Kirjoittaja Aihe: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?  (Luettu 5610 kertaa)

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #15 : 10.05.15 - klo:16:12 »
Mulla kanssa meni kiristäessä vasta kappaleesta kierteet. Ongelma odottaa edelleen ratkaisua. Avtomat voin kertoa ainakin na:n osalta miten itse vaihdon tein. En tiedä poikkeaako NB:n alusta miten paljon.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Spälä

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
  • NA6CE ロードスター - Instargam - ANZELMO
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #16 : 10.05.15 - klo:16:13 »
Mulla kesti n. kaksi tuntia vanhat ulos (gaz:in alusta ) , uudet sisään. ( TA-technix) . En käyttänyt edes jousipuristimia. Eli onnistuu se joskus helpostikin ...

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #17 : 10.05.15 - klo:16:21 »
Mulla kesti n. kaksi tuntia vanhat ulos (gaz:in alusta ) , uudet sisään. ( TA-technix) . En käyttänyt edes jousipuristimia. Eli onnistuu se joskus helpostikin ...

noinhan se menee jos vaihtaa coilovereista toisiin. vakio jousi+iskari yhdistelmä huomattavasti isompi paketti. puristimilla vaan jousi kasaan niin on mahdollista saada ulos koskematta koiranluihin niin NB kuin NA koreissa.

Spälä

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
  • NA6CE ロードスター - Instargam - ANZELMO
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #18 : 10.05.15 - klo:16:25 »
Mulla kesti n. kaksi tuntia vanhat ulos (gaz:in alusta ) , uudet sisään. ( TA-technix) . En käyttänyt edes jousipuristimia. Eli onnistuu se joskus helpostikin ...

noinhan se menee jos vaihtaa coilovereista toisiin. vakio jousi+iskari yhdistelmä huomattavasti isompi paketti. puristimilla vaan jousi kasaan niin on mahdollista saada ulos koskematta koiranluihin niin NB kuin NA koreissa.

Ei ollu coilarit mitkä alta lähti, miltei vakioiskareiden  pituiset pötkylät!! Siksi irroitin koiranluutkin , niin lähti ilman puristimia.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #19 : 10.05.15 - klo:16:53 »
Takana :
Kokeile lähteekö iskarin alapultti auki . Joillakin harvoilla ollut sen kanssa ropleemaa niin että se tukivarren sisään juotettu vastamutteri alkaa vaan pyörimään.

Noin viikkoa ennen tätä voisi aloittaa ko. pultin (ja kaikkien muidenkin) voitelun ruosteenirroitusöljyllä. Vaikka tuskinpa tuokaan auttaa, jos on kovin patologinen tapaus.
ex-NA8C

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #20 : 10.05.15 - klo:19:22 »
Onko muuten ihan pakko irrottaa tukivarren pitkä pultti edessä ja kaataa koko paketti ? Luulisi muuten että lähtee vakiotolppa pois kun puristaa kasaan ja irrottaa vakaajan + painaa tukivartta alaspäin

työn alla : 205GTI " MI16"

Una

  • Vieras
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #21 : 10.05.15 - klo:19:23 »
Lähti ne mulla ainakin ku irtotti alapallon vaan..

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #22 : 10.05.15 - klo:19:25 »
Mä oon aina ottanu sen pitkän pultin pois, IMO toi on se helppo tapa etupäälle.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #23 : 10.05.15 - klo:19:29 »
Luulisi muuten että lähtee vakiotolppa pois kun puristaa kasaan ja irrottaa vakaajan + painaa tukivartta alaspäin

NB:ssä ainakin mahtui, kun sen puristi kasaan ja kaveri seisoi tukivarren päässä. En tiiä oliko helppo vai vaikea tapa, mut ilman ohjeita tuli vaan tehtyä noinpäin.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #24 : 10.05.15 - klo:19:36 »
Ite otin pitkän pultin ja se oli kohtuu helppo tapa.
Don't charge. Super Turbocharge!

clashi

  • Juniori
  • Viestejä: 28
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #25 : 11.05.15 - klo:09:53 »
Oon kans lukenu tosta long bolt methodista, että olis helpoin ja nopein. Jousipuristimet pitää kyllä kuitenkin hommata, kun yläpäät pitää siirtää vanhoista uusiin (toivottavasti ovat ehjiä).

Tulee kyllä muutenkin niin hyvää ja välillä niin pelottavaa vinkkiä (kiitos kaikista!), että saapi nähdä mitä rempasta tulee :ohnoes Ei siinä varmaan tosiaan muuten mitään, mut ne mahdolliset jumipultit...

asdlol

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #26 : 16.04.20 - klo:18:17 »
Sama projekti edessä lähiaikoina. Jos jossain on step-by-step-ohjetta niin otetaan ilolla vastaan. Mazdan alustarakenteet täysin vieraat, aiemmat kokemukset rajoittuu G-Astraan.

Tuoreesta muistista ja sisältää hieman parodian piirteitä

Takana :

Kokeile lähteekö iskarin alapultti auki . Joillakin harvoilla ollut sen kanssa ropleemaa niin että se tukivarren sisään juotettu vastamutteri alkaa vaan pyörimään.

- Jumissa / pyörii tyhjää : Lähde kaljalle ja polta auto

Jos teet huonomman ratkaisun ja päätät silti ryhtyä hommaan niin :

- Snurraa alapuolelta tukivarren aukkoa isommaksi siltä kohtaa jossa se vastakappale on siellä sisässä ja yritä saada pidettyä siitä vastakappaleesta kiinni vaikka 17mm avolenkillä , lukkopihdeillä, knipeksillä ym. Se vastakappale on kuitenkin niin jumissa ja yhtynyt pulttiin että tämä työvaihe on vain vitutusta lisäävä ja turha . Parasta on jos sen pyörivän vastakappaleen saa tässä vaiheessa hitsattua takaisin paikalleen ja hitsatessa syntyvä lämpö laukaisee jumin.

Noniin ... Hitsivehkeitä ei ollut joten aloitetaan itse remppa :

- Katkaise iskarin alalenkki alapuoleta vinkulla , dremelillä tai tylsällä rautasahan terällä
- Tässä vaiheessa riittää että murjoo  sen uloimman kerroksen siitä iskarin alalenkistä ja vääntelee sen auki. Jos omistat paineilmakäyttöisen puukkosahan , oikaise tuonne jonnekin alemmaksi jossa kerrotaan sen vitutusta vähentävästä maagisesta voimasta
- Irrota iskarin 2 ylämutteria ( älä nyt kuitenkaan sitä keskimmäistä avaa , jooko ? )
- Irrota vakaajan pystytanko vakaajasta
- Irrota ylätukivarren ulompi pultti jos haluat että tilaa tulee niin että rystyset vähän säästyy ja saat taitettua koko pyörän napaa ulospäin ja iskarin paikalleen pujottelu on aikanaan lasten leikkiä
- NYT voit taivutella sen murjotun iskarin pois paikaltaan ja siirtyä nauttimaan mukavimmasta työvaiheesta
...... Meillä on siis jäljellä iskarin sisällä ollut pusla jossa on kerros metallia, kerros kumia, kerros metallia sekä itse pultti joka aiheutti asioiden eskaloitumisen tasolle kuusi
- Snurraa, dremelöi tai nysvää sahalla se puslan metallikerros , kumikerros ja seuraava metallikerros pois niin että pääset käsiksi alla olevaan pulttiin.  Tässä voi oikaista jos on paineilmakäyttöinen puukkosaha jolla vaan vetää koko paketin poikki sielä vastamutterin puolelta iskarin alalenkkiä ja jos ei moista ole niin sitten vaan snurraa sen pultinkin poikki tosiaan mahdollisimman läheltä vastakappaletta
- Vastakappale putoaa tukivarren sisään josta sen saa ongittua pois rukarilla tai magneetilla. Jos ei putoa niin pista pultin tilalle rukari tms ja anna hittiä niin että putoaa, koska pois se pitää nyt saada !

Tässä vaiheessa soitat sille kaverille joka kehuu olevansa niin hyvä pimppatohtori että maalaa eteisen postiluukun kautta

- Laita uusi iskari / jousipaketti paikalleen ja kiristä ylämuttereita niin että pötkylä pysyy paikallaan
- Pujota uusi alapultti paikalleen
- Pyydä paikalle tullutta notkeasormista kaveria pitelemään tukivarren sisään aseteltavaa 19mm nyloc mutteria paikallaan ja kiristä alapultti
- Laittele loput palikat takas paikalleen ja kun kuitenkin madalsit nosturille ajettua autoa, mieti miten saat auton pois nosturilta 50mm matalempana kuin nosturille mennessä

... To be Continued etuosan ohjeilla

Aloin tässä vaihtamaan taakse coilisettiä ja kaaduin heti ensimmäisenä tähän että tyhjää pyörii eikä työkaluja ole kuin käytännössä räikkäsetti  whistle

Ei tekisi mieli kuitenkaan nakata autoa vielä tuleen, joten kysymys kuuluukin, voiko tuollaisella puolilöysällä nyt ajaa edes 20km matkan.. ja seuraava kysymys: onko pk-seudulla jotain sadistista taitajaa joka voisi auttaa minua tämän kanssa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #27 : 16.04.20 - klo:18:42 »
Voi sillä ajaa, kolisee vaan. Vaatii järeämpiä työkaluja kyllä mutta jos vaan vähän löytyy työkaluja niin sinne saa kyllä tosiaan avaimen pitelemään mutterista kiinni.
Hiukan vaatii siis osaamista mutta irtoaa aika helpolla omasta mielestä silti.

asdlol

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #28 : 22.04.20 - klo:18:55 »
Kiitos tästä. Taakse on vihdoin saatu uudet coiloverit ja niinollen nyt edessä haasteita tuottaa tuon ylemmän tukivarren irroittaminen. Kummallakaan puolella ei ole oikein tilaa sähkö/paineilmatyökaluille joita nyt voisi olla käytössä, joten käsivoimin tässä taistellaan jumeja vastaan. On kokeiltu lämmittää ja kylmentää, Würthin ja Bilteman ruosteenpoistoainetta suihkutettu useampana päivänä mutta ei vain lähde aukeamaan.

Geometria tuntuu tulevan vastaan tuon tukivarren kanssa eli pois se on jotenkin saatava  vash

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Alustan vaihto, mitä muuta samalla?
« Vastaus #29 : 22.04.20 - klo:23:39 »
Jos et saa ylätukivartta irti niin ota alapallo irti tai vaihtoehtosesti alatukivarsi säätöpulteista irti, pitäis onnistua niinki. Säätöpultit nyt ainakin pitäis pystyä runnomaan auki (tai poikki) ja pyöränkulmat joudut kuitenki säätämään ku alusta vaihtuu.