Kirjoittaja Aihe: ohjauskulmien säätö  (Luettu 54141 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #60 : 11.07.13 - klo:10:31 »
Pitäs tänään jättää auto Lokomonkulmaan säädettäväksi. Ajattelin mennä näillä, mutta toimiikohan noi vakio sport alustalla. Toinen tuli mieleen, että onko toi camber liikaa matalalle profiilille 205/45 r16.

Ei tuo camberi liikaa ole, varsinkaan jos ajaa edes hieman mutkaisempia teitä. Radalla noilla cambereilla kuluu yhä renkaista ulkoreunat. Jos taas ajaa vain suoraan, niin kyllähän ne sisäreunat kuluvat enemmän.

Edessä enemmän camberia kuin takana, agressiivinen setuppi?

Tuollahan saadaan vähennettyä puskemista. IMO ihan hyvä muutos vakioon verrattuna.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #61 : 11.07.13 - klo:16:32 »
Tollaset arvot sinne nyt meni. Varmaan parannusta lähtötilanteeseen, mutta saa nähdä riittääkö etu camber. 70€ jäi hintaa ja suosittelen paikkaa kyllä muillekin.


Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #62 : 11.07.13 - klo:16:34 »
eteen vaan enemmän camberia
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #63 : 11.07.13 - klo:17:21 »
Loppu kuulemma säätövara.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #64 : 11.07.13 - klo:19:26 »
Eli pitäis saada keulaa alas, sillähän sitä camberia tulee lisää. Eli ei muuta ku säädettävää alustaa alle :)

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #65 : 13.07.13 - klo:21:06 »
Nelipyöräsuuntaus. Neljä pyörää suunnattu (römpsälleen) ja siinä kaikki. En lähtisi edes koittamaan.  Rengaskaupoissa keksitään kaikenlaista pseudotyötä paikkaamaan sesonkien välistä tulovajetta. Yksi säätää pyörien kulmia, toinen vaihtaa öljyjä, kolmas huoltaa ilmastointilaitteita ja neljäs tekee jotain muuta. Olisin tyytyväinen, jos keskittyisivät vain vannetyöhön ja tekisivät sen hyvin. Mielelläni käyn rengaskaupassa ainoastaan renkaita ostamassa. Jos pitää asioida saman kauden renkaiden kanssa, niin vien ne toisella autolla. Mielessä on käynyt sekin, että ottaisi pyörät irti nurkan takana, jos ei ole toista autoa käytössä. Ei sentään kehtaa ihan siinä kaupan pihalla irrottaa, koska joku voisi vetää herneen nenään, kun palvelu (kohtelu) ei kelpaa. Tuohon suuntaamiseen ehkä nyt voisi suositella merkkiliikettä, jos kerran muualla menee sormi suuhun mäksän erinomaisien säätömahdollisuuksien kanssa. Tai sitten tekee itse.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #66 : 13.07.13 - klo:21:12 »
Nelipyöräsuuntaus. Neljä pyörää suunnattu (römpsälleen) ja siinä kaikki. En lähtisi edes koittamaan.  Rengaskaupoissa keksitään kaikenlaista pseudotyötä paikkaamaan sesonkien välistä tulovajetta. Yksi säätää pyörien kulmia, toinen vaihtaa öljyjä, kolmas huoltaa ilmastointilaitteita ja neljäs tekee jotain muuta. Olisin tyytyväinen, jos keskittyisivät vain vannetyöhön ja tekisivät sen hyvin. Mielelläni käyn rengaskaupassa ainoastaan renkaita ostamassa. Jos pitää asioida saman kauden renkaiden kanssa, niin vien ne toisella autolla. Mielessä on käynyt sekin, että ottaisi pyörät irti nurkan takana, jos ei ole toista autoa käytössä. Ei sentään kehtaa ihan siinä kaupan pihalla irrottaa, koska joku voisi vetää herneen nenään, kun palvelu (kohtelu) ei kelpaa. Tuohon suuntaamiseen ehkä nyt voisi suositella merkkiliikettä, jos kerran muualla menee sormi suuhun mäksän erinomaisien säätömahdollisuuksien kanssa. Tai sitten tekee itse.

Varmaan meni väärään osioon vai mikä avautuminen tää oli? Liitty ohjauskulmiin jotenkin?

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #67 : 13.07.13 - klo:22:04 »
Joo sori. Ei liity nelipyöräsuuntaus mitenkään ohjauskulmiin. No olihan tuolla ketjun alkupäässä yksi helsinkiläinen Tebbarikin, jossa tulos oli esimerkillinen, ettei mene kokonaan rengaskauppojen piikkiin. (En analysoi enempää mistä kaikki johtuu. whistle) Samanlaisia ongelmia on kyllä muidenkin merkkien keskusteluissa esitelty, että varta vasten säädettäväksi viety auto on ollut säätämisen jälkeen vähän parempi kuin ennen säätämistä, mutta ei kuitenkaan sitä mitä haluttiin. Harmittaisi kyllä itseäkin, jos ei menisi kerralla oikein ja joutuisi varmuuden vuoksi viemään seuraavalla kerralla toiseen paikkaan.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #68 : 13.07.13 - klo:22:37 »
Joo siis meni toi sun selitys ohi niin kokonaan kun en tajunnu mitä sillä hait :)
Samalla laillahan se kulmiin kuuluu mutta toi kuitenkin kuulosti avautumiselta eikä kulmien ihmettelyltä sillä vaan...

Toi mistä johtuu ettei saa kulmia mitä pitää ei yksinomaan ole osaamattomuutta eikä taida olla osaamattomuus kuin 3/10 syyllinen ettei kulmat osu.

Mulla on useitakin ratapelejä ollu mutta ekaa kertaa sellainen jossa vakiotukivarsissa kattavat säädöt jo vakiona(mäksä siis) ja se ei vaan noihin tiettyihin kulmiin mene mm näistä syistä:

Alusta/sen korkeus (erittäin matalalla vaikeeta saada noita kohdilleen kun tukivarret on vääränpituiset mataluudesta johtuen)
Vakaajatangot jäykemmät/ siitä syystä vääränmittaiset koiranluut
Kolaroitu (väitän ettei sellaista olekkaan johon ei pientä mälliä ole osunut ja silloin ne ei näkyy riitä ne säädöt)

Kaikki kulmatkin onnistuu kyllä mutta vaatii esim takana säädettäviä ylätukivarsia lisäksi ja edessäkin riippuen auton korkeudesta. Itse ajattelin tilailla talvella taakse ainakin ylemmät tukivarret säädettävät jotta noi pyörät saa pystympään kun auto nyt sattuu olemaan erittäin matalana.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #69 : 14.07.13 - klo:09:14 »
Tämä ei ole vastaus Makelle, jolla on mietittynä miten alustaa kannattaa muuttaa ja säätää. Silloin tällöin joku kysyy mitkä ovat oikeat ohjauskulmat radalle tai kadulle. Vastauksia löytyy paljon ja niissä on paljon eroja, koska siihen on hyviä syitä. Tukivarsien pituudet, niiden asennot, tukivarsien kiinnityspisteiden (puslat) sijainnit ja asennot sekä puslien joustaminen juontaa siihen millä tavalla pyöräkulmat muuttuvat jouston ja iskunvaimennuksen mukaan. Alkuperäinen alusta on osin sellainen mitä suunnittelija on tavoitellut ja osin kompromissi alkuperäiseen käyttötarkoitukseenkin nähden. Nyt jos autoa madalletaan tyyliin vaihtamalla huomattavasti alkuperäistä suhteellisesti lyhyemmät vaimentajat ja lyhennetään jousia tai/ja niiden asennuspituuksia,  mutta ei tehdä muuta niin yleensä mennään pyöräntuennassa alueelle, jolle sen perusdynamiikka ei taivu. Vaikka säätövarat riittäisivätkin tai ohjauskulmat laittaisi “väkisin/väärällä tavalla” näennäisesti järkeviin asetuksiin, niin jouston ja kaarreajossa vaikuttavien voimien sekä kiihdytyksestä ja jarrutuksesta aiheutuvien voimien vaikutuksesta pyöräkulmat muuttuvat epäedullisesti. Tietysti koko alustan voi jäykistää niin, että mikään ei juurikaan jousta ja pyöräkulmat voidaan säätää siten, että saavutetaan kompromissi jolla kaarteeseen uskaltaa ajaa. Että voisi kysyä mitkä ovat oikeat kulmat radalle, niin aina pitäisi olla tiedossa millainen alusta on. Ja useasti tyyli ratkaisee mitkä on oikeat ohjauskulmat kadulle  headbang.

OJ

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #70 : 18.10.13 - klo:17:58 »
Auttakaahan asiantuntijat.. Tuli käytettyä mazda kulmien säädössä ja itsehän en tuosta hommasta tajua juuri tuon taivaallista. Tuommoisen raportin mekaanikko löi käteen homman päätteeksi.



Etupäässä oli ilmeisesti vähän ongelmia ollut säätöpulttien kanssa eli siellä nyt sitten ainakin kulmat taitaa olla edelleen vähän mitä sattuu. Eikä tuo takapääkään tuon lapun mukaan taida ihan ohjearvojen sisällä olla.. Miten pahasti vinksallaan nuo nyt käytännössä on? :D Vuosimalli -95 30mm madaltavilla jousilla varustettuna siis.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #71 : 18.10.13 - klo:19:12 »
Etupäässä olisi askarreltavaa jotta camberin ja casterin saa symmetrisiksi. Takapää menettelee toistaiseksi tuollaisenakin, säätäkää sitten lisää kun saatte etupään pultit kuntoon. Kyllä sillä noinkin voi ajella kiireemmän aikaa.

Mazdan suositusarvoissa on kovin suuret toleranssit, ja arvot ovat muutenkin kovin konservatiiviset verrattuna muihin hyviksi tiedettyihin asetuksiin.
ex-NA8C

Sopiva

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #72 : 02.04.14 - klo:21:06 »
Onkos tuoreempia vinkkejä mihin kannattais Vantaalla tai muualla pk-seudulla viedä? Omaan NB vaihdettu nyt BC alusta ja olis ajankohtaista. Hyvää hintalaatusuhdetta haetaan  :orava
NB 10th AE
+ Kasa piinattuja relluja

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #73 : 02.04.14 - klo:21:21 »
Ei ihan pk seuduksi voi laskea, mutta ei kuitenkaan mahottoman kaukana: autohuolto ketonen vihdissä on säätäny mulla kulmat aina kohilleen ja soittivat ja kysyivät että mitä tehdään, kun edessä ei meinannu onnistua haluttu camber & caster kombo. Hinta oli ainakin viimeks 90e.

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: ohjauskulmien säätö
« Vastaus #74 : 02.04.14 - klo:22:28 »
Hei, täähän on mullakin taas kohta ajankohtaista kun vanteet ja alustasarja lähtee vaihtoon..

Otin MX5-partsilta tilaukseen uudet säätöpultit, hinta oli joku 80 euroa kaikkiaan. Amerikanmaalta on kuulunut kummia - Mazda oli sielläpäin vissiin nostanut orkkispulttien hintaa 8 --> 20 USD / kpl.. Anyways, ajattelin vaihdattaa pultit kulmien säädön yhteydessä niin ei pitäisi ainakaan olla sanomista pulttien kunnosta

Anyways, kaikki kokemukset ovat tervetulleita. Viime kerrasta oppineena maksan mieluummin hieman enemmän laadukkaasta lopputuloksesta.