Kirjoittaja Aihe: Kierroslukumittarin kalibrointi  (Luettu 2714 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Kierroslukumittarin kalibrointi
« : 15.09.13 - klo:06:54 »
Ohje NA:lle. Saattaa ehkä käydä NB:llekin, tiedä häntä.

Irroita ja pura mittaristo (helppo homma, ohjeet netistä). Irroita kiekkakello mittarikotelosta, kolme ruuvia. Älä kosketa mittaritauluja paljailla sormilla, sitä rasvalähmää et saa taulusta enää koskaan pois.

Jos mittari näyttää vakiovirhettä, eli saman verran pieleen koko kierrosalueella, on neulaa siirrettävä virheen verran. Joku muu voi kommentoida oikeat menetelmät neulan irroittamiseen.

Kerroinvirhe (heitto pienillä kierroksilla pieni, isoilla iso) korjataan ensimmäisen kuvan trimmerillä. Pyörittele trimmeriä muutaman kerran edestakaisin jotta mahdolliset roskat/hapettumat pyyhkiytyisivät sivuun.

(Meinasin ensin porata mittarikoteloon trimmerin kohdalle reiän seuraavia säätökertoja varten, mutta se ei käynytkään, koska juuri sillä kohtaa on vilkun polttimo.)


Kalibrointia varten tarvitset jonkun referenssin! Johdot kytketään mittariin kiinnitysruuvien lätkiin. Niissä on vieressä merkinnät plus, miinus ja P. Signaali tulee viimemainittuun, ja ensimmäisiin +12V ja yhteinen maa.

Yritin ensin signaaligeneraattorilla (6000rpm = 200Hz), mutta liekö antiikkikamani nekin ulkona omasta kalibroinnistaan, vai enkö osannut valita sopivaa aaltomuotoa/amplitudia/pulssinleveyttä, mutta ei noilla tehty mittarin kalibrointi pitänytkään autossa.

Homman voi tehdä autossakin jos eculta saa rpm-tiedon jotakin muuta kautta (esim.  Mega/tms., OBDII, pakokaasuanalysaattori yms.) Kalibrointi kannattaa tehdä mahdollisimman suurilla kierroksilla, koska silloin tuo kertautuva virhe näkyy parhaiten. Oikea johto mittariston liittimestä löytyy johdotuskaavioista tai helpommin seuraamalla mittariston foliosta, että mihin pinniin P-ruuvi kytkeytyy.





ex-NA8C

Esa

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 354
  • brg Eunos -91
Vs: Kierroslukumittarin kalibrointi
« Vastaus #1 : 19.09.13 - klo:23:36 »
Itse porasin reijän kotelon päälle vilkunpolttimon viereen. mittariston ollessa kiinni autossa. Ruuvimeisseli osuu vähän vinossa kulmassa, mutta onnistuu. Helppo säätää, kun katto megasta läppärillä todelliset kierrokset.https://www.dropbox.com/s/zh7l53vaog9c7ih/20130820_195942.jpg
« Viimeksi muokattu: 11.10.13 - klo:00:19 kirjoittanut Esa »