Kirjoittaja Aihe: MX-5 Saksasta  (Luettu 28339 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #30 : 24.06.15 - klo:12:46 »
On noi enkeit omaan silmään kyllä paremman näköisetkin.  638 Ja epäilemättä toimivatkin paremmin.
Hmm... Munsta taas noi ylemmän kuvan vanteet näyttää paremmalta.... Noh, nää on näitä. ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #31 : 24.06.15 - klo:17:34 »
Onko muutes tuontiautojen veron kaava edelleen päästöt/10+6. Eli esim 150g/10+6= veroprosentti 21%. Ja sitten tuo siitä tullin "vastaavasta suomiauton hinnasta"???

NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #32 : 24.06.15 - klo:18:39 »
Onko muutes tuontiautojen veron kaava edelleen päästöt/10+6. Eli esim 150g/10+6= veroprosentti 21%. Ja sitten tuo siitä tullin "vastaavasta suomiauton hinnasta"???

Ei ole. Noudatetaan aikanaan voimassaollutta veroprosenttia, jolla ei alkupään NC:ssä ollut mitään tekemistä pääatöjen tai painojen kanssa.

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #33 : 24.06.15 - klo:19:03 »
Toukokuussa on tuotu Suomeen 2.0 NC (vm. 2006, 106tkm) reilun kolme tonnin veroilla:
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/au/1505.pdf

Ja tässä "maksimi"verotaulukko päästöjen ja/tai painon mukaan (NC:n kohdalla päästöjen?):
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/oikopolut/04401012.pdf


Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #34 : 24.06.15 - klo:19:15 »
Onko muutes tuontiautojen veron kaava edelleen päästöt/10+6. Eli esim 150g/10+6= veroprosentti 21%. Ja sitten tuo siitä tullin "vastaavasta suomiauton hinnasta"???

Ei ole. Noudatetaan aikanaan voimassaollutta veroprosenttia, jolla ei alkupään NC:ssä ollut mitään tekemistä pääatöjen tai painojen kanssa.

Eiku mulla olisi 2013 vuosimallin käyttis hakusessa... Päästöt 140g/km
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #35 : 24.06.15 - klo:19:42 »
Eiku mulla olisi 2013 vuosimallin käyttis hakusessa... Päästöt 140g/km

Sitten kaivat tiedon, että mitä ko. autossa on ollut vero% rekisteröintipäivänä. Ja sillä menee nytkin.

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #36 : 24.06.15 - klo:21:01 »
Ei ole. Noudatetaan aikanaan voimassaollutta veroprosenttia, jolla ei alkupään NC:ssä ollut mitään tekemistä pääatöjen tai painojen kanssa.

Mistäköhän näitä veroprosentteja löytäis? Kannattaako alkupään NC:eitä välttää verotussyistä?

Edit:
Löysin tämän: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/index.jsp
Ilmeisesti 1.1.2008 alkaen käyttöönotetuissa veroprosentti olisi hieman matalampi, mutta tullin laskema verotusarvo myös korkeampi...
« Viimeksi muokattu: 24.06.15 - klo:21:06 kirjoittanut saksalainen »

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #37 : 24.06.15 - klo:22:49 »
Ei ole. Noudatetaan aikanaan voimassaollutta veroprosenttia, jolla ei alkupään NC:ssä ollut mitään tekemistä pääatöjen tai painojen kanssa.

Mistäköhän näitä veroprosentteja löytäis? Kannattaako alkupään NC:eitä välttää verotussyistä?

Edit:
Löysin tämän: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/index.jsp
Ilmeisesti 1.1.2008 alkaen käyttöönotetuissa veroprosentti olisi hieman matalampi, mutta tullin laskema verotusarvo myös korkeampi...

Minä ymmärrän tuon tekstin niin, että tuo koskee vain vertailuveroprosenttia. Tulli laskee lisäksi autoveron päästöjen tai painon mukaan aivan normaalisti taulukon mukaan. Näistä kahdesta laskelmasta Tulli valitsee sitten pienemmän.

Nuo vanhat vertailuveroprosenttien lähtötiedot löytyvät kai vanhoista autohinnastoista (jos niissä on ilmoitettu aitoveron osuus). Itse olen kerännyt talteen joidenkin autojen hinnastoja, mutta en Miatojen. Netistä löytyy kyllä ainakin 2009 hinnasto.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #38 : 27.06.15 - klo:15:08 »
Voinko vaan ilmoittaa tullille ikä x 18800km ajomääräksi, jos ajomäärä on pieni?


Viime tullauksesta viisastuneena, itse saattaisin tehdä nyt seuraavasti jos kyseessä olisi vähän ajettu ajoneuvo:
Kauppakirjaan (josta tulli haluaa kopion) ei merkintää ajokilometreistä eikä muutakaan arvoa kohottavia merkintöjä. Mahdolliset huoltokirjat ym. laput josta selviäisi ajomäärä, niin pitäisin omana tietonani. Tullausilmoitukseen rasti että ajomäärä ei tiedossa ja matkamittarilukemaksi riippumatta mikä se olisikaan, niin 18800 km x auton ikä. Auton kunnoksi laittaisin normaali. Onkohan kukaan tyhmyyttään laittanut koskaan Hyvä ? Jos laitat Huono, niin joudut perustelemaan sen ja tulli katsoo auton. Jos kävisi niin että tulli tulisikin katsomaan auton ja huomaisi että mittarissa on eri lukema kuin kaavakkeessa, niin sitten tämä lomake tullin käteen: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/kaytetyt_ajoneuvot/ajokilometrit/index.jsp
Totuus auton arvon määrityksessä on se, että arvo perustuu vuosimalliin, tyyppiin ja mittarilukemaan ja määritys tehdään näkemättä autoa. Siis sillä oletuksella että kunto on Normaali. Toki on jotain hintaa nostavia (lisävarusteet) ja laskevia (RHD) tekijöitä mutta en tiedä niiden vaikutusta. Varmuudeksi auton maahantuontikatsastus käyntiin vasta tullauksen jälkeen, koska katsastuslappuihin tulee Suomessa mittarilukema. Yleisohjeena että anna tullille vain ne lomakkeet mitkä vaaditaan (kauppakirja, Saksan rek.ote), ei mitään ylimääräisiä.

Joku voi tietenkin ajatella että tuossahan erehdytetään tullia jos kerran tiedät auton ajomäärän ja ilmoitat "ymmärtämättömyyttäsi" väärän mittarilukeman. Sanoisin kuitenkin vuosien kokemuksellani että niin tullikin kusettaa aina autoverotuksessa. Voidaan myös ajatella asia toisin päin, niin että autossa on mittarilukemana vaikkapa 50 tkm ja tiedossasi on että sillä on todellisuudessa ajettu huomattavasti enemmän. Auton arvo määritellään sitten tuon 50 tkm mukaan, jos sinulla ei ole esittää luotettavaa näyttöä noista suurista kilometrimääristä.




Kaminari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #39 : 27.06.15 - klo:17:19 »
Kauppakirjaan (josta tulli haluaa kopion) ei merkintää ajokilometreistä eikä muutakaan arvoa kohottavia merkintöjä.

Omalla autollani oli ajettu noin 17600km/vuosi. Suomeen saapuessa tullausvaiheessa lukema jopa ylitti tuon tullin keskiarvon. Vaikka olisin tullannut ostohetken kilometreillä, olisin silti ottanut mieluummin kirjallisen todistuksen ajokilometreistä kuin säästänyt muutaman kympin tullimaksussa. Tilanne toki muuttuu, jos ajomäärä on selkeästi keskiarvoa pienempi.
Hannu
ex. MZRKaminari, muutin tunnukseni vähän vähemmän hassuun muotoon
ex. NC 1,8

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #40 : 28.06.15 - klo:10:48 »
Kirjauduin foorumille näin uutena, kun eteen tuli työmatka ensi viikolle saksaan ja samalla voisi katsoa löytyisikö sopiva Miata mukaan kotiin tuotavaksi. Koeajoin toissa viikolla kaverin 1,8l NB autoa ja tulihan siinä hymy naamalle.

Itse ajattelin NB mallia ja jos ymmärsin oikein, niin jos malli on 2000 rekisteröity ja aiemmin, niin verotus menisi painon mukaan. Olin ainakin katsovinani tullin pdf:stä, että 2000 vuoden mallin verot ovat noin 1000 euroa ja 2001 pompsahtaa taas sitten 2000 euron pintaan.

Ajattelin, että jos alle/around 5kE löytyisi hyväkuntoinen 10 anniversary malli, koska lukkoperä ja 6 vaihdetta.

Kysymyksiä:
- Onko muissa NB malleissa mukana lukkoperää ja 6 vaihdetta
- Mitä kannattaa ottaa huomioon? Jotain erikoista sudenkuoppaa edessä?
- Onko tässä NB haku projektissa mitään järkeä? :)
- Mitäs vielä? kysyn kohta varmasti lisää...


hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #41 : 29.06.15 - klo:00:18 »
- Onko muissa NB malleissa mukana lukkoperää ja 6 vaihdetta
- Mitä kannattaa ottaa huomioon? Jotain erikoista sudenkuoppaa edessä?
- Onko tässä NB haku projektissa mitään järkeä? :)
- Mitäs vielä? kysyn kohta varmasti lisää...

-On lukkoperiä ja 6 lovisia laatikoita muissaki, noita on saanu optiona vissiin kaikkiin malleihin?
-Korin kunto (ruoste). Tekniikka on halpaa, ruostekorjaukset ei, ja pahimmillaan voi päältäpäin ihan siisti mennä paaliin.
-Ehkä on, ehkä ei. Jos suomesta ei löydy sellasta mitä haluaa, niin onhan saksassa nyt ainakin tarjontaa enemmän.

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #42 : 29.06.15 - klo:22:28 »
Kiitoksia vastauksista.

Sain jo muutaman vastauksen autokyselyihin.

Yhdessä autossa on:
- 65.800 km ja 3 omistajaa - voiko pitää paikkansa? Voiko tuon mittarin oikeellisuuden jotenkin tarkistaa?
- Sain omistajalta lisäkuvia ja Kuvissa auto kyllä sisätilan ja moottorin puolelta siltä, että kilometrit voisivat pitää paikkaansa.
- Alusta kuvatkin näyttivät yllättävän hyviltä.
- Omistaja kertoi, että ainoa ruostekohta on tämä. En itse oikein hahmota paikka. Onko tämä jo menoa NB:ssä? Kannattaako tuon takia jo jättää menemättä katsomaan?

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #43 : 29.06.15 - klo:23:42 »
Toi on helma kuskinpuolelta takapyörän edestä, korjaus kunnolla tehtynä likellä 1000€ ellei ylikin.

MikiS

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #44 : 30.06.15 - klo:00:42 »
Auts. Eli pitäisi löytää yksilö, jossa ei pelleissä olisi yhtään ruostetta. Onkohan se edes mahdollista 2000 vm. autolle?