Kirjoittaja Aihe: Miata kesäksi  (Luettu 25675 kertaa)

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Miata kesäksi
« : 03.02.15 - klo:10:22 »
Moi Miatalaiset,

netissä aikani pyörittyäni olen päätynyt aloittaa aktiivisesti MX-5 etsimisen Saksasta (tai lähimaista). Edellinen omistamani avoauto oli Alfa Spider 1979 jonka typeryyksissäni myin kun muutin takaisin Suomeen. Syy siihen, etten nyt etsi Alfaa on tietoni siitä miten kalliiksi korjaukset voivat tulla, olen omistanut muitakin Alfoja.

Kaverillani Englannissa (autotoimittajana lehdessä) osti pari vuotta sitten kesäautokseen Miatan, jota piti hinta/ajominaisuuksiltaan parhaana ratkaisuna.

Olen lukenut eri vuosimallien vioista, mutta olen nettihauisaa aika alkuvaiheessa. Lähtökohtani on etsiä n. 1998-1999 autoja 1.6 koneella.

Olen kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä ja neuvoista "projektini" suhteen. Ikää on sen verran ja peukalo niin keskellä kämmentä, etten ole yhtään kiinnostunut mistään "rakennussarjan" ostosta.

Odottelen neuvojanne!

T. leyak
-03 NBFL 1.8 Nevada

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #1 : 03.02.15 - klo:11:17 »
Moi Miatalaiset,

netissä aikani pyörittyäni olen päätynyt aloittaa aktiivisesti MX-5 etsimisen Saksasta (tai lähimaista). Edellinen omistamani avoauto oli Alfa Spider 1979 jonka typeryyksissäni myin kun muutin takaisin Suomeen. Syy siihen, etten nyt etsi Alfaa on tietoni siitä miten kalliiksi korjaukset voivat tulla, olen omistanut muitakin Alfoja.

Kaverillani Englannissa (autotoimittajana lehdessä) osti pari vuotta sitten kesäautokseen Miatan, jota piti hinta/ajominaisuuksiltaan parhaana ratkaisuna.

Olen lukenut eri vuosimallien vioista, mutta olen nettihauisaa aika alkuvaiheessa. Lähtökohtani on etsiä n. 1998-1999 autoja 1.6 koneella.

Olen kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä ja neuvoista "projektini" suhteen. Ikää on sen verran ja peukalo niin keskellä kämmentä, etten ole yhtään kiinnostunut mistään "rakennussarjan" ostosta.

Odottelen neuvojanne!

T. leyak

Tervetuloa seuraan hilpeään !  Ihan ensin tuo Saksasta tms. hakeminen .  Se ei rahallisesti kannata juurikaan ( ehkä joitakin satasia ) , mutta jos Suomesta ei ruosteetonta löydy niin sitten maksaa jo vaivan. Itse tuon oman na jenkkimallin hain sieltä ja hinta oli loppupeleissä ihan sama kuin täältä olisi saanut tingattuna, mutta sai ainakin yhden elämyksen ja todellakin ruosteettoman laitteen .

Se lienee kylläkin totta että jos noista nyt ensinnäkään mikään hajoaa, korjaaminen on erittäin halpaa. Kaikki kulutusosat kuten jarrut , alustan osat , kytkin jne on erittäin kohtuullisen hintaisia ja osia saa monista eurooppalaisista nettikaupoista helposti.  Ruoste siis lienee se vältettävä asia !
työn alla : 205GTI " MI16"

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #2 : 03.02.15 - klo:13:03 »
sai ainakin yhden elämyksen ja todellakin ruosteettoman laitteen .

Ruostettomuudelle on perusteena enemmän hyvän yksilön löytyminen kuin Saksa ostomaana.

1.6 NB:tä alkaa varmasti kevään korvilla olla Nettiauto pullollaan. Toki hinnat saattavat olla optimistisia.
ex-NA8C

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #3 : 03.02.15 - klo:15:33 »
Kaidella pointti taisi olla siinä, että Saksassa autoja olisi enemmän myynnissä kuin Suomessa, jotenka sopivan yksilön löytyminen ei ole ajan suhteen ongelma.

Jos Suomesta koittaa löytää myynnissä olevan 15 vuotta vanhan mieleisensä ja ruosteettoman alunperin Saksasta tai Briteistä tuodun yksilön, niin Lycka till. Sopiva yksilö on kuin keidas autiomaassa. Vuodet vierivät, mutta se näkyy aina vain horisontissa kuin kangastus. Aloittaja halusi kai ajaa autolla jo ensi kesän.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #4 : 03.02.15 - klo:15:45 »
Kaidella pointti taisi olla siinä, että Saksassa autoja olisi enemmän myynnissä kuin Suomessa, jotenka sopivan yksilön löytyminen ei ole ajan suhteen ongelma.

Jos Suomesta koittaa löytää myynnissä olevan 15 vuotta vanhan mieleisensä ja ruosteettoman alunperin Saksasta tai Briteistä tuodun yksilön, niin Lycka till. Sopiva yksilö on kuin keidas autiomaassa. Vuodet vierivät, mutta se näkyy aina vain horisontissa kuin kangastus. Aloittaja halusi kai ajaa autolla jo ensi kesän.

Itsellä oli suht. ruosteeton UK/Japani-yksilö, mutta oli siinäkin sen verran ärsyttävää pientä ruostetta keulassa ja konehuoneen pulttien kannoissa yms. pintakäsittelemättömissä paikoissa ja alusta/pohja pintaruosteessa ja oikea takahelma melkein puhki vaikka oli yritetty korjata. Lisäksi maalipinta on jostain todella syvältä. En olis kyllä kesäpeliksi koskaan ostanut mutta erittäin sopiva kilpurin aihio se on ollut. Saksasta suosittelisin katselemaan.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #5 : 03.02.15 - klo:16:48 »
Kiitos mielenkiinnostanne (avustanne)!

Käyn usein Saksassa työmatkoilla ja kokemuksia (hyviä) on tuonnista sieltä, en siis laske kuluja reissaamisen osalta, pystyn yhdistämään työhöni. Hyvä pointti, että ruosteen kanssa pitää olla skarppina! Kun Saksan Miatatarjontaa olen katsellut, ei Nettiauto kiinnosta. En muutenkaan ole löytänyt aiempiin kokemuksiini perustuen katetta "Suomiauto" puffille "Saksa-autoon" verrattuna, siis tähän asti ainakaan! Nettiauton hinnat niin pilvissä, että kesä menee tinkiessä ennenkuin järki voittaa, yleensä.
-03 NBFL 1.8 Nevada

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #6 : 03.02.15 - klo:16:53 »
Jos haluat päästä helpommalla, niin kannattaa etsiskellä NB-korista, ne oman kokemuksen mukaan tuppaavat olemaan puhtaampia ruosteesta, mutta jos se täytyy olla välttämättä NA-koppainen (the one and only) niin loppupään malleista kannataa valkata 1997-1998. Tietenkin älyttömällä mäihällä saattaa löytää myös täysin ruosteettoman alkupään mallin, mutta hyvin epätodennäköistä.  :shocker
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #7 : 03.02.15 - klo:17:55 »
Mä taas oon nähny enemmän hyväkuntosia NA koppasia ku NB :) Mutta näin vanhoista autoista kun on kyse, niin hyvän yksilön löytäminen on kaiken a ja o, ihan turha kattoa mistä se auto tulee, tai kenen omistuksessa se on ollu, hyväkuntosia ja ihan paskoja löytyy, oli se lähtömaa mikä hyvänsä. Paras (siis ruosteen osalta) mitä oon nähny (ja tutkinu yhtään lähemmin), on omassa tallissa ja se on japanista uitettu (ja muuten myynnissä). Jos törkeesti yleistää, niin siistit on usein tullu japanista tai kaliforniasta, ja paskat briteistä ja saksasta. En kyllä usko että toi suoraan heijastaa britti & saksa autojen yleistä kuntoa, vaan sitä että sieltä auton tuontikulut on edulliset, ja siten sieltä myös ostetaan enemmän niitä halpoja (ja huonoja) yksilöitä.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #8 : 03.02.15 - klo:20:41 »
Kiitos mielenkiinnostanne (avustanne)!

Käyn usein Saksassa työmatkoilla ja kokemuksia (hyviä) on tuonnista sieltä, en siis laske kuluja reissaamisen osalta, pystyn yhdistämään työhöni. Hyvä pointti, että ruosteen kanssa pitää olla skarppina! Kun Saksan Miatatarjontaa olen katsellut, ei Nettiauto kiinnosta. En muutenkaan ole löytänyt aiempiin kokemuksiini perustuen katetta "Suomiauto" puffille "Saksa-autoon" verrattuna, siis tähän asti ainakaan! Nettiauton hinnat niin pilvissä, että kesä menee tinkiessä ennenkuin järki voittaa, yleensä.

No sitten sun ei kannata miettiä jos muutenkin käyt Saksassa . Tsekkaat vaan muutaman yksityisellä myytävän valmiiksi ,  teet kaupat ja ajat kotiin. Tollasessa muutaman tonnin rotiskossa nimittäin ne tonnin matkakulut on iso siivu .  Omani löysin niin että mobilen ilmotuksen lukemisen jälkeen stalkkasin myyjän netistä . Huomasin että koko suku on autofriikkejä ja parikymmentä hienosti pidettyä autoa on tallisssa paijattavana. Tästä oli hyvä jatkaa keskustelua ja luottaa siihen ettei tule turha reissu. Minähän tuon sittemmin olen pilalle raiskannut , mutta eipä ole ruostetta  whistle

Kait tälläsella kehtais ajella , varsinkin kun nyt ei näistä 02-> voi enää periä ylimääräisiä verojakaan Tullin toimesta : http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mazda-mx-5-1-6i-16v-top-zustand-tuv-klima-festpreis-erfstadt/203039195.html?lang=en&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES
työn alla : 205GTI " MI16"

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #9 : 03.02.15 - klo:20:49 »
Lähtökohtani on etsiä n. 1998-1999 autoja 1.6 koneella.

Miksi juuri 1.6-koneella? Eli mikä vika on 1.8-litraisissa?

Ajokilometreistä ei ole tässä ketjussa kirjoitettu ja mielestäni ne eivät ole kovinkaan oleellinen asia. Kuten moni on sanonut, niin osta ihmeessä ruosteeton (ja unohda kilometrit + huoltokirjat yms)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #10 : 03.02.15 - klo:21:55 »
Jos haluat päästä helpommalla, niin kannattaa etsiskellä NB-korista, ne oman kokemuksen mukaan tuppaavat olemaan puhtaampia ruosteesta, mutta jos se täytyy olla välttämättä NA-koppainen (the one and only) niin loppupään malleista kannataa valkata 1997-1998. Tietenkin älyttömällä mäihällä saattaa löytää myös täysin ruosteettoman alkupään mallin, mutta hyvin epätodennäköistä.  :shocker
Nooh, en nyt ihan allekirjoita, että mikään sen kummempi tuuri pitäisi olla ruosteettoman NA:n löytämiseen. Mutta ruosteeton ja "halpa" - se on nihkee yhtälö. Kun omaani etsin (yhden syksyn ja sitten alkukevään), niin paperien, kuvien ja muun lisäinfon perusteella ruosteettomia -90-91 NA-malleja oli tarjolla yllin kyllin. Osa karsiuitui heti sijainnin takia, osaa sitten pidin ylihinnoiteltuna. Vähäiset kilometrit siten ratkaisi ja hyvin dokumentoitu historia, sekä alkuperäisyys. Halpuuteen.... niin, noissa vuosimalleissa vain joku 500€:n hintaero saattaa olla kohtuullisen ja "helmen" välillä. Itse siis unohtaisin omasta mielestäni kokonaan termin "halpa" - pääasia että hinta on sopiva :)
Siis kyllä Saksassa ruosteettomia löytyy - paljon paljon useampia yksilöitä kuin täältä. Hyvä myyjä kertoo auliisti ja tarkasti miten autoa on pidetty, ja Saksassa on paljon jengiä, joka näitä arvostaa, ja ovat autoja hyvin pitäneet.
Ja löytyy myös niitä "orkkiksia eli pilaamattomia" - joita tulisi kaikkien arvostaa - har har... smoker
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #11 : 03.02.15 - klo:22:15 »
ErkkiM kirjoittikin oleellisen asian eli hyvää tuskin halvalla löytyy. Kannattaa mieluummin katsella kalliimpia ja parempikuntoisia

Alkuperäiskuntoisia on Saksassa aika hyvin tarjolla, kun lähes joka muutos vaatii tüv-paperin eli vanteetkin on usein vakiot. Aika moni näistä kuitenkin päätyy harrastajan käsiin, joka haluaa muutoksia vähintään alustaan, vanteisiin, putkistoon, ilmanottoon yms. Joten jos näitä kaipaa, niin kannattaa mieluummin ostaa auto, jossa on "viritykset" valmiina. Esim. alustaan uppoaa vähintään satoja euroja.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #12 : 03.02.15 - klo:22:25 »

Ja löytyy myös niitä "orkkiksia eli pilaamattomia" - joita tulisi kaikkien arvostaa - har har... smoker
-E

 bowrofl niin arvostankin, lisäämällä tehtaalla unohtuneet suorituskykyyn liittyvät osat  bowrofl

Mutjoo... onhan Saksassa hirveä määrä näitä myynnissä jopa talvella jos vaikka asettaa hintarajaksi edes 3000 euroa .

työn alla : 205GTI " MI16"

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #13 : 03.02.15 - klo:22:54 »
Itse hain Saksasta NB:n kaksi vuotta sitten runsaamman valikoiman vuoksi (Suomeen verrattuna). Kriteerinä oli että etsin parasta 100 km säteellä Frankfurtista. Hinnan perässä en juossut, koska en hakenut autoa myyntitarkoituksessa ja koska helmet olivat vain noin tonnin kalliimpia peruskuntoisiin verrattuna. Koska tuontikustannukset ovat samat niin en viitsinyt tuoda mitään projektia, eikä ollut myöskään aikaa/taitoa/paikkaa alkaa rakentelemaan.

Samaa kysyn kuin edeltäjäkin, miksi 1,6. Laittaisin plussaa myös erikoismallille, mutta se on makuasia.

leyak

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #14 : 04.02.15 - klo:09:36 »
Kiitos taas kaikille vastaajille, opin koko ajan lisää! Tiedän kyllä myös, että näissä asioissa mieltymyksiä on monenlaisia.
Taisi olla hätiköity tuo 1.6 koneeen ajatus, se oli vaan sellainen lähtökohta-ajatus. Tiedän, että kun Saksata hakee autoa, (vaikka, tai varsinkaan kun minulle paikkakunta ei paljon merkitse) täytyy päättää jotkut perusasiat jottei tule syksy vastaan "sitä oikeaa" etsiessä.

"Virityksistä" en niin välitä, niitä on koettu riittävästi ja joskus niistä koituu ongelmia, ainakin kaltaiselleni "ummikolle".

Oli miten oli, olen päättänyt 3.000€ ylärajaksi itselleni, halvempikaan ei haittaa, ajattelen muutenkin niin, että Suomen kesäaikaan ei liikoja kannatta panostaa, tulee suhteettoman  kalliiksi, miellän sen pituuden max. 5 kuukaudeksi.

Jatkan toivottavasti lyhyehköä, mutta tiivistä "opiskelujaksoani", tavoitteena on hakea auto ennen huhtikuun alkua. Jää nähtäväksi...
-03 NBFL 1.8 Nevada