan läpi ja tulin siihen tulokseen että bc racing vaikuttaa sopivalta. Joten minkälaiset jouset ottaisin kun ajo on pääsääntösesti mutkapätkistä nauttimista, radalle sitten joskus? Olisi mukava, jollei jokanen viemärin kansi tuntuisi perseessä.

Ota niillä normijousilla 8kg/6kg ne tais olla
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Jos ei oo kiire, niin suosittelen lämpimästi koittamaan jonkun muun autoa jossa bc:n alusta. Ei toi todellakaan mikään kivireki noilla oletus jousilla ole, mutta mieltymyksiä / perseitä on niin moneen lähtöön että hankala on suositella varauksetta. Joillekki menee 12+kg jousilla ihan hyvin, ja toisaalta on noista 8/6 jousistaki joku tainnu valittaa että liian kovat normiajoon.

Ite ajelin yhen talvenki 8/6 jousilla, vaikka olisin voinu harkita köykäsempiäkin jousia kun auto oli ihan puhtaasti katukäytössä, kun rata-auto löyty erikseen. Ratapeliin tulossa 12/7 jouset, eikä sekään mikään kamala oo (siis jousten takia)

Toi 8/6 on kyllä hyvä kompromissi kadulle ja satunnaiseen ratailuun, ja siitä on hyvä lähtee liikkeelle.

JokerC4

  • Juniori
  • Viestejä: 11
Joo tehdään näin. Noissa mun vanhoissa on kyllä jotain vikaa. Mazda luki ainakin jousissa, mutta en tiedä onko itse iskarit vakiot vai ei. Jos ne on niin 26 v tulisi tänä vuonna täyteen.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
BC Racingin BR alustasarja tuli ja tarkoitus olisi laittaa alle vapun aikoihin kun otan auton ajoon. Olisi muutamia kysymyksiä kokemuksiinne perustuen. Saunaillassa jo kyselinkin, mutta en muista enää kaikkia vinkkejä. Ihan vaan siksi että saisi alkuarvot suunnilleen kohdilleen, ettei mene koko kesä säätämiseen. Auto on 1.8 NB, jouset 8/6 kg, pääosin maantieajoa satunnaisesti höntsää radalla.

Vielä kun paketti on pöydällä, niin kuinka kireälle jouset kannattaa ruuvata. Ohjeessa sanotaan että säädä jousen esijännitystä 3-5 mm. Tarkoittaako että siitä pisteestä 3-5 mm kireämmälle kun jousi ei enää pyöri vapaana ?
Entä paluuvaimennus, jossa on 30 napsua. Muistaakseni vinkkinä että melko softille ?

Entä sitten alustan korkeus (toki myös makuasia). Ohjeessa sanotaan että muutos edessä ja takana välille -20 mm / -51 mm (min/max). Nyt autossa ollut vakiona sporttialusta joka 30 mm vakiota matalampi. Mihin arvoon tuota -20/-51 verrataan ? Tuohon nykyiseen -30 jolloin nykyinen korkeus menee haarukan keskelle eli vanha ja uusi korkeus suunnilleen sama, vaiko vakioalustaan jolloin nykyisestä korkeudesta tulisi/voisi tiputtaa vielä 20...51 mm.
Eihän tuo tietenkään millilleen ole, mutta on jäänyt epäselväksi.

Korin korkeus nyt navasta kurakaaren reunaan: 32 cm/etu, 34 cm/taka.

Tuon jälkeen meinasin käydä tarkistuttamassa pyörän kulmat, kun rattikin on jo valmiiksi aavistuksen vinossa. Foorumilta ymmärsin että Flying Miatan arvot sopisivat tähän tarkoitukseen parhaiten.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Ohjeessa sanotaan että säädä jousen esijännitystä 3-5 mm. Tarkoittaako että siitä pisteestä 3-5 mm kireämmälle kun jousi ei enää pyöri vapaana ?
Kyllä, ymmärsit oikein.

Entä paluuvaimennus, jossa on 30 napsua. Muistaakseni vinkkinä että melko softille ?
Itse aloittaisin ehkä jopa täysin softista ja säätäisin tarpeen mukaan kireämmälle (eli jos auto tuntuu kallistelevan liikaa, pomputtaa töyssyissä, tai jos yli/aliohjaa liikaa omaan mieltymykseesi. Jos yliohjaa, niin säädä keulaa kireämmälle, jos aliohjaa, niin säädä perää kireämmälle)

Ohjeessa sanotaan että muutos edessä ja takana välille -20 mm / -51 mm (min/max).
Tuo on suuntaa-antava arvio verrattuna vakioon. Itse aloittaisin niin että ensin preload joka nurkkaan samaksi, ja sitten korkeussäätö n. puoliväliin, niin että tolpan pituus on sama samalla akselilla. Kun tolpat on paikoillaan, niin huomioitavaa on että korkeus voi pudota muutamalla sentillä lähipäivinä. Eli jos korkeus on ajokelpoinen, niin aja pari päivää ennen kuin säädät korkeutta. Korkeutta säädettäessä tulisi auton olla täysin tasaisella ja suoralla alustalla. Kun säädät korkeutta, säädä aina saman akselin molempia tolppia samalla kertaa ja yhtä paljon (käytä siis mittanauhaa apuna, ja laske kierrokset) Muuten voit päätyä tilanteeseen jossa auto näyttäisi olevan suorassa, mutta kulmapainot ovat aivan mitä sattuu, joka vaikuttaa ajettavuuteen. Kulmakohtaiset säädöt vain vaakojen kanssa, koska yhden nurkan säätäminen vaikuttaa aina muihinkin, ja varsinkin ristikkäiseen nurkkaan.

Tuon jälkeen meinasin käydä tarkistuttamassa pyörän kulmat, kun rattikin on jo valmiiksi aavistuksen vinossa. Foorumilta ymmärsin että Flying Miatan arvot sopisivat tähän tarkoitukseen parhaiten.
Oikein, eli kulmien tarkistukset ja säädöt aina uudella alustalla, ja vasta kun auto on halutussa korkeudessa. Flyin Miatan arvot toimivat hyvin kadulla.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Kiitos hyvistä säätöohjeista.

Lathe

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 131
  • 10AE ITB
Mitä Katsastus setä vaatii/kyselee jos haluaa muutos katsastaa alustan? Onko edes mahdollista jos ei tyyppihyväksyntää löydy?
Se on sitä motorsporttia!