Kirjoittaja Aihe: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?  (Luettu 5611 kertaa)

clashi

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« : 09.05.15 - klo:17:16 »
Vmaxxin alusta odottaa vaihtoa, ja aloin miettimään mitä kaikkea tarvitsee/kannattaa vaihtaa samalla, esim suuntauspultit? Mitä muuta? Teen ensi viikolla todnäk. Il Motorsportilta tilauksen (kovakaton suojapussi, suodattimia, hihnat), niin voisi laittaa samalla tulemaan, alustanvaihto antaa kuitenkin odottaa itseään vielä monta tovia.

Auto on -99 NB 1.8, 130tkm ajettu, ja siihen on saksalaisen huoltokirjan mukaan tehtyä jakopään remontti muistaakseni ~90tkm tienoilla. Onko siis jotain, mitä näistä yleensä hajoaa/kuluu, ja on helppo vaihtaa samalla kun alusta? :)

Tänks!

Una

  • Vieras
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #1 : 09.05.15 - klo:17:19 »
Ite laittaisin kaikkien tukivarsien kiinnityspultit, suuntauspultit ja kaikki puslat joko kovempiin kumisiin tai laadukkaisiin polyuretaanipusliin, jos budjetti kestää. Palloniveliä tai pyöränlaakereita ei noilla kilsoilla ehkä vielä kannata mutta niiden kunto kannattaa tarkastaa. Samoin jarrujen herkistely ja mahdollinen palojen vaihto ja miksei myös vaikka vaihteisto- ja peräöljyjen vaihtokin käy tossa yhteydessä kivasti jos nostaa koko auton pukkien päälle.

clashi

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #2 : 09.05.15 - klo:17:38 »
Vaihteisto- ja peräöljyt vaihdettiin huollossa juuri viime syksynä. Täytyypä tarkistaa noiden kiinnitys- ja suuntauspulttien saatavuudet. Jälkimmäisten hinta on ilmeisesti viime vuosina moninkertaistunu, il motorsportilla ~13 euroa/kpl. Oliko esim. laadukkaista PU-puslista jotain vinkkejä? Oliko niissä jotain haittapuolia kumisiin verrattuna, äänekkyys esim? Budjetti kestää sen verran kuin tarvii (kohtuuden rajoissa), eli tarkoitus pitää auto hyvänä ja pitkään. :)

Una

  • Vieras
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #3 : 09.05.15 - klo:17:55 »
Ite laitoin IL:n kovemmat kumiset kun takapäätä tein eikä niistä oo mul vielä mitään valittamista ainakaan. Huonot uretaanipuslat ottaa kiinni apurunkoon eikä liiku niinku on suunniteltu, lisäks ne vaatinee rasvausta käytännössä joka vuosi, tai joka toinen vuosi vähintään, muuten alkaa jumittamaan

Suuntauspultit kannattaa ottaa orkkiksina eikä tarvikkeina, tarvikemallista saattaa mennä kierteet tai katketa kun vetää useemman kerran momenttiin. Varsinkin jos on tarkotus hieroa pyöränkulmia mieluisiks. Lisäks kannattaa kattoa kummalle puolelle asentaa sen mutterin että mahtuu kiristämään ne helposti. Kiristyshän niissä on tarkotus tehdä mutteria kiertämällä. Itellä on nyt edessä väärinpäin ja vituttaa ku ei mahdu kuin lenkkiavaimella vääntämään.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #4 : 09.05.15 - klo:17:58 »
Iskareiden alapäiden pultit voi olla myös hyvä tilata, jos ei tiedä että lähtevät suosiolla irti. voi olla että Una tarkoitti myös näitä kun mainitsi tukivarsien pultit, mutta kunhan varmistin.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #5 : 09.05.15 - klo:18:39 »
Ota ne säädettävät koiranluut samalla. Jajajaja....
Don't charge. Super Turbocharge!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #6 : 09.05.15 - klo:19:00 »
Ota ne säädettävät koiranluut samalla. Jajajaja....

Tai edes vakiot; NB:n pallopäiset eivät taida ehjänä lähteä irti jos ovat kunnolla ryytyneet? Tosin ei niitä kai välttämättä ole edes pakko irrottaa alustasarjaa kyytiin heittäessä. Jos haraavat vastaan eivätkä aukea, niin voihan itse vakaajat irrottaa lenkeistään jolloin luulisi syntyvän riittävästi liikkumavaraa tukivarsille.

Puslien vaihto on jo erisuuri jumppa kuin pelkkä alustasarjan vaihto. Suuntauskertojen hinnassa säästäisi, mutta muuten en alkaisi puslia huvikseni vaihtamaan jos vakiot eivät ole selvästi rikki. Kilometrien puolesta ei vielä pitäisi olla. Nimim. vaihdoin juuri puslat "huvikseni".
ex-NA8C

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #7 : 09.05.15 - klo:20:35 »
Vmaxxin alusta odottaa vaihtoa, ja aloin miettimään mitä kaikkea tarvitsee/kannattaa vaihtaa samalla


Kannattaa vaihtaa hermot pikkusen pidempiin ja työkaluihin sellaset 1200 euroa  biggthumpup. Onnea urakkaan ja toivotaan että kaikki sujuu suunnitellusti
työn alla : 205GTI " MI16"

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #8 : 09.05.15 - klo:23:32 »
Kaide vois alkaa kohta kirjotteleen workshop manuaalia suomeksi kun oot kohta harjotellu kaikki mahdolliset miatan tuunaustyövaiheet sen verran juurta jaksaen ja jopa monta kertaa... :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #9 : 09.05.15 - klo:23:44 »
Kaide vois alkaa kohta kirjotteleen workshop manuaalia suomeksi kun oot kohta harjotellu kaikki mahdolliset miatan tuunaustyövaiheet sen verran juurta jaksaen ja jopa monta kertaa... :)

Bensatankin korkin kumitutti on vaihtamatta !  laughing-smiley-014  Muthei , jos joku tekee alustarempan tappelematta puolta päivää yhdenkään jumittuneen pultin kanssa niin onnea !

työn alla : 205GTI " MI16"

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #10 : 10.05.15 - klo:04:08 »
Sama projekti edessä lähiaikoina. Jos jossain on step-by-step-ohjetta niin otetaan ilolla vastaan. Mazdan alustarakenteet täysin vieraat, aiemmat kokemukset rajoittuu G-Astraan.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #11 : 10.05.15 - klo:10:39 »
Sama projekti edessä lähiaikoina. Jos jossain on step-by-step-ohjetta niin otetaan ilolla vastaan. Mazdan alustarakenteet täysin vieraat, aiemmat kokemukset rajoittuu G-Astraan.

Tuoreesta muistista ja sisältää hieman parodian piirteitä

Takana :

Kokeile lähteekö iskarin alapultti auki . Joillakin harvoilla ollut sen kanssa ropleemaa niin että se tukivarren sisään juotettu vastamutteri alkaa vaan pyörimään.

- Jumissa / pyörii tyhjää : Lähde kaljalle ja polta auto

Jos teet huonomman ratkaisun ja päätät silti ryhtyä hommaan niin :

- Snurraa alapuolelta tukivarren aukkoa isommaksi siltä kohtaa jossa se vastakappale on siellä sisässä ja yritä saada pidettyä siitä vastakappaleesta kiinni vaikka 17mm avolenkillä , lukkopihdeillä, knipeksillä ym. Se vastakappale on kuitenkin niin jumissa ja yhtynyt pulttiin että tämä työvaihe on vain vitutusta lisäävä ja turha . Parasta on jos sen pyörivän vastakappaleen saa tässä vaiheessa hitsattua takaisin paikalleen ja hitsatessa syntyvä lämpö laukaisee jumin.

Noniin ... Hitsivehkeitä ei ollut joten aloitetaan itse remppa :

- Katkaise iskarin alalenkki alapuoleta vinkulla , dremelillä tai tylsällä rautasahan terällä
- Tässä vaiheessa riittää että murjoo  sen uloimman kerroksen siitä iskarin alalenkistä ja vääntelee sen auki. Jos omistat paineilmakäyttöisen puukkosahan , oikaise tuonne jonnekin alemmaksi jossa kerrotaan sen vitutusta vähentävästä maagisesta voimasta
- Irrota iskarin 2 ylämutteria ( älä nyt kuitenkaan sitä keskimmäistä avaa , jooko ? )
- Irrota vakaajan pystytanko vakaajasta
- Irrota ylätukivarren ulompi pultti jos haluat että tilaa tulee niin että rystyset vähän säästyy ja saat taitettua koko pyörän napaa ulospäin ja iskarin paikalleen pujottelu on aikanaan lasten leikkiä
- NYT voit taivutella sen murjotun iskarin pois paikaltaan ja siirtyä nauttimaan mukavimmasta työvaiheesta
...... Meillä on siis jäljellä iskarin sisällä ollut pusla jossa on kerros metallia, kerros kumia, kerros metallia sekä itse pultti joka aiheutti asioiden eskaloitumisen tasolle kuusi
- Snurraa, dremelöi tai nysvää sahalla se puslan metallikerros , kumikerros ja seuraava metallikerros pois niin että pääset käsiksi alla olevaan pulttiin.  Tässä voi oikaista jos on paineilmakäyttöinen puukkosaha jolla vaan vetää koko paketin poikki sielä vastamutterin puolelta iskarin alalenkkiä ja jos ei moista ole niin sitten vaan snurraa sen pultinkin poikki tosiaan mahdollisimman läheltä vastakappaletta
- Vastakappale putoaa tukivarren sisään josta sen saa ongittua pois rukarilla tai magneetilla. Jos ei putoa niin pista pultin tilalle rukari tms ja anna hittiä niin että putoaa, koska pois se pitää nyt saada !

Tässä vaiheessa soitat sille kaverille joka kehuu olevansa niin hyvä pimppatohtori että maalaa eteisen postiluukun kautta

- Laita uusi iskari / jousipaketti paikalleen ja kiristä ylämuttereita niin että pötkylä pysyy paikallaan
- Pujota uusi alapultti paikalleen
- Pyydä paikalle tullutta notkeasormista kaveria pitelemään tukivarren sisään aseteltavaa 19mm nyloc mutteria paikallaan ja kiristä alapultti
- Laittele loput palikat takas paikalleen ja kun kuitenkin madalsit nosturille ajettua autoa, mieti miten saat auton pois nosturilta 50mm matalempana kuin nosturille mennessä

... To be Continued etuosan ohjeilla

työn alla : 205GTI " MI16"

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #12 : 10.05.15 - klo:11:07 »
Kokeile lähteekö iskarin alapultti auki . Joillakin harvoilla ollut sen kanssa ropleemaa niin että se tukivarren sisään juotettu vastamutteri alkaa vaan pyörimään.

 biggthumpup.

Joillain ne kyllä aukes hyvin, mut kiinnipäin laittaessa napsahtivat irti ja tietty ennen ku pultti oli kireällä. :penis <- otsassa
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #13 : 10.05.15 - klo:13:15 »
Kyllä tämä voi ongelmittakin mennä. Älkää nyt liikaa maalailko perkeleitä seinille... :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #14 : 10.05.15 - klo:13:53 »
Oman NB:n kanssa itse alustan vaihto oli pulttien osalta helppo, mutta kunnon jousipuristimeet nopeuttaa toimitusta tunneilla, varsinkin kun yksin tekee. Eniten aikaa kuluu yhteistyö halukkaan katsastusaseman etsimiseen  action-smiley-034
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)