Kirjoittaja Aihe: MX-5 Saksasta  (Luettu 28386 kertaa)

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
MX-5 Saksasta
« : 17.06.15 - klo:21:17 »
Terve kaikki,

Rekisteröidyin tälle foorumille, kun tarkoituksena on hakea oma lelu Saksasta. MX-5 valinta tapahui jo melkein 10 vuotta sitten, nuorena lukiolaisena autolehtiä selaillessa. Mutta silloin ei ollut vielä ajokorttia eikä rahaa moiseen hankintaan. Suunnilleen niillämain julkaistiin NC, ja ajatus oli, että sellainen pitäisi joskus saada. Kaverit haikaili Porscheja, mutta minä ymmärsin, että tämä on parempi vaihtoehto. Ei ole muuten kellään kaverilla vielä Porschea, mutta minulla toivottavasti kohta MX-5  laughing-smiley-014. Pikakelaus 10 vuotta eteenpäin: nyt on ajokortti, ja budjettiakin lelun hankintaan on kertynyt. Lentoliput Saksaan on hankittuna, ja tarkoitus yhdistää reissu pieneen mannereuroopan kiertelyyn.

Ensimmäinen ajatus oli:
NC, maks. 100 000km, maks. 10 000€ (sitten verot päälle Suomessa, 3000-4000€ oma arvaukseni). autoscout24.de auki, ja kyllähän näillä spekseillä löytyy sieltä autoja. Ajatuksissani istuin jo melkein ratissa :driving. Mutta... sitten kävi niin, että rupesin vähän enemmän tutustumaan aiheeseen. Ja nyt onkin sitten pakka sekaisin.

1. Malli: NC miellyttää silmää eniten. Kävin kuitenkin katsomassa tutun NA:ta, ja kyllähän se on hieno. NB:tä pidin ensin vähän rumana, mutta siitä löytyy muutamia kivoja värejä (keltainen...) joita ei NA:sta eikä NC:stä näytä löytyvän, eli en ole sitäkään loppujen lopuksi sulkenut vielä pois. Auto tulee Saksasta, se on jo varma, ja tiedän, että hintaero NA mallissa Suomen ja Saksan välillä on aika mitätön. NC:ssä kuilu vaikuttaa ensisilmäyksellä isommalta. NB vaikuttaisi olevan halvin, hyvän NA:n arvo näyttää olevan jo nousussa (voiko pitää paikkansa?)

2. Ajokilometrit: Onko alle 100 000km vaatimus järkevä? Vai kannattaako katsoa enemmänkin ajettuja? NA:sta alle 100 000 ajettuja on toki vähän, NC:stä niitä löytyy jo.

3. Kovakatto: Ihan eka ajatus oli NC avattavalla kovalla katolla (eli se Coupé Cabriolet malli). Osittain Suomen talven takia. Mutta lisäpaino, lisäelektroniikka... ehkä ei kuitenkaan. Vai onko jotain syytä hankkia sellainen? Irrotettavat kovakatot rupes kiinnostamaan myös, mutta ei sellaista ole pakko saada. Ei sillä autolla varmaan talvella kuitenkaan ajella.

4. Ikä: tässä ensimmäinen ajatus oli, että "suht nuori", ettei tarvitse vielä mitään isoja remppoja tehdä. Sekin puhui NC:n puolesta. Toisaalta olen ymmärtänyt, että MX-5:n korjaukset ovat suhteellisen edullista (siis verrattuna esim. Mercedes SLK, BMW Z4 joita heikkoina hetkinä harkitsin). Päteeköhän myös NC:hen? Eli: onko ikään perustuvia syitä olla ostamatta NA/NB, jos on hyvässä kunnossa, ruosteeton?

Sitten käytännön asiat:
5. Vakuutus: liikennevakuutus otetaan tietenkin Saksasta, ja sitten punaiset kilvet autoon. Mutta mistä saa kaskon? Saksasta ei ainakaan. Voiko sen saada jotenkin soittamalla suomalaisesta vakuutusyhtiöstä? Tarkoituksena ajaa myös Puolaan, Liettuaan, Latviaan, Viroon, eikä olisi kiva jos auto pöllittäis alta :)

6. Yksityinen vai liike: Tässäkin eka ajatus oli, että tietenkin liike. Mutta sitten taas, taitaa olla niin, että yksityiseltä saanee parempia diilejä.


Etsintäalue on Frankfurt am Mainin ympäristö. Vuokra-auto on myös jo varattuna, ja aikaa on varattu alustavasti koeajoihin paikan päällä 2 päivää (ma-ti 6.7. - 7.7.), mutta jos venyy niin venyy.

En haluaisi mitään tuunattua, madallettua, yms. vaan mahdollisimman alkuperäinen saisi olla.
Tässä muutama esimerkki mitä olen katsonut:

NC, 2008, liikkeestä, 84 000km, 8990€ (täytti alkuperäiset speksit): http://ww3.autoscout24.de/classified/272224038
NC, 2006, liikkeestä, 124 000km, 6250€ (ensin ajattelin, että liian halpa ollaakseen hyvä): http://ww3.autoscout24.de/classified/272835491
NB, 2001, liikkeestä, 129 000km, 4222€ (upea sininen väri): http://ww3.autoscout24.de/classified/271962151
NB, 2004, yksityinen, 112 000km, 3100€ (keltainen!!! mutta "savuaa hieman käynnistäessä"...): http://ww3.autoscout24.de/classified/271301049
NA, 1996, yksityinen, 162 000km, 4000€: http://ww3.autoscout24.de/classified/271737970

Kaikensuuntaisia kommentteja, vastauksia ja ehdotuksia mihin tahansa asiaan, sekä mielipiteitä otan mielläni vastaan :)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #1 : 17.06.15 - klo:22:22 »
Vai "saksalainen" - kyllähän nimimerkin keksit  whistle
Pikakommentit:
Talviajoon ei kovakatto suinkaan ole mikään edellytys. Miata on katolla kuin katolla todella lämmin auto. Kovakatto tuo toki hieman jäykkyyttä lisää, mutta ei tällä rauhalliselle miehelle ole merkitystä. Jos auto talvehtii pääsääntöisesti katoksen alla, ei kovakattoa talven takia tarvitse hankkia.

Kilometrejä oleellisempaa on se, miten autoa on pidetty - ja missä. Eli - näillä seikoilla on merkitystä ruosteen muodostumisen suhteen. Jos autossa on vähääkään ruostetta korissa, unohda se. Ehkä hieman voi olla alustassa. Tulet vihaamaan hitsihommia - ja sen jälkeen maalausta jne. Tekniikka on halpaa ja sitä saa. Hyvää hitsuria, hyvien pohjien tekijää, hyvin maalaavaa, järjellisen hintaista ammattimiestä et löydä :)

Viisaammat osannevat luonnehtia/kertoa NA:n ja NC:n tekniikkaeroista ja onko jotain erityistä huomioitavaa.

Kahtellaan noita esimerkkejä tuonnempana - nyt pitää välillä pakata juhannusnesteet....
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #2 : 17.06.15 - klo:22:30 »
P.S.
Kattele myös tuolta:
http://www.mobile.de/?lang=en

Muistelisin jostain oppineeni, että tuolla olisi "laajin" tarjonta ja jotenkin näppärästi siinä(kin) sai aluerajauksen tehtyä...

Niin, ja jos NA:ta katselet, niin 115 hp koneella on se järkivalinta - sisi alkupään autoja.
Tuo orkkiskone on hämmästyttävän pirteä ja passeli.

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #3 : 17.06.15 - klo:22:50 »
NA / NB .n tuomisessa ei ole järkeä , ellei sitten löydä halvalla sellaista helmeä jota ei Suomesta saa edes rahalla .  Noissa on Suomessa
valinnanvaraa jo vaikka muille jakaa eikä tunnu kalusto vaihtavan omistajaa kun Nettiautoa seuraa .

NC.n kohdalla saattaa jopa olla järkeä kun hintaero on aika iso Saksa vs . Suomi . Varsinkin nyt kun noidenkin verot on järkevällä tasolla .

NC on jo senverran modernia tekniikkaa että sitä ei ihan perus Bilteman kalupakin sisällöllä korjata , mutta taas toisaalta sisältää modernit turvavarusteet ja mukavuudet .

NA.t alkaa olemaan jo niin vanhoja että ovat väistämättä harrasteautoja joten varmaan suurin valintaan vaikuttava asia on se haluaako käyttö- vai harrasteauton .   Itse ostaisin nyt viimeistä vuosikertaa olevan 1,8 litraisen NA.n  , mutta voi elämä näitä hintapyyntejä !! http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mazda-mx-5-dorsten/209159053.html?lang=en&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES
työn alla : 205GTI " MI16"

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #4 : 17.06.15 - klo:23:49 »
Suomen NA-tarjonta on parantunut hinta-/laatusuhteeltaan neljässä vuodessa mitä minä olen näitä markkinoita tiiraillut, eli ero Saksan markkinaan on kaventunut. Tämä havainto toki perustuu ilmoituksien perusteella luotuun mielikuvaan autojen kunnosta. Villi veikkaukseni kuitenkin on, että keskimäärin saksalainen -90-93 NA on ruosteettomampi kuin suomalainen. Suomesta on myös hankala löytää "räpläämätöntä" ja vähäisillä kilometreillä.

Mitä sitten ostaja arvostaa.... vanhempaa, yksinkertaisempaa (idioottivarmaa) tekniikkaa, vai nykyaikaisempaa, vai kenties yksityisen sankarin virittämää? Harvemmassa (ainakin tällä hetkellä) on helmet Saksassa(kin). Minulle (sen tarkemmin) tutkimatta voisi olla esim. oheinen http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=209073881&usage=USED&emissionClass=&vatable=&adLimitation=&ambitCountry=DE&airbag=&climatisation=&emissionsSticker=&isSearchRequest=true&doorCount=&scopeId=C&zipcode=&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&usedCarSeals=&maxFirstRegistrationDate=1993-12-31&minPrice=4000&maxPrice=7000&maxMileage=100000&minPowerAsArray=74&minPowerAsArray=KW&maxPowerAsArray=86&maxPowerAsArray=KW&makeModelVariant1.makeId=16800&makeModelVariant1.modelId=15&pageNumber=1#

Mitä haluaa? Siitä lienee kyse ensinnä.
Vasta sitten toisena kriteerinä "haen Saksasta ja säästän pitkän pennin" - ajatus.

Ja tähänhän "saksalainen" haluaisi - vhavistusta omiin päätöksiinsä - mutat ei nää höpinät ehkä auta siinä :)
Karkeasti -  em. "helmi" veroineen 5000-5500€ vs. 100 tkm ajettu NC - 11000 - 13000€.
On siinä pohtimista...

-E

NA '90 1.6 Mariner Blue

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #5 : 17.06.15 - klo:23:53 »
Kiitos näistä kommenteista. Modernit turvavarusteet oli yksi peruste NC:lle minullakin. Käyttöautoksi on farmari, mutta ei sen MX-5:n ole tarkoitus mikään jatkuva kunnostusprojekti olla (varsinkaan kun ei itse osaa). Noita 7-10k hintaisia NA ilmoituksia olen itsekin löytänyt. Laitoin just yhdelle NC ilmoittajalle pari kysymystä ruosteesta ja auton pidosta :) katsotaan mitä vastaa.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #6 : 17.06.15 - klo:23:59 »
NA:n ja NC:n entisenä omistajana sanoisin, että autot ovat hyvin eri tyyppisiä. NA on vanha auto, jossa on enemmän tunnelmaa ja vastaavasti NC on moderni laitos, monessa mielessä helppo ja huoleton nykyauto.

Tulkitsin teksteistä, ettet ole mitään vaihtoehdoistasi koeajanut (tai edes istunut kyydissä?) ja mun ehdotukseni on, että mene nyt johonkin kerhon tapaamisista ja käy katsomassa autoja (ehkä hyppäät jopa kyytiin) ja jututtamassa omistajia. Avuliaita omistajia löytynee ihan reippaasti. Saat ymmärryksen siitä, mitkä mallien erot ovat, mitä kannattaa ottaa huomioon ja miltä autot oikeasti tuntuvat.

Mulla oli NC sähköisellä kovalla katolla ja 10 vuoden avoautokokemuksella pidän sitä parhaana ratkaisuna. Helppohoitoisin kesälläkin ja eristää parhaiten äänet katto päällä ajaessa. Tiedän toki, että eriäviäkin mielipiteitä asiaan löytyy.

NC kannattaa ostaa valmiiksi madallettuna, tai se on ensimmäinen muokkaus, jonka siihen teet :)

NA/NB valikoima ja hinnat Suomessa ovat melko hyvät, mutta toisaalta Saksan reissu on ihan mukava kokemus sekin. Valikoimaa löytyy reilusti, toki seassa paljon niitä pommejakin. Ja kuten viisaat aiemmin sanoivat, ruoste on näiden pahin vihollinen. Vaikka pellit näyttäisivät hyviltä, niin mätää voi silti olla pohjassa tai alustassa tai kaarteissa ja edessä on hitsaushommia.

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #7 : 18.06.15 - klo:00:00 »
Kiitos näistä kommenteista. Modernit turvavarusteet oli yksi peruste NC:lle minullakin. Käyttöautoksi on farmari, mutta ei sen MX-5:n ole tarkoitus mikään jatkuva kunnostusprojekti olla (varsinkaan kun ei itse osaa). Noita 7-10k hintaisia NA ilmoituksia olen itsekin löytänyt. Laitoin just yhdelle NC ilmoittajalle pari kysymystä ruosteesta ja auton pidosta :) katsotaan mitä vastaa.

Saksalaiset ei vastaa mitään jos et heidän omalla kielellään kysy ....
työn alla : 205GTI " MI16"

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #8 : 18.06.15 - klo:00:47 »
Saksalaiset ei vastaa mitään jos et heidän omalla kielellään kysy ....

Nimimerkkini ei ole sattumaa, vaan silkkaa faktaa  ;) kysymykset lähtee siis myyjille ihan på tyska. Helpottanee myös käytännön järjestelyjä Saksassa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #9 : 18.06.15 - klo:04:21 »
Saksalaiset (en yleistä ;) tuppaavat liioittelemaan varsinkin kun on ruosteesta(tai sen mukamas puuttuvuudesta) kyse.

Jos siinä on todella vähän ruostetta myyjän mukaan on se aika usein totta. Ne vain on piilotettu päälle hitsattujen peltien alle. Niin Na kuin Nb korisessa tullut näitä esiin kun olen kerholaisille korjannut.

Itse katsoisin suoraan sitä Nc:tä jos haluaa vain ajella.

Kaminari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #10 : 18.06.15 - klo:08:11 »
Toin oman NC:ni Saksasta kolme vuotta sitten. Kommenttini liittyvät siihen, soveltuvin osin myös muihin.

Pyydä kauppasopimukseen maininta ajomäärästä. Jos auto myydään kolaroimattomana, myös siitä maininta. Jos tiedot ovat virheellisiä, kauppias syyllistyy petokseen, ja siitä on mustaa valkoisella.

Tekniikka ja varusteet kannattaa arvottaa omien mieltymysten mukaan. Isomman koneen mukana saat (yleensä?)  6v-laatikon ja lukkoperän. Perusvarusteiden lisäksi on ollut tarjolla ainakin seuraavia "ökylisukkeita".
- xenonit
- avaimeton käynnistys ja kulku
- Bose-äänentoisto
- nahkapenkit
- istuinlämmittimet
- vakionopeussäädin
- myöhemmin myös integroitu navi

Varmista, että saat mukaan kummatkin avaimet. Vara-avaimen hankkiminen marmoritiskiltä saattaa aiheuttaa hyperventilaatiokohtauksen.

Mazdalla on käytössä sähköinen "huoltokirja". Huoltotositteet ovat A4-tulosteita.

Kabiinin muovit on kovaa ja naarmuuntuvaa. Kannattaa tutkiskella ainakin tinkiperusteita hakiessa. Samoin nahkapenkit eivät taida olla lauman tukevimmasta lehmästä. Tarkasta kuluneisuus ja venymät.

Tein omaan autooni vakuutuksen matkalla If:n verkkopalvelussa. Se onnistui pelkällä alustanumerolla. Voi onnistua muillakin yhtiöillä. Kannattaa vaikka kysäistä ennen matkaan.

Ja siten kun auto on alla, kotimatka alkaa...
Bensaluukun avaus löytyy selkänojien välissä olevasta rojunkeruulokerosta. Minä opiskelin umpigermaanista käyttöohjetta perisuomalaisen voimasanaston säestämänä ensimmäisellä bensapumpulla.

Hyvää matkaa ja onnea autokaupoille!  :)
Hannu
ex. MZRKaminari, muutin tunnukseni vähän vähemmän hassuun muotoon
ex. NC 1,8

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #11 : 18.06.15 - klo:08:49 »
Itse katsoisin suoraan sitä Nc:tä jos haluaa vain ajella.

Tämä ajatus syntyi minullekin ensimmäisenä mieleen. Jos budjetti ei rajoita valintaa NA/NB-tasolle, eikä talviajo ole vielä täysin pois suljettu, niin mahdollisimman uusi vaan, ja heti perään ruosteenestokäsittely.

ex-NA8C

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #12 : 18.06.15 - klo:08:56 »
Itse katsoisin suoraan sitä Nc:tä jos haluaa vain ajella.

Tämä ajatus syntyi minullekin ensimmäisenä mieleen. Jos budjetti ei rajoita valintaa NA/NB-tasolle, eikä talviajo ole vielä täysin pois suljettu, niin mahdollisimman uusi vaan, ja heti perään ruosteenestokäsittely.
Vaikka 80-prosenttisesti olen samaa mieltä tästä asiasta, niin silti haluan mainita, että Akir0:lla on pointti: aikas lailla erityyppisistä autoista on kyse. NC on modernihko, hiljainen yms. Äänimaailma lähes normihenkilöautoimainen. Ja tästä en itse pitänyt kovinkaan paljon kun on tottunut, että kun kaasua painaa, niin sen myös KUULEE ja tuntee.

Suosittelen osallistumaan johonkin miittiin ja istumaan kaikissa malleissa pienen testilenkin. Ehkä pääsee jopa ajamaankin...
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #13 : 18.06.15 - klo:09:23 »
Heitänpä muutaman lisäpointin ilmaan..

Jos haet lelua, kuten alussa sanoit, ni wanhemmat on hauskempia leluja. NC tosiaan on niin verrattuna vähän hajuton ja mauton, enempi semmosta käyttismatskua. Vaikka perusperheautoon verrattuna sekin toki on hauska.

Raha-asioita miettien NA olis luultavasti järkevin. Arvo ei enää tipu mihinkään, tosiaan enempikin pientä nousua vois alkaa odotella, jos pitää auton kunnossa. NB:n arvosta varmaan haihtuu vielä vähän ja NC:n arvosta varmasti selvästi eniten.

En jännittäis niinkään kilsoja, vaan enempi kuntoa. 200tkm ajettu hyvinpidetty ja huollettu voi olla parempikuntonen ku 100tkm ajettu, millä on vaan ajettu. Mitä vanhempaa katot, sitä enemmän kunto merkkaa.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 Saksasta
« Vastaus #14 : 20.06.15 - klo:21:56 »
Olet varmaan tutustunut auton tuontiin Saksasta ohjeistukseen, mutta pari pientä pointtia kertauksena. Mene ensimmäisenä ostamaan kilvet jotka sinulla on sitten valmiina kun auto löytyy ja samoin blankko rekisteriote. Ja jos ei löytyisi, niin et montaa euroa menetä. Jos on yksityinen myyjä niin joudutte yhdessä käymään kuitenkin vielä virastossa viemässä vanhat kilvet ja tekemässä muutoksen. Huomioi noiden virastojen aukioloajat.
Oletko varmistanut että saat punaiset kilvet joilla voi ajella ulkomailla (ei Suomessa). Käsitykseni mukaan punaisten kilpien ostajalla pitäisi olla jokin osoite Saksassa - voin olla väärässäkin.
Autoliikkeiden kanssa en ole asioinut ja viimeisimmät tietoni ovat parin vuoden takaa.

Mikäli autolla on vähän ajettu ja "kilometrit eivät ole varmuudella tiedossa", niin en kyllä laittaisi kauppakirjaan kilometrejä (joka on annettava tullille). Tullattaessa Suomeen ilmoittaisin mittarilukemaksi 18800 km x vuodet, kuten tullin sivuilla on ohjeistettu. Tullin tulkinnan mukaan kun mittarilukema on sama kuin ajomäärä. Ja näyttövelvollisuus on auton tullaajalla.