Kirjoittaja Aihe: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin  (Luettu 13333 kertaa)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #15 : 15.06.09 - klo:13:25 »
Mä ettisin netistä (esim. ebay) ja eri mx-5 foorumeilta noita lamppuja. Luulis että jostain löytyis...
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #16 : 15.06.09 - klo:13:58 »
Hei, taitaa IL Motorsportsilla löytyö valot säätöineen http://www.ilmotorsport.de/shop/article_list.php5?depth=3&oid=368&page=2&PHPSESSID=443ac2bf6d02bda1cf02250e90a8386a heillä oli kaksi vaihtoehtoa myynnissä toisessa oli "without bulb end without engine"
ja toinen "genuine unit head lamp complete right NB up to Facelift, as chassi number up to 200.000 . with bulb end with engine" ???
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #17 : 15.06.09 - klo:14:37 »
No nyt alkaa kuulostaa lohdullisemmalta... Thanks! Täytyy vaan varmistaa että noi käy...

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #18 : 15.06.09 - klo:15:49 »
Joo-o... Kävin Auto-Ahosella. Iso(imma)ksi ongelmaksi on muodostumassa yllättäen valojen säätö. Niillä ei siihen mitään osia ollut joten kävin Mazdan maahantuojalla joka on siinä lähellä. Siellä sain erittäin hyvää palvelua ja yksi naispuolinen henkilö soitteli eri ihmisille ja selvitteli asiaa. Yhtenä vaihtoehtona pitivät katsastusmiehille inttämistä siitä että auto on Saksassa rekisteröity ja miettivät jo jos he voisivat kirjoittaa jotain lappua aiheesta... Lopputulos oli kuitenkin että jos uudet euromalliset osat on tilattava (jotka siihen jenkkimalliin toivottavasti käy) niin hinta oli 642 eur/umpio ja 474,60 eur säätimestä. En tiedä tarviko vielä jotain johtojakin... Eli joo, melkein 1800 euroa...

Palasin Auto-Ahoselle ja kysyin että onko olemassa mitään tee-se-itse viritystä jonka olemassa oleviin umpioihin saisi. Ei kuulemma ole ja suosittelivat etsimään osia jostain netistä... Pyysivät palaamaan sitten kun kaikki osat löytyy ja laittavat sitten kaiken kuntoon samalla.

Vaatimustenmukaisuustodistus on tilattavissa Japanista hintaan 150 euroa ja 4-6 viikon toimistusajalla. Mullahan tosin on jotkut saksankieliset mistä vaaditut asiat selviävät. Lapuissa on auton yksilöintitietokin. Ehkä ne käy....

Kysymys kuuluu, mitäs vittua noiden valojen kanssa voi tehdä. Auto maksoi 6.500 eur + verot niin ei huvittaisi siihen heti mitään 3.000 remppaa tehdä että saa kilpiin... Oliko jollakin tarkempaa tietoa mahdollisista poikkeusluvista jne.

edit: Mainittakoon vielä että suosittelivat Inchcapella myös näitä sivuja!  :)

Kiva kuulla se, että AA:lla vieläkin tehdään näitä muutostöitä. Ei mikään halvin mesta muutta laatu oli hyvää.

Niin, auton kilpiin saaminen voi olla usein kalliimpaa (verot + muutostyöt+ rempat) kuin itse auton ostaminen. Suomipoika se osaa kyykyttää. Oli huvittavaa maksaa 14k€ autosta ja veroja 15k€ + rempaa 2k€ että saksalainen laatu(?)vaunu oli suomessa kilvissä. Sinun tapauksessa 1800€ valoihin on kyllä sellanen hinta, että menisi mullakin pullat väärän kurkkuun oikeen huolella! Eihän noi ole edes Xenonit! Vai onko?

Jostain purkaamosta (tai netistä) voisi myös löytää perseeseen mällätyn auton josta saisi tarvittavat osat käytettynä. Saksasta varmaan löytyisi helpommin jos kieli taipuu.

Toivottavasti homma kääntyy voitoksi! Eihän se auton vika ole että maamme lait on aivan hanurista. SF!


Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #19 : 15.06.09 - klo:16:19 »
Joo, eiköhän se vielä tästä... Ei olisi pitänyt alunperinkään jenkkiversiota ostaa ja kysyinpä etukäteen sähköpostitse saksalaiselta autokauppiaalta että "eihän kyseinen yksilö ole US-import" kun asiasta ei ollut mainintaa. Ilmeisesti kauppias sitten "unohti" vastata tähän kysymykseen ja asia selvisi vasta paikan päällä. Lisäksi olimme menettäneet yhden päivän koska maanantai kun tulimme Saksaan osoittautui pyhäpäiväksi ja autokaupat tietysti kiinni. Ja koska auto vaikutti muuten hyvältä ja vaihtoehdot olivat ota tai jätä niin...

Mutta kohtuus kaikessa. Ok, voin ymmärtää että jotkut sivuvilkut pitää Suomessa olla ja voin niistä sen 60 eur plus asennus maksaa. Sumuvalonkin ymmärrän. Se että ei saa olla erivärisiä heijastimia mutta käy jos ne ottaa pois alkaa olla jo pelleilyä mutta ei se onneksi mitään maksa. Mutta sitten kun pitää alkaa kuudentonnin autoon asentamaan toimivien valojen tilalle uusia joissa on täysin turhat korkeudensäätimet ja hintaa paritonnia niin alkaa mennä yli ymmärryksen... Samoin nämä vaatimuksenmukaisuustodistukset jos ne saksalaiset vastaavat eivät käy.

Täytyy tosiaan netistä niitä valoja katsoa. Saksakin taipuu, ainakin Düsseldorfin baarikierroksen loppuvaiheessa...
« Viimeksi muokattu: 15.06.09 - klo:16:22 kirjoittanut Tri Pe »

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #20 : 17.07.09 - klo:10:29 »
No niin, homma etenee. Pientä takapakkia tuli kun tuli katkaistua solisluu niin ajaminen ja muukin säätö jäännyt vähemmälle. Valot moottorein tuli Saksasta ja korjaamon kanssa on sovittu että homma saadaan kasaan. Suosittelivat hankkimaan valojen korkeudensäätökytkimen jos mahdollista, voi kuulemma tulla halvemmaksi kuin että käyvät tuntitaksalla itse jotain rakentamaan...

Yksin huolenaihe. Sain Inchcapelta "rekisteröintiasiakirjan" joka maksoi 150 euroa. Lapussa lukee, "vahvistamme henkilöauton, valmistenumero xxx, täyttäneen valmistushetkellä seuraavat vaatimukset:".

Alla listattuna mm.:

2. Jarrut FMVSS 105
5. Pakokaasupäästöt 2000 US STD

Katsastuksen takastuskortissa luki että "todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu". No problem, nythän minulla on se. Mutta...

Katsastuskonttorista saadussa lisäpöytäkirjassa todetaan seuraavaa:

1. Sallittu melutaso ja pakojärjestelmä. Dokumentti 1.1.1993 alkaen. US-taso käy 30.6.1996 asti.
9. Jarrulaitteet. Dokumentti 1.1.1993 alkaen. FMVSS käy 30.6.1996 asti.

Eli tästä voisi päätellä että Inchcapelta saatu todistus ei välttämättä riitä. Vai? Ja jos ei niin mitä asialle voi tehdä, tuskin niiltäkään muuta todistusta saa. Vai onkohan mahdollista että se todistus riittäisi.

Lähinnä tässä pelottaa se että jos nimim. hemikasin kauhuskenaario toteutuu ja tämän saatanan dokumentin takia jäisi auto saamatta kilpiin niin ei viitsisi alkaa ensin remppaa tekemään. Eli kannattaisiko ensin kysyä katsastuskonttorilta dokumentista vai mikä olisi hyvä taktiikka...

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #21 : 28.07.09 - klo:19:31 »
Päivitystä...

Kaikki muu meni katsastuksessa läpi mutta ne saatanan vastaavuustodistukset pitää hankkia. Ne pitäisi tüvltä kuitenkin löytyä ja hintaakaan ei ole kuin n. 500 eur + alv.

Asennetuista vilkuista ei kuitenkaan toinen toiminut joten saan käydä sen vielä korjauttamassa. Samalla check engine valokin alkoi taas palaa, toivottavasti pystyvät huollossa lukemaan vikakoodin. Halvasta kesäautosta 2009 taitaa tulla hieman kalliimpi kesäauto 2010...

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #22 : 28.07.09 - klo:23:45 »

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #23 : 29.07.09 - klo:09:08 »

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #24 : 12.08.09 - klo:14:26 »
Vastaavuustodistus tuli tänään. Kun se on kiikutettu katsastustoimistolle niin homman pitäisi olla selvä. Check engine valo nollattiin eikä se ole sen jälkeen alkanut palaa, vikakoodi liittyi johonkin pakokaasujen kierrätykseen josta korjausmies ei kuitenkaan ollut huolissaan. Verotuspäätöstä ei ole kuulunut, auto kuitenkin tuotu maahan jo kesäkuun alussa... Vai vaikuttaako katsastuksen viivästyminen mitenkään siihen?!?

pokkis

  • Juniori
  • Viestejä: 5
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #25 : 12.08.09 - klo:14:32 »
Jos toi on US importti, niin niissä saa helposti Check engine valon palamaan kun ei kierrä polttoaineen korkkia kunnolla kiinni, kuten mulle kävi kerran omassa NBssä  ::)
Sen saa itse nollattua poistamalla sulakkeen hetkeksi konepellin alta. En nyt ulkoa muista mikä sulake, mulla taitaa olla se manuaaliin merkattuna, mutta löytyy MiataNetistä, josta sen itsekin bongasin.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #26 : 12.08.09 - klo:14:42 »
Niin teillähän on ODB2:set jo noissa NB:ssänne...  tosin eipä sitä tarvi katsastusmiehelle kertoa ;)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #27 : 12.08.09 - klo:14:48 »
Jos toi on US importti, niin niissä saa helposti Check engine valon palamaan kun ei kierrä polttoaineen korkkia kunnolla kiinni, kuten mulle kävi kerran omassa NBssä  ::)
Sen saa itse nollattua poistamalla sulakkeen hetkeksi konepellin alta. En nyt ulkoa muista mikä sulake, mulla taitaa olla se manuaaliin merkattuna, mutta löytyy MiataNetistä, josta sen itsekin bongasin.

Joo, US importti. Kiitti vinkistä! Eipä mahdotonta että kyse olisi ollut jopa polttoaineen korkista...

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #28 : 12.08.09 - klo:14:55 »
Katsastuksen viivästymisellä ei ole merkitystä veropäätökseen. Aikoinaan (2 vuotta sitten) riitti, kun katsastustoimet oli aloitettu sen 10 päivän sisällä maahantuonti ilmoituksesta, mutta sittemmin sekin päivärajoitus on poistunut. Kyllä se veropäätös sieltä tulee. Mulla kesti 2 päivää vajaa 3 kuukautta kun miatan toin ja tänä kesänä sanoivat tullissa että taas on pitkä ruuhka. Voi kuulemma kestää ja jos ei meinaa päätöstä kuulua sen 3 kk sisällä niin kannattas ottaa sitten yhteyttä lähempänä ko päivää.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #29 : 14.08.09 - klo:15:43 »
Uuh, auto vihdoin katsastettu!