Kirjoittaja Aihe: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?  (Luettu 2878 kertaa)

Muksimp

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 92
Hei,

tarina lyhyesti:
Kasasin DIYPNP megan, kolvasin ohjeiden mukaisen jänniteregulaattorin proto-alueelle. Diyautotunen pojat olivat sitä mieltä, että tunerstudion volttimittarista voisi varmistaa regulaattorin toimivuuden.
Pienen säätämisen jälkeen sain käynnistymään ja idlamaan kohtalaisesti, TS volttimittari näytti ihan turvallisia lukemia eikä käynyt yli 15-voltin kevyellä kaasulla. Päätin käydä koeajolenkillä autotune päällä, kesken lenkin huomaan etteivät ajovalot enää toimi.
Ajovalot kosahtaneet, ja akku kiehuu; selvästikkään regulaattori ei tehnyt tehtäväänsä.
Tällä hetkellä vakio ECU autossa, sihen asti että saan toimivaksi todetun regulaattoripiirin postissa.

Mutta jostain syystä tämän episodin jälkeen jälkiasennettu mankka ei suostu sammumaan virtojen ollessa pois päältä. Toimii kyllä normaalisti virtojen ollessa päällä.


Havainnollistava video. Ledit vilkkuvat, ja jälkiasennetuista takakajareista tulee nakutusta ledien tahdissa.

Olen todella huono autosähköjen kanssa, ikinä ei ole tarvinnut koskea aikaisemmissa autoissa. Voisiko vika olla vain mankassa, vai jossain muualla?
Miten lähtisin todentamaan, että vika on/ei mankassa?
-99 10AE
M45 remmiahdin, ms2 diypnp

Una

  • Vieras
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #1 : 04.01.14 - klo:22:15 »
Siltähän tuo vaikuttaisi että on ylijännitteestä ottanut kipeää.. Varmaan ollut jännitteet ainakin 18 Voltissa jos on alkanut tavaraa hajoilemaan. Kokeileppa vaikka aluksi ottaa se mankka irti vaikka yön yli, josko palautuisi ennalleen.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #2 : 04.01.14 - klo:22:23 »
Tyhjäkäynnillä voltit noin 13 luokkaa ja ihan maksimissaan 14 volttia. Ne jos ylität jo silloin niin kierroksilla karkaa sinne 18 voltin yli mitä unakin sanoi.

Kerran käynyt vastaava laturin kanssa itselläkin ja ainoat jotka säilyi ehjänä oli ecu ja bägin tietokone. Ne on suojattu muistaakseni 25 volttiin asti näissä vanhemmissa vehkeissä.

Sanoisin kyllä että soitin on entinen ja saat tarkistaa kaikki muutkin missä puolijohteita on komponentteina sisällä...

Edit: niin ja laita nyt yleismittari testin ajaksi vaikka akkuun irtopiuhoilla että näet kojetaulussa teipatusta mittarista voltit koko ajan. Ei noihin megan voi luottaa kun muistaakseni mittaa oman regunsa takaa sen jännitteen.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #3 : 05.01.14 - klo:09:45 »
Kyllä sinne menee akkujännite vastusjaon jälkeen prossun ad-pinniin.
ex-NA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #4 : 05.01.14 - klo:14:11 »
Eikö toi NB:n laturi vaatinut jotain jännitteen ohjausta megalta toimiakseen?
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #5 : 05.01.14 - klo:14:17 »
NB:ssä ecu ohjaa laturia, ja Megaan vaihtaessa se laturin ohjaus pitää tehdä jotenkin muuten.

DIY-autotunen sivulta löytyy tuollainen kytkentä, jota ilmeisesti on tässäkin tapauksessa käytetty? Tuossa on aika paljon komponentteja, joten koekytkentäalueelle tehdessä pitää varmasti olla tarkkana.

ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #6 : 05.01.14 - klo:15:21 »
NB:ssä ecu ohjaa laturia

Jopas on erikoinen ratkasu, kaikkea sitä oppii. blink

Eikö siihen tilalle sopis mistään japsista peruslaturia sisäsellä säätimellä? Niitähän nyt on jokasella harrastajalle nurkat täynnä. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Muksimp

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #7 : 06.01.14 - klo:19:47 »
Tyhjäkäynnillä voltit noin 13 luokkaa ja ihan maksimissaan 14 volttia. Ne jos ylität jo silloin niin kierroksilla karkaa sinne 18 voltin yli mitä unakin sanoi.

Kerran käynyt vastaava laturin kanssa itselläkin ja ainoat jotka säilyi ehjänä oli ecu ja bägin tietokone. Ne on suojattu muistaakseni 25 volttiin asti näissä vanhemmissa vehkeissä.

Sanoisin kyllä että soitin on entinen ja saat tarkistaa kaikki muutkin missä puolijohteita on komponentteina sisällä...

Edit: niin ja laita nyt yleismittari testin ajaksi vaikka akkuun irtopiuhoilla että näet kojetaulussa teipatusta mittarista voltit koko ajan. Ei noihin megan voi luottaa kun muistaakseni mittaa oman regunsa takaa sen jännitteen.

Mankan irrotettua kaikki toimii normaalisti, eikä ole epänormaalia virtahäviötä akusta. Ilmeiesti on hieman paremmin suojattu NB

Mutta jooh noin se on tehtävä kun lähden yrittämään ensi vklp uudella regulaattorilla  blink

NB:ssä ecu ohjaa laturia, ja Megaan vaihtaessa se laturin ohjaus pitää tehdä jotenkin muuten.

DIY-autotunen sivulta löytyy tuollainen kytkentä, jota ilmeisesti on tässäkin tapauksessa käytetty? Tuossa on aika paljon komponentteja, joten koekytkentäalueelle tehdessä pitää varmasti olla tarkkana.



Saman piirin rakensin proto-alueelle.
Paikallisessa elektroniikkapuljussa ei ollut aivan samoja transistoreja, antoivat vastaavia. Mutta omista kytkennöistä varmaan johtuu, vaikkakin mielestäni pitäisi olla ihan OK
-99 10AE
M45 remmiahdin, ms2 diypnp

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: -99 NB, jälkiasennettu mankka kosahti ylijännitteestä?
« Vastaus #8 : 07.01.14 - klo:13:26 »
Vaihtakaa se NA laturi niin ei ongelmaa
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd