Kirjoittaja Aihe: ohjauskulmien säätö  (Luettu 54098 kertaa)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #90 : 15.03.15 - klo:17:37 »
En tiedä hyvinkäällä mutta v myllymäki hoiti viimeksi tervakoskelta kuntoon. Tulee kulmat koneelta tai itse pyydetyt.
Eikä viimeksi ainakaan valittanut matalasta autosta kuten riihimäen vianorissa.

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #91 : 15.05.15 - klo:12:09 »
Oma NBFL kävi Turun Teboil Yliopistonkadulla nelipyöräsuuntauksessa.

Olin ostanut MX5Partsista uudet pultit (8kpl), jotka pyysin vaihtamaan ennen suuntauksen tekemistä (kiristyksessä eteen 115NM, taakse 105NM ja kuparitahnat väliin). Vanhat olivat kuulemma aika ryytyneet ja muistaakseni 2h edestä maksoin työtä pulttien vaihdosta.

Annoin saatteeksi tällaisen rimpsun, jonka tulkkasin Flyin Miatan ohjeista(https://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php):

Eteen
Caster:    5.0 degrees
Camber:  1.0 degrees negative(-)
Toe-in:    1/16" (1.6mm), 0.15° or 9 arcminutes total (yhteensä)
               1/32" (0,8mm), 0.075° or 4.5 minutes per side (per puoli)
Taakse
Camber:  1.5 degrees negative(-)
Toe-in:    1/16" (1.6mm), 0.15° or 9 arcminutes total (yhteensä)
               1/32" (0,8mm), 0.075° or 4.5 minutes per side (per puoli)

109tkm ajettu vakioalusta, ns. perus eli sport. Ei siis hard sport. Mustat iskarit + traktorikorkeus.

Säätövarat kuulemma loppuivat kesken kun pyrittiin pyytämiini arvoihin. Camberin osalta taitaa olla selvin vajaus verrattuna tavoitteseen. Miten paljon madallettu alusta vaikuttaa näiden arvojen säätöalueeseen, helpottaa vai tekee entistä vaikeammaksi? BC Racingin alusta ehkä tähtäimessä kun jätin VMAXXit tilaamatta, vaikka halvalla olisikin sanaut. Saa kommentoida vapaasti.

Ja tässä raportti tuloksista:


Mitä tulee ajettavuuteen, niin varovaisella arviolla auto on neutraalimpi. Ennen muutosta oli muutama kerta kun koin aliohjautumista. Tämä auto minulle vielä melko tuntematon ja uusi, olen ajanut vasta vajaa 1tkm. Ohjaus rauhoittui ja vetely väheni huomattavasti. Ennen säätöä tuntui että auto harppoi tien epätasaisuuksien mukaan mihin sattuu.
Peelomaasta...

Una

  • Vieras
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #92 : 15.05.15 - klo:12:31 »
Mitä enemmän madallusta, sitä enemmän tulee säätövaraa camberiin. Näyttää kyllä että on kulmat roiskittu aika lailla sinne päin ja vihreelle vaan eikä oo hierottu ajan kanssa symmetrisiks ja kohdalleen. On se jokatapauksessa parempi ku lähtötilanne, toi caster-ero on ollu ennen säätöä jo aika järkyttävä.

Edessä saa lisää camberia kun tinkii casterista vähän eli varmaan 4.5 - 4.7 asteen casterilla sais jo etucamberin menemään tohon targettiin.

Jos tavoitekulmat jää saavuttamatta vaan toisella puolella niin apurungon paikkaa hienosäätämällä saa haettua symmetriaa noihin.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #93 : 15.05.15 - klo:12:53 »
Samaa kattoin ettei oo välitetty tehdä viimmesen päälle, kunhan on toleransseissa. Kaks tuntia pulttien vaihdosta  :jawdrop  15 min/pultti  facepalm   No jos taisteluksi on mennyt, mutta ei kai sentään.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #94 : 15.05.15 - klo:13:03 »
Turun Teboil Yliopistonkadulla

Millainen fiilis paikasta muuten jäi? Moni on valitellut, että sen jälkeen kun siitä tuli Autoasi-paikka, niin hommat hoidetaan evvk-oon-vaan-töissä -tyylillä. :-\
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #95 : 15.05.15 - klo:13:20 »
Mulla on BC:n alusta + polyuretaanipuslat ja ihan tontissa. Sain -3,5 - -4 astetta eteen camberia, nolla auraus eteen, taakse -2,5 - -3 astetta camberia ja haritusta 1,6mm. Melkein symmetriseksi saatiin hiottua. Caster muistaakseni 4 asteen luokkaa. Kumma jos eivät saaneet tuon paremmin kulmia kuntoon. Vaikuttaa evvk nyrkkipajalta.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #96 : 16.05.15 - klo:18:02 »
Samaa kattoin ettei oo välitetty tehdä viimmesen päälle, kunhan on toleransseissa. Kaks tuntia pulttien vaihdosta  :jawdrop  15 min/pultti  facepalm   No jos taisteluksi on mennyt, mutta ei kai sentään.

Tarkastin laskun ja kyllä siellä oli pulttityölle 2 tuntia kirjattu. Vaikea sitä luovutushetkellä alkaa epäilemään. Ymmärtääkseni vain kesäisin ajettu vajaa 110tkm alusta tuskin luulisi olevan niin ryytynyt, että 2 tuntia menisi 8 pultin vaihtoon korjaamotyökaluilla ja kokemuksella  :scratch
Peelomaasta...

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #97 : 16.05.15 - klo:18:22 »
Turun Teboil Yliopistonkadulla

Millainen fiilis paikasta muuten jäi? Moni on valitellut, että sen jälkeen kun siitä tuli Autoasi-paikka, niin hommat hoidetaan evvk-oon-vaan-töissä -tyylillä. :-\

En oikein osaa suoraa sanoa, että mikä yksityiskohta vaikutti, mutta vähän jäi sellainen fiilis, että hommat alta pois sen suurempia paneutumatta. Ottaen huomioon, että kulmat ovat ehkä hieman sinne päin ja pulttien kanssa tuhtaaminen, niin vähän negatiiviselle alkaa loppufiilis painuvan.

Esim. kävin autoa kysymässä 2½h jälkeen, että onko valmista niin kuin alkuperäisessä arviossa työajasta oli kerrottu. Tässä kohtaa todettiin, että ei lähelläkään kun on kuulemma pultit kovassa kiinni. Vanhempi asentaja™ oli auton kimpussa ja näytti kieltämättä vähän evvk -asenteiselta. Työn valmistumisen viivästymisestä olisi tietysti viestiä toivonut, koska iltapäivän menoja oli suunniteltu työmääräarvion mukaan.

Renkaat olivat myös tasapainotuksessa (road force -kone), mutta unohdin kysyä mitkä arvot tasapainottaja oli saanut rinkuloihin taiottua. Työtilauksessa tiskillä ollut kaveri kirjoitti väärin koneelle tilaukseni, vaikka kuinka monta kertaa yritin painottaa, että taka-akselille laitetaan parhaat rinkulat pyörimissuuntaa kunnioittaen. Silti lapussa lukee "takapäähän huonommat painoitukset"  blink Annoin kyllä auton tuomisen yhteydessä A4-lapun, jossa oli selkeästi kuvattuna mitä kulmia haetaan ja miten painotetut renkaat tulisi sijoittaa. Ehkä loppupeleissä tämä on sitten ohjannut renkaan asentajaa oikein, tai sitten ei... Sitä tuttua shimmyä tällä lähdin vaimentamaan kun tuntuu ~60 ja ~110 vauhdeissa täristävän koko mobiilia. Ehkä se vähän parani tasapainotuksen yhteydessä, mutta vieläkin tuntuu.

Turun seudulla saa ehdottaa asiantuntevaa paikkaa pyöränkulman säätöön ja miksei rengastöihin. Tarttis ostaa uuet gummit kun alkaa olemaan sakkorajoilla nykyiset. Hankookin Ventus V12 evo2 K120 tai Michelin Pilot Sport 3 ovat tällä hetkellä harkinnassa, alla alkuperäiset 16" valssit (http://www.mx5parts.co.uk/alloy-wheel-mazda-mk2-nevada-special-edition-p-2022.html) 205/45R16 kumilla.

Eihän yksittäisestä tapauksesta kannata liian painavaa ohjetta ottaa ja varsinkin kun internetin foorumeilla on helppo kirjoitella kaikkea höpöä. Ja ihmiset tuppaa muistamaan negatiivisia asioita kovin pinttyneesti.
Peelomaasta...

Jaakkis

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #98 : 17.05.15 - klo:00:51 »
Mun mielestä ihan ok aika pulttien vaihdolle..? Eipä se tartte ku sen yhen pultin joka lyö kunnolla jumiin ja pitää esim porata ulos, varsinkin jos on semmosessa paikassa minne ei meinaa mahtua. Paljon muuten makso kulmien säätö? Halpa ja hyvä kun ei näissä(kään) tuppaa menemään käsi kädessä.

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #99 : 17.05.15 - klo:14:02 »
Mun mielestä ihan ok aika pulttien vaihdolle..? Eipä se tartte ku sen yhen pultin joka lyö kunnolla jumiin ja pitää esim porata ulos, varsinkin jos on semmosessa paikassa minne ei meinaa mahtua. Paljon muuten makso kulmien säätö? Halpa ja hyvä kun ei näissä(kään) tuppaa menemään käsi kädessä.

En ole auton alustapulttien irroitusjumppaan joutunut, mutta tiedän kyllä kuinka hankalaa se pahimmillaan voi olla. Sinällään olen kyllä ihan tyytyväinen, että vein korjaamolle, koska omat työkalut/välineet eivät oikein tällä hetkellä ole sopivat irroitusjumppaan. Säästyin kyllä varmasti monelta ärräpäältä.

Kulmien säätö taisi olla 71€ tai 75€. Joo, hyvää ja halpaa ei ole samassa paketissa eikä se tässä kohtaa ollut ihan hakusessakaan. Teboilille vein ohjauskulmien säätöön, koska road force -tasapainoituskone oli se pääprioriteetti. Kaksi kärpästä samalla kertaa jne.
Peelomaasta...

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #100 : 17.05.15 - klo:17:11 »
, koska road force -tasapainoituskone oli se pääprioriteetti. Kaksi kärpästä samalla kertaa jne.

Ottamatta sen enempää kantaa paikan työn laatuun jne. kuin mitä pulttien vaihtoaikaa kommentoin, niin omien kokemusten perusteella road forse-kone on turha kapistus evvk-asentajan käsissä. Tästä on jo vuosia kun taistelin ton shimmyn kanssa ja kun viimein löytyi rengasliike, jossa road force-kone oli käytössä niin eiku sinne. Asentaja pyöräytti renkaat koneessa ja sanoi, että näähän on tosi hyvät, eikä näitä tän paremmaksi saa. Ehdotin jos kuitenkin kokeiltas.  Hiukan ärtyneenä teki selväksi, että turha edes yrittää. Jaaha, vai niin. Kassan kautta marssiessani lupasin itselleni, ettei toista kertaa tartte tänne tulla. Jotain sanaa koneesta vaihdettiin ja jäi fiilis, ettei asentaja edes tienny miten konetta oikein käytetään ja mitä sillä voi tehdä. Kävin sitten toisessa liikkeessä ja siellä oli koulutus hoidettu ja asentajan asenne kohdallaan. Sai road forcet selkeästi pienemmäksi jokaisessa renkaassa. Yhteen jäi toisia hiukan enemmän. Shimmy väheni tuntuvasti.

Kokeile samaa kuin mitä mä tein tuolta reissulta kotiin tultuani. Kokeile renkaita eri kulmiin. Mä löysin kokeilemalla yhdistelmän, jolla shimmyä oli niin vähän, etten ollut enää varma, että onko sitä vai kuvittelenko vaan.       
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #101 : 17.05.15 - klo:21:37 »
, koska road force -tasapainoituskone oli se pääprioriteetti. Kaksi kärpästä samalla kertaa jne.

Ottamatta sen enempää kantaa paikan työn laatuun jne. kuin mitä pulttien vaihtoaikaa kommentoin, niin omien kokemusten perusteella road forse-kone on turha kapistus evvk-asentajan käsissä. Tästä on jo vuosia kun taistelin ton shimmyn kanssa ja kun viimein löytyi rengasliike, jossa road force-kone oli käytössä niin eiku sinne. Asentaja pyöräytti renkaat koneessa ja sanoi, että näähän on tosi hyvät, eikä näitä tän paremmaksi saa. Ehdotin jos kuitenkin kokeiltas.  Hiukan ärtyneenä teki selväksi, että turha edes yrittää. Jaaha, vai niin. Kassan kautta marssiessani lupasin itselleni, ettei toista kertaa tartte tänne tulla. Jotain sanaa koneesta vaihdettiin ja jäi fiilis, ettei asentaja edes tienny miten konetta oikein käytetään ja mitä sillä voi tehdä. Kävin sitten toisessa liikkeessä ja siellä oli koulutus hoidettu ja asentajan asenne kohdallaan. Sai road forcet selkeästi pienemmäksi jokaisessa renkaassa. Yhteen jäi toisia hiukan enemmän. Shimmy väheni tuntuvasti.

Kokeile samaa kuin mitä mä tein tuolta reissulta kotiin tultuani. Kokeile renkaita eri kulmiin. Mä löysin kokeilemalla yhdistelmän, jolla shimmyä oli niin vähän, etten ollut enää varma, että onko sitä vai kuvittelenko vaan.     

Kiitos kommenteista, olen samansuuntaisia ajatelmia lukenut ulkomaisista miata-kohtaisista foorumeista. Harmittaa vielä, etten tajunnut pyytää tarkempia tietoja siitä mitä road force -arvoja oli oman kulkineen pyöristä saatu. Ajattelin kokeilla juurikin tuota pyöritysleikkiä jos vaikka huomaisi jotain muutosta.

Turun seudulla ei liene muualla GPS9700 konetta kuin Teboililla ja Turun AMKn autopuolella?
Peelomaasta...

Carlos

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 134
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #102 : 22.06.15 - klo:23:18 »
Nyt kaivataan kokeneempien apua. Auto on menossa kulmien säätöön ja en oikein tiedä mitä siihen pyytäisin.
Tässä muutama vaihtoehto:
Flying Miata:
Eteen
Caster:    5.0 degrees
Camber:  1.0 degrees negative(-)
Toe-in:    1/16" (1.6mm), 0.15° or 9 arcminutes total (yhteensä)
               1/32" (0,8mm), 0.075° or 4.5 minutes per side (per puoli)
Taakse
Camber:  1.5 degrees negative(-)
Toe-in:    1/16" (1.6mm), 0.15° or 9 arcminutes total (yhteensä)
               1/32" (0,8mm), 0.075° or 4.5 minutes per side (per puoli)

SuperMiata:
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0

Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0

949 racing
Front camber: -2.8* (or as close as you can get to it)
Caster: +2.75 to +3.5*
Front total toe: 0

Rear camber : -2.5*
Rear total toe: 0

Autossa on HSD Monopro setti toistaiseksi muuten vakio
195/50 misukat ja sillä ajetaan pääasiassa mutkateitä ja muutamia ratapäiviä.
Renkaiden epätasainen kuluminen ei hirveästi pelota.

FlyingMiatan säädöissä aika miedot camberit ja vähän arveluttaa supermiatan ja 949 racingin 0 auraukset.
Mikähän olisi oikea ratkaisu?
-Miata 1,6T -90
-Vw Tiguvan 2.0TDI 4motion -08

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #103 : 22.06.15 - klo:23:54 »
Flyin' Miatan säädöt näyttäisivät hyvältä kompromissilta autoon, jolla ajetaan pääsääntöisesti kadulla. Auraus ja takana isompi camber tekee autosta ääritilanteissa aliohjaavuuteen pyrkivän (?)

Supermiata ja 949 vaikuttavat ratasäädöiltä joilla pystyy ajamaan kadullakin ihan hyvin. Mulla on ollut 0-auraus käytössä parin vuoden ajan. Autoa joutuu paimentamaan hieman enemmän esim. urissa. Toisaalta radalla vehje kääntyy sisään mutkaan paremmin.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #104 : 23.06.15 - klo:00:04 »
Toi on nyt ihan mieltymyksestä kiinni.

Yleistäen:

Jos ajat pääasiallisesti kadulla ja katurenkailla, laita flying miatan ohjeella. Noilla auto on suuntavakaa, ja käyttäytymiseltään mukavan ja turvallisen aliohjaavaa (mitä se on vakionakin) saa kyllä sladiteltua ku vähän heittelee / jos on lukko / jos on tehoo / jos on liukasta. Renkaat kuluu kadulla tasasesti, radalla sitte ulkoreunoista. Hyvä lähtökohta myös jos alottelee rata-ajoa, säätää kulmia rataisammiks sitte ku sille kokee tarvetta.

Jos ajat pääsääntösetsi rataa ratarenkailla, laita 949 Racingin ohjeen mukaan, siitä on hyvä lähtee liikkeelle ja säätää sitte mieltymyksen / oman setupin mukaan. Huomioitavaa on että autosta saattaapi tulla huomattavan epävakaa suoraan ajettaessa (riippuu paljolti rengastuksesta) Tällä setupilla maksimoit aika hyvin keulan pidon, auto kääntyy hemmetin hyvin mutkiin ja riippuen vähän kaikesta saattaa muuttua varsin yliohjaavaks, ja olla oikeesti hemmetin yliohjaava (eli vaarallinen kadulla) kylmillä renkailla / katurenkailla / katualustalla äkkinäisissä väistöisttä yms. tilanteissa. Ratarenkaat kuluu radalla hyvinki tasasesti (riippuu tietysti renkaasta, paineista jne)

Jos ajaa noista kummalla tahansa kadulla silleen ku kadulla pitäiski ajaa, niin tuskin huomaa muuta eroa ku että auto on 949 racingin asetuksilla epävakaa suoraan ajaessa, ja renkaat kuluu päin v*ttua. Ja sitte ku joutuu väistämään hirveä jollain yöllisellä tiellä, todennäkösesti päätyy spinnaamaan / ojaan kylki edellä / rekan keulaan kylki edellä. Flying miatan asetuksilla muuten sama mutta keula edellä ja ilman spinnausta.

Supermiatan kulmat on sitte kai jotain tolta väliltä. Ite en kyllä niitä laittas, ku ei ne IMO sovi kovin hyvin oikeen mihinkään tilanteeseen, mutta mieltymyksestähän toiki on kiinni.