Kirjoittaja Aihe: NB koliseva takapää  (Luettu 1034 kertaa)

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
NB koliseva takapää
« : 02.07.15 - klo:00:53 »
Nyt on sen tason mysteeri etten parin päivän mietinnällä keksinyt.

10AE vähän päälle 120tkm mittarissa. Laitoin viikko sitten alle BC Racingin alustan, vaihdoin uudet säätöpultit ja sovittelin alle nuo 15x8 ET0 + 195/50 Toyo R1R:t. Onhan tuota nyt madallettu kohtuullisen reippaasti, esijännitykset edessä aika kireällä ja takana vähän vähemmän. Jouset 10/7.

Sain alustan pikkuhiljaa hiposteltua siihen korkeuteen ja jäykkyyteen ettei raavi kaariin mankeloinnin ja leikkelyn jälkeen niin olen päässyt ajamaan kovempaa taas. Mystisenä oireena ilmestynyt oikean takakulman klonksausääni, joka tulee yksittäisenä kohtuu terävänä klonksauksena. Tapahtuu satunnaisesti kun kaartaa _kovaa_ vasemmalle tai tekee täyskaasukiihdytystä pienestä vauhdista. Paikaltaan ykkösellä lähtiessä selkeiten kuuluu. Ja tosiaan ei jatkuvaa klonksausta, vaan yksi terävä.

Meneeköhän tämä vielä puslien ym. asettumisen piikkiin kun autoa nyt kerrasta reilusti madallettiin vai mitä tästä pitäisi ruveta katsomaan? Äsken ähräsin auton alla ja ei kyllä vetari ainakaan pääse ottamaan mihinkään kiinni ja on muutenkin kohtuullisen inhimillisessä kulmassa madalluksesta huolimatta.

Korkeus on tämä, sentin pari taitaa perse olla tällä hetkellä alempana.


Morden

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 899
Vs: NB koliseva takapää
« Vastaus #1 : 02.07.15 - klo:01:42 »
Sopivasti härskin näkönen!  biggthumpup.
'99 MB C220cdi

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: NB koliseva takapää
« Vastaus #2 : 02.07.15 - klo:07:30 »
Jos vaihdoit nimenomaan ne säätöpultit niin kannattaa vetää ne irvileukamomenttiin, muuten pyörivät juurikin kuorman alla...

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: NB koliseva takapää
« Vastaus #3 : 02.07.15 - klo:08:13 »
Mulla teki ihan samaa aikanaan ja syyksi paljastui laajan tutkimuksen jälkeen se, että pakoputki osui takana oikeanpuoleiseen hinauslenkkiin. Vaihtelin nimittäin samaan aikaan tuota putkistoakin. En muista jäikö joku kiinnikekumi laittamatta, mutta otin sen hinauslenkin pois ja satunnaiset kaarteessa kuuluneen kolahdukset poistuivat. Tämä siis NA:ssa. Kannattaa ainakin tsekata.
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: NB koliseva takapää
« Vastaus #4 : 02.07.15 - klo:08:23 »
Mystisenä oireena ilmestynyt oikean takakulman klonksausääni, joka tulee yksittäisenä kohtuu terävänä klonksauksena. Tapahtuu satunnaisesti kun kaartaa _kovaa_ vasemmalle tai tekee täyskaasukiihdytystä pienestä vauhdista. Paikaltaan ykkösellä lähtiessä selkeiten kuuluu. Ja tosiaan ei jatkuvaa klonksausta, vaan yksi terävä.

Voiskos vaan olla joku pultti/mutu jääny kiristimättä ja se pääsee elämään sopivilla voimilla? Ainakin takaiskarin alapultin jääminen löysälle teki just tommosen yhden terävän kolahduksen reilumman vauhdin mutkassa. dunno
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: NB koliseva takapää
« Vastaus #5 : 02.07.15 - klo:09:16 »
Katto myös tämä / nää https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1205&oid=394&depth=3&page=5&count=57&PHPSESSID=f13bdf8a725875293e3764bb860f77bd  "Often these parts are damaged when removed from their position"

Mulla alko koiranluut koliseen etupäässä alustan vaihdon yhteydessä.

NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson