Kirjoittaja Aihe: ohjauskulmien säätö  (Luettu 54139 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #30 : 22.07.11 - klo:10:41 »
Infooppa samulis sitte mitä lystille tuli hintaa...

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #31 : 30.05.12 - klo:13:50 »
Nostetaan tätäkin ylös..

Eli alustan vaihton jälkeen päätin säädätyttää ohjauskulmat. Ruskeasuon Teboilista luin kehuja ja satun asumaan ihan vieressä, joten sinne siis. Vein mukanani Flyin Miatan säätöarvot paperilla:

Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15° or 9 arcminutes total (1/32", 0.075° or 4.5 minutes per side)

Rear
Camber: 1.5 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15° or 9 arcminutes total (1/32", 0.075° or 4.5 minutes per side)

Kävin lounaalla noutamassa auton, ja vilkaisin pikaisesti arvoja. Skannaan paperin tänne näytille töistä päästyäni, mutta esim. takaa camberit olivat muistaakseni -1,4 ja -1,5 huoltoon viedessä ja noudettaessa -1,6 ja -2,4!  vash

Oikeastaan toe in-arvot korjattiin oikeaan suuntaan ja etucamberia lisättiin, muut arvot menivät nopealla vilkaisulla vain kauemmaksi siitä, mitä haettiin.

Tämän lisäksi auto puoltaa ratin ollessa suorassa, mahdollisesti hieman enemmän kuin vietäessä. Olenko väärässä jos väitän, että näin asian ei pitäi olla 125 euron nelipyöräsuuntauksen jälkeen?

Vituttaa. 

Mikael

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #32 : 30.05.12 - klo:15:04 »
Ei välttämättä tosiaan pitäs ihan noin olla. Suosittelen Uudenmaan rengas serviceä espoossa jos sinne asti jaksaa ajaa. 80€ oli suuntaukset omaan siellä ja arvot tuli pitkälle siihen mihin halusi. Muutenkin tuntuu osaavalta kaverilta säätäjä. Madunkin auto säädetty samassa paikassa ja taitaa sekin ihan tyytyväinen omaansa olla :D
'99 NB MX-5

ex : '90 NA MX-5

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #33 : 30.05.12 - klo:17:22 »


Ja vielä vertailuksi tavoitellut arvot:

Front
Caster: 5.0 degrees
Camber: 1.0 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15° or 9 arcminutes total (1/32", 0.075° or 4.5 minutes per side)

Rear
Camber: 1.5 degrees negative
Toe-in: 1/16", 0.15° or 9 arcminutes total (1/32", 0.075° or 4.5 minutes per side)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #34 : 30.05.12 - klo:17:32 »
Ihan haluttuja Cambereita ei muistaakseni saa irti. Marok tiesi jonkin hyvän paikan Järvenpään tienoilla, kysyin sitä joskus mutten enään muista.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #35 : 30.05.12 - klo:17:43 »
Nuohan on on ihan päin prinkkalaa. Auraustakin on säädetty kumpaankin päähän tuplaten se mitä pyydettiin.
ex-NA8C

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #36 : 30.05.12 - klo:17:52 »
Kah, enpä edes huomannut tuota aurausta.. Pitänee mennä sitten huomenna avautumaan. Pyysin vielä erikseen soittamaan jos tulee jotain ongelmaa tai kysyttävää. 

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #37 : 30.05.12 - klo:18:32 »
Mun yks kaveri on kanssa kerran huollattanut auto Ruskeasuon Teboililla. Siltä tippu vaan laturi ajossa..

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #38 : 31.05.12 - klo:09:17 »
Kävin juttelemassa tebarilla asentajan kanssa. Virolainen kaveri ei näemmä ymmärtänyt englantia (Toe in, TOTAL ja PER SIDE) eikä näemmä ollut viitsinyt soittaa (vaikka puhetta oli, että soittavat jos on jotain..) Tästä syystä siis tupla-auraukset.

Tämän lisäksi asentaja ei ymmärtänyt käsitettä 0,15 astetta - ainakaan oikein. Sain siis selittää kulmat säätäneelle kaverille, että asteessa on 60 kulmaminuuttia.  action-smiley-034

Camberit menivät kuulemma valmistajan toleransseihin (ero takana 1 aste, edessä 30minuuttia). Lappua lukemalla voi kuitenkin huomata, että etu-camber ei todellisuudessa ole edes tehtaan toleransseissa (42 minuuttia).

Tämän lisäksi kysyin ratin jäämisestä vinoon, vastauksena oli jotain epämääräistä muminaa "ei sopivaa suoraa, liian leveät renkaat.." 195/50 R15

You gotta be fucking kidding me!  vash

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #39 : 31.05.12 - klo:09:50 »
Kävin juttelemassa tebarilla asentajan kanssa. Virolainen kaveri ei näemmä ymmärtänyt englantia (Toe in, TOTAL ja PER SIDE) eikä näemmä ollut viitsinyt soittaa (vaikka puhetta oli, että soittavat jos on jotain..) Tästä syystä siis tupla-auraukset.

Tämän lisäksi asentaja ei ymmärtänyt käsitettä 0,15 astetta - ainakaan oikein. Sain siis selittää kulmat säätäneelle kaverille, että asteessa on 60 kulmaminuuttia.  action-smiley-034

Camberit menivät kuulemma valmistajan toleransseihin (ero takana 1 aste, edessä 30minuuttia). Lappua lukemalla voi kuitenkin huomata, että etu-camber ei todellisuudessa ole edes tehtaan toleransseissa (42 minuuttia).

Tämän lisäksi kysyin ratin jäämisestä vinoon, vastauksena oli jotain epämääräistä muminaa "ei sopivaa suoraa, liian leveät renkaat.." 195/50 R15

You gotta be fucking kidding me!  vash

Ei tziisus - Ratti vinossa ja virolaiset puikoissa!  facepalm

Vaadi rahat takasin ja vie muualle, eihän sitä tollaseksi voi jättää.

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #40 : 31.05.12 - klo:09:59 »
Noudan auton töiden jälkeen, katsotaan mihin ovat saaneet rukattua. Se on kuitenkin aivan varma, että ikinä en tuohon puljuun autoani vie tämän episodin jälkeen..

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #41 : 31.05.12 - klo:10:03 »
Ajamallakohan se kaveri kulmia säätää, kun ei sopivaa suoraa löydy. Pikkasen taitaa hemmo olla pihalla tosta hommasta.

Jos ei tullu kuntoon, niin vaadi rahat takaisin tai vaadi, että auto viedään säädettäväksi asiansa osaavaan korjaamoon ja toi Teboil maksaa laskun. Jos hommaa ei osata ja homma tehty päin prsttä, niin ei siitä tarvii mitään maksaakaan. Kalliskin toi säätö, tai paremminkin säätämisen opettelu.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #42 : 31.05.12 - klo:18:01 »
Ihan uskomatonta. Mä käytin jossain Kirkkonummella säädössä keväällä kun ei pahimman kesärengasrallin takia Espoosta löytynyt aikoja. 80e maksoin ja hyvin lähelle flyin' miatan speksejä meni, vain caster heittää hieman, mistä vielä pahoittelivat ettei lähemmäs saanut mitenkään. Tässäkin tosin hieman jäi epäilyttävä maku, kun huomasin 1kk myöhemmin että toisen taka-alatukivarren camber-pultti oli 180° väärin päin, eli siis epäkeskoprikka kääntää vain tosi pieneltä alueelta. Oli se kuitenkin aika tiukassa, että tuskin ajossa kääntynyt.

Tuntuu olevan vähän vaikeaa näinkin helppo homma?

Xan-NA8c

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 125
  • Turbo please
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #43 : 31.05.12 - klo:19:40 »
Ihan uskomatonta. Mä käytin jossain Kirkkonummella säädössä keväällä kun ei pahimman kesärengasrallin takia Espoosta löytynyt aikoja. 80e maksoin ja hyvin lähelle flyin' miatan speksejä meni, vain caster heittää hieman, mistä vielä pahoittelivat ettei lähemmäs saanut mitenkään. Tässäkin tosin hieman jäi epäilyttävä maku, kun huomasin 1kk myöhemmin että toisen taka-alatukivarren camber-pultti oli 180° väärin päin, eli siis epäkeskoprikka kääntää vain tosi pieneltä alueelta. Oli se kuitenkin aika tiukassa, että tuskin ajossa kääntynyt.

Tuntuu olevan vähän vaikeaa näinkin helppo homma?

oliko kenties kirkkonummella autopalvelu höglund? jos oli niin en suosittele IKINÄ sitä!
NA8c Turbo -93


lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #44 : 31.05.12 - klo:21:36 »
Ei kyllä ollu tuo sentäs, voisin kaivella kuitin ja katsoa mikä.