Kirjoittaja Aihe: Miata kesäksi  (Luettu 25720 kertaa)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #45 : 06.02.15 - klo:13:12 »
Paitsi, jos tykkää faceliftistä. Saa myös paremmat penkit ja jos valkkaa sport-mallin, niin paremmat jarrut ja torsen löytyy.

itse nimenomaan tykkäsin faceliftistä ja olin siitä valmis maksamaan vähän enemmän. Enkä ole kyllä katunut. Lukko ja isot jarrut tuli vähän niinkuin bonuksena,kun sitten myöhemmin valkeni mitä tuli oikeasti ostettua. Toisaalta olen iloinen että tuo verokohtelu muuttuu kohtuullisemmaksi. Mutta jos mahdollinen ostaja joskus haluaa vedota siihen ja polkea hintaa, niin hakekoon sitten saksasta. Eivät kaikki halua siihen prosessiin lähteä.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #46 : 06.02.15 - klo:14:32 »
Itselläkin oli ensin facelift, josta sitten vaihdoin AE malliin obd-mittauksen takia. Vaikka ne sportin jarrut ei ehkä maailman parhaat ole, on ne aika paljon paremmat kuin perus mallissa. Voikos tuohon päätökseen nyt hakea jotain hyvitystä, kun verot on muuttuneet?

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #47 : 06.02.15 - klo:16:36 »
Obd-mittauksella ei ole juurikaan merkitystä, jos moottori pidetään vakiona mutta ongelmia on odotettavissa, jos meinaa tehdä muutoksia tehoon. Ajoautoksi siis mahdollisimman uusi ja harrasteautoksi sellainen, joka asettaa vähemmän rajoitteita

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #48 : 06.02.15 - klo:19:44 »
FFS:n remmikitin kanssa onnistuu NBFLn virittäminekin ilman OBD-murheita jos ei ihan mahdottomia tehoja tarvitse ja kyllä silläkin sai jo ihan kivan käyttiksen  :) ja tosiaan bonareina (1.8L) enemmän tehoa, lukko, isot jarrut, jäykempi kori, fiksut penkit, paremmannäköiset etuvalot+puskuri.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #49 : 06.02.15 - klo:20:49 »
Voikos tuohon päätökseen nyt hakea jotain hyvitystä, kun verot on muuttuneet?

2011 verotettujen valitusaika umpeutui jo, mutta sinähän toit sen ekan auton vasta myöhemmin(?) joten vielä voi hakea oikaisua.
ex-NA8C

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #50 : 07.02.15 - klo:11:36 »
Tänään nyt sitten ihmetyttää nuo OBD-mittausviestit ja 2001 ja uudempiin liittyvät asiat. Onko siis nyt varmuudeksi testattava ettei ostoehdokkaissa ole mitään yllätysvirityksiä, esim. aiempien omistajien toimesta?
Onko kellään tietoa joillakin mobile.de-sivuilla tyrkytettävästä 99€ "Die Gutachter" testistä? Meinaan vaan, että jos siitä saa edes jotain todellista perusinfoa, ei ole iso raha verrattuna edestakaiseen "tutkimusmatkaan".

-03 NBFL 1.8 Nevada

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #51 : 07.02.15 - klo:15:10 »
Tänään nyt sitten ihmetyttää nuo OBD-mittausviestit ja 2001 ja uudempiin liittyvät asiat. Onko siis nyt varmuudeksi testattava ettei ostoehdokkaissa ole mitään yllätysvirityksiä, esim. aiempien omistajien toimesta?
Onko kellään tietoa joillakin mobile.de-sivuilla tyrkytettävästä 99€ "Die Gutachter" testistä? Meinaan vaan, että jos siitä saa edes jotain todellista perusinfoa, ei ole iso raha verrattuna edestakaiseen "tutkimusmatkaan".

Saksan katsastussysteemi on niin vainoharhainen että jos ostat auton joka on äskettäin leimattu niin OBD tms. ylläreitä ei oikeastaan voi tulla
työn alla : 205GTI " MI16"

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #52 : 07.02.15 - klo:15:30 »
Ei siitä OBD:stä liikaa kannata stressata, sehän on leiman kannalta lähinnä vikavalon lukeminen sähkösesti. Jos vakioautossa on kaikki kunnossa, niin ei ongelmaa, maksaa vaan pakollisen maksun.

Sit jos(/kun?) innostut tekemään tekniikalle jotain, ni toi tuppaa alkaa rajottaa vaihtoehtoja. Toisaalta siinä kohin ollaan ton ikäsen auton kanssa muutenkin laittomuuksissa, jotka joutuu purkamaan leimalle. giggle

Eli jos 2001- muuten kiihottaa, ni älä anna ton häiritä. food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #53 : 07.02.15 - klo:19:11 »
OBD-testauksen saa tehtyä ja vikavalon nollattua n.20€n mokkulalla ja sopivalla kännykällä tai tabletilla joissa sopiv ohjelma ladattuna oisko ollu hiukan laajempi ohjelma jotain 15€ et ei tosta ihan kauheeta stressiä kannata ottaa.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #54 : 07.02.15 - klo:19:40 »
OBD-testauksen saa tehtyä ja vikavalon nollattua n.20€n mokkulalla ja sopivalla kännykällä tai tabletilla joissa sopiv ohjelma ladattuna oisko ollu hiukan laajempi ohjelma jotain 15€ et ei tosta ihan kauheeta stressiä kannata ottaa.

Joo, ei tarvi pikkuvirityksissä mutta kuten tem kirjoitti, niin vaikeammaksi menee, jos meinaa isompia muutoksia tehdä. Mutta jatketaan näistä viritysosiossa jäsenalueella.

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #55 : 12.02.15 - klo:13:45 »
Nyt olen vaiheessa jossa haen  n.2001-autoa 1.6-koneella, ja joillakin lisäyksillä, sillä pääsisin varmaan "alkuun". 1.8-mallit ovat aika paljon kalliimpia. Vähän epäselvää on minulle, ovatko isommat jarrut, lukko ja paremmat penkit vain 1.8-mallissa?

Lisäykset: jos kävisikin niin, että haluaisin "venyttää" sesonkia kuten eräät ovat ehdottaneet, haluan hardtopin myös. Ja se taas mielestäni vaatii tukikaaret. "Lipoista" on kokemusta, mutta onneksi ei hardtopilla. Tarjollahan on kummallakin varustettuna, tai vain toisella. Ehkä alkuun pärjäisi kaarilla ja hakisi myöhemmin katon?

Saas nähdä mitä tulee eteen, kuukauden sisällä on jokin ratkaisu tehtävä.

Monissa suunnillen samanikäisissä on usein vaihdettu jarrulaikat, laturi, tukivarsia ym. "Ääneen ajattelua": olisiko parempi ostaa tonnin kalliimmalla monilla vaihdetuilla osilla tarjottava, vai halvempi jossa "kaikki on kunnossa" (vielä...)? Ilman jakohihnan ja vesipumpun vaihtoa olevia en katsele.

Olen edelleen kiitollinen mahdollisista kommenteista, jäsenmaksu on maksettu, vahvistusta ei ole kuulunut...
-03 NBFL 1.8 Nevada

Una

  • Vieras
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #56 : 12.02.15 - klo:14:01 »
Meinaatko että kangaskatolla sitten kärsii katottaa ilman tukikaarta? Hardtopistahan saa köyhtyä kunnosta riippuen sen 500-700 euroa. Kyllä vaan siltikin melkeen sen 1.8 koneisen 5-vaihteisena etsisin jos olisin itselle tuomassa.

Jakohihnan näissä vaihtaa koulutettu apinakin eikä sen vaihtamattomuutta tarvii pelätä, mitään se ei kuitenkaan riko vaikka katkeaisikin.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #57 : 12.02.15 - klo:14:30 »
Minä taas sanon, että jos olet sinut itsesi kanssa siitä että 1,6 riittää, niin ei siitä 1,8:sta kannata sitten ylimääräistä maksaa eikä rajata valikoimaa sen takia. Käytetyn lisähinnan saattaa ehkä saada joskus myydessä takaisin rahassa tai myytävyydessä tai sitten ei. Mutta jos on mahdollisuus että 1,8 jäisi kaihertamaan että olisi sellainen sittenkin pitänyt ottaa, niin sitten vaan suoraan sellainen.

Isoja "sport"-jarruja ei 1,6:ssa varmastikaan ole, vaan siinä on NA:n "isot" 254/255mm-jarrut, jotka kyllä riittävät katuajoon. Lukkoperävarustuksesta en osaa sanoa, vahva epäilys että 1,6:ssa harvinainen. Jos tuollaisen haluaa (ja talviajoon kannattanee haluta), niin 500e voi maksaa lisää sellaisesta autossa jossa jo on. Tuon verran sellaisen käytettynä hommaaminen maksaa (+-asennus). Korkeat penkit lienee kaikissa facelifteissä, ainakin ne tunnistaa jo päällepäinkin.

Mitä tarkoitat kaarilla? Niitä Saksan autoissa yleisiä kromisia koristekaaria niskatukien takana? Niillä ei ole mitään toiminnallista virkaa. Visuaalinen puoli on katsojan silmissä, ja jos sitä kaipaa, niin sellaisen saa alle 200e hintaan hankittua. Käytettynä halvemmallakin.

Jarruosat, laturit, jakopää jne. ovat halpoja kulutusosia. Mieluumin se ruosteeton yksilö.
ex-NA8C

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #58 : 12.02.15 - klo:14:37 »
Tukikaarella ilmeisesti tarkoitetaan turvakaarta ja jos se myyntikuvissa on krominen, niin se ei ikävä kyllä ole turvakaari vaan koristekaari, josta mahdollisessa katolleen menossa voi olla enempi vahinkoa kuin hyötyä. Tosta kuvasta http://www.mx5parts.co.uk/stainless-steel-style-with-windblocker-p-143.html kun katsoo kaaren kiinnityssystemiä autoon, niin luojassaanhan se on, mihin suuntaan kaari kaatu, jos katolleen mennään. Jos kaatuu eteenpäin, niin siellä on pää(t) vastassa, auts!

Tohon 1,6 vs 1,8 juttuun sellanen näkökulma, että jos ei olla tehojen perässä / parasta mahdollista rakennusaihiota hakemassa, vaan autolla on tarkoitus kruisailla ja nautiskella muuten avoautoilun hauskuudesta, niin 1,6:lla se onnistuu vallan mainiosti. Saattaahan se joskus tulla mieleen, että tehoja vois olla vähän enemmän, mutta ihan sama se on 1,8:kin kanssa. Jotkut ajelee 90 heppasilla mäxillä hymy korvissa mutkasta tietä näkymättömiin. Auto on niin helvetin hauska ajaa alitehoisenakin, ettei sen vuoksi kannata, mun mielestä, sulkea pois pienempääkään konetta. Jokainen tietty hakee autoa omien käyttötarpeidensa mukaan. 
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #59 : 12.02.15 - klo:15:16 »
wagneria kompaten

1.6 vai 1.8?  Ihan sama. Pääasia että auto terve jotta pääsee nauttimaan siitä - eli ajamaan - eikä tarvitse koko ajan roplata, hitsata, korjata yms. ikävää. Ja tarkoituksena ei ole mitenkään sekoittaa enempää ajatusmaailmaan, mutta kääntäen:
Jos 1.8 ei ole must, niin aivan loistava, siis AIVAN LOISTAVA, vaihtoehto on alkupään NA tuolla legendaarisen pirteällä 1.6 -koneella, 116 hp...

Ja talviajo ei siis vaadi kovakattoa. Ainakin lämmintä piisaa kabiinissa yllin kyllin.
Toki jos autoa pitää pitää taivasalla koko talven, voipi olla että rättikaton kanssa saa olla varovaisempi kun on lunta, joka sulaa ja jäätyy katolle jne. Mutta jos näin, niin alle satasen investoinnilla saa mäxällä tehdyn koko hupun, jonka alla auton hyvä olla....

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue