Kirjoittaja Aihe: Miata kesäksi  (Luettu 25659 kertaa)

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #30 : 05.02.15 - klo:11:15 »

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014, joka oli alunperin maahantuotuna 4-5k€:n välissä. Kovin nopea se ei oo vieläkää mutta kunto on kyllä jo huomattavasti parempi kuin tuodessa ja paranee kk päästä lisää. :D

Tosin turha kuvitella saavansa 10k€ myydessä. Itse olen sen ainakin hyväksynyt. Enkä kyllä itsekään maksaisi 5v vanhoista iskareista yms. yhtään lisähintaa oli ne sitten mitkä tahansa. Toki vähän enemän voi saada kuin täysin vakiosta.

Enhän mä mistään myymisestä oo puhunu..  facepalm Jos mä tuon myisin niin palauttaisin mahdollisimman vakioksi ja viriosat lihoina erikseen. Siltikään ei tuu koskaan omilleen pääsemään. Jos alkaa virittelyä tai kilvanajoa harrastamaan niin se täytyy vain hyväksyä, että  rahaa tulee palamaan uskomattomia määriä.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #31 : 05.02.15 - klo:11:36 »
se täytyy vain hyväksyä, että  rahaa tulee palamaan uskomattomia määriä.

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #32 : 05.02.15 - klo:17:34 »
OK, hyvä että siirrettiin yleiseltä tälle alueelle, noudattaa asiani luonnetta.

 Nyt olen netissä hiukan perehtynyt eri malleihin ja niiden ominaisuuksiin, jotta ymmärrän edes vähän puhettanne, heti kun ehdin, valmistelen seuraavan kysymysryppääni perustuen ystävällisiin vastauksiinne.

Talvikäytöstä vielä senverran että ymmärrän monenlaiset mielihalut, omalla kohdallani en kuitenkaan halua lumiaikoihin kahta autoa riesakseni, kustannuksista puhumattakaan. Ja kyllä sekin riittää kun yksi auto käy läpi suolakylvyt ym. koettelemukset.

 Kävin piruuttani myös Italian Autoscoutin sivuilla, koska maa kuuluu työkohteisiini, mutta en niistä paljoinkaan kostunut, enkä osaa kieltä niin hyvin että uskaltautuisin varsinaiselle ostoreissulle sinne. Ihmejuttu vaan, etten ole aiemmin tajunnut miten suosittu MX-5 on, ainoa mitä olen ylipäätään Mazdasta tiennyt, liittyy muinoin suosittuun 323 rallipeliin.

Mahtaisiko joku tietää, miten tulli hyväksyy, tai miten pitäisi menetellä jos esim.ostaisin auton helmi- maaliskuussa, mutta toisin sen vasta esim. huhtikuun lopulla maahan? Ostoon liittyvät paperithan on tietysti sitten jo tuonnin yhteydessä 1-2kk vanhat. Ehtisin ehkä käydä ostamassa jos löytäisin sopivan, mutten ajaa Suomeen ennenkuin keväämmällä. Pitääkö jättää vaan omistajanvaihdos tekemättä? Sekin tuntuu vähän "vaaralliselta".
-03 NBFL 1.8 Nevada

Una

  • Vieras
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #33 : 05.02.15 - klo:17:38 »
Ei kai se tullille kuulu miten sen auton kanssa asiat etenee.. esim yks mun kaveri toi skylinen kohta seitsemän vuotta sitten eikä oo vieläkään siitä käsittääkseni autoveroja maksanu.. käyttöönottoilmotuksen teki maahantuonnin jälkeen ja ajeli 3kk.. sen jälkeen pysyny tallissa rakenneltavana ja varmaan se sieltä parin vuoden päästä valmistuukin ja sit katsastukseen jne..

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #34 : 06.02.15 - klo:09:56 »
Vielä kiitokset mm. Zuissille, Markolle plus monille muille "sivistämisestäni". public:in viestin kaltainen tapaus olisi minulle kauhuskenaario, mutta nuorempana ja osaavampana olisi hienoa lähteä tuolle tielle.

Brittikaverillani muuten on 2007 2.0 Sport hard topilla ja kaikenlaisilla virityksillä, Eibachin alusta, erikoisputkistoa ym. ym. Hänen "tasonsa" on minulle liian korkea, vihjeeksi tuli kuitenkin katsoa netistä myös sikäläistä "Owners club" ja "MX5DriversForumia".

Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-. Tai sitten 1998-2001 1.6i tai 1.8i, katsotaan mitä tulee eteen, tasapainoiltava on tietenkin ikä/ kunto/ hinta-akselilla. Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Nettiauton hinnat mielestäni paljon enemmän kuin optimistisia.

 
-03 NBFL 1.8 Nevada

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #35 : 06.02.15 - klo:10:10 »
Mitähän sellainen sanotaan nyt 2001 vuoden 1.8 120tkm ajettu ruosteeton suomiauto nahoilla,lukolla ja ilmastoinnilla sitten realimaailmassa saisi maksaa?? Kartoitan markkinoita pidänkö vielä vai päivitänkö whistle

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #36 : 06.02.15 - klo:10:37 »
Sen verran pitää vielä lisätä halpoihin miatoihin, että ostin pari vuotta sitten 1994 NA:n Saksasta 2200 eurolla sisältäen kovakaton. Auto piti ottaa ajoon mutta se oli niin mätä, että meni purkuun. Jos nyt ostaisin miataa, niin ostaisin Saksasta hyvän ja kalliin tai tilaisin Kaliforniasta. Ruosteinen romu aiheuttaa vaan turhaa vaivaa ja harmia. Jos ei ole varaa hyvään, niin suosittelen lykkäämään ostosta ja säästämään lisää rahaa tai ottamaan lainaa ja ostamaan heti hyvän

Make voi kertoa tarkemmin em. auton kunnosta

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #37 : 06.02.15 - klo:10:43 »
Mäki ostin 1.8 vm. 2001 sportin, mällätyn ja mädän virosta, yks firma toi kun vakuuttivat että paskaa eivät tuo ja tarkistaa tarkkaan ettei oo kolaripelejä jne. Purkuun meni seki. Hinta oli ihan linjassa muidenkin siellä myytävien yksilöiden kanssa, joten en edes yrittäny ettiä mitään erityisen halpaa...

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #38 : 06.02.15 - klo:10:51 »
Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-.

Tähän astihan nuo facelift-NB:t (2001->) ovat tulleet kalliiksi co2-verotuksen takia, mutta tuoreen KHO:n päätöksen jälkeen NB:n hintatason Suomeen rekisteröitynä pitäisi linearisoitua (sori vaan Sami ;) ). Ei siis syytä enää vältellä noita, varsinkaan jos virijutut eivät kiinnosta kuten tässä tapauksessa.

Edit: Tietenkin vielä tällä hetkellä Suomenssa myynnissä olevien vääristynyt hintataso vaikuttaa nyt tuotavan verotukseen, ehkä pitkäänkin. Ylläoleva koski siis veroprosenttia. /Edit

Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Enemmän koneen toimintavarmuus on kiinni suunnittelu-/valmistusmaasta kuin nokkien määrästä  giggle Katto saattaa olla vaihtokunnossa monessa tämän ikäisissä, ellei ole jo vaihdettukin. Kai niitä joku korjaakin, mutta repeilemään lähtenyt vinyylikatto on pysyvästi sillä tiellä eikä paikkaukset ole kauniita. Uusia saa hintahaarukassa 200-800e tjsp. (ohut tarvikekatto muovi-ikkunalla <-> orkkis(?) mohairkatto lasi-ikkunalla). Ensimmäisenä noista menee muovi-ikkuna, joten sillä perusteella NB:n lasi-ikkunainen katto on pitkäikäisempi, mutta kuluu sekin käytössä. Muutenhan katot ovat vaihto- ja vertailukelpoisia NA:ssa ja NB:ssä.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #39 : 06.02.15 - klo:11:19 »
Tähän astihan nuo facelift-NB:t (2001->) ovat tulleet kalliiksi co2-verotuksen takia, mutta tuoreen KHO:n päätöksen jälkeen NB:n hintatason Suomeen rekisteröitynä pitäisi linearisoitua (sori vaan Sami ;) ). Ei siis syytä enää vältellä noita, varsinkaan jos virijutut eivät kiinnosta kuten tässä tapauksessa.

Eikö 2001-vuotisista mee edelleen käyttömaksu päästöjen mukaan ja -2000 asti selviää  halvemmalla painon mukaan menevällä maksulla? :)

2001 lähtien pitää vissiin obdiakin murehtia (ja maksaa) joka leimalla? Eihän sen toki vakiossa pitäis olla ongelma.

'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #40 : 06.02.15 - klo:11:32 »
Enhän mä mistään myymisestä oo puhunu..  facepalm Jos mä tuon myisin niin palauttaisin mahdollisimman vakioksi ja viriosat lihoina erikseen. Siltikään ei tuu koskaan omilleen pääsemään. Jos alkaa virittelyä tai kilvanajoa harrastamaan niin se täytyy vain hyväksyä, että  rahaa tulee palamaan uskomattomia määriä.


Enkä minäkään sitä tarkoittanut. Itselle on käynyt vähän samalla tavalla myös moottoripyörän kanssa. Kaikkia vakio osiakaan ei ole, eikä jaksa vaihtaa, niin on seisonut kohta pari vuotta.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #41 : 06.02.15 - klo:11:45 »
Eikö 2001-vuotisista mee edelleen käyttömaksu päästöjen mukaan ja -2000 asti selviää  halvemmalla painon mukaan menevällä maksulla? :)

No se toki. Puhuin tuossa ylläkirjoittamassani autoverosta. Käyttömaksu (=ajoneuvovero) sitten vielä erikseen, mutta se nyt ei tällaisessa (useimmilla) osan vuodesta liikennekäytöstäpoistossa olevassa harrasteajokissa merkkaa juuri mitään kertamaksuna pulitettavan autoveron rinnalla.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #42 : 06.02.15 - klo:11:48 »
Puhuin tuossa ylläkirjoittamassani autoverosta.

Juu, hokasin toki, jäin vaan miettimään (ääneen), että ei kai nuo muut erot hävinny. :)

(eli 2001- pitäis olla halvempi näiden haittojen takia biggthumpup. )
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #43 : 06.02.15 - klo:12:35 »
Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-. Tai sitten 1998-2001 1.6i tai 1.8i, katsotaan mitä tulee eteen, tasapainoiltava on tietenkin ikä/ kunto/ hinta-akselilla. Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Itse skippaisin suosiolla harrastelaitteista kaikki 2001 ja uudemmat autot jo ihan sen takia, että niihin tehdään obd-mittaus vuosikatsastuksessa. Ko. mittauksesta ei ole kuin kuluja ja mahdollisesti turhia korjausvaatimuksia. Ja kun samaa NB:tä saa obd-versiona ja ei-obd-versiona, niin mieluummin 1998-2000. Ja jos käyttömaksukin tulee halvempana, niin en näe kovin paljoa järkeä 2001 ja uudemmissa NB:ssä.

Suosittelen googlettamaan miatojen vikoja. Tuplanokat + ruiskut yms eivät ole näissä yleensä ongelmana. Rättikatto on todennäköisesti vaihtokunnossa eikä sitä kannata paljoa korjailla. Suurin juttu näissä on nimenomaan ruoste tai se, että löydät ruosteettoman auton. Tekniikoiden kanssa kyllä pärjää, kun osia on halvalla saatavilla mutta ruoste on paljon pahempi juttu.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #44 : 06.02.15 - klo:12:49 »
Kuvittelen nyt etsiväni NBtä 1.8 koneella, mieluimmin faceliftattu 2001-. Tai sitten 1998-2001 1.6i tai 1.8i, katsotaan mitä tulee eteen, tasapainoiltava on tietenkin ikä/ kunto/ hinta-akselilla. Alfojeni perua hirvittävät nuo tuplanokkakoneet ylipäätään, mutta nämä nyt tuskin vaativat yhtälailla ylläpitoa (€€€), ruiskun suhteen sama juttu? Onko muuten rättikaton kanssa tuonikäisissä yleisesti ongelmia? Ja jos on, saako niitä kohtuullisesti korjautettua?

Itse skippaisin suosiolla harrastelaitteista kaikki 2001 ja uudemmat autot jo ihan sen takia, että niihin tehdään obd-mittaus vuosikatsastuksessa. Ko. mittauksesta ei ole kuin kuluja ja mahdollisesti turhia korjausvaatimuksia. Ja kun samaa NB:tä saa obd-versiona ja ei-obd-versiona, niin mieluummin 1998-2000. Ja jos käyttömaksukin tulee halvempana, niin en näe kovin paljoa järkeä 2001 ja uudemmissa NB:ssä.

Suosittelen googlettamaan miatojen vikoja. Tuplanokat + ruiskut yms eivät ole näissä yleensä ongelmana. Rättikatto on todennäköisesti vaihtokunnossa eikä sitä kannata paljoa korjailla. Suurin juttu näissä on nimenomaan ruoste tai se, että löydät ruosteettoman auton. Tekniikoiden kanssa kyllä pärjää, kun osia on halvalla saatavilla mutta ruoste on paljon pahempi juttu.

Paitsi, jos tykkää faceliftistä. Saa myös paremmat penkit ja jos valkkaa sport-mallin, niin paremmat jarrut ja torsen löytyy.