Kirjoittaja Aihe: MX-5 Saksasta  (Luettu 28369 kertaa)

Jere

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #75 : 28.01.16 - klo:23:03 »
Morjesta olisin itse kiinnostunut mx-5 ja kysyn näin täällä että onko auto hyvä ensiautoksi ja tarkoituksena olisi tuoda saksasta n.2000-3000€ miata. Millaista miataa tuolla pienellä raha määrällä kannattaa etsiä? Ja kannattaako ylipäätään?

Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla


hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #76 : 28.01.16 - klo:23:46 »
Jos tuohon budjettiin kuuluu ainoastaan auton hankinta saksasta, niin tarjontaa on senverta paljon että luulis löytyvän (varsinkin jos 1.6:t kelpaa). Tässä on kyllä tärkeintä se hyvän löytäminen, 2000-3000e hintalapulla on varmasti tarjolla niin mätiä, kolaroituja, ku hyviäki autoja. Ite kiinnittäisin eniten huomiota korin kuntoon.

Se että kannattaako ostaa NA vai NB on omista mieltymyksistä kiinni. Kannattaa lukasta läpi "Osto tuonti ja verotus" alueen ekan sivun keskustelut läpi, suurimpaan osaan kysymyksitä löytynee jo vastaus, ja varmaan löytyy vastauksia kysymyksiin joita ei osannu ees kysyä, mutta mitä ehdottomasti kannattaa miettiä.


Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #77 : 29.01.16 - klo:21:50 »
oon ostanut yhden parin tonnin miatan Saksasta ja se oli sen verran ruosteessa, että meni varaosiksi. Kannattaa katsoa tarkkaan missä kunnossa auto on, jos tuon hintaluokan laitteita katselee. Mieluummin kuitenkin vähän isompi budjetti ja kerralla kunnollinen.

Una

  • Vieras
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #78 : 29.01.16 - klo:21:56 »
Ja tosiaan jo helmakotelon takapään maalipinta on ees vähän ruosteessa niin luultavasti siellä on jo ne pari alempaa peltiä täysin uusittavassa kunnossa jos alkuperäisen rakenteen ja vahvuuden haluaa takaisin.

Toinen ruostuva paikka on eturunkoaisat etuosasta puoleen väliin moottoritilassa, ja NB:ssä takaluukku lisäks.

Jere

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #79 : 30.01.16 - klo:09:17 »
Joo no tarkoituksena oli sillee et 2000-3000€ +siihen verot ja muut plussana. Mutta joo täytyy vielä katsoa kun eihän sitä huonoa kannata tuoda jos tuo budjetti on liian pieni...

Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla


puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #80 : 30.01.16 - klo:12:26 »
Joo no tarkoituksena oli sillee et 2000-3000€ +siihen verot ja muut plussana.

Kyllä tolla budjetilla pitäisi hyväkuntoinen auto löytyä kun vaan jaksaa etsiä :) Omastani maksoin 2400e vuonna 2012 ja siinä ei ollut ruostetta nimeksikään. Hakureissua ei kannata tehdä kiireellä, vaan kannattaa käydä katsomassa mahdollisimman monta autoa, sillä totuus on yleensä aina jotain muuta kuin ilmoituksessa luvataan.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #81 : 30.01.16 - klo:16:46 »
Toki voi löytyä ruosteeton peli tuollakin budjetilla mutta aika montaa voi joutua katselemaan ennen kuin sopiva löytyy. Oman ensimmäisen MX-5:n ostosta on 10 vuotta ja silloinkin oli vaikeaa löytää hyvää yksilöä, vaikka 1995 vuoden auto oli "vain" 11 vuotta vanha.

Jere

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #82 : 30.01.16 - klo:20:26 »
Joo no tarkoituksena oli sillee et 2000-3000€ +siihen verot ja muut plussana.

Kyllä tolla budjetilla pitäisi hyväkuntoinen auto löytyä kun vaan jaksaa etsiä :) Omastani maksoin 2400e vuonna 2012 ja siinä ei ollut ruostetta nimeksikään. Hakureissua ei kannata tehdä kiireellä, vaan kannattaa käydä katsomassa mahdollisimman monta autoa, sillä totuus on yleensä aina jotain muuta kuin ilmoituksessa luvataan.
Joo no täytyy käydä katsomassa siis mahdollisimman montaa ja täytyy katsoa kuitenkin jokaista autoa noin max 150km toisistaan eli onko jotain kaupungin osaa missä olisi mahd. Monta vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan :)

Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla


Esa

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 354
  • brg Eunos -91
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #83 : 31.01.16 - klo:12:59 »
Jos ei haittaa, että ratti on väärällä puolella, niin haku englannista olis vaihtoehto.
Itse oon hakenut kaksi autoo -91 ja -92 malliset molemmat alle 1000eur.
Molemmat japanista 2000 luvulla enkkuihin tuotuja Eunoksia(sama auto kuin mx-5 vain eri logot)
lähes täysin ruosteettomia.
Haku kulut viime syksynä n.650eur.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #84 : 31.01.16 - klo:14:45 »
Jos ei haittaa, että ratti on väärällä puolella, niin haku englannista olis vaihtoehto.
Itse oon hakenut kaksi autoo -91 ja -92 malliset molemmat alle 1000eur.
Molemmat japanista 2000 luvulla enkkuihin tuotuja Eunoksia(sama auto kuin mx-5 vain eri logot)
lähes täysin ruosteettomia.
Haku kulut viime syksynä n.650eur.

Näiden kanssa pitää ottaa pari asiaa huomioon. Eli onko brittiautoissa vielä se ongelma, että alkuperäinen käyttöönottopäivämäärä puuttuu rekisteriotteesta. Ja sen tilalla on ensimmäinen rekisteröintipäivä briteissä. Jos näin on, niin Suomeen rekisteröinti saattaa olla vaikeaa. Joka tietää asiasta, voisi kommentoida.

Toinen juttu on paikkaluku. Japanin tuonneissa kaksipaikkaisesta autosta tulee määräysten mukaan yksipaikkainen, koska japanilainen painaa 55kg ja eurooppalainen 75kg. Tästä tulee 40 kg vajausta, joka tarkoittaa paikkaluvun vähentämistä. Jollakin katsastuskonttorilla onnistuu kuitenkin saaminen kaksipaikkaiseksi ongelmitta. Jollain konttorilla voi joutua keventämään autoa siten, että oman painon japanilaisen rekisteriotteen kokonaismassan väliseksi erotukseksi jää 150 kg. Tämä voi olla jonkinlainen urakka. Toki voi koittaa saada lausunto maahantuojalta massoista mutta sieltä ei juurikaan ole lausuntoja herunut

Una

  • Vieras
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #85 : 31.01.16 - klo:15:35 »
Ne on kyl brittiotteessa jo 2-paikkasia eli ei pitäis tulla ongelmaa siitä. Käyttöönottopäiväkin löytyy otteesta jos se on ollu britteihin tuodessa tiedossa.

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #86 : 31.01.16 - klo:15:35 »
Jos ei haittaa, että ratti on väärällä puolella, niin haku englannista olis vaihtoehto.
Itse oon hakenut kaksi autoo -91 ja -92 malliset molemmat alle 1000eur.
Molemmat japanista 2000 luvulla enkkuihin tuotuja Eunoksia(sama auto kuin mx-5 vain eri logot)
lähes täysin ruosteettomia.
Haku kulut viime syksynä n.650eur.

Näiden kanssa pitää ottaa pari asiaa huomioon. Eli onko brittiautoissa vielä se ongelma, että alkuperäinen käyttöönottopäivämäärä puuttuu rekisteriotteesta. Ja sen tilalla on ensimmäinen rekisteröintipäivä briteissä. Jos näin on, niin Suomeen rekisteröinti saattaa olla vaikeaa. Joka tietää asiasta, voisi kommentoida.

Toinen juttu on paikkaluku. Japanin tuonneissa kaksipaikkaisesta autosta tulee määräysten mukaan yksipaikkainen, koska japanilainen painaa 55kg ja eurooppalainen 75kg. Tästä tulee 40 kg vajausta, joka tarkoittaa paikkaluvun vähentämistä. Jollakin katsastuskonttorilla onnistuu kuitenkin saaminen kaksipaikkaiseksi ongelmitta. Jollain konttorilla voi joutua keventämään autoa siten, että oman painon japanilaisen rekisteriotteen kokonaismassan väliseksi erotukseksi jää 150 kg. Tämä voi olla jonkinlainen urakka. Toki voi koittaa saada lausunto maahantuojalta massoista mutta sieltä ei juurikaan ole lausuntoja herunut

Ihan turhaa huolehtimista. Itsellä ei ollut Eunoksen kanssa mitään muuta säätämistä kuin vastaavuustodistuksen hankinta ja senkin katsuri hoiti. Riittää että Brittien puolelta on auton dokumentit joissa on jokin rekisteröintipvm.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #87 : 31.01.16 - klo:15:38 »
Ensirekisteröinti päivämäärä ei ole ollut enään vuosiin ongelma, jos puuttuu päivämäärät tulee rekisteriotteeseen päiväykseksi 1.1.19xx eli kyseisen vuoden eka päivä. Riittää että jossain paperissa lukee vuosiluku, en enään muista missä paperissa se luki mutta löytyy jos mukana on kaikki paperit.

Paikkaluku ja paino koskee Japanista suoraan uitettuja autoja, ei UK tuonteja, ellet meinaa pelkillä Japanin papereilla katsastaa.

UK tuonnista oon kirjottanut ohjeet ja tietoa löytyy jostainpäin forumia.

Kyllä sä tolla budjetilla saat hyvän auton kun jaksat nähdä vaivaa. Ota yhteyttä myyjään ja pyydä paljon kuvia, etenkin tiedetyistä ruostepaikoista, ei kannata vaivautua ruosteiseen vaan eti ruosteeton.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #88 : 31.01.16 - klo:16:03 »
trafin mukaan paikkalukuasia koskee kaikkia Japanista tuotuja autoja riippumatta siitä, onko auto käynyt rekisterissä jossain toisessa maassa.

Onko asia kuitenkin käytännössä niin, että brittiotteessa ei ole mainintaa alkuperämaasta, jolloin paikkalukuasia päästään ohittamaan.


Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #89 : 31.01.16 - klo:17:02 »
UK:ssa Eunos muuttuu Mazdaksi.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa