Kirjoittaja Aihe: ohjauskulmien säätö  (Luettu 54101 kertaa)

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #15 : 08.06.10 - klo:15:20 »
Kävin tänä aamuna paikallisessa First Stopissa säädättämässä kulmat uusiksi, mutta yksi asia jäi ihmetyttämään.
Caster on vasemmassa pyörässä 3ᵒ12', ja oikealla 7ᵒ36'. Kaveri joka sääti autoa sanoi että ei mitenkään saanut niitä lähemmäs toisiaan, ja että auto on todennäköisesti saanut kunnon iskun joskus. Ei kuitenkaan löytänyt mitään vääntynyttä, tai mikä voisi selittää eron.

Ei tuo nyt ajettavuutta äkkiseltään tunnu haittaavan, mutta jos jollain olisi ajatuksia siitä mikä palikka olisi voinut vääntyä?

Muut asetukset, jos joku haluaa vertailla:

Vasen Oikea
Etucamber30'24'
Takacamber-1ᵒ-1ᵒ06'
Etuauraus9'9'
Takaauraus12'12'

Toivottavasti renkaat kestää näin vähän paremmin. Autossa oli reilusti takana negatiivista camberia (-1ᵒ30') sekä haritusta(-24'), niin olivat kuluneet lähes sileiksi sisäreunasta.
Tosin olisiko sun takarenkaiden kulumisen saattanut aiheuttaa reilu haritus eikä se camber? Jos ajaa muutakin kuin suoraan moottoritietä, ei -1.5:n taka camberin pitäis rengasta noin tuhota.

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #16 : 08.06.10 - klo:16:22 »
Tosin olisiko sun takarenkaiden kulumisen saattanut aiheuttaa reilu haritus eikä se camber? Jos ajaa muutakin kuin suoraan moottoritietä, ei -1.5:n taka camberin pitäis rengasta noin tuhota.

Nyt en mene varmasti sanomaan. Vaihdoin alustan talvella, ja heti kun laitoin kesärenkaat alle, niin kävin säädättämässä kulmat. En tiedä millä aurauksella/harituksella viime kesä meni, kulmat oli säädetty hieman ennen auton hankkimista viime kesänä. Sain lapun mukaan, mutta hävitin sen muutossa. Todennäköistä on että se haritus tuli alustaa vaihdettaessa. Camber oli koko ajan sen -1.5.

Toisaalta, olen kuluttanut takarenkaat vuodessa uudenveroisesta sakkorengastasolle (jos nihkeä poliisi sattuu kohdalle) vuodessa, niin on ollut negatiivista camberia koko renkaan "elinaikana".

Ja eikö se ole niin, että liiallinen auraus tai haritus nopeuttaa renkaan kulumista yleensä, kun taas camber vaikuttaa kuluuko rengas tasaisesti vai sisä/ulkoreunasta?


  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #17 : 08.06.10 - klo:18:10 »
Tosin olisiko sun takarenkaiden kulumisen saattanut aiheuttaa reilu haritus eikä se camber? Jos ajaa muutakin kuin suoraan moottoritietä, ei -1.5:n taka camberin pitäis rengasta noin tuhota.

Nyt en mene varmasti sanomaan. Vaihdoin alustan talvella, ja heti kun laitoin kesärenkaat alle, niin kävin säädättämässä kulmat. En tiedä millä aurauksella/harituksella viime kesä meni, kulmat oli säädetty hieman ennen auton hankkimista viime kesänä. Sain lapun mukaan, mutta hävitin sen muutossa. Todennäköistä on että se haritus tuli alustaa vaihdettaessa. Camber oli koko ajan sen -1.5.

Toisaalta, olen kuluttanut takarenkaat vuodessa uudenveroisesta sakkorengastasolle (jos nihkeä poliisi sattuu kohdalle) vuodessa, niin on ollut negatiivista camberia koko renkaan "elinaikana".

Ja eikö se ole niin, että liiallinen auraus tai haritus nopeuttaa renkaan kulumista yleensä, kun taas camber vaikuttaa kuluuko rengas tasaisesti vai sisä/ulkoreunasta?


Ei ja kyllä. Renkaan kannalta ei ole oleellista niinkään se missä asennossa ne ovat kun auto on paikoillaan. Kulumiseen kun vaikuttaa nimenomaan ajo-olosuhteet ja käyttö. Ajatellaan että camberia on tasan nolla ja ajetaan pelkästään mutkaisia teitä, niin ei silloinkaan rengas kulu tasaisesti.

Liiallinen auraus kuluttaa ulkosyrjää ja haritus sisäsyrjää, ajoi sitten miten tahansa. Tässä on yksi hyvä linkki alustan säätöihin näin yleisesti: http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

maksalaatikko

  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #18 : 19.06.10 - klo:19:42 »
vantaan ammattikoulu teki saman aurauskulmatarkistuksen työn todistuksen kanssa.. /jakohihna/rullat perä ja laatikko öljyt /momo "14 vanteiden tasapainotus /kytkinnesteen vaihto.. lasku työ 55e- tappiona auto 3 viikkoa maaliskuussa pois tieltä..

maksalaatikko

  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #19 : 19.06.10 - klo:19:56 »
 takaakseli camper v37 o39 auraus v0.06 oikea 0.08 etuakseli auraus vasen 0.12 oikea 0.14 nämä vakio jousin+vantein..

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #20 : 24.06.10 - klo:10:34 »
Nyt on auto kolmannen kerran kulmien säädössä. Kaksi kertaa meni ku vaihdettiin alustaan osia niin piti säätää uudelleen, mutta silloinkin korjaamo unohti mun haluamat tietyt säädöt. Eli nyt vein sit itse Vianoriin niin ei ole välikäsiä ja 1,5h autoa säädettiin. Eli garrettin kirjan mukaiset säädöt oli haussa. Casteria ei saatu kuin noin 4ᵒ maksimissaan ja etucamberit -0,5ᵒ / takacamberit -1ᵒ. Kuitenki koko säädön lopuksi kun tarkisti kulmat, printtas lapun käteen ja oli sanomassa hyvää päivänjatkoa niin katselin että lapussa luki caster 1,5ᵒ eli auto jäi nyt vielä sinne säätöön työpäivän ajaksi kun oli tuo arvo noin persiillään. Ihmeen vaikeeta tuntuu olevan toi säätö eikä ukot tienny miten caster säädetään vaikka vein parikin miata opusta mukaan ja oli muutenki sellasta kokeilua. Lisäksi koneen näyttämä camber lukema esim saatto heitellä 0,5ᵒ verran vaikka säätöihin ei koskettu, joten ehkä kalibroinnissa oli jotain vikaa. Siinähän on sellaiset vatupassit mitkä säädetään aluksi. Mutta mitäs minä noista tiedän, mut oletan et ammattilaisten pitäis osaa??

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #21 : 24.06.10 - klo:11:45 »
Jos Vianorin laitteita ei ole kalibroitu, niin et kai sä meinaa maksaa mitään sellaisista säädöistä?

aloppo

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 271
  • Because rice car
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #22 : 24.06.10 - klo:14:33 »
Jos Vianorin laitteita ei ole kalibroitu, niin et kai sä meinaa maksaa mitään sellaisista säädöistä?

Samaa mietin, en ainakaan täyttä hintaa olisi suostunut tuollaisesta keikasta maksamaan...

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #23 : 26.06.10 - klo:20:35 »
Tosiaan homma oli vielä kesken edellisen viestin aikaan. Kolme kertaa piti kuulemma säätää että sai casterit kohdalleen. Eli hiukka yli 4 astetta molemmille puolille. Itte mokasin ku pyysin puolta astetta miinusta camberia eteen ja välillä puhuin -0'50 kun koneelta lukuja kateltiin eli siis 60 minuuttia on 1 aste ja siinä meni mönkään. Eipä haittaa edessä on nyt --3/4 astetta ja takana noin -1 aste ja ihan hyvältä tuntuu ajaa.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #24 : 27.07.10 - klo:03:09 »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #25 : 13.08.10 - klo:19:53 »
Kävin tänä aamuna paikallisessa First Stopissa säädättämässä kulmat uusiksi, mutta yksi asia jäi ihmetyttämään.
Caster on vasemmassa pyörässä 3ᵒ12', ja oikealla 7ᵒ36'. Kaveri joka sääti autoa sanoi että ei mitenkään saanut niitä lähemmäs toisiaan, ja että auto on todennäköisesti saanut kunnon iskun joskus. Ei kuitenkaan löytänyt mitään vääntynyttä, tai mikä voisi selittää eron.

Ei tuo nyt ajettavuutta äkkiseltään tunnu haittaavan, mutta jos jollain olisi ajatuksia siitä mikä palikka olisi voinut vääntyä?

Kävin säädättämässä kulmat paikallisessa nyrkkipajassa, ja oli aika vastaava tilanne, eli lähtönä caster oli vasemmalla 5ᵒ57' ja oikealla 1ᵒ39' Ja säätäjä kyseli että onko autoa kolaroitu tms. Mitään merkkejä mistään vauriosta ei kuitenkaan autossa näy, ja kaikki tukivarret ovat suoria ja ehjiä. Säädön jälkeen luvut olivat 5ᵒ29' vasemmalla ja 4ᵒ46' oikealla, ja tuon lähemmäs toisiaan niitä ei kuulemma saanut ilman että se olisi vetänyt muita arvoja pahasti metsään.

Muuten arvot saatin hyvin pitkälti siihen mitä pitikin, ainoastaan taka camberia ei saatu pyydettyyn (johtunee madalluksesta), ja sitä jäi -2ᵒ35' molemmille puolille. Tuo tuskin haittaa yhtään mitään, aiemmin kulma oli n. -3ᵒ30' molemmilla puolilla, ja silti takarenkaat ovat kuluneet varsin tasaisesti ??? Edessä aiemmin ollut haritus taasen oli syönyt molemmat eturenkaat hetkessä sakkorajoille, ja sisäreunat aivan sileiksi.

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #26 : 13.08.10 - klo:20:48 »
Kävin säädättämässä kulmat paikallisessa nyrkkipajassa, ja oli aika vastaava tilanne, eli lähtönä caster oli vasemmalla 5ᵒ57' ja oikealla 1ᵒ39' Ja säätäjä kyseli että onko autoa kolaroitu tms. Mitään merkkejä mistään vauriosta ei kuitenkaan autossa näy, ja kaikki tukivarret ovat suoria ja ehjiä. Säädön jälkeen luvut olivat 5ᵒ29' vasemmalla ja 4ᵒ46' oikealla, ja tuon lähemmäs toisiaan niitä ei kuulemma saanut ilman että se olisi vetänyt muita arvoja pahasti metsään.

Muuten arvot saatin hyvin pitkälti siihen mitä pitikin, ainoastaan taka camberia ei saatu pyydettyyn (johtunee madalluksesta), ja sitä jäi -2ᵒ35' molemmille puolille. Tuo tuskin haittaa yhtään mitään, aiemmin kulma oli n. -3ᵒ30' molemmilla puolilla, ja silti takarenkaat ovat kuluneet varsin tasaisesti Huh? Edessä aiemmin ollut haritus taasen oli syönyt molemmat eturenkaat hetkessä sakkorajoille, ja sisäreunat aivan sileiksi.

Minä taas epäilen että me kummatkin jouduttiin pajalle jossa ei ollut mitään hajua mx-5:esta... Netistä kun lukee, niin taitaa olla hieman erikoinen tapaus tämä meidän auto. Ja aika paljon on sitä takacamberia. Löysin sen vanhan lapun, ja autossa oli -1.5 astetta takacamberia noilla vanhoilla -30mm jousilla. Paljonko madallusta sulla oikein on?

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #27 : 13.08.10 - klo:22:08 »
Minä taas epäilen että me kummatkin jouduttiin pajalle jossa ei ollut mitään hajua mx-5:esta... Netistä kun lukee, niin taitaa olla hieman erikoinen tapaus tämä meidän auto. Ja aika paljon on sitä takacamberia. Löysin sen vanhan lapun, ja autossa oli -1.5 astetta takacamberia noilla vanhoilla -30mm jousilla. Paljonko madallusta sulla oikein on?

Voihan tuo noinkin olla, mutta mulla tuon casterin virheen huomasi kyllä siinäkin että toinen eturengas oli selvästi taaempana mitä toinen, eli toisella puolella kaaren ja renkaan väliin meni aiemmin 1 sormi, ja toiselle puolella melkein 3 sormea, miattuna eroa oli yli 2cm. Nyt säädön jälkeen ei ole havaittavaa eroa. Madalluksen määrästä milleinä en osaa sanoa, mutta takaa auto on pudotettu niin alas mitä noilla coileilla saa (säätörinkulat ottaa vetareihin kiinni) ja edessä säädetty siten että näyttää sopusuhtaiselta takapään kanssa. Tosiaan takana camberia jäi melkoisen paljon, mutta kuten sanoin, niin en tuosta huolestu, koska huomattavasti suuremmallakaan camberilla ei ainakaan renkaat ole kuluneet epätasaisesti. Tähän voi tietysti vaikuttaa se että itsellä tulee hyvin vähän motari/suoraan ajoa ja duunimatkatkin ajelen mutkateitä :)

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #28 : 15.08.10 - klo:20:36 »
Joo-o, näköjään kannattais välttää kaikenlaisia "puljuja" näiden vehkeiden kanssa. Tai sitten jos löytää oikean pajan, niin homma pelaa pilkulleen. Ruuhkasuomalaisille voi suositella Sipoossa majailevaan racinGPalvelua. Voi neuvotella ja tekevät varmasti kaikkensa, että toteutuu tilatulla tavalla.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #29 : 22.07.11 - klo:09:30 »
Meidän ratahuora on menos Lauttasaaren Königille säädettäväks, Marokin suosittelema RacingPalvelu ei viikonlopun kiireiltä kerkee tekemään. Kaikki muut kieltäytyi kuullessaan säätämisen vaativan korkeuden ropaamista. Porsche poikien suosima Herttoniemen Vianor (ent. capital rengas) ois tehny jos korkeus ois ollu kohdallaan.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa