Kirjoittaja Aihe: JDM auto UK:sta  (Luettu 5792 kertaa)

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
JDM auto UK:sta
« : 17.11.13 - klo:17:41 »
Kävin eilen katsomassa Briteistä Suomeen tuotua JDM autoa ja heräsi pari kysymystä tälläisen auton rekisteröinnistä.

Kyseisessä autossa siis Brittien rekisteriotteeseen oli merkattuna ihan Mazda MX-5. Rekisteriotteeseen oli merkattu vain päivämäärä, jolloin auto oli rekisteröity Englannissa ja jossakin lisäsarakkeessa luki tyyliin "Brought overseas 1991". Export certificationia ei ymmärtääkseni autosta ollut enää jäljellä.

Lueskelin tuota Samulin ohjetta auton tuomiseen Englannista, mutta pari asiaa jäi vielä vähän epäselväksi. Auton alkuperäismaata ja rekisteröintipäivää kun ei ole missään lapulla niin miten katsuri näihin reagoi? Voiko esim. sanoa että ei onnistu ollenkaan tai päätellä että auto tuotu japanista ja kirjoittaakin lappuihin Eunos Roadster? Toinen asia on vaatimuksenmukaisuustodistus. Jostain lukemalla ymmärsin että tätä tarvitsisi vasta 1993 ja uudempiin autoihin ja jostain muualta lukemalla että kaikkiin. Onko vaatimuksenmukaisuustodistuksen tarvitsemisen kannalta väliä ajatteleeko katsuri auton olevan alkuperäinen euro vai joku muu? Jos tämä vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan niin on varmaan turha haaveilla auton saamisesta ei vähäpäästöiseksi.

Nämä asiat kannattaa varmaan käydä vielä kyselemässä konttorilta, mutta ajattelin kuitenkin kysellä josko saisi jotakin taustatietoa tai päädyn itse joskus autoa hakemaan.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #1 : 17.11.13 - klo:18:29 »
Jos (ja tässä tapauksessa on) papereissa lukee "Brought overseas 1991" auton ensirekisteröintipäiväksi tulee 1.1.1991.
1991 ei tarvitse vastaavuustodistusta.
Papereissa lukee Mazda niin auto on Mazda.
Katti pois katsastukseen, varmista etukäteen katsurilta että se on ei vähäpäästöisyydestä samaa mieltä ja/tai vaihda konttoria, Tattarisuolla pitäis olla asiallinen erikoisempiin autoihin erikoistunut katsastaja.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #2 : 17.11.13 - klo:18:49 »
Ok, hyvä homma. Tuonne tattarisuon suuntaan olen jo koneenvaihdosta keskustellutki niin täytyy hoitaa siellä. Kiitoksia  :)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #3 : 17.11.13 - klo:19:44 »
jos ihan tarkkoja ollaan niin otteessa lukee:

"was registered/used overseas. declared manufactured 1991"

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #4 : 17.11.13 - klo:20:10 »
Kannattaa kyllä miettiä JDM-auton tuonti Japanista. UK:ssa autot on usein todella huonossa kunnossa ja Japanissa taas erinomaisessa kunnossa.

Tässä toteumia huutokauppahinnoista alkupään MX-5:n kohdalla, kun auton grade-luokka on vähintään 4 eli suomalaisittain poikkeuksellisen hyväkuntoinen:
http://www.exportcar.jp/en/component/auctstat/?maker_id=3&model_id=401&year_from=1990&year_to=1991&engine_from=1600&engine_to=1600&transmission=&shift=&mileage_from=&mileage_to=&auction=&lot=&gradings=4%2C4.5%2C5&mode=statsearch&sort_field=&sort_order=&limit=20&view=auctstat

Esim. tämä punainen, jonka grade on 4 ja sisusta B, joka käytännössä paras luokitus sisustalle, jonka voi saada. Hinta 60000 jeniä. Euroina auton hinta on 444 euroa, kun jenin kurssi on 135.

http://www.exportcar.jp/en/component/auctstat/?view=auctstatdetail&id=59s03cStGHwXUZ

Tuohon tulee päälle n. 600 Japanin sisäisiä siirtokuluja ja reilu tonni rahtia. Eli hinta Suomeen on reilut 2000, johon tulee päälle 10 tullia  alvia ja 24% alvia. Loppuhinta n. 2800 euroa + välittäjän palkkio. Eli neljällä tonnilla pitäisi saada todella hyväkuntoinen auto kaikkine kuluineen.

Itse olen ostanut kolme autoa Japan Importsilta ja homma menee siten, että sanot mitä haluat ja mitä olet valmis maksamaan. Sitten saat tarjouksia ja voit itse katsella kiinnostavia yksilöitä export carista. Kun löytyy sopiva, niin teet tarjouksen. Sitä ennen saat tarkemmat tiedot autosta. Niissä eritellään kaikki naarmut, kolhut, sisustan reiät yms.

Autoa joudut odottamaan useita kuukausia mutta jos se ei häiritse, niin kannattaa.

« Viimeksi muokattu: 17.11.13 - klo:21:18 kirjoittanut Marko »

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #5 : 18.11.13 - klo:09:58 »
Jatkoa edelliseen. Jos et tarvi muuta kuin tuonnin, niin Mamasanin hinta on edullinen 650 euroa.

http://www.mamasan.fi/etusivu/autot-japanista.html

Kokonaishinta Suomeen olisi siis tuolle punaiselle n. 3500 euroa. Ja päälle jokunen satanen veroja. Lopputuloksena alle neljällä tonnilla täysin ruosteeton, kolaroimaton ja hyväkuntoinen auto kilvissä. Japanissa kolariautot merkitään gradella R tai RA riippuen kolarin koosta. Esim. ostokärryjen kolhu parkkipaikalla tuo gradeksi RA:n. Ainoa tapaus, jolloin kolariautosta ei ole tietoa, on se jos on itse kolhinut ja itse korjannut auton. Muuten on aina tietoa kolhimisista. Esim. maalatut, oikaistut ja vaihdetut osat on eritelty.
« Viimeksi muokattu: 18.11.13 - klo:11:35 kirjoittanut Marko »

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #6 : 18.11.13 - klo:15:13 »
Mietin tuota Japanista laivaamista kyllä, mutta kun katsastusasemille soittelin niin ongelma olisi se että suoraan Japanista tuodessa papereihin tulee Eunos Roadster ja pitäisi sitten jotenkin todistaa että MX-5 ja Roadster ovat sama auto. Kysellessä eivät kuitenkaan oikein osanneet sanoa miten sen voisi todistaa sillälailla että kelpaa vaihtaa moottori siitä minun vanhasta. Saatiin myös kaveriporukalla talli talveksi ja siellä on vielä varmaan pari viikkoa tilaa pitää kahta miataa niin menee talvi vähän hukkaan jos joutuu odottelemaan autoa kevääseen.

Käyn nyt tuon Samin auton hakemassa. Rahallisestihan siinä ehkä vähän häviää, mutta ompahan talvi aikaa väkerrellä.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #7 : 18.11.13 - klo:16:46 »
Mä olen jättänyt katsastusjutut Japan Importsin hoidettavaksi. Uskoisin, että MX-5:ksi katsastaminen onnistuu mutta kysymällä se selviää.

Mutta Suomesta ostettaessa on tietysti hyvää se, että näet mitä ostat ja saat auton heti  :)

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #8 : 13.02.14 - klo:22:19 »
Mulla luki brittiotteessa "declared manuf. year 1995" niin ensirekisteröintipäiväksi tuli 1.1.1995 mutta katsastus ei menekään sitten sen mukaan.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #9 : 13.02.14 - klo:23:08 »
Mulla luki brittiotteessa "declared manuf. year 1995" niin ensirekisteröintipäiväksi tuli 1.1.1995 mutta katsastus ei menekään sitten sen mukaan.

Samanlailla minulla. Muistelen että katsuri sanoi jotain että katsastusajankohta katsottaisiin tulevasta rekkarista dunno

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #10 : 13.02.14 - klo:23:32 »
Mullakin on sama juttu evossa eli vanhaan malliin katsotaan rekisterinumeron mukaan milloin pitää katsastaa

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #11 : 14.02.14 - klo:12:19 »
Jos ulkomaisessa otteessa on merkattu tarkka rekisteröinti päivä, niin katsastusaika määräytyy sen mukaan, mutta muuten menee kilven mukaan.
NA 1,8 turbo

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: JDM auto UK:sta
« Vastaus #12 : 14.02.14 - klo:15:27 »
Mulla on merkitty tarkka rekisteröintipäivä evon papereihin mutta silti menee rekisterinumeron mukaan. Taitaa olla katsastajakohtaista tämä(kin)