Kirjoittaja Aihe: Miata kesäksi  (Luettu 25721 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #15 : 04.02.15 - klo:12:22 »
Kiitos taas kaikille vastaajille, opin koko ajan lisää! Tiedän kyllä myös, että näissä asioissa mieltymyksiä on monenlaisia.
Taisi olla hätiköity tuo 1.6 koneeen ajatus, se oli vaan sellainen lähtökohta-ajatus. Tiedän, että kun Saksata hakee autoa, (vaikka, tai varsinkaan kun minulle paikkakunta ei paljon merkitse) täytyy päättää jotkut perusasiat jottei tule syksy vastaan "sitä oikeaa" etsiessä.

"Virityksistä" en niin välitä, niitä on koettu riittävästi ja joskus niistä koituu ongelmia, ainakin kaltaiselleni "ummikolle".

Oli miten oli, olen päättänyt 3.000€ ylärajaksi itselleni, halvempikaan ei haittaa, ajattelen muutenkin niin, että Suomen kesäaikaan ei liikoja kannatta panostaa, tulee suhteettoman  kalliiksi, miellän sen pituuden max. 5 kuukaudeksi.

Jatkan toivottavasti lyhyehköä, mutta tiivistä "opiskelujaksoani", tavoitteena on hakea auto ennen huhtikuun alkua. Jää nähtäväksi...

Tuohon ajoaikaan on pakko kommentoida. Vaikka "kesä" (jos mietitään yli 20 asteen päiviä) on Suomessa lyhyt, niin avoautoilukausi on kuitenkin varsin pitkä. Jos/kun auton päätät hankkia, niin huomaat, että tällä autolla on hemmetin hauska ajella myös katto kiinni. Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #16 : 04.02.15 - klo:12:34 »
Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.

Hirveen suppeeta. Mä avoilin viimeks eilen kymmenisen kilsaa, kun oli niin nätti keväinen keli, kuivat tiet ja aurinko paisteli. :driving
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #17 : 04.02.15 - klo:12:56 »
Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.

Hirveen suppeeta. Mä avoilin viimeks eilen kymmenisen kilsaa, kun oli niin nätti keväinen keli, kuivat tiet ja aurinko paisteli. :driving

En oo vielä koskaan pakkasella avoillut, mutta taisi olla viime vappupäivä Vaasassa +5 astetta lämmintä ja pohjoisviima + auringonpaistetta. :D Kyllä siellä hyvin tarkeni koko päivän ajella! Lämppärin vaan laittaa täysille ja kerraston alle :D Maistuu konjakki tai minttukaakaokin hyvältä illalla ;)
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #18 : 04.02.15 - klo:13:00 »
En oo vielä koskaan pakkasella avoillut

Lämpösempäähän se on ku pakkasessa ulkoilu. Ainakin sitivauhdeissa ruisailu. :)

Reipas -20 tais olla yhtenä uutenavuotena. biggthumpup.


Lainaus
mutta taisi olla viime vappupäivä Vaasassa +5 astetta lämmintä ja pohjoisviima + auringonpaistetta. :D Kyllä siellä hyvin tarkeni koko päivän ajella! Lämppärin vaan laittaa täysille ja kerraston alle :D Maistuu konjakki tai minttukaakaokin hyvältä illalla ;)

 638 food-smiley-004
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #19 : 04.02.15 - klo:14:43 »
Itse näkisin, että avoautoilukausi on about yhtä suuri kuin kesärengaskausi, joka näillä leveyksillä on suunnilleen huhtikuu-marraskuu.

Hirveen suppeeta.
Oot oikeassa.
Miata-kausihan voi kestää 12kk vuodessa, jos näin haluaa. Topikin aloittajan kannattaa muistaa tämä.
Sori, offtopic... ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #20 : 04.02.15 - klo:15:15 »
Suosittelen lämpimästi mäksällä talviajelua, toi on tähänmennessä hauskin talviauto millä oon ajanu. Lämpee myös nopeesti ja lähtee aina käyntiin ku palmun alta (toisin ku käyttis diisseli)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #21 : 04.02.15 - klo:15:25 »
Jos itse hakisin tällä hetkellä itselleni mäksää samaan tarkoitukseen, kuin sinä (katuajoa, ei virittelyä tai muuta räpellystä), niin kattelisin NB-mallin anniversary-malleja etupäässä. Niissä on isompi 1.8-kone, (talviajoon loistava) lukkoperä, (kestävämpi) 6-vaihteinen laatikko ja orkkista (vähän) jämäkämpi alusta. En tiedä, saako näitä Saksasta vielä kolmella tontulla kunnollisia, mutta ainahan näissä autonostohommissa budjetti ylittyy.... ;)

Ja tosiaan tonnin ero budjetissa saattaa olla merkittävä. Aikanaan (2010) ite kattelin 1.8 NA:ta Saksasta ja 2000 euron ja 3000 euron autoissa oli merkittävä ero kun kaveri kävi muutamaa katsomassa. Parilla tonnilla ei löytynyt yhtään kunnollista ja 3000:lla taas löytyi useampiakin.
Don't charge. Super Turbocharge!

public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #22 : 04.02.15 - klo:16:18 »
Tänne on tosiaan tulossa tuo signaturen mukainen yksilö loppukuusta, tuolla pienten kysymysten puolella jo ihmettelin öljynpainemittarin näyttämiä. Mutta juu, tiedän pelistä enemmän kun saan sen käsiini; saksalainen kaveri ajaa sen Suomeen.

Lähdin syksyllä vakavammin harkitsemaan edullisen MX-5:n hankkimista tulevalle kesälle. Ajatuksena oli se, että talvikaudella vaikka tarjonta olisikin kehnompi, voisi jonkinsorttinen talvihinnoittelu olla mahdollinen. Tahdoin kuitenkin kylmästi hankkia mahdollisimman edullisen auton, ja hyväksyisin jonkin verran ruostetta, kunhan auto ei olisi mikään toivoton tapaus koriltaan. Katto saisi mieluiten olla ehjä, mittarilukemalla ei varsinaisesti olisi merkitystä kunhan tekniikka pelaisi, ja niin edelleen. Avoautotarjonta Suomessa kesällä tuntuu pääosin koostuvan puolentoista tonnin avo-Escorteista ja Opel Astroista muutamalla 205:llä höystettynä, joten tahdoin suurinpiirtein samalla rahalla päästä asiallisen, ei näyttelykuntoisen mutta ajettavan Miatan rattiin.

Kävin Saksassa marraskuussa, ja pyrin mahdollisuuksien mukaan katsomaan siellä käytettyjä autoja, muitakin kuin MX-5:iä. Aikataulupuitteissa saatiin katsottua vain yksi, 2001-mallinen 1.9 140hv auto Krefeldissä, joka oli seissyt ehkä puoli vuotta, ehkä pidempäänkin ajamatta. Melkein 200tkm ajetun mustan auton katto oli revennyt ja sisusta oli läpimärkä ja homeessa. Hyvin se käyntiin lähti, mutta laite oli sen verran kostea ettei siihen tehnyt mieli laittaa näppejään sen enempää sillä kohtaa. 1500 euron pyynti, tarjosin alle tonnia ja kauppias kohautteli vaan olkapäitä. Lisäpisteet siitä että ilmoituskuvissa auto oli rutikuiva ja siisti.

Seuraava joulukuussa informoitu yksilö oli kaverin haltuunsa saama, frankfurtilainen musta 90hv 1.6 NA vuodelta 1996, joka oli päässyt ruostumaan aika pahasti erityisesti kuskin takakyljestä. Helmat pitäisi siitä laittaa kuntoon molemmin puolin, toinen etuloksu oli aika kuppainen ja molemmat takakyljet pitäisi varmaan laittaa vaihtoon. Tuolle laskeskeltiin 1500 euron hintaa tänne asti ajettuna, mutta eipä taida kannattaa. 195tkm mittarissa ja katossa vähän sanomista.

Nyt kuunvaihteessa bongasin sitten hopeisen 1993-mallisen, 160tkm ajetun 115hv auton Münchenin läheltä. Pyynti 999, alunperin oli haluttu 1500 euroa mutta lommoisen etulokarin ja mainitun huollontarpeen (akku finito, tulpat huonot, peili irti) takia ei ollut mennyt siihen hintaan kaupaksi, tai niin edelleen. Sain kaverin katsomaan sitä, tutkiessa takaikkunapleksi halkesi ja yksityinen myyjä suostui 770 euron kauppahintaan. Kaksilla renkailla, koripaneeleissa ei korjattavaa ruostetta muutoin kuin helmojen pystysaumoissa kuvien perusteella. Katto mainittua pleksiä lukuunottamatta ok, 10v sitten uusittu. Kabiini tupakoitu mutta muuten ok. Kuukaudeksi vakuutettuna, siirtokilvillä ja uudella akulla ollaan nyt tuossa 999 euron hinnassa, siihen päälle tulee vielä öljynvaihto ym. kuluja ennen Suomeen ajoa helmikuun lopussa. Ostin tuohon täällä halvan talvipyöräsarjan ettei tarvitse ajaa puoli maata halki Saksan-kitkoilla.

Aika moni juttu tuossa jännittää, pohjan kunnosta en vielä tiedä suuremmin mutta odotan pintaruostetta löytyvän. Hankintahintaan hyväksyn myös hitsauksentarpeen. Olen laskeskellut tuontikuluineen, ensifikseineen ja veroineen tuohon ostohinnan päälle noin tonnia, eli jos jonkin verran alle kahdella tonnilla minulla on kilvitetty ja katsastettu Miata alla kesäksi, olen aika lailla tyytyväinen. Autolla ei ole tarkoitus lähteä tekemään profittia, vaan kyseessä on enemmänkin budjetinmukainen MX-5 sopivalla koneella ja jota jaksaa myös jatkossa harrastaa itse.
–93 MX-5 NA "Munich Edition"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #23 : 04.02.15 - klo:17:03 »
paskat briteistä ja saksasta. En kyllä usko että toi suoraan heijastaa britti & saksa autojen yleistä kuntoa, vaan sitä että sieltä auton tuontikulut on edulliset, ja siten sieltä myös ostetaan enemmän niitä halpoja (ja huonoja) yksilöitä.

I rest my case.

Mutta v*ttuilut sikseen, onhan toi tosi halpa, ja jos tykkää harrastaa peltihommia ja maalaamista ite, niin halpana se myös pysyy. Suomessa halvin mitä oon nähny livenä oli alopon vanha josta tais joutua pulittamaan jonkun 2500e tjsp. ja se oli sentään aika jäätävässä kunnossa (http://rustymiata.blogspot.fi/)

public

  • Juniori
  • Viestejä: 47
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #24 : 04.02.15 - klo:17:13 »
Joo, hämmästelin kans sitä kun tuli kuvat vastaan :) Ja toivon ettei tuo mulle tuleva ainakaan pahasti korruptoi Suomen Miata-tasoa kunnon suhteen...
–93 MX-5 NA "Munich Edition"

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #25 : 04.02.15 - klo:17:31 »
paskat briteistä ja saksasta. En kyllä usko että toi suoraan heijastaa britti & saksa autojen yleistä kuntoa, vaan sitä että sieltä auton tuontikulut on edulliset, ja siten sieltä myös ostetaan enemmän niitä halpoja (ja huonoja) yksilöitä.

I rest my case.

Mutta v*ttuilut sikseen, onhan toi tosi halpa, ja jos tykkää harrastaa peltihommia ja maalaamista ite, niin halpana se myös pysyy. Suomessa halvin mitä oon nähny livenä oli alopon vanha josta tais joutua pulittamaan jonkun 2500e tjsp. ja se oli sentään aika jäätävässä kunnossa (http://rustymiata.blogspot.fi/)

638 ja tostakin sai vielä palasina 1400e käteen kun laitto kiertoon laughing-smiley-014

Kannattaa myös miettiä ostaako a) halvalla paskan vakioaihion jota päivittää ja kunnostaa vuosien saatossa 5-10 tonnilla vai b) kalliin hyvän aihion jossa palikat valmiina. B-vaihtoehto tulee n. 99% tapauksista huomattavasti edullisemmaksi.
IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #26 : 04.02.15 - klo:20:34 »

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014, joka oli alunperin maahantuotuna 4-5k€:n välissä. Kovin nopea se ei oo vieläkää mutta kunto on kyllä jo huomattavasti parempi kuin tuodessa ja paranee kk päästä lisää. :D
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #27 : 04.02.15 - klo:23:11 »

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014

Juu eiköhän meitä oo täällä jo useempia 8)

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #28 : 05.02.15 - klo:00:26 »
Eihän mikään estä ajamasta halvalla Mietalla. Kunhan ei kiinny siihen niin, että alkaa keräämään kilotolkulla kuitteja, niin sillä voi vielä saada rahoilleen vastinettakin.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Vs: Miata kesäksi
« Vastaus #29 : 05.02.15 - klo:11:12 »

IMHO hyväkoppasta/tehokasta/hauskaa/kestävää mäxää (NA-koppasta) ei saa alle 10 000e.
Sen verran ja yli tuohon omaan on mennyt jo tähän mennessä ja veikkaan, että Samsa vetää vielä kovemmat luvut. Paljos ne 6-speed askit oli kappale? :P

Täällä olis kans yks yli 10k€:n NA  whistle laughing-smiley-014, joka oli alunperin maahantuotuna 4-5k€:n välissä. Kovin nopea se ei oo vieläkää mutta kunto on kyllä jo huomattavasti parempi kuin tuodessa ja paranee kk päästä lisää. :D

Tosin turha kuvitella saavansa 10k€ myydessä. Itse olen sen ainakin hyväksynyt. Enkä kyllä itsekään maksaisi 5v vanhoista iskareista yms. yhtään lisähintaa oli ne sitten mitkä tahansa. Toki vähän enemän voi saada kuin täysin vakiosta.