Tänään sitten sain alustan läpi, eikä prosessi mennytkään ihan niin kuin olin kuvitellut. Vuosikatsastuksen yhteydessä ei tehdä muutoskatsastuksia eli mm. alustan muutoksia. Eilen kävin vuosikatsastuksessa jossa tivasin että miksi sitä ei voi tehdä samalla kertaa kun nyt kuitenkin testaatte ja tarkistatte alustan. Ei käynyt, vaan tänään sitten uudelleen. Oikeastaan tuossa vitutti tuo rahastuksen maku, eli muutoskatsastus 58 €. Tosin käyttihän katsuri tänään puoli tuntia siihen kun teki paperihommia kopissaan ja mittasi rullamitalla korin ja valoumpioiden korkeudet.
Tänään siis uudelleen asemalle. Ensimmäisenä katsuri (toinen kuin eilen) totesi että BC Racingin alustat ei ole hyväksyttyjä eikä auton alustaa voida hyväksyä kun ei ole tolpille tyyppihyväksyntää. Tässä kohtaa vitutti toisen kerran, kun tiesin että tuo oli puppua. No, aseman päällikkö soitti K1.n tekniikkahemmolle joka kertoi saman kuin minä että lokakuusta alkaen nämä kyseiset tolpat ovat olleet hyväksyttyjä eikä mitään tyyppihyväksyntätodistusta tarvita.
Katsuri myös ilmoitti että lokakuusta alkaen alustojen muutoskatsastuksessa pitää olla alustamittauspöytäkirja mukana. Minulla se oli tietenkin. Kuka nyt säästäisi tässä kohtaa muutaman kympin jos on laittanut tonnin alustaan, siis ettei mittauta kulmia. Tuosta kulmien mittauksesta sen verran, että pyysin pajalla laittamaan FM.n arvoihin. Sanoivat että joo, mutta jos ne poikkeaa runsaasti orkkisarvoista jotka heidän laite tulostaa verrokiksi, niin katsastuksessa tulee hylky. En nyt tässä kohtaa muista kuinka paljon nämä arvot poikkeavat toisistaan. Katsuri vahvisti tämän saman asian sanoen että ainoat hyväksyttävät verrokit ovat orkkisarvot ja tolpan valmistajan arvot kyseiselle autolle. Mutta hän ei ole nähnyt vielä ainuttakaan tolppavalmistajan ohjauskulmien ohjearvoja.
Vanhalla alustan korkeus oli, etu 32 cm ja taka 34 cm. Nyt ne olivat, etu 31 cm ja taka 31,5 cm. 100 km ajon jälkeen molemmat päät tippuivat 0,5 cm. Nyt ollaankin sitten teoriassa tilanteessa että korkeutta ei voi muuttaa ollenkaan, sillä noilla korkeuksilla etuvaloumpion alareuna on juuri 50 cm korkeudella maasta joka on minimiarvo. Orkkis Sport suspension ( -30 mm) alustalla korkeus oli ollut siis 51 cm. Vastaavasti alustan korkeuttakaan ei juuri tuosta voi kasvattaa sillä tolpan runko on kierrettynä nyt noin 3 cm alajalan sisään. Tukevuuden ja kestävyyden vuoksi tolppaa ei voi kiertää liiaksi ylös alajalan yläreunan huulille. Toki nythän voisin tiputtaa alustaa, kunhan vaan muistaa sitten nostaa seuraavaan katsastukseen. Mutta tuntuu että nyt mennään niin alhaalla ettei ole tarvetta. Samoin tottakai ohjauskulmathan voisi nyt säädättää mihin arvoon vain, niitä ei enää konttorilla tarkisteta. Rekisteriotteeseen tuli alustan korkeudesta maininta että oltava välillä 310-330 mm. Tuo alaraja tuli siitä minimi umpion korkeudesta. En tiedä mistä yläraja keksittiin, koska mm. maahantuojan vastuuvuustodistuksessa vaihteluväliksi on annettu orkkis miinus 21-50 mm, eli 3 sentin vaihteluväli. Mutta kuten todettua niin eipä tolppia voi tuosta juurikaan ruuvata enää pidemmiksi.
Sitten tarinan opetus joka oli pakko keventää myös katsurille. Jos nyt tekisin saman asian niin menisin vuosikatsastukseen vanhalla alustalla. Heti tämän jälkeen vaihtaisin uuden alustan. Sitten vuoden päästä (jolloin tolpat ovat jo likaiset) jos katsuri kysyisi että oletko vaihtanut alustan, toteaisin että en tiedä asiasta mitään. Ehkä edellinen omistaja Saksassa on mahdollisesti tehnyt sen ja jos näin niin sehän on hyväksytty siellä tähän autoon. Minulla ei ole tästä todistusta koska maahantuontikatsastuksessa saksalainen rekisteriote otetaan pois. Tarinan opetus oli siis se, että rehellisyydestä joutui jälleen maksamaan.
Ja lopuksi vielä, että ottakaa kopiot itsellenne maahantuojan vastaavuustodistuksesta ja kulmien mittauspöytäkirjasta, koska minulta konttori otti ne.
En moiti tässä kyseistä katsastuskonttoria joka oli Lahti, Laune, K1. Toiminta oli asiallista ja tinkaamisen jälkeen tiputtivat muutoskatsastuksen hinnankin 58 €.sta 40 €:oon. Niin, ja vuosikatsastuksessa auto meni muuten moitteetta läpi, ts. hylättiin vain tämän uuden alustan vuoksi ja joka nyt tänään meni läpi.