Kirjoittaja Aihe: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö  (Luettu 5372 kertaa)

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« : 05.05.14 - klo:19:21 »
Katsastusmies huomautti viimeksi, että kojelaudassa oleva ajovalojen korkeussäätö ei toimi. Mitenhän tuon oikein pitäisi teknisesti toimia ja mistähän kannattaa alkaa jumitusta tutkimaan?
Vuosimalli siis -96.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #1 : 05.05.14 - klo:20:12 »
Molemmissa valoissa on moottorit.

Eli niissä sammakonsilmissä...toimiiko kumpikaan?

Jos ei niin sulakkeet ekana(niitä on kaks). Jos toinen vain pimeänä niin moottorista rattaat soseena.

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #2 : 06.05.14 - klo:21:34 »
Jos toinen vain pimeänä niin moottorista rattaat soseena.

...tai johto poikki. Mulla oli yksi karva poikki, noin 10 cm säätömoottorin liittimestä taaksepäin.

Katkenneen johdon voi koettaa löytää mittaamalla yleismittarilla liittimestä tuleeko jännitettä kun kaveri ruuvailee korkeudensäätöä kabiinissa.
« Viimeksi muokattu: 06.05.14 - klo:21:45 kirjoittanut VilleH »

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #3 : 06.05.14 - klo:21:44 »
Katsastusmies huomautti viimeksi, että kojelaudassa oleva ajovalojen korkeussäätö ei toimi. Mitenhän tuon oikein pitäisi teknisesti toimia ja mistähän kannattaa alkaa jumitusta tutkimaan?
Vuosimalli siis -96.

Olen 99% varma että 2 paikkaisessa ei ole pakollinen varuste  . Kantsii pyytää inssiä tutkimaan pykälät ja ohjeistukset vyuodelta 95 tarkasti
työn alla : 205GTI " MI16"

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #4 : 07.05.14 - klo:03:48 »
On se pakollinen vaikkei auto iso olekkaan.

Säädöt on -96 eteenpäin toimittava...

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #5 : 07.05.14 - klo:05:44 »
Katsastusmies huomautti viimeksi, että kojelaudassa oleva ajovalojen korkeussäätö ei toimi. Mitenhän tuon oikein pitäisi teknisesti toimia ja mistähän kannattaa alkaa jumitusta tutkimaan?
Vuosimalli siis -96.

Olen 99% varma että 2 paikkaisessa ei ole pakollinen varuste  . Kantsii pyytää inssiä tutkimaan pykälät ja ohjeistukset vyuodelta 95 tarkasti

Eihän se paikkasuudesta oo kiinni. Mut jos on niin jäykkä alusta, ettei suuntaus muutu laillisella kuormauksella, niin sittenhän moisia ei tarvii. Ohan noita 5-paikkasia farkkujakin koilarialustoilla leimattu tuon perusteella ilman valosäätöjä. Löytyy tosiaan ihan pykälistä, jos haluaa ite kaivella inssille. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Una

  • Vieras
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #6 : 07.05.14 - klo:06:29 »
Juurikin näin. Pakollinen varuste se näissä uudemmissa on. Eikä hoidu ihan tosta vaan osoittaa että alusta on riittävän jäykkä ettei sitä tarvita. Helpompaa laittaa ne toimimaan, ei se kovin monimutkainen järjestelmä ole.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #7 : 07.05.14 - klo:07:07 »
Pakollinen varuste se näissä uudemmissa on.

Ei kai se kuitenkaan ihan pakollinen oo? Esmes 2000-2007 Mistereissä ei moista oo olemassakaan missäänpäin maailmaa, ei edes uutena Suomesta ostetuissa. :)

Ja on niitä aikuisten oikeasti tuolla ym. perusteella muitakin leimattu, vaikka rahalla saiskin säätyvät valot. Säästää vaan rahaa, kun ei lähde turhaan ostelemaan osia. :)

Toki jos sellanen on jo ja sen saa helposti toimimaan, ni ei se huono vaihtoehto ole, mut ei myöskään ainut. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Una

  • Vieras
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #8 : 07.05.14 - klo:07:42 »
Totta juu että noi MR2:t on tullu ilman mutta siinä asiaan vaikuttaa aika lailla se ettei siinä oo takakonttia minkä lastaamalla vois saada valot näyttämään taivaalle  giggle

MR2:n tapauksessa koko mallisarjan on osoitettu tyyppihyväksyntätesteissä tuosta syystä täyttävän voimassa olevat määräykset ilman korkeudensäätölaitetta ja siten niissä ei sitä tarvita.

Tottahan toki se on mahdollista riittävän jäykällä alustalla leimata ilmankin, mutta haluatko maksaa muutaman satasen hyväksytyn asiantuntijan lausunnosta katsastuskonttorilla, vai laittaako sen järjestelmän kuntoon viasta riippuen muutamalla kympillä niin ihan itsestä kiinni  ^-^

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #9 : 07.05.14 - klo:07:57 »
Totta juu että noi MR2:t on tullu ilman mutta siinä asiaan vaikuttaa aika lailla se ettei siinä oo takakonttia minkä lastaamalla vois saada valot näyttämään taivaalle  giggle

MR2:n tapauksessa koko mallisarjan on osoitettu tyyppihyväksyntätesteissä tuosta syystä täyttävän voimassa olevat määräykset ilman korkeudensäätölaitetta ja siten niissä ei sitä tarvita.

Tottahan toki se on mahdollista riittävän jäykällä alustalla leimata ilmankin, mutta haluatko maksaa muutaman satasen hyväksytyn asiantuntijan lausunnosta katsastuskonttorilla, vai laittaako sen järjestelmän kuntoon viasta riippuen muutamalla kympillä niin ihan itsestä kiinni  ^-^

Se tykkää tästä nappi puuttuu.

 638

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #10 : 07.05.14 - klo:08:20 »
Totta juu että noi MR2:t on tullu ilman mutta siinä asiaan vaikuttaa aika lailla se ettei siinä oo takakonttia minkä lastaamalla vois saada valot näyttämään taivaalle  giggle

No 1999 asti noissa oli aikalailla yhtä iso kontti ku Miatoissakin. Ja luukkulamputkin, että senkin puolesta ihan sama. :)


Lainaus
Tottahan toki se on mahdollista riittävän jäykällä alustalla leimata ilmankin, mutta haluatko maksaa muutaman satasen hyväksytyn asiantuntijan lausunnosta katsastuskonttorilla, vai laittaako sen järjestelmän kuntoon viasta riippuen muutamalla kympillä niin ihan itsestä kiinni  ^-^

Ei nuo kyllä mitään oo maksanu, ihan siinä samalla se on menny ku muukin leima. En kyllä yhtään epäile, että joku konttori voi asiasta rahaakin vaatia. :)

Tuossa on sivulla 8 asiasta tarkemmin:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1366971808/0085e2ede3ba4029cfed5409d92fa4ab/12420-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf



Mut tuosta ollaan ihan samaa mieltä, että jos moinen on ja sen saa helposti toimimaan, ni miksei. Vaihtoehtojakin kuitenkin on olemassa, kun niistä oli puhe. Ei oo pakko käyttää, mut jotakuta saattaa kiinnostaa. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #11 : 07.05.14 - klo:08:59 »
(Oon tuolla ostopalstalla muutaman vuoden kuulutellut, mutta sanonpa nyt tässäkin, että haluaisin ostaa noita NA:n valonkorkeudensäätöosia jos joltakin vaan ylimääräisiä löytyy. Sellaiset kun pitäisi tuossa omassakin kerran vuodessa olla. Sähköosat on jo, mutta valoluukkuun liittyvät kaikki kiinnikkeet puuttuvat.)

ex-NA8C

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #12 : 07.05.14 - klo:10:06 »
Käytännössä mäxäänhän ei saa ottaa mitään kuormaa tossa mittauksessa jos molemmilla istumapaikoilla on toi vaadittu 75kg henkilö jos olette noita painoja yhtään rek.otteesta katsoneet, ainakin omassa olisi laskennallisesti menty ylipainonpuolelle jos olisi ollut 2x80kgn rantaleijonia kyydissä. Onneksi oltiin muijan kanssa molemmat senverta kevyitä et sai lastata takakontin tarvittaessa täyteen kaljaa  :)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #13 : 07.05.14 - klo:10:28 »
Käytännössä mäxäänhän ei saa ottaa mitään kuormaa tossa mittauksessa jos molemmilla istumapaikoilla on toi vaadittu 75kg henkilö jos olette noita painoja yhtään rek.otteesta katsoneet, ainakin omassa olisi laskennallisesti menty ylipainonpuolelle jos olisi ollut 2x80kgn rantaleijonia kyydissä. Onneksi oltiin muijan kanssa molemmat senverta kevyitä et sai lastata takakontin tarvittaessa täyteen kaljaa  :)

Tämä maa on kyllä täynnä toinen toistaan ihmeellisempiä määräyksiä. 700 000 virkamiestä on töissä valtiolla ja kunnilla yhteensä. Tuohon joukkoon mahtuu turhien määräyksien suoltajia ihan liikaa. Julkishallinnossa pitäisi mielestäni suorittaa tehtävien uudelleen jakaminen. Eli Turhaa/haitallista työtä tekävät määräyksien suoltajat siirrettäisiin esim. poliisin ja tullin palvelukseen tekemään yksinkertaisia rutiinitehtäviä, niin poliisi ja tulli voisivat keskittyä oikeasti tärkeisiin tehtäviin, kuten kansainvälisen rikollisuuden kurissä pitämiseen yms. Äkkisältään vaikuttaa, että pahimmat turhien määräyksien suoltajat löytyvät trafista, liikenneministeriöstä ja rakentamisen puolelta. Eli noista paikoista keksitään kaikenlaisia kiusoja, joilla vaikeutetaan autojen tuontia, autoharrastusta ja rakentamista.

(Hieman off topia mutta liittyy kuitenkin jotenkin aiheeseen / määräyksiin)

tsiltala

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: Miata -96 ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #14 : 08.05.14 - klo:21:23 »
Hyviä kommentteja, kiitokset.
Molemmissa lyhdyissä sama homma eli ei toimi kumpikaan. Täytyy tutkia tarkemmin viikonloppuna vielä.