Kirjoittaja Aihe: ohjauskulmien säätö  (Luettu 54108 kertaa)

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
ohjauskulmien säätö
« : 16.04.09 - klo:17:48 »
Ohjaus vetelee urissa turhan paljon & tempoo kun vauhtia on 100 +.
Ajattelin viedä Vianoriin, hinta n.80€. Onko kellään kokemusta heistä vai olisiko kenties tiedossa
parempia pajoja pääkaupunkiseudulla?
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #1 : 16.04.09 - klo:19:40 »
Itse kävin pari vuotta sitten Kotkan Vianorissa ja saman verran suunnilleen maksoi. Ihan pätevän oloinen kaveri ja hieno uusi lasermittauslaite käytössä. Mukaan sain printin jossa luki ennen/jälkeen kulmat. Suosittelen.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #2 : 16.04.09 - klo:20:20 »
Kiitos, siis sinne!
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #3 : 16.04.09 - klo:20:22 »
Ite käytin yhden auton viime kesänä tammiston vianorissa ja voin myös suositella. Hintaa oli tosiaan sen noin 80€.
NA 1,8 turbo

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #4 : 24.07.09 - klo:20:00 »
Itse säädin tänään aurauskulmat kun oli raidetankojen päiden suojakumien vaihdon jälkeen ohjaus "hieman outo".Omalla mittatyökalulla sain tulokseksi 9mm haritusta :) nyt on noin 1mm aurausta ja ohjaus parani kummasti. Kunhan joskus saan tuohon alustan päivitettyä niin pitää sitten käyttää 4-pyöräsuuntauksessa. Itsekin saa näköjään aika helposti kulmat ainakin lähelle oikeaa.
Suzuki x-90

NeoX-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 60
  • ~Eunos Roadster~
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #5 : 25.07.09 - klo:12:09 »
Itse käytin joskus autoni lähimmällä ammattikoululla (autolla ei ollut niin väliä :D) ja maksoi vaan 15 euroa. Sain myös paperin mitä kulmat näytti ja miltä näyttää nyt.
Yllätyin kuinka asialliset tuli ja kallis ei ollut. Jos vaan uskaltaa viedä ja haluaa säästää muutaman roposen niin tämäkin ihan varteen otettava vaihtoehto ::)
"Kids in the backseat cause accidents. Accidents in the backseat cause kids. Stick to a two seater."

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #6 : 06.05.10 - klo:09:47 »
Kävin tänä aamuna paikallisessa First Stopissa säädättämässä kulmat uusiksi, mutta yksi asia jäi ihmetyttämään.
Caster on vasemmassa pyörässä 3ᵒ12', ja oikealla 7ᵒ36'. Kaveri joka sääti autoa sanoi että ei mitenkään saanut niitä lähemmäs toisiaan, ja että auto on todennäköisesti saanut kunnon iskun joskus. Ei kuitenkaan löytänyt mitään vääntynyttä, tai mikä voisi selittää eron.

Ei tuo nyt ajettavuutta äkkiseltään tunnu haittaavan, mutta jos jollain olisi ajatuksia siitä mikä palikka olisi voinut vääntyä?

Muut asetukset, jos joku haluaa vertailla:

Vasen Oikea
Etucamber30'24'
Takacamber-1ᵒ-1ᵒ06'
Etuauraus9'9'
Takaauraus12'12'

Toivottavasti renkaat kestää näin vähän paremmin. Autossa oli reilusti takana negatiivista camberia (-1ᵒ30') sekä haritusta(-24'), niin olivat kuluneet lähes sileiksi sisäreunasta.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #7 : 06.05.10 - klo:10:30 »
Miks etucamber positiivinen?

Mulla menee kohta kans kun vaihtuu pu-puslat, jouset ja iskarit.

Garrettin kirjasta:

Recommended street suspension settings:
Front camber -1/2 to -3/4 degree
Rear camber -3/4 to -1 degree
Caster more than 5 degrees
Toe-in 1/16 inch front and rear

Noilla ajattelin mennä.
« Viimeksi muokattu: 06.05.10 - klo:10:36 kirjoittanut Urban »

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #8 : 06.05.10 - klo:10:47 »
Koska unohdin mainita asiasta teknikolle, ja tuo on nyt ohjearvon sisällä (-21' -> 1ᵒ09').  Oli ennen säätöäkin jopa hieman enemmän camberia, ja etupyörät olivat silti kuluneet ihan tasaisesti. Pitokaan ei ole ongelma, auto yliohjautuu.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #9 : 07.05.10 - klo:21:22 »
Miks etucamber positiivinen?

Mulla menee kohta kans kun vaihtuu pu-puslat, jouset ja iskarit.

Garrettin kirjasta:

Recommended street suspension settings:
Front camber -1/2 to -3/4 degree
Rear camber -3/4 to -1 degree
Caster more than 5 degrees
Toe-in 1/16 inch front and rear

Noilla ajattelin mennä.
Onks muuten Garretin kirjassa mitään tracksettings -osaston suosituksia? Pistäs tulee, jos löytyy.  ;)

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #10 : 07.05.10 - klo:22:16 »
Keith Tannerin kirjassa on tälläiset asetukset:

Front              Street                       Sport

Caster:           +5.0 deg                   +4.5 deg
Camber:         -0.7 deg                    -1.0 deg     
Toe:               1/16 inch in (total)     0 inch


Rear               Street                       Sport

Camber:         -1.2 deg                    -1.5 deg
Toe:               1/16 inch in (total)     1/16 inch in (total)

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #11 : 22.05.10 - klo:10:52 »
Ei ole Garretin kirjassa, kun vain nuo mitä mainitsin.

Nyt on myös omat kulmat säädetty remppojen jälkeen. Annoin printin huoltoon tuosta kirjan sivusta, mutta se nyt näköjään jäi johonkin ja tuli "ohjearvojen" mukaiset kulmat eli:

                  Vasen   Oikea
Etuauraus     7'         7'
Takaauraus   15'       13'

Etucamber    39'       45'
Takacamber  -1ᵒ14'   -1ᵒ09'

Caster         3ᵒ40'    4ᵒ39'

mmikko

  • Juniori
  • Viestejä: 14
  • Helsinki
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #12 : 07.06.10 - klo:17:12 »
Sopiiko noi samat asetukset myös NB korisiin?

Tuli hankittua -99 Mx-5 1,8 10th AE, ja moottoritienopeuksissa kun painaa kaasun pohjaan auto hakee hieman vasempaan ja kaasun kun nostaa nopeasti
niin hakee vähän oikealle. Josko kulmien säätö auttaisi.

Onkohan noi sport-asetukset märällä liukkaammat?

Hieno auto ajaa kyllä, oon todella tyytyväinen hankintaan!  8)


Mx-5 1.8 10th AE -99

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #13 : 07.06.10 - klo:21:27 »
Sopiiko noi samat asetukset myös NB korisiin?

Joo, samoilla arvoilla menee NA ja NB. Selkein ero tuossa sportissa ja streetissä on varmaan ohjauksessa, nolla-aurauksella ohjaus on herkempi sekä hyvässä että pahassa. Kumpaakaan noista ei ole vielä kokeiltu, mun autossa on kulmat kuulemma tehtaan suosituksissa jotka ei käsittääkseni ole ollenkaan noin tarkat.

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #14 : 07.06.10 - klo:23:06 »
Ohjauskulmat on niin makuasia. Mutta aurausta kannattaa kyllä olla hiukan, muuten auto lähte helposti käsistä. Alustan vaihdon jälkeen oli aika rankkaa haritusta etupyörissä, ja auto veti ihan minne sattuu, mutta säätämällä hieman aurausta niin ohjaus rauhoittui kummasti.

Pieni negatiivinen camber tietenkin parantaa kaarrepitoa, mutta syö renkaita todella nopeasti. Vuoden verran oli -1.5 astetta camberia takana uudehkoissa renkaissa, niin nyt on renkaissa on muuten noin 3 milliä pintaa, sisäreunassa noin millin.

En usko "sport-asetuksien" haittaavan tavallisessa liikenteessä, ainoastaan renkaat kuluu vähän epätasaisesti. Minä nyt laitoin jotain siltä katu-rata väliltä, kuitenkin suosituksien sisään, saa nyt nähdä miten renkaat kestää.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'