Kirjoittaja Aihe: BC Racing, V-Maxx XXtreme vai joku muu?? Alusta kadulle/radalle, ~1000€  (Luettu 65340 kertaa)

Una

  • Vieras
Ei kai nyt uusilla määräyksillä kysellä enää mitään.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Eikös se mennyt niin, että alustan pitää olla kyseiseen autoon tarkoitettu eli joku lappu esim alustan mukana tulevat paperit voidaan tarvita?

Tyyppihyväksyntää ei siis kysellä enää, kuten Una kirjoitti

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Mamasanilta tolppien mukana tuli: ´Todistus BC Racing alustasarjan soveltuvuudesta tieliikennekäyttöön´.
Todistuksen soveltuvuustaulukossa mainitaan sitten MX-5 NA/NB, millä jousilla, korkeusväli ym. lätinää.

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
BC:n alusta ja säädettävät ylätukivarret nyt viimein otteessa.  :driving

Mutta onpa vaikeaksi tehty nyt Trafin toimesta tuo korkeussäädettävän alustan katsastus. Katsuri puheli että kaksi viikkoa sitten tullut uusi ohjeistus, jonka mukaan säädettäville alustoille vaaditaan useampia pyöränsuuntaustodistuksia x millimetrin välein. Tuolla BC:n alustasarjalla olisi halunnut kahdet suuntauslaput (aivan ylä- ja ala-asennoissa) ja minullahan oli vaan nykykorkeudeteen sopiva. Mikäli olisi halunnut vain yhden korkeusarvon ilman säädettävyyttä otteeseen niin olisi pitänyt korkeudensäätö jollain tavalla eliminoida (hitsata säätömutterit kiinni.) Onneksi oli järkeä päässä katsurilla ja  sain muutoskatsastuksesta läpi, joskin vain yksillä kaaresta napaan-arvoilla ilman säätöaluetta.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Mutta onpa vaikeaksi tehty nyt Trafin toimesta tuo korkeussäädettävän alustan katsastus. Katsuri puheli että kaksi viikkoa sitten tullut uusi ohjeistus, jonka mukaan säädettäville alustoille vaaditaan useampia pyöränsuuntaustodistuksia x millimetrin välein.

No keksivät sentään vielä jotain kiusaa, tuohonhan toki löytyy perusteet laista, että voi halutessaan vaatia mittausarvot. Ja toki kaikissa mahdollisissa asennoissa, jos piru lukee raamattua. gay

Onko kukaan käynyt suuntauksessa sen lain salliman muutaman sentin säätövaran ääripäissä? Muuttuuko Mäksän arvot edes suuremmin? Itellä ainakin oli ihan ok vielä madalluksen jälkeenkin, mutta eipä tullut katottua lähtöarvoja.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Tänään vaihdoin BC.t alle, nyt pari viikkoa ajoa, korkeuden säätö, pyöränkulmien mittaus ja vuosikatsastukseen jossa samalla kertaa alustan katsastus.
Vaihdoin samalla kertaa uudet koiranluut ja tämä olikin hankalin homma. Yksikään kahdeksasta mutterista ei auennut (vaikka päässä oli kuusiokoloavain). Rälläkällä ja puukkosahalla piti jyystää ahtaissa väleissä ja varoa tukivarsia ja vakaajatankoa. Jousipuristimia eikä hitsipillejä ei ollut käytössä.
Aikaa meni myös ihmetellessä että miten etunavat saa taitettua alas ja tilaa jousen pois otolle. Alatukivarren vaakapultin olin irroittanut, mutta ei vaan auttanut. Sitten aikani riehuttua ja väännettyä löytyi pystypultti iskarin alakiinnikkeen alta, hyvin oli piilossa. Tuon jälkeen homma hoitui hyvin.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Tänään sitten sain alustan läpi, eikä prosessi mennytkään ihan niin kuin olin kuvitellut. Vuosikatsastuksen yhteydessä ei tehdä muutoskatsastuksia eli mm. alustan muutoksia. Eilen kävin vuosikatsastuksessa jossa tivasin että miksi sitä ei voi tehdä samalla kertaa kun nyt kuitenkin testaatte ja tarkistatte alustan. Ei käynyt, vaan tänään sitten uudelleen. Oikeastaan tuossa vitutti tuo rahastuksen maku, eli muutoskatsastus 58 €. Tosin käyttihän katsuri tänään puoli tuntia siihen kun teki paperihommia kopissaan ja mittasi rullamitalla korin ja valoumpioiden korkeudet.

Tänään siis uudelleen asemalle. Ensimmäisenä katsuri (toinen kuin eilen) totesi että BC Racingin alustat ei ole hyväksyttyjä eikä auton alustaa voida hyväksyä kun ei ole tolpille tyyppihyväksyntää. Tässä kohtaa vitutti toisen kerran, kun tiesin että tuo oli puppua. No, aseman päällikkö soitti K1.n tekniikkahemmolle joka kertoi saman kuin minä että lokakuusta alkaen nämä kyseiset tolpat ovat olleet hyväksyttyjä eikä mitään tyyppihyväksyntätodistusta tarvita.

Katsuri myös ilmoitti että lokakuusta alkaen alustojen muutoskatsastuksessa pitää olla alustamittauspöytäkirja mukana. Minulla se oli tietenkin. Kuka nyt säästäisi tässä kohtaa muutaman kympin jos on laittanut tonnin alustaan, siis ettei mittauta kulmia. Tuosta kulmien mittauksesta sen verran, että pyysin pajalla laittamaan FM.n arvoihin. Sanoivat että joo, mutta jos ne poikkeaa runsaasti orkkisarvoista jotka heidän laite tulostaa verrokiksi, niin katsastuksessa tulee hylky. En nyt tässä kohtaa muista kuinka paljon nämä arvot poikkeavat toisistaan. Katsuri vahvisti tämän saman asian sanoen että ainoat hyväksyttävät verrokit ovat orkkisarvot ja tolpan valmistajan arvot kyseiselle autolle. Mutta hän ei ole nähnyt vielä ainuttakaan tolppavalmistajan ohjauskulmien ohjearvoja.

Vanhalla alustan korkeus oli, etu 32 cm ja taka 34 cm. Nyt ne olivat, etu 31 cm ja taka 31,5 cm. 100 km ajon jälkeen molemmat päät tippuivat 0,5 cm. Nyt ollaankin sitten teoriassa tilanteessa että korkeutta ei voi muuttaa ollenkaan, sillä noilla korkeuksilla etuvaloumpion alareuna on juuri 50 cm korkeudella maasta joka on minimiarvo. Orkkis Sport suspension ( -30 mm) alustalla korkeus oli ollut siis 51 cm. Vastaavasti alustan korkeuttakaan ei juuri tuosta voi kasvattaa sillä tolpan runko on kierrettynä nyt noin 3 cm alajalan sisään. Tukevuuden ja kestävyyden vuoksi tolppaa ei voi kiertää liiaksi ylös alajalan yläreunan huulille. Toki nythän voisin tiputtaa alustaa, kunhan vaan muistaa sitten nostaa seuraavaan katsastukseen. Mutta tuntuu että nyt mennään niin alhaalla ettei ole tarvetta. Samoin tottakai ohjauskulmathan voisi nyt säädättää mihin arvoon vain, niitä ei enää konttorilla tarkisteta. Rekisteriotteeseen tuli alustan korkeudesta maininta että oltava välillä 310-330 mm. Tuo alaraja tuli siitä minimi umpion korkeudesta. En tiedä mistä yläraja keksittiin, koska mm. maahantuojan vastuuvuustodistuksessa vaihteluväliksi on annettu orkkis miinus 21-50 mm, eli 3 sentin vaihteluväli. Mutta kuten todettua niin eipä tolppia voi tuosta juurikaan ruuvata enää pidemmiksi.

Sitten tarinan opetus joka oli pakko keventää myös katsurille. Jos nyt tekisin saman asian niin menisin vuosikatsastukseen vanhalla alustalla. Heti tämän jälkeen vaihtaisin uuden alustan. Sitten vuoden päästä (jolloin tolpat ovat jo likaiset) jos katsuri kysyisi että oletko vaihtanut alustan, toteaisin että en tiedä asiasta mitään. Ehkä edellinen omistaja Saksassa on mahdollisesti tehnyt sen ja jos näin niin sehän on hyväksytty siellä tähän autoon. Minulla ei ole tästä todistusta koska maahantuontikatsastuksessa saksalainen rekisteriote otetaan pois. Tarinan opetus oli siis se, että rehellisyydestä joutui jälleen maksamaan.

Ja lopuksi vielä, että ottakaa kopiot itsellenne maahantuojan vastaavuustodistuksesta ja kulmien mittauspöytäkirjasta, koska minulta konttori otti ne.

En moiti tässä kyseistä katsastuskonttoria joka oli Lahti, Laune, K1. Toiminta oli asiallista ja tinkaamisen jälkeen tiputtivat muutoskatsastuksen hinnankin 58 €.sta 40 €:oon. Niin, ja vuosikatsastuksessa auto meni muuten moitteetta läpi, ts. hylättiin vain tämän uuden alustan vuoksi ja joka nyt tänään meni läpi.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Muutoskatsastuksesta joutuu aina maksamaan juurikin niiden paperitöiden takia, niin se on aina ollut ja tulee ollakkin mutta se on puppua ettei samalla kertaa voisi molempia hoitaa kunhan tilaat siihen ajan tai jos on hiljaista konttorilla niin kassalla ilmoitat että esim.vuosikatsastus kaikilla herkuilla +mutoskatsastus.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vuosikatsastuksen yhteydessä ei tehdä muutoskatsastuksia eli mm. alustan muutoksia.

Heh, mulla taas nimenomaan vaadittiin, että alusta on nyt muutosleimattava samalla, tai muuten ei heru leimaa ollenkaan. biggthumpup.



Editti: Mainitaan nyt vielä, että mulla se alusta oli ollut autossa jo pari vuotta ennen ku väkisin halusivat muutosleimata sen. Ei kelvannut selitys, että se on tommosenaan tullu Saksasta. Ois kuulemma pitäny sillon merkata otteeseen, eikä voi enää mitään muuta ku leimata sen, tai vaihtaa pois.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Tarkennan hieman tuota sanomaani että ilmoittivat että vuosikatsastusten yhteydessä ei tehdä muutoskatsastuksia kyseisellä asemalla. Varmaankin se olisi voinut hoitua samalla kertaa (en tiedä) jos olisin älynnyt tilata koko katsastuspaketin samalle kerralle. Vuosikatsastuksen varaus onnistuu netissä (halvempi), mutta muutoskatsastusaika pitää varata puhelimella. Ja eka katsuri mainitsi että hän ei tee muutoskatsastuksia, joten ne neki varmaan sitten spesialisti (joka osasi käyttää rullamittaa). Sitä en arvannut että paperitöissä menisi puoli tuntia (mihin aika tuhraantui ?) ja siihen nähden kyllä ymmärrän korkeamman hinnan kun nuo heidän ajat on kellotettu/hinnoiteltu.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Ja eka katsuri mainitsi että hän ei tee muutoskatsastuksia, joten ne neki varmaan sitten spesialisti (joka osasi käyttää rullamittaa).

Tervetuloa Suomeen. Täällähän ei tosiaan kuka tahansa voi tehdä töitä, joita kuka tahansa osaisi. Inssinkin pitää ensin kerätä kokemusta, sitten hommata koulutusta ja vasta kun byrokratian rattaat on pyörähdellyt ja raha liikahdellut, niin saa luvan tehdä noita spesiaalihommia. Käytännössähän jokanen inssi tekee ihan samaa hommaa leiman yhteydessä, mutta siinä voi tosiaan sanoa vaan ei. Se joon sanominen on niin vaativa homma, ettei sitä tosta vaan tehdä. giggle


Lainaus
Sitä en arvannut että paperitöissä menisi puoli tuntia (mihin aika tuhraantui ?).

Vierestä seurattuna lähinnä siihen, kun naputtelee tietoja 1-sormijärjestelmällä ja odottelee, että ne skannatut paprut siirtyy jonnekin Trafin(?) serverille ja saa printattua sen lapun. Se vanha tapahan oli ihan liian helppo, että inssi vaan kirjas koneelle sen rivin tai pari, mikä tulostu otteeseen ja homma oli sillä selvä. Ainiin, tervetuloa Suomeen tänkin suhteen, kymmenen vuoden päästä varmaan muistellaan miten helppoa ja nopeaa tää nykynen oli, kun keksivät uusia työllistäviä keinoja hidastaa hommaa asiakkaan laskuun. biggthumpup.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

jansbe

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 51
Mitä mieltä porukka on BR Racingin V1 sarjasta ? Tässä nyt arvon että ostanko V1 sarjan vai maksanko melkein satasen enemmän BR sarjasta vai ostanko jonku ihan muun merkkisen alustan halvemmalla? mites toi vmaxx?  :scratch
Itellä tulossa lähinnä katuajoon ja toi ratapuoli jää vähän vähemmälle.

Tossa koitin lukea aikaisemmista kommenteista kokemuksia katuajoon sopivista jousista. ite kun asun täällä Helsingissä niin joudun jonkin verran sietämään noita rakkaita mukulakiviä ja ratikkakiskoja.

Oisko nyt toi 8/6 paras vaihtoehto ?
ex mx-5 Eunos -90

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Omana kokemuksena katupuolelta voin sanoa kantapään kautta opittuna, että BR-settiin 6/4 on liian löysä, pohjaa montuissa, koettu on. Ehkä 7/5 lienee minimi, joka toimii NA:ssa (Joku muu voinee vahvistaa tämän). Nyt on 8/6 ja mielestäni oikein mukava kadulle, kun vaimennus on miedolla asetuksella. Toki mukulakivi on ikävää ajettavaa, mutta ei minulla jäänyt mielikuvaa, että se oli ollut miellyttävää vakioalustallakaan.  Sivulauseessa suosittelen kokeilemaan mukulakiville noita Kenauton oviblokkeja, ovien vmäistä räminää häviää paljon ja korin vapina (shimmikö se oli se hieno nimi) vähentyy myös.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

jansbe

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 51
Joo niin ymmärsinkin kun tästä topicista nää "pari" sivua luin  :D

Onko kellään kokemusta tuosta V1 sarjasta tai esim vmaxx:sta ?

Mamasanilta saisin noin 860e hintaan tuon BR:n.. onko hinta ok vai onko porukka saanu jostain edullisemmin ? kimppatilauksena hintaa saisi poljettua alas mutta ei varmaan nyt oo tarpeeksi innokkaita siihen lystiin eli joutuu varmaan vaan pulittää lähes täyden hinnan.
V1 hinta taas olis noin 800e luokkaa eli ei hirveesti olis kalliimpi tuo BR ja varmaan tuolla 60e sijoituksella saisi rahalle myös vastinetta?
ex mx-5 Eunos -90

Una

  • Vieras
M-pro racing kuulemma etsii koekaniinia ast:n twintube-alustasetille jonka pitäis olla kadulle varsin pätevä sarja.. puhelivat alustansäätöpäivällä että 899e:lla sais sen asennettuna..