Kirjoittaja Aihe: Kuppipenkki  (Luettu 17244 kertaa)

Pulkkinen

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 7
Kuppipenkki
« : 07.11.13 - klo:17:23 »
Suunnitelmissani on ostaa kuppipenkki, mutta en tiedä mikä kannattaa ostaa ja millä tavalla olisi paras kiinnittää?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #1 : 07.11.13 - klo:22:46 »
Penkki tietenkin tarpeiden ja sopivuuden mukaan, eli hyvä on alottaa esim. autoracingilta ja käydä koeistumassa penkkejä, niin saa jotain ideaa siitä mitkä penkit sopivat omalle takapuolelle. Tuolla on oman kokemuksen mukaan myös erittäin asiantuntevat ja avuliaat myyjät jotka varmasti auttavat oikean penkin valinnassa. Loppujenlopuksi tuohan on omista mieltymyksistä ja tarpeista kiinni minkälaisen penkin haluaa + hartiaosan leveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, iso osa hieman isommista penkeistä kun ei mx:ään ihan helpolla mahdu.

Suuri osa penkeistä on sovellettavissa orkkis kiskoille esim. sivukiinnitysrautojen kanssa, mutta osa penkeistä jää tällöin selvästi vakiota ylemmäs (esim. sparcon sprint V). Tämä haittannee haitannee yli 180cm pitkiä, ja itse päädyin poistamaan orkkiskiinnikkeet, ja pulttaamaan kiinnitysraudat suoraan lattiaan, jotta mahdun kypärän kanssa kyytiin.

Tuo sparcon sprint V on ollut varsin suosittu mx:issä (itseni lisäksi nähnyt samat penkit useammallakin) mutta suurin syy tuon yleisyyteen on varmasti halpa hinta. Onhan tuo myös helppo asennella orkkis kiskoille jos korkeus ei haitaa, eikä leveyden puolesta tule ongelmia.

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #2 : 08.11.13 - klo:00:06 »
Itsellä on Sprint V ja omassa kyllä istutaan paljon paljon alenpana vrt vakio penkkiin. Riippuu varmaan aika paljon asennustavasta kuinka korkealle pää päätyy. Itse olen ollut tosi tyytyväinen alle 200e penkkiin. Mukava istua ja ei ole ihan niin ahdas kun radalle optimaalinen penkki ehkä olisi. Ainut asia mikä penkissä on ärsyttänyt on istuinosan takalaidassa kulkeva metallitanko joka välillä painaa ikävästi takapuolta. Kun on saanu penkin kulman oikean ja ajoasennon optimoitua niin ei ole tästäkään ollut haittaa.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #3 : 08.11.13 - klo:00:15 »
Niin kyllähän tuon sprint v:n saa asennettua vakiota alemmas, itselläkin penkin takaosa on lattiassa kiinni, mutta vakiokiskoille kun laittaa, niin väkisin tuossa jää vakiota ylemmäs (sprint V kun ei mahdu orkkis kiskojen väliin, kun taas vakio penkin pohja on muotoiltu siten että istuinosa laskeutuu kiskojen väliin)

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #4 : 08.11.13 - klo:08:19 »
http://www.kolumbus.fi/bttmotorsport/Cobra.htm

Toi Bimarco Cobra on kohtuu kevyt ja kapea penkki ja mitä kaverin tuollaisissa istunut ei pöllömmän tuntuinenkaan +ettei ole putkirunkoinen.

Pulkkinen

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 7
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #5 : 08.11.13 - klo:14:10 »
Onko kellään briden penkeistä kokemusta tai enempää tietoa, kun ebaysta löytyisi tuollainen penkki?

http://www.ebay.co.uk/itm/Bride-ZETA-Fiberglass-Sport-Racing-Seat-GTR-WRX-STI-GTI-EVO-/261223243949?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cd21e60ad

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #6 : 08.11.13 - klo:14:22 »
Onko kellään briden penkeistä kokemusta tai enempää tietoa, kun ebaysta löytyisi tuollainen penkki?

http://www.ebay.co.uk/itm/Bride-ZETA-Fiberglass-Sport-Racing-Seat-GTR-WRX-STI-GTI-EVO-/261223243949?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cd21e60ad

Mul on toi penkki. Tosin eri ebay myyjältä.

Mun rakennusketjusta löytyy kuvia miten istuu

edit: ja en jaksa poimia noita kuvia mun rakennusketjun 1306 viestin seasta
« Viimeksi muokattu: 08.11.13 - klo:14:53 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Pulkkinen

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 7
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #7 : 08.11.13 - klo:18:12 »
Lainaus
Mul on toi penkki. Tosin eri ebay myyjältä.

Mun rakennusketjusta löytyy kuvia miten istuu

Onko hyvä penkki istua, ja onko kiskoilla kiinni vai suoraan pultattu?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #8 : 08.11.13 - klo:21:45 »
Lainaus
Mul on toi penkki. Tosin eri ebay myyjältä.

Mun rakennusketjusta löytyy kuvia miten istuu

Onko hyvä penkki istua, ja onko kiskoilla kiinni vai suoraan pultattu?

Erittäin kapea. Ite olen 177cm & 80kg ja on tiukka istuu. Hartijoista liian kapee mut siihen on tottunu. Muuten ihan täydellinen penkki. En suosittele yli 90kg kavereille

On kiinni vakiokiskoissa. Meni noin 10h modailla sivuraudat et sain penkit 3cm päähän lattiasta. Ajoasento on täydellinen ja mahtuu ~190cm pitusetkin kyytiin
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #9 : 08.11.13 - klo:22:17 »
Mulla on omassa Minissä Momo Corsen Rookiet, kohtuu kaposet kanssa kun mahtuu Miniin ja painoa oli n.4,95Kg/kappale ja itse ainakin tykännyt istua noissa pitemmänkin matkaa, sivuhuomautuksena voisi sanoa ettei sovi leveeperseisille (en tosin muista oliko useampaa kokoa).

Pulkkinen

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 7
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #10 : 08.11.13 - klo:22:29 »
Lainaus
Erittäin kapea. Ite olen 177cm & 80kg ja on tiukka istuu. Hartijoista liian kapee mut siihen on tottunu. Muuten ihan täydellinen penkki. En suosittele yli 90kg kavereille

On kiinni vakiokiskoissa. Meni noin 10h modailla sivuraudat et sain penkit 3cm päähän lattiasta. Ajoasento on täydellinen ja mahtuu ~190cm pitusetkin kyytiin

Jos korottais reilejä vähäse ni auttaisikoha se asiaa? Koska itse olen vähän yli 180cm mutta painoa noin 70kg, mutta en haluaisi heti hommata uutta penkkiä jos tässä vähän kasvaisikin :D


Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #11 : 08.11.13 - klo:22:42 »
Lainaus
Erittäin kapea. Ite olen 177cm & 80kg ja on tiukka istuu. Hartijoista liian kapee mut siihen on tottunu. Muuten ihan täydellinen penkki. En suosittele yli 90kg kavereille

On kiinni vakiokiskoissa. Meni noin 10h modailla sivuraudat et sain penkit 3cm päähän lattiasta. Ajoasento on täydellinen ja mahtuu ~190cm pitusetkin kyytiin

Jos korottais reilejä vähäse ni auttaisikoha se asiaa? Koska itse olen vähän yli 180cm mutta painoa noin 70kg, mutta en haluaisi heti hommata uutta penkkiä jos tässä vähän kasvaisikin :D

Ei se reilien korottaminen sitä penkkiä suurenna. Briden penkit on aina kapeita (tehty 50kg japanilaisille?) 80kg on kutakuinkin maksimi kuskin koko milloin penkit on vielä mukavat. Kapeilla hartijoilla näissä istuis vielä mukavemmin. Hartijoiden kapeutta kaikki on valitellu mun penkeissä. Mut ei tuokaan paljoa leveempi vois olla. Mulla on penkit niin kiinni keskikonsolissa kun mahdollista ja silti hartijatuki on painanu kummankin oven pehmusteisiin lommot

Briden jakkarassa saa ajella mäkin drive-inin ohi suoraan subwayhin jos meinaa pysyä penkin koos  ::)  Puolittu mullakin pizzan syönti kun hankin tän penkin
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Pulkkinen

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 7
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #12 : 08.11.13 - klo:22:53 »
Lainaus
Ei se reilien korottaminen sitä penkkiä suurenna. Briden penkit on aina kapeita (tehty 50kg japanilaisille?) 80kg on kutakuinkin max. kuskin koko milloin penkit on vielä mukavat. Kapeilla hartijoilla näissä istuis vielä mukavemmin. Hartijoiden kapeutta kaikki on valitellu mun penkeissä. Mut ei tuokaan paljoa leveempi vois olla. Mulla on penkit niin kiinni keskikonsolissa kun mahdollista ja silti hartijatuki on painanu kummankin oven pehmusteisiin lommot

Briden jakkarassa saa ajella mäkin drive-inin ohi suoraan subwayhin jos meinaa pysyä penkin koos  ::)

Pitää sit vissii vaihaa ovipahvit ja lopettaa mäkissä käynnit jos briden penkit tulee hommattua tai katsella toisia vaihtoehtoja. Onhan tässä talven aikana aikaa mietiskellä :)

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #13 : 08.11.13 - klo:23:12 »
Ja kuppipenkeissähän ei ole mitään ideaa josseivat ne ole "piukat" osta sopivat ja pidä ittes samassa kuosissa missä olet penkit hommannut äläkä vaan mieti miten muut mahdollisesti sopii sun penkkeihin jos laitat molemmille puolille kupit, Fat Chicks/friends do not bother.....

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: Kuppipenkki
« Vastaus #14 : 21.04.16 - klo:10:35 »
Varastanpa tästä vanhan aiheen niin ei tarvitse uutta aloittaa.

Mulla on tosiaan tuota kokoa siunaantunut sen verran (192cm ja 110kg), että huomaan miettiväni aina välillä, että miksi sitä tulikaan ostettua näin pieni auto.  :nuts

Vuoden verran miettinyt sopivan matalarakenteista ja matalalle kiinnittyvää penkkiä johon itse mahtuisi. Vaihtoehdot lopulta kaatui tuonne alumiinisten penkkien suuntaan (Kirkey, Ultrashield) Leveyttä saisi olla varmaan vähintään se 16". Onko kellään käytännön kokemusta tai kommenttia aiheeseen? Ultrashieldin kiinnityksiin löytyi tämmöinen esimerkki rapakon takaa: