Kirjoittaja Aihe: ohjauskulmien säätö  (Luettu 54087 kertaa)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #105 : 23.06.15 - klo:00:28 »
Mites te  jotka ajatte korkeussäädettävällä alustalla olette ratkoneet asian että kulmathan pätevät vain sille korkeudelle joka on säädettäessä . Mulla nyt on ihan kiinteät vieterit, kunhan pohdin...


EDIT. Niin toki noissa säätöohjeissa pitäisi myös olla kerrottu millä korkeudella auto on kun ko. kulmat pistetään .
« Viimeksi muokattu: 23.06.15 - klo:00:38 kirjoittanut Kaide »
työn alla : 205GTI " MI16"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #106 : 23.06.15 - klo:01:04 »
No en mä sitä alustan korkeutta muuta ku oikee on löytyny :) tuskin kukaan ruuvailee autoa huvikseen ylös alas niin paljoa että tarttis jatkuvasti käydä säätää kulmia.

Flyin miatan ohjehan sopii vakiolle / miedosti madalletulle, ja 949 racingin ohjeessa on mainittu myös korkeus (jos vaivautuu lukemaan koko ohjeen) Itseasiassa noi viimeks mainitut 949racingin arvot on vanhasta ohjeesta, jos noita / aikasemmin mainittuja "supermiata" kulmia miettii, niin kannattaa lukea koko ohje: http://949racing.com/miata-race-alignment-info.aspx Tuollahan noita kulmia / käyttötarkotuksia on puitu ihan huolella läpi.

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #107 : 23.06.15 - klo:07:46 »
Empiiristen tutkimusten perusteella tuo FM:n ohje ei ainakaan camberin osalta päde kuin vakioalustalla oleviin laitoksiin. Takana ainakin allekirjoittaneella camberi hyppää yli kahden heti kun aletaan madaltamaan. Tällä hetkellä kadulla edessä 1.7 ja takana 2.2.


Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #108 : 23.06.15 - klo:09:08 »
Empiiristen tutkimusten perusteella tuo FM:n ohje ei ainakaan camberin osalta päde kuin vakioalustalla oleviin laitoksiin. Takana ainakin allekirjoittaneella camberi hyppää yli kahden heti kun aletaan madaltamaan. Tällä hetkellä kadulla edessä 1.7 ja takana 2.2.

Tuossa on kyllä perää, NA:ssa ei takana välttämättä pääse enää -1.5° camberiin madallettuna. Keulakin pitää mukailla sitten sen mukaan, jotta cambereiden etutaka-suhde säilyy haluttuna

Yksi vaihtoehto lisää, Miatanetin "Lannys alignment", joka on muuten sama kuin FM, mutta negatiivista camberia on 0.2° enemmän. Minulla oli tuo pari vuotta. FCM:n laskurin mukaan mun auto niillä jousilla ja vakaajilla mitkä siinä on olisi pitänyt olla huiman yliohjaava, mutta eipä ollutkaan, vaan varsin neutraali. Kaarteen keskikohdalla tasakaasulla mennessä aliohjaava jos vauhtia oli liikaa. Pikkupyörityksessä aliohjautuvuutta ei ilmennyt. Renkaat kuluvat tasaisesti. Urat riuhtovat jonkun verran, mutta niihin lienee suurimpana syynä liian pienen ET:n vanteet.

Seuraavaksi pyydän varmaankin FM:n, painotus minulla on kokonaan katuajon mukavuudessa.
ex-NA8C

MSiKi

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 16
  • 10AE
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #109 : 20.05.18 - klo:12:52 »
Aihe tuli itselle ajankohtaiseksi joten kaivoin wanhan esiin.

Nyt noin 1500km kokemuksella olen vahvasti sitä mieltä että tuo perän toiminta ei ole niin kuin pitää. Pitoa on mukavasti siihen pisteeseen asti kun se loppuu mutta kun tuo pidon raja ylitetään pitää olla aivan välittömästi korjaamassa tai auto pyörähtää. Tapahtuu todella nopeasti, en ole ennen vastaavaan törmännyt. Hiukan pelästyttikin kun sen ensimmäisen kerran rampissa huomasin. Märällä asfaltilla efekti pahenee huomattavasti. Lisäksi syö renkaat sisäreunasta.
Löysin autosta mittaustodistuksen viime syksyltä ja siinä on perään merkitty seuraavat arvot:
Sivukallistuma noin -3 vasemmalla ja oikealla, auraus nollissa molemmin puolin ja jousituskorkeus 366mm (=matala)
15x8 ET0 vanteet joissa 195 50 renkaat.

Onko tuo -3 camperia liikaa kadulle vai kannattaako hakea vikaa muualta? Voiko tuolla alusta korkeudella saada maltillisempaa camperia (säätövara)? Ja ovatko nämä mäxä kuin tarkkoja keulan/perän korkeuden tasapainosta, tällä hetkellä ovat samalla tasolla?




hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #110 : 20.05.18 - klo:14:37 »
Lyhytakselivälisen takavedon kanssa saa kyllä lähtökohtasesti olla välittömästi korjaamassa, tai pyörähtää, varsinkin märällä :P

Toi camber ei mun mielestä itsessään tee autosta äkkijyrkkää, mutta voi olla osatekijä. Kolme astetta negatiivista camberia on paljon ja renkaat se ainakin syö sisäreunasta katujajossa.

Vois alottaa siitä että kerrot autosta lisää, alota vaikka alustasarjasta (mikä sarja siellä on, ja jos on tiedossa, niin millä jousien jäykkyyksillä) ja pyöränkulmista. Laita kaikki arvot näkyviin ja käy mittaamassa edestä ja takaa pyöränkaaren ja navan keskikohdan etäisyys (En tiedä mitä toi jousituskorkeus 366mm tarkottaa, toi mitta ei mun mielestä täsmää oikeen mitenkään matalaan autoon?) ja onko alustaan tehty jotain muita muutoksia (vakaajat, puslat jne.)?

Pystytkö myös kertomaan lisää missä tilanteissa se perä karkaa? Lähteekö ihan tasakaasulla mutkassa, vai vasta kun kaasua käyttää reippaammin? Vai lähtekö alta ihan suoraan reippaammin kiihdyttäessä märällä? Entä osaatko yhtään sanoa liittyykö tien pinnan epätasasuudet tohon? Puskeeko auto yhtään ensin, vai irtooko aina perä ekana?

Näistä vois sitte jatkaa selvitystä tai koittaa tehdä korjauksia:
-Renkaat, jotkut kumit on vaan ihan paskoja ja pidon raja on joillain kumeilla todella jyrkkä. Kopin ottaminen pienestäki sladista voi olla hemmetin vaikeeta väärillä kumeilla.
-Alusta kokonaisuudessaan, iskarit, jouset vakaajat, puslat jne. tässä voi olla vaikka ja mitä pielessä, mutta ensinnä pitäis varmistaa että perän jousitus toimii, eli sisään/ulosjoustoa on riittävästi. Jos auto on niin matala että se käytännössä makaa bumpstoppien päällä, niin perän käytös ei varmasti oo hyvä. Ulosjouston puute voi myös aiheuttaa ikäviä yllätyksiä epäsasasella alustalla.
-Etu/takapään camber suhde, negatiivista camberia sais olla takana mielellään 0.5° enemmän mitä edessä katuajossa. Tähän vaikuttaa kyllä moni muukin asia, esim. sopivalla vakaaja & jousi combolla voi olla ihan toisinpäin.
-Etu/takavakaajat ja niiden suhde toisiinsa
-Etu/takajousten suhde toisiinsa

Ylipäätänsä liian jäykkä perä suhteessa keulaan aiheuttaa yliohjaamista, johtu se sitte jousista, vakaajista tai mistä hyvänsä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.18 - klo:17:40 kirjoittanut hrnt »

MSiKi

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 16
  • 10AE
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #111 : 20.05.18 - klo:20:12 »
Jos auto on niin matala että se käytännössä makaa bumpstoppien päällä, niin perän käytös ei varmasti oo hyvä.

Kiitos! Tuon lauseen luettuani koin ahaa-elämyksen. Kävin sitten mittailemassa ja tunkkailemassa autoa. Lopputulema on se että keula makaa pohjaanlöyntikumien päällä joiden paksuus on huikeat 20mm. Sama homma takana sillä erolla että siellä kumin (tai mikä nyt onkaa) paksuus on noin 40mm. = Sisäänpäin joustoa ei juuri ole. Nyt pyörän keskipisteestä on kaaren reunaan noin 290mm ja kun tuota tunkkaa ylös niin noin 90-100mm saa nostaa ennen kuin pyörä nousee maasta. Alusta on perimätiedon mukaan V-maxx korkeussäädöllä. Muuten osat näyttivät vakiolle. Pyörä ylösnostettuna ei jousissa ollut juuri puristusta, sen verran etteivät jouset kolisseet. Nuo manitut mitat ovat tarkkuudella + - 10mm.

Seuraava askel on varmaankin säätää autoa ylemmäs ja hakea sopivaa säätöä kokeilemalla. Vaikuttaako tuo korkeuden säätö suoraan camperiin?

Eka kesä piti vaan ajaa ja sitten myöhemmin ropata...EI!


Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #112 : 20.05.18 - klo:21:08 »
Ei voi kyllä maata mun mielestä pohjaanlyöntikumien varassa jos 290mm on kaaren reunasta keskelle.

Mulla on leimattu juuri samoilla korkeuksilla oma(vmaxx) ja ajelin tossa välillä 270mm korkeenakin kun oli isommat renkaat alla ja silloinkin varaa oli joku 10mm pohjaanlyöntikumeihin.

Takapää on se kyllä joka ekana ottaa kumeihin kiinni.
Mulla nyt kun se on korkeemmalla taas niin takana esimerkiksi tukivarret noin 10mm ulkopäästä ylempänä kuin sisäpäästä.
Ideaali tilannehan on se että se olisi vaakassa jouston ollessa alimmillaan jotta toimisi kohtuullisesti toi geometria tossa autossa.

Una

  • Vieras
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #113 : 20.05.18 - klo:21:10 »
Mulla oli Teineissä kyl noi pohjaanlyöntikumit niin että takana oli 15mm pitkät ja edessä se joku 40mm. En ny ulkoo muista miten BC ja muut mahto olla..

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #114 : 20.05.18 - klo:23:46 »
BC:t jos laittaa valmistajan ohjeiden mukaan (ei esijännitystä), niin ainakin takana mennään vielä 7kg jousillakin pohjaanlyöntikumeja hipoen. Liian lyhyt iskun pituus siis, minkä takia pakko pitää tosi kovia jousia ja aika paljon esijännitystä.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #115 : 21.05.18 - klo:00:35 »
Kyl toi 290 kaaresta napaan on jo niin alhaalla että helposti on bumpstopeissa kiinni varsinkin takaa tai varaa on varsin vähän ennen ku ottaa kiinni. Muistaakseni v-maxxeissa oli myös suht löysät jouset, eli senki takia sisäänjoustovarat on äkkii käytetty. Koita tosiaan nostaa autoa vaikka 20-30mm ja koita miltä sitte tuntuu (perä sais olla 5-10mm ylempänä mitä keula), veikkaan että auttaa huomattavasti perän irtonaisuuteen ja muutenki muuttuu kyyti paremmaks. Jos toi korjaa homman, niin sit vaan hakemaan sopivaa korkeutta joka miellyttää silmää ja pitää ajettavuuden hyvänä. Pohjaanlyöntikumejaki voit koittaa lyhentää takaa, se saattaa auttaa jos on tarve saada autoa vähän alemmas ku mikä muuten tuntuu ajaessa hyvältä.

Mä leikkasin aikoinaan bc:n kumeista takaa senti-pari pois ja nostin perää 300->310mm ja muistaakseni toi paransi perän käytöstä vaikka mulla oli huomattavasti jäykemmät jouset.

Kulmat muuttuu korkeuden myötä ja camber pienenee ku autoa nostaa. Hae rauhassa hyvä korkeus ja kun oot tyytyväinen, käy säädättää kulmat jollain hyvällä pajalla joka jaksaa hieroa ne kohilleen.

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #116 : 21.05.18 - klo:12:42 »
Törmäsin leimahessulla hassuun juttuun, allekirjoittaneellakin alusta muutoskatsastettu 290mm kaaresta napaan mitalla.
Muuten hyvä, mutta nyt jäi sitten kiinni siitä, että frameraileistä alle 80mm maahan eli minimikorkeus ei toteudu :)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #117 : 21.05.18 - klo:14:49 »
Kannattaa laittaa sellaiset renkaat että toteutuu. Mullakaan ei mennyt läpi 195/45/15 mutta nyt 205/50 niin nousi just sen että menee 290mm mitalla läpi.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #118 : 21.05.18 - klo:19:28 »
Reippailla rengaspaineilla auto muuten nousee helposti pari senttii, tolla voi säästää paljon säätämistä.

mata1975

  • Juniori
  • Viestejä: 41
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #119 : 03.06.19 - klo:18:26 »
Hyvinkään Vianoriin vien huomenna Nb .80€ oli kuulemma hinta nelipyörä suuntaukselle.Auto on madallettu ja 17" 205/40 alla.
(Näyttää hyvälle mut ei tunnu).Katsotaan nyt sitten kun on säädöt kohdillaan.