Kirjoittaja Aihe: Kuppipenkki  (Luettu 16957 kertaa)

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #15 : 11.05.16 - klo:19:07 »
Lainataanpas itekin tätä ketjua. Millä tavalla noi kuppipenkkien kiskot tulee yleensä kiinni? Ittellä on toi Sparcon penkki missä kiskot kiinni kahdella pultilla. Ja nyt ongelmana se että yks pultti on löysällä, eikä sitä saa kiristettyä. Eikä tunnu aukeavankaan, pyörii siis tyhjää vaan (vaikka koittaa voimalla kammeta kiskoa samalla ylöspäin). Liekköhän tuolla jotkut kierteet jo ollu valmiina penkissä? Vinkkejä miten sais ton pultin irti? vash



MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #16 : 11.05.16 - klo:19:25 »
Lainataanpas itekin tätä ketjua. Millä tavalla noi kuppipenkkien kiskot tulee yleensä kiinni? Ittellä on toi Sparcon penkki missä kiskot kiinni kahdella pultilla. Ja nyt ongelmana se että yks pultti on löysällä, eikä sitä saa kiristettyä. Eikä tunnu aukeavankaan, pyörii siis tyhjää vaan (vaikka koittaa voimalla kammeta kiskoa samalla ylöspäin). Liekköhän tuolla jotkut kierteet jo ollu valmiina penkissä? Vinkkejä miten sais ton pultin irti? vash





Ei varmaan auta kuin vinguttaa pultin kanta pois ja porata pultti. Sen jälkeen kierretapilla uudet jengat tai laittaa helicoil.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #17 : 11.05.16 - klo:22:00 »
Ei varmaan auta kuin vinguttaa pultin kanta pois ja porata pultti. Sen jälkeen kierretapilla uudet jengat tai laittaa helicoil.

ongelmana se että yks pultti on löysällä, eikä sitä saa kiristettyä. Eikä tunnu aukeavankaan, pyörii siis tyhjää vaan (vaikka koittaa voimalla kammeta kiskoa samalla ylöspäin).

Poraaminenkaan ei taida onnistua ennen kuin pultin saa jotenkin lukittua, ettei lähde pyörimään poranterän mukana kun ilmeisesti pultti pyörii helposti. Eli jotenki se pitäs saada lukittua, että vois porata. Kemiallista metallia taitaa olla aika paha saada kierteisiin uitettua. Liimautuisikohan riittävän hyvin vahvalla ruuvilukitteella  dunno  Juoksevampaa se ainakin on ja pulttia pyöritellen sitä sais leviteltyä kierteisiin, tai paremminkin mitä niistä on jäljellä. Kanta pois, dremelillä ura meisseliä varten pultin päähän, ruuvilukitetta kierteisiin, meissellillä pyörittää pulttia, odottelee lukitteen jämähtämistä vähän pidempään kuin ois tarve, joku uhrilahja pulttijumalille ja poraamaan. Noin ehkä itse kokeilisin.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #18 : 11.05.16 - klo:22:14 »
Ei varmaan auta kuin vinguttaa pultin kanta pois ja porata pultti. Sen jälkeen kierretapilla uudet jengat tai laittaa helicoil.

ongelmana se että yks pultti on löysällä, eikä sitä saa kiristettyä. Eikä tunnu aukeavankaan, pyörii siis tyhjää vaan (vaikka koittaa voimalla kammeta kiskoa samalla ylöspäin).

Poraaminenkaan ei taida onnistua ennen kuin pultin saa jotenkin lukittua, ettei lähde pyörimään poranterän mukana kun ilmeisesti pultti pyörii helposti. Eli jotenki se pitäs saada lukittua, että vois porata. Kemiallista metallia taitaa olla aika paha saada kierteisiin uitettua. Liimautuisikohan riittävän hyvin vahvalla ruuvilukitteella  dunno  Juoksevampaa se ainakin on ja pulttia pyöritellen sitä sais leviteltyä kierteisiin, tai paremminkin mitä niistä on jäljellä. Kanta pois, dremelillä ura meisseliä varten pultin päähän, ruuvilukitetta kierteisiin, meissellillä pyörittää pulttia, odottelee lukitteen jämähtämistä vähän pidempään kuin ois tarve, joku uhrilahja pulttijumalille ja poraamaan. Noin ehkä itse kokeilisin.

∆tämä
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #19 : 11.05.16 - klo:23:16 »
Oolrait, kiitokset vinkeistä. Täytyypä yrittää noilla konsteilla.
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #20 : 12.05.16 - klo:09:21 »
Ettei se vastakappale pyöri penkin sisällä?
ex-NA8C

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #21 : 12.05.16 - klo:10:06 »
Ettei se vastakappale pyöri penkin sisällä?

Tätä veikkaa allekirjoittanutkin, eli se kierreholkki on irti ja pyörii vapaana.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #22 : 12.05.16 - klo:11:52 »
Toi kuulostais itseasias varsin loogiselta, se tuntuu ja kuulostaa just siltä kun yrittää avata/kiristää. Mikäköhän siihen avuks jos tämä on tilanne? Millä noi kierreholkit on yleensä kiinni penkissä? Olisko vaan helpompi jos koittas saada uuden sellasen tohon seuraavaan pultinreikään?

MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #23 : 12.05.16 - klo:12:04 »
Se on ns. Vetomutteri.

Kunhan saat sen vanhan pois niin uuden saa asennettua siitä suoraan. Autokorjaamoilla löytyy hyllystä nykyään m4-m10 johtuen näiden uusien autojen alamuoveista.
Uusivat samalla kun ne vaan pyörii tyhjää avatessa....

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #24 : 12.05.16 - klo:21:29 »
Aa okkei hyvä. Täytyypä kysellä sellasta sit kuhan saa vanhan irti.
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

RikuRassi

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #25 : 08.06.16 - klo:12:55 »
Varastanpa tästä vanhan aiheen niin ei tarvitse uutta aloittaa.

Mulla on tosiaan tuota kokoa siunaantunut sen verran (192cm ja 110kg), että huomaan miettiväni aina välillä, että miksi sitä tulikaan ostettua näin pieni auto.  :nuts

Vuoden verran miettinyt sopivan matalarakenteista ja matalalle kiinnittyvää penkkiä johon itse mahtuisi. Vaihtoehdot lopulta kaatui tuonne alumiinisten penkkien suuntaan (Kirkey, Ultrashield) Leveyttä saisi olla varmaan vähintään se 16". Onko kellään käytännön kokemusta tai kommenttia aiheeseen? Ultrashieldin kiinnityksiin löytyi tämmöinen esimerkki rapakon takaa:




Itsellä (188cm/90kg) on autossa Kirkeyn jakkara kiinni, kun nimenomaan halusin sen mahdollisimman matalalle ja taakse. Alupenkin kun saa läpi pulttaamalla nätisti. Muuten ne kiinnikkeet on aika ikävät ruuvailla näin kapeaan autoon, ellei tosiaan muuta altapäin ruuvattavaksi.

Minulla on 16" leveä, mutta 15"  olisi mennyt ihan nätisti myös. Penkin etuna myös se että yläosan kulmaa voi säätää taivuttamalla, niin että penkki mahtuu nätisti turvakaarenkin kanssa. Huonona puolena oli todella isot kylkituet joita sahailin pienenmmäksi jotta penkin käyttö arjessa helpottuu, jos olisi reilusti amerikkalaismallinen vartalo niin sitten ne toimisivat, mutta ei kukkakepeille. . Istuvuus on omassa penkissäni huippuluokkaa, koska siinä oman kropan mukaan valettu 2K polyuretaani insertti formulatyyliin. Inserttejä saa tietty tehtyä myös kuitupenkkeihin.

Auto Jyväskylässä viikot, sitten Tampere, Ahvenisto ym ym jos koeistua haluaa. Rattia toin 30 mm taaksepäin että asento omaan makuuni. Onhan se jo sen verran matala ja kuppimainen ettei sieltä oikein normityyliin pois tulla kun jätin reiden kohdalle aika korkeaksi penkin reunan, pikkuisen sivutörmäyssuojaa... ^-^


Riku

P.S. Tuossa kuva-> https://www.dropbox.com/s/tm5p4h5hh7t422l/DSC_0028.JPG?dl=0
« Viimeksi muokattu: 08.06.16 - klo:13:04 kirjoittanut RikuRassi »

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #26 : 08.06.16 - klo:14:52 »
Itsellä (188cm/90kg) on autossa Kirkeyn jakkara kiinni, kun nimenomaan halusin sen mahdollisimman matalalle ja taakse. Alupenkin kun saa läpi pulttaamalla nätisti. Muuten ne kiinnikkeet on aika ikävät ruuvailla näin kapeaan autoon, ellei tosiaan muuta altapäin ruuvattavaksi.

Minulla on 16" leveä, mutta 15"  olisi mennyt ihan nätisti myös. Penkin etuna myös se että yläosan kulmaa voi säätää taivuttamalla, niin että penkki mahtuu nätisti turvakaarenkin kanssa. Huonona puolena oli todella isot kylkituet joita sahailin pienenmmäksi jotta penkin käyttö arjessa helpottuu, jos olisi reilusti amerikkalaismallinen vartalo niin sitten ne toimisivat, mutta ei kukkakepeille. . Istuvuus on omassa penkissäni huippuluokkaa, koska siinä oman kropan mukaan valettu 2K polyuretaani insertti formulatyyliin. Inserttejä saa tietty tehtyä myös kuitupenkkeihin.

Auto Jyväskylässä viikot, sitten Tampere, Ahvenisto ym ym jos koeistua haluaa. Rattia toin 30 mm taaksepäin että asento omaan makuuni. Onhan se jo sen verran matala ja kuppimainen ettei sieltä oikein normityyliin pois tulla kun jätin reiden kohdalle aika korkeaksi penkin reunan, pikkuisen sivutörmäyssuojaa... ^-^


Riku

P.S. Tuossa kuva-> https://www.dropbox.com/s/tm5p4h5hh7t422l/DSC_0028.JPG?dl=0

Kai sulla on back brace tuon kanssa?


RikuRassi

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #27 : 08.06.16 - klo:15:15 »
Penkki on kiinni myös takatuliseinässä.
« Viimeksi muokattu: 08.06.16 - klo:15:20 kirjoittanut RikuRassi »

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #28 : 09.06.16 - klo:14:41 »
^ no perkule! Äärimmäisen mielelläni tulisin koeistumaan Jyväskylässä joku ilta. Tarjoan pullakahvit valitsemassasi paikassa jos viitsit tulla laitetta näyttämään!

RikuRassi

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #29 : 14.06.16 - klo:17:01 »
Huomenna ainakin näyttää keli liian huonolta mihinkään muuhun hommaan, tänään tavoite pyöräillä vähän. Eli huomenna joko lounas aikaa 11.30-> tai llemmalla?

EDIT paitsi että tarkoitin siis "tämän päivän huomista" :) eli torstaita, tai tänään ruokatunnilla.

Riku
« Viimeksi muokattu: 15.06.16 - klo:07:46 kirjoittanut RikuRassi »