Kirjoittaja Aihe: ohjauskulmien säätö  (Luettu 54135 kertaa)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #45 : 31.05.12 - klo:22:12 »


Toinen iteraatio. Asentaja harmitteli puuhailleensa auton kanssa puolitoista tuntia. Kyllä noilla hinnoilla nyt luulis riittävän virolaisen asentajan työpanokseen pidemmäksikin aikaa, stna..

Nojoo, kuulemma joku pultti oli ollut jumissa (ekalla kertaa tämä oli siis ihan ok, ts. kustiin silmään). Nyt päästiin jo kohtuullisen lähelle pyydettyjä arvoja pl oikea camber, jossa etu- ja takapään ero on merkittävästi pienempi kuin pyydetty 1 aste. Oletettavissa siis yliohjaamista vasemmalle käännyttäessä, mikäli tulkitsen oikein?

Mielenkiintoisena yksityiskohtana edellisen säädön lopputulos on aika kaukana tämän päivän alkutilanteesta  ???
Koeajon perusteella renkaat ovat nyt rattiin nähden kohdallaan ja auton käytös tuntuu ihan hyvältä ainakin normaalissa ajossa.

Johtopäätökset työn laadusta voi kuitenkin jokainen tehdä itse.

EDIT: Laitetaas vielä googlen hakurobotille ruokaa: Teboil Ruskeasuo, Ruskeasuon Teboil
« Viimeksi muokattu: 31.05.12 - klo:22:19 kirjoittanut [Ode] »

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #46 : 18.06.12 - klo:21:31 »
Täytyy taas antaa kiitosta autohuolto ketoselle, mazdaspeed kävi tänään kulmien laitossa, ja on se hienoa kun auto kulkee suoraan, ratti on suorassa, ja casterin muutoksella ohjaus keveni varsin siedettäväksi. Eli nyt pystyy veivaamaan rattia yhdellä kädellä ilman ohjaustehostinta ja triplakasit kumeina. Meinasin jo että tehostin on pakko laittaa takaisin, mutta eipä tarvitsekkaan :)

Eli pyysin nämä (949 racingin ohjeen mukaan):
Front camber: -2.8* (or as close as you can get to it)
Caster: +2.75 to +3.5*
Front total toe: 0

Rear camber : -2.5*
Rear total toe: 0

Ja tulos oli:

EV auraus -0°00'
EO auraus -0°01'
EV camber -2°51'
EO camber -2°54'
Caster molemmilla puolilla 2°55'
TV auraus -0°00'
TO auraus -0°01'
TV camber -2°30'
TO camber -2°29'

Asentaja myös soitti kun oli kysyttävää/selvitettävää, eikä lähteny arvailemaan mun toiveita.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #47 : 06.07.12 - klo:15:00 »
Mä kävin tänään Uudenmaan Rengas Servicessä, ja eihän se homma ihan putkeen menny. Ei nimittäin onnistunu säädöt ollenkaan ku kaikki pultit sun muut on niin ruosteessa. No eipä tuo mikään kovin iso yllätys tietty ollu, kaikki kun taitaa olla 22 vuotta vanhaa alkuperäistavaraa. Pitäs siis uudet puslat ja pultit/mutterit vaihtaa.

Mutta nyt akuutimpana juttuna se, että rengasliikkeen asentaja sano että ei uskaltais juurikaan edes ajaa tolla autolla koska kulmat on tällä hetkellä niin päin prinkkalaa. Huomenna tekis kuiteki mieli radalle lähteä, onkohan noi muka niin pahasti pielessä ettei kannata? Sama tyyppi tosin sano että takana ei kannattais olla camberia ku korkeintaan -1. Ja oli sitä mieltä et renkaissa oli ilmaa "ihan liian vähän", lämpimistä renkaista mittas 2.1 baaria.

MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #48 : 06.07.12 - klo:17:38 »
Mä oon ajanu yhet ratapäivät ihan perseellä olevilla kulmilla (mm. edessä caster oli vasemmalla 5ᵒ57' ja oikealla 1ᵒ39', ja ihan alyttömät camberit ja haritusta useempi aste) Noistakaan ei seurannut mitään muuta ku auto oli todennäkösesti hieman hassu ajaa (ajelin tuolloin niitä ~1:50 aikoja, joten paha sanoa miten olisi käynyt jos vauhtia olisi ollut enemmän) ja eturenkaat kulu sisäreunoista melkoista vauhtia harituksen takia. Takana camberia oli -3ᵒ30' ja takaa renkaat kului kuitenkin ihan tasaisesti.

Mä en noista kulmista olis niin huolissaan, ajaisin radalla vain ensiksi hieman varovaisemmin, ja kokeilisin äärikäyttäytymistä jossain mahdollisimman turvallisessa paikassa. Jos auton käyttäytyminen pelottais, niin lopettaisin ajamisen, mutta jos se vaan puoltaa vähän jonnekkin, puskee tavallista herkemmin, tai ohjaus on turhan kevyt, niin ihan sama, senkus ajaa.

*En kyllä vastaa sitten mistään jos ajat auton seinään, tai jonkun päälle* Ja vaikka mä ite ajaisinkin perseellään olevilla kulmilla, niin se ei tarkota että muiden pitäis nono Jos ihan vakavissaan ollaan, niin autollahan ei kannattais ajaa minnekkään muualle kuin korjaamolle ennen ku kulmat on kohdillaan  ::)

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #49 : 07.07.12 - klo:00:51 »
Noo mä en kyl ees tiiä et miten pitkään noi kulmat on persiillään ollu, ei ne varmasti vuos sitten auton oston aikaankaan täysin kunnossa ollu. Nykysellä alustalla ja rengastuksella jo kahet ratapäivät ajeltu ilman ongelmia, joten eiköhän sitä tuu tänäänkin radalle lähettyä.. whistle

Mutjoo pitäshän noi kulmat mahd. pian kuntoon saada, pitäs vaan miettiä kuka/miten/missä tota puslien sun muiden vaihtoa suorittais..
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #50 : 08.08.12 - klo:11:32 »
Tampereen Lakalaivan Euromasterin suuntauspalveluita on kehuttu, joten käytin Mäksän siellä tänään. Oikein hyvin onnistuikin. Asentaja hieroi kulmat huolella haluamikseni minimaalisin toleranssein, kehui frameraileja ja uusia puhtaita suuntausosia, ja asianmukaisesti mutta hienovaraisesti antoi ymmärtää paheksuvansa tuning-aluventtiilinhattujani :) Hallissa sai itse pyöriä vakuuttumassa työnjäljestä, ja lysti maksoikin kohtuulliset 70 euroa.

Peukut!  638

Arvoiksi pyysin edelleen sen Flyin Miatan setin.
ex-NA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #51 : 08.08.12 - klo:16:00 »
Hyvä palvelu on aina  638

Odottelen sun syväluotaavaa tarinaa ajettavuudesta, ennen alustaa, alustan kanssa ja kulmat kohdallaan  ;)
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #52 : 08.08.12 - klo:16:26 »
Tampereen Lakalaivan Euromasterin suuntauspalveluita on kehuttu, joten käytin Mäksän siellä tänään.

Mäkin käytin auton tuolla sillon ku vaihdoin alustan ja tarkasti se kaveri sitä sääti. Kehui auton säätömahdollisuuksia kovasti.
Don't charge. Super Turbocharge!

alppix

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 339
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #53 : 21.09.12 - klo:20:40 »
Täytyy taas antaa kiitosta autohuolto ketoselle, mazdaspeed kävi tänään kulmien laitossa, ja on se hienoa kun auto kulkee suoraan, ratti on suorassa, ja casterin muutoksella ohjaus keveni varsin siedettäväksi. Eli nyt pystyy veivaamaan rattia yhdellä kädellä ilman ohjaustehostinta ja triplakasit kumeina. Meinasin jo että tehostin on pakko laittaa takaisin, mutta eipä tarvitsekkaan :)

Eli pyysin nämä (949 racingin ohjeen mukaan):
Front camber: -2.8* (or as close as you can get to it)
Caster: +2.75 to +3.5*
Front total toe: 0

Rear camber : -2.5*
Rear total toe: 0

Ja tulos oli:

EV auraus -0°00'
EO auraus -0°01'
EV camber -2°51'
EO camber -2°54'
Caster molemmilla puolilla 2°55'
TV auraus -0°00'
TO auraus -0°01'
TV camber -2°30'
TO camber -2°29'

Asentaja myös soitti kun oli kysyttävää/selvitettävää, eikä lähteny arvailemaan mun toiveita.

Minkäslaiset nää säädöt on ajaa kadulla ja erooko NB malli NA:sta? Jossain tais olla jotain juttua näistä säädöistä ja kadulla ajosta, mut en löytäny.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #54 : 21.09.12 - klo:23:00 »
Hyvät noi on ajaa kadullaki. Ei NB:n alustassa mitään isoja eroja oo NA:han verrattuna, ja ihan samoja kulmia voi käyttää molemmissa. Jos olis ohjaustehostin paikoilaan, niin laittaisin kyllä casteria enemmän (eli niin paljon kun vaan saa noilla cambereilla).

Ja kumitkin on kulunu tasasesti vaikka camberia onkin paljon. Ajot on kyllä ollu hyvin ratapainotteisia...

Edit: 949racing on näköjään muuttanu ohjeistustaan ton jälkeen kun kävin säädättämässä kulmat, ja kannattaa lukasta toi niiden ohje läpi, nykyään on ihan katu asetuksetki mainittu erikseen. Auto on ainakin jämäkän alustan ja pitävien kumien kanssa varsin tasapainonen ajaa, eikä vastaavaa aliohjaamista ilmene mitä vakiona.

alppix

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 339
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #55 : 30.09.12 - klo:14:17 »
Tän setupin ajattelin pyytää tai ainakin et pyrkis tähän.. noi korkeudet on lähellä omaa autooni.

SuperMiata DD Alignment
>=12" front ride height (measured hub center to fender)

>=4.5" front ride height measured at forward most  straight  section of pinch weld with 205/50/15 or 225/45/15 tires

Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0

Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0

Mikähän ero tolla on käytännössä tähän Supermiata Street Alignment säätöön? Näihin säätöihin näyttää olevan ylimääräsiä ehtoja ja suosituksia jousituksen ja kallistuksenvakaajien suhteen, joten rupes epäilyttää kannattaako näitä ees harkita?

Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16"

Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #56 : 30.09.12 - klo:14:52 »
Mä ainakin ymmärsin niin että toi Street Alingment on tarkotettu nimenomaan pelkästään kadulla ajettavaan autoon, jossa renkaiden tasanen kuluminen on isoin prioriteetti. Ja kuten ohjeissa sanotaan, niin täysin vakiossa autossa (vakio alustalla, vanteilla ja kumeilla) tuolla asetuksella autosta voi tulla turhan yliohjaava...

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #57 : 10.07.13 - klo:11:48 »
Pitäs tänään jättää auto Lokomonkulmaan säädettäväksi. Ajattelin mennä näillä, mutta toimiikohan noi vakio sport alustalla. Toinen tuli mieleen, että onko toi camber liikaa matalalle profiilille 205/45 r16.

SuperMiata DD Alignment
>=12" front ride height (measured hub center to fender)

>=4.5" front ride height measured at forward most  straight  section of pinch weld with 205/50/15 or 225/45/15 tires

Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0

Rear camber : -1.8°
Rear total toe: 0

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #58 : 10.07.13 - klo:12:23 »
Edessä enemmän camberia kuin takana, agressiivinen setuppi?

Caster kuulostaa nb:ksi vähäiseltä. Toisaalta onhan se 6 astettakin enemmän kuin neljä :)
ex-NA8C

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #59 : 11.07.13 - klo:10:23 »
Etupäässä loppu säätövara camberissa, mutta katsellaan sunnuntaina mihin suuntaan ollaan menty ja onko tarvetta toimenpiteille. Euromaster Lokomonkulmalle plussaa nopeasta toiminnasta ja hyvästä palvelusta. Katsotaan vielä nyt miltä se tarkastuskortti ja lasku näyttää.